Petra75 Skrevet 20. juli 2013 #121 Skrevet 20. juli 2013 Nettopp, Blondie, og dette er noen av forslagene Foss har kommet med. Det hadde nok vært enklere å diskutere hvis det hadde vært en annen som hadde kommet med forslaget - kanskje man da hadde sett budskapet og ikke bare budbringeren. 2
skreppamedleppa Skrevet 20. juli 2013 #122 Skrevet 20. juli 2013 Nettopp, Blondie, og dette er noen av forslagene Foss har kommet med. Det hadde nok vært enklere å diskutere hvis det hadde vært en annen som hadde kommet med forslaget - kanskje man da hadde sett budskapet og ikke bare budbringeren. Må du gi deg med dette budbringer greiene, jeg har ingen respekt for Foss pga meningene hans, eller andre overvektige som ikke klarer å ta ansvaret for det livet de lever, jeg gidder ikke sitte her å lyge om det. For meg spiller det ingen rolle om budskapet kommer fra han eller en annen på 250 kilo som gir alle andre ansvaret for sin egen overvekt på alle andre enn seg selv. Jeg mener folk må ta ansvar for seg selv, jeg i likhet med andre og slutte å gi alle andre skylden for at livet ditt er som det er. 1
Petra75 Skrevet 20. juli 2013 #123 Skrevet 20. juli 2013 Men nå er det engang slik at fedme er et samfunnsproblem, hva er da ditt forslag til å få bukt med det? Jeg har ikke sett noen forslag fra din kant. Kan jeg få et rimelig argument for hva problemet er med å gjøre usunn mat litt mindre tilgjengelig hvis det kan hjelpe mot fedmeproblemet? 1
Alina X Skrevet 20. juli 2013 #124 Skrevet 20. juli 2013 Men nå er det engang slik at fedme er et samfunnsproblem, hva er da ditt forslag til å få bukt med det? Jeg har ikke sett noen forslag fra din kant. Kan jeg få et rimelig argument for hva problemet er med å gjøre usunn mat litt mindre tilgjengelig hvis det kan hjelpe mot fedmeproblemet? Man må kunne ta ansvar selv.alle vet hva som er usunn mat og ikke og burde handle deretter,men å sette opp prisen er nok en god ide for mange velger billigst mulig og dessverre handler de usunn mat da. En alkoholiker har blitt det selv,man kan ikke gjemme unna øl og nekte servering,det er personen som må ha vilje til å slutte å drikke eller slutte å ete som en gris. 1
Petra75 Skrevet 20. juli 2013 #125 Skrevet 20. juli 2013 Men hadde ikke alkohol vært regulert hadde vi hatt mange flere alkoholikere.
Gjest Blondie65 Skrevet 20. juli 2013 #126 Skrevet 20. juli 2013 Ikke alle vet hva som er sunt nei. Selv i denne tråden har det vært hevdet at rådene om hva som skal til for å gå ned i vekt varierer fra dag til dag. Litt av utfordringen er "kvikk fiks" tankegangen og de er ukebladene og avisene fulle av. Det avisene også er fulle av er populistiske utdrag av forskning som blir dratt ut av sin sammenheng og presentert som gudens sanning - der er det da motstridende ideer om hva som er sunt. Litt av utfordringen med fedme epidemien er en svært passiv holdning fra legen. Jeg skille ønske at legen min kunne stilt krav og fortalt i klartekst hvor jeg var på vei. Det gjorde ingen lege før jeg ba om råd selv. De rådene var også på jordet så jeg skiftet da lege og fant mitt eget opplegg. Nå mener ikke jeg at man skal mobbe overvektige, men man bør kunne fortelle en overvektig som klager over vekten sin at brus og bolle til frokost og lunsj kanskje er en del av problemet? Tenk litt over reklamebudskapet til noe av den usunne maten: ingen Kims ingen kos, Maa'ru så Maarud, Coke can't beat the feeling - etc. Er det noen som er totalt upåvirket av dette?
Chien Skrevet 20. juli 2013 #127 Skrevet 20. juli 2013 Nå blir dette veldig fort en diskusjon om slanking/overvekt, og ikke denne spesifikke saken. Vær obs på det. Men mitt synspunkt er at på tross av at avisene kunne spart seg for "tjukkasambulanse"-uttrykket, så er det ingenting mer å reagere på. Om noen er så overvektige at de ikke får plass i en vanlig ambulanse, er det selvfølgelig høyst nødvendig med en ambulanse som kan frakte overvektige mennesker sånn at de kan få akkurat den samme behandlingen som normalvektige/undervektige. Får være måte på. Men ja, det er skremmende at sååå mange er overvektige. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 #128 Skrevet 20. juli 2013 Det er ikke at Foss er budbringeren, men hvordan han bringer budskapet.Anonymous poster hash: 2a648...631 1
Petra75 Skrevet 20. juli 2013 #129 Skrevet 20. juli 2013 ...og hvordan man velger å tolke budskapet.. 1
skreppamedleppa Skrevet 21. juli 2013 #130 Skrevet 21. juli 2013 Men nå er det engang slik at fedme er et samfunnsproblem, hva er da ditt forslag til å få bukt med det? Jeg har ikke sett noen forslag fra din kant. Kan jeg få et rimelig argument for hva problemet er med å gjøre usunn mat litt mindre tilgjengelig hvis det kan hjelpe mot fedmeproblemet? I og med at jeg er enig med Chien om at denne tråden har gått i fra å handle om ordet tjukkasambulansen til hva som kan gjøres med fedme problemet så blir også dette det siste svaret mitt om hva som kan gjøres med fedme problematikken, så kan vi heller diskutere hva sykelig fedme har med hudfarge å gjøre siden det var en sammenligning Foss gjorde. Men siden du spør meg så skal jeg jo selvsagt svare deg. Jeg har svart på hva jeg mener kan gjøres med fedmeproblemet jeg. Om en når en BMI på 14 så legges man inn på sykehus, om man når en BMI på 12 så tvangsfores man med sonde. Helse personell griper inn i livet ditt og sier som sant er: Du er en fare for deg selv, du kan ikke skjøte livet ditt til ditt til ditt eget beste og da må vi gjøre det for deg, du får ikke lov å sulte deg i hjel. Med en bmi på sykelig overvekt så er en også til fare for seg selv, men det finnes ingen i helsevesnet som sier "hei, du er faktisk til fare for deg selv". Jeg mener at når en når en viss øvre BMI så bør man innlegges på sykehus og tvinges til hjelp om personen selv mener det er for vanskelig å gjøre noe med sitt eget liv så bør en tvangsslankes, og man bør ikke tillate folk å spise seg i hjel og være så skjødesløse med sitt eget liv. Du sammenligner dette med røyk, men at det ble vanskeligere å røyke med mer begrensninger for røykere gjekk ikke ut over ikke-røykere, hvorfor skal andres overvekt gå ut over ikke overvektige mennesker? Noe bør gjøres med den fedmeproblematikken vi har, en av 50 har sykelig overvekt, selvsagt bør noe gjøres, men de som må gjøre noe er faktisk de overvektige. Men for å komme tilbake til ordet tjukkasambulansen, hvor politisk korrekt forventer de sykelig overvektige at vi skal bli? Skal vi etterligne pippi og ordet "sydhavskongen"? Må vi bli så politisk korrekt, kan en ikke lengre kalle en spade for en spade og si at når du har passert 250 kilo så er du også det vi kan kalle tykk? "tjukkeambulansen" det er en ambulanse for tjukke mennesker, det er jo ikke en løgn det er det vel? Svarte mennesker trenger som sagt ikke en egen ambulanse og som sagt Jørgen Foss er for opptatt av å spille offer igjen. Respekt for mennesker bør en ha men jeg synes ikke det er respektløst å si at noen med anoreksi er mager, jeg synes heller ikke det er respektløst å si at folk med sykelig fedme er tjukke. Ikke alle vet hva som er sunt nei. Selv i denne tråden har det vært hevdet at rådene om hva som skal til for å gå ned i vekt varierer fra dag til dag. Litt av utfordringen er "kvikk fiks" tankegangen og de er ukebladene og avisene fulle av. Det avisene også er fulle av er populistiske utdrag av forskning som blir dratt ut av sin sammenheng og presentert som gudens sanning - der er det da motstridende ideer om hva som er sunt. Litt av utfordringen med fedme epidemien er en svært passiv holdning fra legen. Jeg skille ønske at legen min kunne stilt krav og fortalt i klartekst hvor jeg var på vei. Det gjorde ingen lege før jeg ba om råd selv. De rådene var også på jordet så jeg skiftet da lege og fant mitt eget opplegg. Nå mener ikke jeg at man skal mobbe overvektige, men man bør kunne fortelle en overvektig som klager over vekten sin at brus og bolle til frokost og lunsj kanskje er en del av problemet? Tenk litt over reklamebudskapet til noe av den usunne maten: ingen Kims ingen kos, Maa'ru så Maarud, Coke can't beat the feeling - etc. Er det noen som er totalt upåvirket av dette? ALLE vet at hamburger er mer usunt enn fiskefilet, ALLE vet at Cola er mer usunt enn vann, det trenger en ikke å være mensa medlem for å forstå. Jeg blir ikke påvirket av at Håvard Bakke synger at vita pro funker for han, jeg springer ikke å kjøper vitapro av den grunn, tvert derimot så boikotter jeg produktet så hva er det som gjør at folk springer å kjøper Coca Cola? Er det rett og slett fordi "har du lyst har du lov" og folk har mer lyst til å spise feit mat og derfor gir de seg også lov. Men en ting er jeg enig i, jeg tror leger er fryktelig passive i forhold til oppfølging av overvektige. Jeg tror også at venner, og familie er mer passiva til overvekt enn til undervekt 1
Silfen Skrevet 21. juli 2013 #131 Skrevet 21. juli 2013 Skjønner ikke hvorfor folk messer om tjukkasambulanse. Det er jo tjukkebil - sjukebil som er ordspillet. Jeg ler fremdeles. 1
Petra75 Skrevet 21. juli 2013 #132 Skrevet 21. juli 2013 Jeg TROR noe av poenget med Foss sitt utspill i denne saken er holdningene man har mot sykelig overvektige, noe man også ser utallige tilfeller av her på KG. Kan man ikke bare kalle det en sykebil? Man ser få ordspill som latterliggjør andre som sliter i samfunnet, jeg skjønner ikke hvorfor akkurat de store kan omtales uten filter.
Silfen Skrevet 21. juli 2013 #133 Skrevet 21. juli 2013 Ja, man har da blånndiner. Jeg forbeholder meg uansett retten til å se humor i det som har med feite å gjøre. Det har jeg lov til. Sånn siden jeg er smellfeit selv og greier. Så får dere andre stå der og snerpe.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #134 Skrevet 21. juli 2013 Fedme ER morsomt. Hvis en vanlig person detter og slår seg, er det fælt. Hvis en feit person gjør det samme er det morsomt. Jeg skjønner godt at VG ser humoren i at vi må ha en "tjukkebil" for å gi de feiteste av e feite medisinsk hjelp. Anonymous poster hash: 47464...dbe
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #135 Skrevet 21. juli 2013 ...og hvordan man velger å tolke budskapet.. Trenger ikke tolke budskapet i noen retning for å få "sutre" vibber av Foss.Anonymous poster hash: 2a648...631 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå