AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #41 Skrevet 19. juli 2013 Ja det har noe med saken for hvordan du er blitt slik. Du kan forandre på deg selv og din egen helse situasjon om du er blitt slik. Anonymous poster hash: 9b042...526 Du skriver dette, og så skriver du lenger oppe at ingen er født med BMI på 40, og det kan de gjøre noe med. Da går jeg ut fra at det kan overføres alle andre også? De færreste er født med angst, hormonfeil og hjertesvikt også, skal de og ta seg samme og forandre på seg selv og sin egen helsesituasjon? Eller er det bare overvektige, uansett grunn til overvekten? Tror du virkelig Foss er den mest representative, tror du alle er som han? Og hvorfor er det så akseptert å be de som er overvektig om å ta seg sammen, slanke seg, ta ansvar for egen helse og si "du ble jo ikke født sånn", men hadde du sagt det samme til en med angst og depresjon så hadde du vært frekk og ikke forstått hva det dreier seg om? Du og en del andre her inne er ufattelig uvitende. Kvalmende uvitende. Jeg kan ta et til eksempel på hvordan man uforskyldt kan bli overvektig (og dette kan også ramme deg). En sunn og trent nabo fikk hjerteinfarkt, med påfølgende hjertesvikt. Etterhvert ble det klart at han måtte transplantere fordi hjertet fungerte stadig dårligere. Han la på seg 80 kg i påvente av transplantasjon pga væskeopphopning i kroppen. Aldeles ikke hans feil, men han og fikk høre at han måtte slanke seg av sånne som deg. SKJERPINGS sier jeg bare. Anonymous poster hash: aeddb...868 5
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #42 Skrevet 19. juli 2013 Man kan kreve respekt på tross av sin sykelige overvekt. Man kan tilføre samfunnet mye godt selv om man er feit. Det er mange røykere som har stor respekt i samfunnet, men lider man av sykelig overvekt ser man kun vekten og ikke mennesket bak. Et fenomen som forundrer meg. Synes det du sier her er fryktelig rart. Å hevde at røykere får respekt i samfunnet lurer jeg på hvilket samfunn du lever i. Røykere stiller sist i køen på arbeidsplasser, og mangen sier klart og tydelig at de ikke ansetter røykere, og om du har fulgt med på tråder om røykere her inne så er det lite sjarmerende som sies om de. Røykere har så og si 0 verdi i samfunnets å hevde noe annet en ikke annet enn en løgn. Og jeg kan forstå valget om å ikke respektere enn slik skadelig oppførsel, man bør ikke få respekt for at en gjør seg selv syk. Anonymous poster hash: 9b042...526 1
Guybrush Skrevet 19. juli 2013 #43 Skrevet 19. juli 2013 Hvor har du sett at han krever dette?? 1. han er ap-representant, det er selve basisen for politikken å kreve at andre skal betale det de ønsker å bruke penger på 2. han klagde stort i media og mente at staten (implisitt skattebetalerne" skulle betale for fedmeoperasjonen hans 3. han er titt og ofte ute og krever endringer i samfunnet basert på hans ønsker med fokus på sykelig overvektige. 1
Gjest Eurodice Skrevet 19. juli 2013 #44 Skrevet 19. juli 2013 1. han er ap-representant, det er selve basisen for politikken å kreve at andre skal betale det de ønsker å bruke penger på 2. han klagde stort i media og mente at staten (implisitt skattebetalerne" skulle betale for fedmeoperasjonen hans 3. han er titt og ofte ute og krever endringer i samfunnet basert på hans ønsker med fokus på sykelig overvektige. Ville han ikke også at bensinstasjoner burde forbys å selge hurtigmat, mener jeg å huske?
Guybrush Skrevet 19. juli 2013 #45 Skrevet 19. juli 2013 Man kan kreve respekt på tross av sin sykelige overvekt. Man kan tilføre samfunnet mye godt selv om man er feit. Det er mange røykere som har stor respekt i samfunnet, men lider man av sykelig overvekt ser man kun vekten og ikke mennesket bak. Et fenomen som forundrer meg. Du kan aldri kreve respekt. Du kan kun kreve å behandles juridisk likt med tanke på lov og rett. Det er utallige mennesker som aldri vil få respekt fra meg pga deres tanker, meninger og oppførsel. Da tenker jeg ikke på sykelig overvektige men eksempelvis personer med nedlatende menneskesyn. Å kreve noe slikt blir som å si at man krever at en annen person skal være ens venn. Det er fremdeles fritt frem å tenke og mene det man vil her til lands, iallefall til en viss grad. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #46 Skrevet 19. juli 2013 Du skriver dette, og så skriver du lenger oppe at ingen er født med BMI på 40, og det kan de gjøre noe med. Da går jeg ut fra at det kan overføres alle andre også? De færreste er født med angst, hormonfeil og hjertesvikt også, skal de og ta seg samme og forandre på seg selv og sin egen helsesituasjon? Eller er det bare overvektige, uansett grunn til overvekten? Tror du virkelig Foss er den mest representative, tror du alle er som han? Og hvorfor er det så akseptert å be de som er overvektig om å ta seg sammen, slanke seg, ta ansvar for egen helse og si "du ble jo ikke født sånn", men hadde du sagt det samme til en med angst og depresjon så hadde du vært frekk og ikke forstått hva det dreier seg om? Du og en del andre her inne er ufattelig uvitende. Kvalmende uvitende. Jeg kan ta et til eksempel på hvordan man uforskyldt kan bli overvektig (og dette kan også ramme deg). En sunn og trent nabo fikk hjerteinfarkt, med påfølgende hjertesvikt. Etterhvert ble det klart at han måtte transplantere fordi hjertet fungerte stadig dårligere. Han la på seg 80 kg i påvente av transplantasjon pga væskeopphopning i kroppen. Aldeles ikke hans feil, men han og fikk høre at han måtte slanke seg av sånne som deg. SKJERPINGS sier jeg bare. Anonymous poster hash: aeddb...868 Det blir det samme som når folk som har anoreksia sier at de ikke er deres feil at de er tynn," jeg har en bmi på 13 helt av meg selv, og jeg krever respekt for at jeg har en helseskadelig BMI, SJERPINGS til de som mener jeg må legge på meg, jeg må da få lov å veie hva jeg vil og jeg krever respekt for det". For meg så høres dette ut som om noen trenger hjelp med innstilingen til seg selv, men jeg vil ikke gi de respekt for at de holder på å ta selvmord. Anonymous poster hash: 9b042...526 2
Pearl2.0 Skrevet 19. juli 2013 #47 Skrevet 19. juli 2013 Mener det er unødvendig å kalle det tjukkebilen. Men kan se for meg at ambulansepersonell på vakt får en utkalling og at de kan kommentere det internt som "Da var det ut og lufte tjukkebilen igjen" eller noe sånt. Det jeg lurer på er hvordan to sykepleiere skal få en 300 kg tung person inn i bilen?
Petra75 Skrevet 19. juli 2013 #48 Skrevet 19. juli 2013 Du kan aldri kreve respekt. Du kan kun kreve å behandles juridisk likt med tanke på lov og rett. Det er utallige mennesker som aldri vil få respekt fra meg pga deres tanker, meninger og oppførsel. Da tenker jeg ikke på sykelig overvektige men eksempelvis personer med nedlatende menneskesyn. Å kreve noe slikt blir som å si at man krever at en annen person skal være ens venn. Det er fremdeles fritt frem å tenke og mene det man vil her til lands, iallefall til en viss grad. Helt greit - men å behandle folk uten respekt kun fordi de er sykelig overvektige er det jeg reagerer på. Og man kan vel ikke nekte for at mange kun ser overvekten og ikke meningene og menneskene bak? 3
Petra75 Skrevet 19. juli 2013 #49 Skrevet 19. juli 2013 1. han er ap-representant, det er selve basisen for politikken å kreve at andre skal betale det de ønsker å bruke penger på 2. han klagde stort i media og mente at staten (implisitt skattebetalerne" skulle betale for fedmeoperasjonen hans 3. han er titt og ofte ute og krever endringer i samfunnet basert på hans ønsker med fokus på sykelig overvektige. Det er vel ikke så rart hans uttalelser har fokus på sykelig overvekt, siden han faktisk er lederen i Landsforbundet? Det ville vel ha vært rart om han snakket om jakt, mener jeg.. Jeg ser for øvrig ikke forskjellen på overvektige, og de som ødelegger livene sine med røyk, alkohol, hopping fra fjellvegger, fyllekjøring, kjører for fort - osv. Hvor skal man sette grensen for hvem som skal få hjelp og ikke? 2
Guybrush Skrevet 19. juli 2013 #50 Skrevet 19. juli 2013 Helt greit - men å behandle folk uten respekt kun fordi de er sykelig overvektige er det jeg reagerer på. Og man kan vel ikke nekte for at mange kun ser overvekten og ikke meningene og menneskene bak? Vi snakker her om sykelig overvektige. ALtså personer som spiser så mye at de er ute av stand til å leve et fullverdig liv. De klarer ikke å jobbbe, har utallige livsstilssykdommer, er storforbrukere av helsetjenester og medfører store utbetalinger gjennom velferdssystemet. Jeg generaliserer nå fordi vi snakker om en gruppe og momenter som er 100 *% likt da det å være så overvektig er umulig uten å være syk samt at mobilitet er sterkt redusert. Folk har faktisk sin fulle rett til å dømme andre mennesker, til å vurdere dem basert på akkurat det de måtte ønske. Stort sett basert på egen empiri uansett om man kaller det fordommer eller ei. Det er lov å være idiot også for å si det slik. Man kan ikke "kreve" at folk skal tenke eller mene noe spesielt. Det er det jeg reagerer på i din uttalelse. Den er ekstremt bastant og kontrollerende. 1
Petra75 Skrevet 19. juli 2013 #51 Skrevet 19. juli 2013 Synes det du sier her er fryktelig rart. Å hevde at røykere får respekt i samfunnet lurer jeg på hvilket samfunn du lever i. Røykere stiller sist i køen på arbeidsplasser, og mangen sier klart og tydelig at de ikke ansetter røykere, og om du har fulgt med på tråder om røykere her inne så er det lite sjarmerende som sies om de. Røykere har så og si 0 verdi i samfunnets å hevde noe annet en ikke annet enn en løgn. Og jeg kan forstå valget om å ikke respektere enn slik skadelig oppførsel, man bør ikke få respekt for at en gjør seg selv syk. Anonymous poster hash: 9b042...526 Det er mange som røyker som har respekt i samfunnet, uavhengig av røyken - ett eksempel er Gerd Kristiansen. Det er ingen som setter spørsmål ved hennes lederegenskaper pga røyken. Forskjellen er at vi ser ikke røyken i en slik grad som man ser overvekt. 4
Petra75 Skrevet 19. juli 2013 #52 Skrevet 19. juli 2013 Vi snakker her om sykelig overvektige. ALtså personer som spiser så mye at de er ute av stand til å leve et fullverdig liv. De klarer ikke å jobbbe, har utallige livsstilssykdommer, er storforbrukere av helsetjenester og medfører store utbetalinger gjennom velferdssystemet. Jeg generaliserer nå fordi vi snakker om en gruppe og momenter som er 100 *% likt da det å være så overvektig er umulig uten å være syk samt at mobilitet er sterkt redusert. Folk har faktisk sin fulle rett til å dømme andre mennesker, til å vurdere dem basert på akkurat det de måtte ønske. Stort sett basert på egen empiri uansett om man kaller det fordommer eller ei. Det er lov å være idiot også for å si det slik. Man kan ikke "kreve" at folk skal tenke eller mene noe spesielt. Det er det jeg reagerer på i din uttalelse. Den er ekstremt bastant og kontrollerende. Et menneske ER ikke overvekten sin, det HAR overvekt. Man kan ha mye å bidra med, selv om man er sykelig overvektig. Og det er ikke slik at alle sykelig overvektige sitter hjemme og spiser uten å bidra en dritt. Er det noen som har bidratt i sitt eget nærmiljø så er det da Jørgen Foss, så påstanden din faller på sin egen urimelighet. Jeg syns det blir feil å dømme mennesker kun ut fra utseende, og det kommer jeg til å fortsette å være rimelig bastant på. 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #53 Skrevet 19. juli 2013 Helt greit - men å behandle folk uten respekt kun fordi de er sykelig overvektige er det jeg reagerer på. Og man kan vel ikke nekte for at mange kun ser overvekten og ikke meningene og menneskene bak? Når menneskene bak sin sykelig overvekt kun snakker om og kun mener at samfunnet skal respektere deres overvekt, og skal skreddersy seg til deres helse, skal lage lover og regler ut ifra deres helsesituasjon (som sagt Jørgen Foss er nesten utelukkende i media når han kan kritisere andre for sin overvekt) så er det faktisk meningene hans mange kritiserer.. Ta ansvar for ditt eget liv og helse enten du har en bmi på 13 eller 40, men det er faktisk ikke noe du kan kreve å får respekt for. Anonymous poster hash: 9b042...526 3
Petra75 Skrevet 19. juli 2013 #54 Skrevet 19. juli 2013 Når menneskene bak sin sykelig overvekt kun snakker om og kun mener at samfunnet skal respektere deres overvekt, og skal skreddersy seg til deres helse, skal lage lover og regler ut ifra deres helsesituasjon (som sagt Jørgen Foss er nesten utelukkende i media når han kan kritisere andre for sin overvekt) så er det faktisk meningene hans mange kritiserer.. Ta ansvar for ditt eget liv og helse enten du har en bmi på 13 eller 40, men det er faktisk ikke noe du kan kreve å får respekt for. Anonymous poster hash: 9b042...526 Jørgen Foss er leder i de Overvektiges Landsforbund - han snakker de overvektiges sak. Burde da virkelig ikke være så vanskelig å forstå? 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #55 Skrevet 19. juli 2013 Det er mange som røyker som har respekt i samfunnet, uavhengig av røyken - ett eksempel er Gerd Kristiansen. Det er ingen som setter spørsmål ved hennes lederegenskaper pga røyken. Forskjellen er at vi ser ikke røyken i en slik grad som man ser overvekt. Å så det er derfor mange arbeidsplasser ikke vil ansette røykere fordi de blir så høyt respektert? http://www.dinside.no/862981/rokere-vil-ikke-bli-ansatt http://www.absentia.no/article.aspx?articleID=1046 http://m.vl.no/samfunn/roykere-uonsket-i-arbeidslivet/ Røykere som sykelig overvektige er en gruppe mennesker som folk luker ut fordi de vet at det medfører store helseproblemer. Anonymous poster hash: 9b042...526 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #56 Skrevet 19. juli 2013 Jørgen Foss er leder i de Overvektiges Landsforbund - han snakker de overvektiges sak. Burde da virkelig ikke være så vanskelig å forstå? Å snakke om overvekt er greit og nei det er ikke vanskelig å forstå. Men den totale ansvarsfraskrivelsen og mangel på selvinnsikt fyren har og promoterer er faktisk fryktelig vanskelig å forstå ja. Pro ana har mange blogger og mange medlemmer som støtter undervekt og hyller en lavest mulig BMI og krever respekt for deres valg til å prøve å sulte seg i hjel, ganske sykt for folk flest. På samme måte er det ganske sykt når sykelig overvektige gjør alt de kan for å ikke ta ansvar for seg selv, men vil ha respekt for det livet de lever. Anonymous poster hash: 9b042...526 3
Petra75 Skrevet 19. juli 2013 #57 Skrevet 19. juli 2013 Å så det er derfor mange arbeidsplasser ikke vil ansette røykere fordi de blir så høyt respektert? http://www.dinside.no/862981/rokere-vil-ikke-bli-ansatt http://www.absentia.no/article.aspx?articleID=1046 http://m.vl.no/samfunn/roykere-uonsket-i-arbeidslivet/ Røykere som sykelig overvektige er en gruppe mennesker som folk luker ut fordi de vet at det medfører store helseproblemer. Anonymous poster hash: 9b042...526 Du catcher ikke poenget mitt. Prøv igjen. 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #58 Skrevet 19. juli 2013 Du catcher ikke poenget mitt. Prøv igjen. Mnæ, tror ikke det. Kom igjen når du ser en stillingsannonse med teksten "vi ønsker ikke å ansette tykke personer" grav den linken frem du først. Anonymous poster hash: 9b042...526 3
Petra75 Skrevet 19. juli 2013 #59 Skrevet 19. juli 2013 Å snakke om overvekt er greit og nei det er ikke vanskelig å forstå. Men den totale ansvarsfraskrivelsen og mangel på selvinnsikt fyren har og promoterer er faktisk fryktelig vanskelig å forstå ja. Pro ana har mange blogger og mange medlemmer som støtter undervekt og hyller en lavest mulig BMI og krever respekt for deres valg til å prøve å sulte seg i hjel, ganske sykt for folk flest. På samme måte er det ganske sykt når sykelig overvektige gjør alt de kan for å ikke ta ansvar for seg selv, men vil ha respekt for det livet de lever. Anonymous poster hash: 9b042...526 Tja - pro ana-blogger blir jo ikke akkurat markedsført, heller ikke alkohol og sigaretter. Dette fordi det medfører store helseproblemer og store helseutgifter. Det er da ikke nevneverdig mange som reagerer på at dette blir gjort mer utilgjengelig, til tross for at de færreste av oss er alkoholikere, anorektikere eller avhengig av nikotin. Det er liksom bare slik det er. De Foss har foreslått er samme løsningen for usunn mat, jeg klarer ikke se at dette skal være noe mer ansvarsfraskrivelse enn noe annet. Hadde Kari Jaquesson sagt det samme, hadde ingen reagert, men heller vært enig. 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #60 Skrevet 19. juli 2013 Det sier seg selv at det byr på andre utfordringer å bære med seg ett menneske på 350 kilo, enn ett 60. Da må man ha en annen bil, og gjerne annet utstyr. (vanlig båre tåler 250 kg, belastes den mer, kan den knekke. Dette kan igjen føre til skader hos ambulansepersonellet.) Jeg forstår at det kan sees på som uverdig å heises ut med kran, eller at man må ha fire brannmenn for å bære deg ut, men sånn er det. Jeg ville hatt større problemer med det, enn at VG kalte det for tjukkasbilen... Å sammenligne det med hudfarge eller legning blir for dumt, og vitner om lite kunnskap. Eventuelt er han bare veldig lite reflekter. Anonymous poster hash: f26bc...d42 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå