skreppamedleppa Skrevet 19. juli 2013 #81 Skrevet 19. juli 2013 I motsetning til fedme så er jo anoreksi en psykisk lidelse, så det blir litt feil å sammenligne de... Tvangsspising og overspising er også spiseforstyrrelse diagnoser, just saying.. 6
skyflakes Skrevet 19. juli 2013 #82 Skrevet 19. juli 2013 I motsetning til fedme så er jo anoreksi en psykisk lidelse, så det blir litt feil å sammenligne de... Kødder du nå? I dont even... 5
Gjest Bulma Skrevet 19. juli 2013 #83 Skrevet 19. juli 2013 (endret) Tvangsspising og overspising er også spiseforstyrrelse diagnoser, just saying..Selvfølgelig, det er jo riktig. Hjerne går tydeligvis litt sakte nå Endret 19. juli 2013 av Bulma
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #84 Skrevet 19. juli 2013 Hvordan hadde folk reagert om de skrev at nå kommer "psykebilen" En ambulande for psykiatriske pasienter. At de har en bil for psykiatriske pasienter er jo flott det, men man kaller den ikke for "psykebilen" i VG fordet. Akkurat som man ikke kaller denne forsterkede ambulansen for "tjukkebilen" Det er enkel tankegang om man har fått utdelt en hjerne. Det var det Jørgen Foss reagerte på, ikke at det faktisk finnes en forsterket ambulanse, for det er jo flott for da får de med ekstrem overvekt også rett på samme kvaliteteten på akutthjelpen. Anonymous poster hash: c696c...2b2 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #85 Skrevet 19. juli 2013 Det kalles "psykiatrisk ambulanse". Godt innenfor. Tror jeg vil referere til ambulansen som "overvekts - tjenesten". Mulig jeg bommer nå, men tror ikke Foss liker det heller.Anonymous poster hash: 2a648...631 1
Gjest Blondie65 Skrevet 19. juli 2013 #86 Skrevet 19. juli 2013 Tja, fedmeoperasjon er jo i praksis noe lignende;) Man opererer bort store deler av magesekken så man er tvunget til å spise minimalt resten av livet. Anonymous poster hash: ab7ef...05f Det er ikke tvang da. Den overvektige velger selv operasjon, ingen tvangsinnlegger dem for operasjonen.
Gjest Blondie65 Skrevet 19. juli 2013 #87 Skrevet 19. juli 2013 Smak litt på ordet "sykelig overvekt" dere som mener at det bare er å skjerpe seg. Nå mener også jeg at Jørgen Foss er "far out" med en god del av sine ideer - spesielt med tanke på forbud mot mat. Selv om mye av det som selges faktisk er ren dritt uten noen næringsverdi, finnes der også gode alternativer selv på 7-11 og bensinstasjoner for de som er bevisste. Jørgen Foss burde fokusere på opplæring i kosthold, porsjonskontroll og trening fremfor å forby mat. Dersom fokuset blir større sunnere alternativer vil interessen øke for dette og tilsvarende synke for drittmaten. For Jørgen Foss og likesinnede vil imidlertid ikke det hjelpe fordi de ikke bearbeider sin egen holdning til det usunne kostholdet. Jeg håper at Jørgen Foss får god oppfølging etter operasjonen. For noen blir dette et vendepunkt i livet, men dessverre er der en del overvektige som ikke forstår at slankeoperasjonen kun hjelper en del på veien. Hvis en fortsatt spiser drittmaten vil en være akkurat like usunn, kun mindre overvektig og selv om en del helseproblemer er løst, kan en fort få nye, Forøvrig er jeg enig i at å kalle det for tjukkebilen ikke er så veldig hyggelig, men fokuset bør vel i større grad være på hvordan man skal løse at behovet for en sånn bil finnes fremfor hva den kalles. Man behøver ikke stigmatisere sykelig overvektige ytterligere, samtidig er det vel også et behov for å informere alle de som mener at det jo "bare er å ta seg sammen" for en med stor overvekt. Hadde det vært så enkelt hadde detmikke vært så mange overvektige. Og selv om grunnreglene for å bli slank er helt lik for en som skal ta av 5 og og en som skal ta av 200 kg så er utfordringen for den som skal ta av mye langt større selv om oppskriften er sånt og variert kosthold, kaloriunderskudd, øket fysisk trening eller eventuelt lavkarbo fordi tidsperspektivet og muligheten for og troen på å lykkes kanskje ikke eksisterer - i likhet med kunnskapen om hva som faktisk er sunt. Samfunnet har en utfordring når det gjelder informasjon om kosthold og trening. Det er den vi lå ta alvorlig Når sunn mat blir mer etterspurt enn drittmaten så er fedmeproblemet på god vei til å bli løst.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #88 Skrevet 19. juli 2013 Det er strålende at jeg som er midlertidig ufør pga av en arbeidsulykke jeg ikke hadde skyld i står i mitt 2år med sykehuskø, men mennesker som frivillig har spist seg tykke, ikke bare får gå før meg i køen 2 ganger - både for å få operert gastric bånd og for å operere lød hud - men nå også får en splitter ny bil til å kjøre dem frem og tilbake. Jeg applauderer det! Hvorfor hjelpe kreftsyke barn når vi kan redde en generasjon voksne sykelig overvektige? Viktig å alltid prioritere de som er nærmest døden - eller? Jeg får vel sikkert ansiktsløftning på statens regning, før jeg får hjelp til å gå igjen. Kanskje jeg bare skal bli tykk.. Anonymous poster hash: 5f8ba...baf 6
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #89 Skrevet 19. juli 2013 Problemet oppstår når personer som Jørgen krever at andre skal jobbe lengre, betale mer skatt og få dårligere helsetjenester som følge av at disse ifølge ham skal betale ekstrakostnadene han og andre sykelig overvektige medfører. I et samfunn hvor dette ikke hadde vært mulig ville man hatt mye større ansvar for egen helse og ingen person uten jobb og inntekt ville kunnet bli så sykelig overvektig. Dette er et faktum det ikke går ann å komme vekk ifra. Det er forskjell på de som er overvektige men fungerer, jobber og har et fullverdig liv og de det her er snakk om. Hva med USA? Anonymous poster hash: bc491...d91 1
Alice123 Skrevet 19. juli 2013 #90 Skrevet 19. juli 2013 Når du veier mer enn 250 kg (grensen for hva den vanlige ambulansen har kapasitet til), har du ikke "noen kilo for mye". Anonymous poster hash: f26bc...d42 Helt seriøst, er det mulig å veie så mye? Går det ann?
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #91 Skrevet 19. juli 2013 Jeg er så lei av han der... Han er jo feitingenes svar på SOS Rasisme! SLANK DEG!!! Er så forbanna enig, er på grunn av nettopp slike som ham at vi må bruke penger på tjukkassjukerbiler i utgangspunktet.. Bortkastede resurser! Anonymous poster hash: f3709...1c6 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #92 Skrevet 19. juli 2013 Helt seriøst, er det mulig å veie så mye? Går det ann? Bare hvis du stapper i deg, veldig, veldig, veldig, veldig mye mat. Og aldri spiser "sunt" i det hele tatt. Anonymous poster hash: f3709...1c6 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #93 Skrevet 19. juli 2013 Når de tvangsinnlegger og legger sonde og intravenøst til anorektikere som sulter seg halvt i hjel, hvor går grensen for kjevelås og tvangsinnleggelse på overvektige? Det kan jo ha dødelig utgang å nå ekstrem overvekt, samme som ekstrem undervekt. Anonymous poster hash: 1eea0...31f jeg er gjerne med på det prøve prosjektet. har minst 10 kilo jeg kunne vært foruten. Anonymous poster hash: 4fef4...d84
Alice123 Skrevet 19. juli 2013 #94 Skrevet 19. juli 2013 Bare hvis du stapper i deg, veldig, veldig, veldig, veldig mye mat. Og aldri spiser "sunt" i det hele tatt. Anonymous poster hash: f3709...1c6 Nei men altså er det faktisk fysisk mulig å bli så stor? Jeg vet om (høye og tykke) mennesker som veier 150kg og kan ikke se for meg at noen kan veie mer enn 200kg på det meste.
Severus Skrevet 19. juli 2013 #95 Skrevet 19. juli 2013 Nei men altså er det faktisk fysisk mulig å bli så stor? Jeg vet om (høye og tykke) mennesker som veier 150kg og kan ikke se for meg at noen kan veie mer enn 200kg på det meste. http://www.tv2.no/underholdning/slik-ser-verdens-tyngste-mann-ut-etter-aa-ha-slanket-bort-292-kilo-4047032.html 1
Alice123 Skrevet 19. juli 2013 #96 Skrevet 19. juli 2013 http://www.tv2.no/underholdning/slik-ser-verdens-tyngste-mann-ut-etter-aa-ha-slanket-bort-292-kilo-4047032.html 450kg?! Hvordan er det MULIG å veie et HALVT TONN!
Pringle Skrevet 19. juli 2013 #97 Skrevet 19. juli 2013 Hvordan hadde folk reagert om de skrev at nå kommer "psykebilen" En ambulande for psykiatriske pasienter. At de har en bil for psykiatriske pasienter er jo flott det, men man kaller den ikke for "psykebilen" i VG fordet. Akkurat som man ikke kaller denne forsterkede ambulansen for "tjukkebilen" Det er enkel tankegang om man har fått utdelt en hjerne. "Psykebilen" er et forlengst innarbeidet begrep. 1
Pringle Skrevet 19. juli 2013 #98 Skrevet 19. juli 2013 450kg?! Hvordan er det MULIG å veie et HALVT TONN! Og trenge hjelp med alt, vasking, mating, og en spesialbygget lift - men diett, nei! (Han her hadde gått med masse, da, men jeg klarte ikke å lese hele artikkelen.) 1
Gjest Snoken- Skrevet 20. juli 2013 #99 Skrevet 20. juli 2013 Tvangsspising og overspising er også spiseforstyrrelse diagnoser, just saying.. Det er diagnoser for alt...
AmandaVI Skrevet 20. juli 2013 #100 Skrevet 20. juli 2013 (endret) Jørgen Foss er leder i de Overvektiges Landsforbund - han snakker de overvektiges sak. Burde da virkelig ikke være så vanskelig å forstå? De aller fleste overvektige føler nok ikke at Jørgen Foss snakker deres sak. Akkurat som folk med brystkreft ikke føler at Angelina Jolie snakker deres sak eller folk med bipolar lidelse ikke synes at Emilie Autumn snakker deres sak. To enkle eksempler. Bare fordi man er leder i et forbund, er litt kjent i media fra før, og får skreket til seg litt oppmerksomhet i ny og ne gjør ikke en person til hverken en ekspert eller noe gjenomsnitt av folk med samme/lignende problemer. Jørgen Foss har falt i samme felle som alle andre "forkjempere" - han er profesjonell og innsiktsfull - helt til noen er uenig i det lunkne pisspratet hans og han umiddelbart tar på seg offerrollen igjen. Jeg synes at han står for nær de overvektiges sak til å ta en objektiv stand til den. Det hjelper heller ikke at han oppfører seg som en sytete unge. Det har ingenting med overvekten hans å gjøre. Jeg tror også at andelen av overvektige som med vilje ikke vil innse problemene sine er overrepresentert i forhold til de som faktisk innrømmer at de ikke klarer kampen mot kiloene. Uansett er det urettferdig å tyne folk som virkelig sliter. De har det ille nok fra før av, og ikke kom med "hjelper ikke å pakke det inn" - harselering og mobbing er aldri i beste mening. Selv er jeg ganske lei av alt dette "awareness" - preiket som har vært nå i det siste tiåret. Selvfølgelig er det flott at folk vil dele med seg av sine erfaringer med hva de nå enn lider av eller kjemper for, og at verden er klar til å lytte. Det betyr derimot ikke at alle som har det samme problemet ønsker å identifisere seg med de som er fortalere, eller la lidelsen være det som definerer dem. Jeg har en psykisk lidelse som visstnok skal være interessant nok til at den også har et forbund og en egen sløyfe. Jeg føler ikke noe behov for å bære denne lidelsen som noe skammens merke jeg av en eller annen grunn er stolt av. Alle "har" et eller annet og hvis man ikke kan forlange av dem at de skal være levende eksempler kan man ikke forlange det av overvektige heller, om deres problem er aldri så synlig. Endret 20. juli 2013 av AmandaVI 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå