Gå til innhold

Jørgen Foss reagerer på "tjukkasambulanse"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mnæ, tror ikke det. Kom igjen når du ser en stillingsannonse med teksten "vi ønsker ikke å ansette tykke personer" grav den linken frem du først.

Anonymous poster hash: 9b042...526

Hæ?

Det er nok noen flere som røyker enn vi tenker over, både i stat og ledelse. Mennesker høyt oppe på rangstigen, og som nyter stor respekt. Men de klarer å holde røyken skjult, i motsetning til en som er sterkt overvektig. Han blir forhåndsdømt ut fra utseende, ikke meninger.

• Liker 3
Skrevet

Måten dere snakker på så høres det ut som om dere ser på overvektige som mindreverdige, umenneskelige. Noen av oss har noen kilo for mye, men vi er like mye menneske som dere andre, selv om vi ikke skal ytre oss, for hvem vil vel ta oss seriøst?

• Liker 4
Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor kan ikke bare myndighetene fjerne alt godteri og sjokolade og snacks osv., vi trenger det ikke for å leve, det gjør oss bare tjukke!

AnonymBruker
Skrevet

Måten dere snakker på så høres det ut som om dere ser på overvektige som mindreverdige, umenneskelige. Noen av oss har noen kilo for mye, men vi er like mye menneske som dere andre, selv om vi ikke skal ytre oss, for hvem vil vel ta oss seriøst?

Når du veier mer enn 250 kg (grensen for hva den vanlige ambulansen har kapasitet til), har du ikke "noen kilo for mye".

Anonymous poster hash: f26bc...d42

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tja - pro ana-blogger blir jo ikke akkurat markedsført, heller ikke alkohol og sigaretter. Dette fordi det medfører store helseproblemer og store helseutgifter. Det er da ikke nevneverdig mange som reagerer på at dette blir gjort mer utilgjengelig, til tross for at de færreste av oss er alkoholikere, anorektikere eller avhengig av nikotin. Det er liksom bare slik det er.

De Foss har foreslått er samme løsningen for usunn mat, jeg klarer ikke se at dette skal være noe mer ansvarsfraskrivelse enn noe annet. Hadde Kari Jaquesson sagt det samme, hadde ingen reagert, men heller vært enig.

Nei det er ganske stor fordømmelse av de som har anoreksi, men med en gang noen er ute for å kritiserer de sykelig overvektige for deres liv og helse blir det bråk. Men pro ana bevegelsen har nok dessverre en del i leiren sin. Begge deler er helseskadelig men istedenfor å fokusere på det gjør Jørgen Foss seg til et offer. Fyren har ikke blitt så pass stor fordi han er et offer for noe. Han vil at resturangene skal servere mindre porsjoner etc, alt i samfunnet skal styres fordi han ikke klarer å kontrollere seg på restauranter. En kan ikke legge ned alle vinmonopol fordi det finnes noen som ikke klarer å kontrollere seg, og det spilleringen rolle hvem det forslaget kommer ifra selv om du ønsker å se dobbeltmoral her så mye du bare orker.

Han sier det rett ut "noen ønsker å veie 150 kilo og da må de få lov til det" http://www.dagbladet.no/tag/j%C3%B8rgen_foss

- Men hvorfor må jeg forsvare meg selv? Jeg har aldri vært en monsterspiser. Jeg er Jørgen, jeg har alltid vært feit og stolt, selv om det har kostet mye. Jeg har fått utdelt den kroppen jeg har.

Jaja Jørgen for meg må du få lov å veie hva du vil, men ikke kom her og si at du krever respekt for det, det blir like dumt som å si

- hvorfor må jeg forsvare meg? Jeg har alltid vært en som spiser lite

Jeg er meg, jeg har alltid vært mager og stolt, selv om det koster mye, jeg har fått utdelt den kroppen jeg har. Når en har en bmi på 13 og det er nett før de tvangsforer deg med sonde. Nei ikke alle valg i livet fortjener respekt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er som sagt ikke snakk om 5 kose kilo for mye. Det er snakk om folk som har kommet opp over 250 kilo. Jeg skjønner ikke hvorfor dere som har et par kilo i overvekt føler for å forsvare dere så fryktelig, det er ikke det vi snakker om. Vi snakker om folk som holder på å ta livet av seg selv pga fedme, om dere forsvarer at folk spiser seg i hjel og dette er noe dere ønsker uten at folk fordømmer det må dere jo bare forsvare dette men jeg synes det er ganske skummelt at dere synes det er helt greit.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når de tvangsinnlegger og legger sonde og intravenøst til anorektikere som sulter seg halvt i hjel, hvor går grensen for kjevelås og tvangsinnleggelse på overvektige?

Det kan jo ha dødelig utgang å nå ekstrem overvekt, samme som ekstrem undervekt.

Anonymous poster hash: 1eea0...31f
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Når de tvangsinnlegger og legger sonde og intravenøst til anorektikere som sulter seg halvt i hjel, hvor går grensen for kjevelås og tvangsinnleggelse på overvektige?

Det kan jo ha dødelig utgang å nå ekstrem overvekt, samme som ekstrem undervekt.

Tja, fedmeoperasjon er jo i praksis noe lignende;) Man opererer bort store deler av magesekken så man er tvunget til å spise minimalt resten av livet.

Anonymous poster hash: ab7ef...05f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig. Det er vel kanskje fordi det i stor grad er politisk ukorrekt og påpeke at noen er litt tykk, mens det er fullstendig politisk korrekt å kommentere at noen er for tynn. Det er overvekt samfunnet sliter mest med, og det er faktisk slik at det er fedmeepedimien som er den største trusselen mot folk sin helse, før var det røyking, men etter at røykere ble stigmatisert så kraftig som det har blitt så er det fedme. Folk burde fått hjelp mye tidligere. Mange av de med sykelig overvekt får ikke den hjelpen de trenger kanskje fordi det er et sårt tema, kanskje fordi det er politisk ukorrekt men når de får diabetes, høyt blodtrykk, , slag, kne og ryggproblemer etc og når de til slutt dør av et hjerteinfarkt så har de ikke fått den hjelpen de trengte fordi de selv har gjort seg til et offer og kjempet for at folk ikke skulle tulle med "kjukas" ambulansen, eller at de klandrer andre for at de har havnet der de er og det er det som har opptatt de og ikke sin egen helse. DA har folk feil tilnærming og prioriteter i forhold til sin egen helse

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig at mennesker som er mer eller mindre bundet til sengen av fedme bør tvangsinnlegges, så var det dette med hvordan man skal klare å tvangsinnlegge noen på den størrelsen da.. Ikke lett å bruke tvang. Disse med ekstrem fedme er også gjerne bortgjemte i en krok og det er derfor man aldri/sjeldent ser dem. Mange faktorer å tenke over.

Anonymous poster hash: 29352...b25

Skrevet

Jeg tror ikke akkurat så mange overvektige kommer til å gå ned i vekt bare de blir stigmatisert nok, akkurat som jeg ikke tror på at det er mange røykere som har sluttet å røyke på grunn av stigmaet. Jeg tror det som hadde fungert bestille vert bedre opplæring om kosthold og næring på skolen, mer aktivitet og å sørge for at alle elevene er med på aktivitetene. Hvertfall på min skole var det veldig vanlig at de som ikke var med i de rette gruppene ikke var så mye i gymtimene.

Jeg synesdet var en ufattelig teit overskrift, men det er vg, så man kan vel egentlig ikke forvente seg så mye mer.

AnonymBruker
Skrevet

Som et miljøstandpunkt så kan de jo bygge om disse nye ambulansene til å gå på brukt frityrolje også.

Anonymous poster hash: f46aa...542
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke akkurat så mange overvektige kommer til å gå ned i vekt bare de blir stigmatisert nok, akkurat som jeg ikke tror på at det er mange røykere som har sluttet å røyke på grunn av stigmaet. Jeg tror det som hadde fungert bestille vert bedre opplæring om kosthold og næring på skolen, mer aktivitet og å sørge for at alle elevene er med på aktivitetene. Hvertfall på min skole var det veldig vanlig at de som ikke var med i de rette gruppene ikke var så mye i gymtimene.

Jeg synesdet var en ufattelig teit overskrift, men det er vg, så man kan vel egentlig ikke forvente seg så mye mer.

Nei de sluttet vel å røyke på grunn av all den respekten de fikk i samfunnet etter røykeloven kom og de ble kastet ut på gaten kan jeg tenke meg :ironi:

• Liker 2
Skrevet

Nei de sluttet vel å røyke på grunn av all den respekten de fikk i samfunnet etter røykeloven kom og de ble kastet ut på gaten kan jeg tenke meg :ironi:Anonymous poster hash: 9b042...526

Det ble veldig mye mer fokus på hvor usunt røyking er, og hva det gjør med kroppen. Dette ble gjort uten at røykere ble kalt dumme, late og det som værre er, og det mener jeg er en stor del av forskjellen mellom behandlingen av røykere og kraftig overvektige.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det ble veldig mye mer fokus på hvor usunt røyking er, og hva det gjør med kroppen. Dette ble gjort uten at røykere ble kalt dumme, late og det som værre er, og det mener jeg er en stor del av forskjellen mellom behandlingen av røykere og kraftig overvektige.

Stemmer ikke dette, røykere har fått sin del av kaka når det gjelder både å bli stemplet som dum, ekle og det som være er så det er ikke noe forskjell på dette slik du selv hevder.

-"Det finnes ingen gode grunner for å begynne å røyke med mindre du er psykisk ustabil. Jeg ser ned på røykere, jeg synes de er svake. Svake mennesker hører til andre steder enn på gaten med en sneip i munnviken."

-"Det er harry. Når jeg tenker på en røyker så ser jeg for meg en dame på rundt 60, med skrukkete ansikt og brune fingre som står utenfor bingoen og smatter i vei på sigaretten.

-"I dag ser jeg faktisk ned på røykere, litt pga av at mange av dem ble det liksom ingenting av, eller at de er lite bestemte, rastløse og nervøse mennesker."

Alle sitatene er herved hentet fra kg, kan gi deg link om du skulle ønske.

Vi ser ned på usunne mennesker og jeg synes ikke det er rart eller at disse to gruppene er i noen posisjon til å kreve respekt fordi de ønsker å ødelegge livet sitt

• Liker 2
Annonse
Skrevet

og der mistet du min respekt!

Anonymous poster hash: ca50b...ca5

Virkelig? Jeg er helt sikker på at de fleste som hørte han snakke ut om fedme og problemet sitt for første gang hadde stor respekt for han. Nå får det være grenser.

Anonymous poster hash: 84640...9d5

Nettopp... Han virker med som en mediakåt unge nå enn seriøs!

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor kan ikke bare myndighetene fjerne alt godteri og sjokolade og snacks osv., vi trenger det ikke for å leve, det gjør oss bare tjukke!

Du trenger ikke frihet for å overleve heller......

• Liker 1
Skrevet (endret)

Helt greit - men å behandle folk uten respekt kun fordi de er sykelig overvektige er det jeg reagerer på. Og man kan vel ikke nekte for at mange kun ser overvekten og ikke meningene og menneskene bak?

For min del så må Jørgen Foss veie det han vil, si det han vil og mene det han vil. Men jeg har sluttet å ta Jørgen Foss seriøst for lenge siden og det har ingen ting med hvordan han ser ut å gjøre og er kun basert på meningene hans, så ja jeg nekter for at fedmen til Jørgen er det største problemet med min respekt for han. Og ja ikke bare han, men også andre sykelig overvektige som spiller offer, for det er ikke til å legge sjul på at mange overvektige gjør nettopp det, og det synes jeg er ufint og har ingen respekt for det.

Du har selv sagt i andre tråder at grunnen til at folk er undervektige er ofte at de spiser mindre enn de tror og beveger seg mer enn de tror, da gjelder vel denne logikken din den andre veien også formoder jeg? Og da er det enkelt å gjøre noe med dette.

Selv så vet jeg at det ikke alltid er så enkelt, men jeg mener at samfunnet ikke kan opptre som en skyllebøtte for vårt eget liv.

At ambulansetjenesten i Oslo har gått til innkjøp av denne ambulansen har jeg ingen problemer med, det er flott å redde liv uavhengig av hvordan personen ser ut der er jeg enig med Jørgen Foss, men der skiller også våres veier.

Fyren har helt feil fokus og det har han hatt lenge, når landets befolkning blir stadig tykkere og stadig sykere og han henger seg opp i at han er blitt såret av et tja dårlig ordspill av vg eller folkeeventyrene om feite griser som spiser og spiser så gjør han seg selv en bjørnetjeneste og gjør seg selv mer misforstått enn hva han strengt tatt behøver. Folkeeventyr om feite griser er eventyr, han burde ta seg en tur ut virkeligheten.

Overvekt er og forblir et sårt og tabubelagt tema. Et tema som handler om fordomsfulle og uvitende mennesker på den ene siden, mennesker som ofte ikke har vært på den tunge siden, den siden hvor du blir sett ned på fordi du veier mer enn alle andre. Så har du de "missforståtte" overvektige på den andre siden. Så har du Jørgen som prøver å skape mer forståelse ved å gå ut og provosere og dyrke offer rollen ved å forlange at samfunnet skal legge alt, ned til den minste lille detalj, til rette for seg fordi han har et problem. Dette virker egentlig mot sin hensikt og sender heller ut signaler om at fordommene stemmer, han om det men seriøs virker han ikke ved å motarbeide seg slik på denne måten og respekt er noe jeg vet mange ikke har til han, ikke pga av hans vekt men pga meningene hans.

Han fokuserer mer på hva andre kan gjøre for han, enn hva han kan gjøre for seg selv, og det er på ingen måte rart at folk kaller han for en sutrende mediakåt baby nå. Nok er nok, det er på tide å gå litt i seg selv, har du bikket 250 kilo så er ikke problemet alle andre eller at VG kaller maxi ambulansen for tjukkas ambulanse. Noen er blitt tykke fordi de er genuint slappe og uten vilje til å gjøre noe annet enn å ha spisemaraton hjemme i sofakroken foran tv-spillet, men selv om disse latsabbene finnes så er det jo ikke slik at alle overvektige er slik. Men man vinner ikke noen ting på å kun la samfunnet tilpasse seg sykelig overvektige uten at de sykelige overvektige gjør noe selv, foruten om å være snurt over at noen påpeker at en er litt tykk når en veier 200 kilo.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 3
Skrevet

Blir sint bare jeg ser navnet hans... Han er lat og feit! Ferdig med den saken!

å på grunn av at han er lat og feit så skal alt legges til rette for at han skal slippe å løfte en finger å bare spise enda meeer..

Ååå blir varm

• Liker 2
Gjest Bulma
Skrevet

I motsetning til fedme så er jo anoreksi en psykisk lidelse, så det blir litt feil å sammenligne de...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...