Gå til innhold

Jørgen Foss reagerer på "tjukkasambulanse"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Enig i det, at man ikke skal tolerere å bli trakassert på grunn av vekten sin.

Men her er det Foss som går etter feil ball. Han sier i en opprinnelige vg artikkelen at alle skal få samme hjelp uansett om de veier 50 eller 200 kg. Om det ikke går er det diskriminering. Videre sier han at det er grusomt når syklig overvektige ikke kommer seg inn i ambulansen, og de ansatte må få hjelp av brannvesenet.

Ja, jeg forstå at det føles krenkende. Men sånn er det. Uansett hvem sin skyld det er at noen er overvektige, kan man ikke forvente å bli behandlet likt som en normalvektig.

Anonymous poster hash: 2a648...631

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men det han reagerer på er vel språkbruken, ikke at man trenger større ambulanser for å frakte de overvektige. Kanskje dere som fråder mot kommentaren hans kan forklare meg hvorfor det er greit å skrive "Tjukkebil" og ikke "Svartingbil"?

Jeg tror mange får akutt anfall av rullgardinsyndromet med en gang de leser navnet Jørgen Foss i overskriften.

• Liker 10
Skrevet

Dæven han har gått ned i vekt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er til en forandring enig i det Foss skriver. Jeg er overvektig selv ("kun" 110 kg, men dog) som følge av kraftig hormonsykdom med påfølgende medisinering. Jeg trener, spiser sunt og avstår fra både brus, chips og sjokolade, likevel får jeg slengt i meg kommentarer som DaenerysStorm "slank deg!".

Det er mange som er overvektige grunnet sykdom og medisinering, klart det ikke gjelder alle, men ingen av dere er i stand til å skille mellom de som er overvektig grunnet sykdom eller grunnet enormt matinntak. Selv om dere tror det. Jeg har også opplevd å bli dårlig behandlet grunnet vekten min, ikke blitt trodd når jeg er syk, fått slengt i meg at overvekten er grunnen til alt som er galt i mitt liv, og fått nedsettende kommentarer fra helsepersonell og andre fordi jeg veier for mye.

Jeg jobber i helsevesenet selv, jeg ser hva mange overvektige blir utsatt for. Jeg syns det er flott at det kjøpes inn utstyr for å takle overvektige, det gjør også arbeidshverdagen til behandlerne enklere. Jeg har også innsikt nok til å vite at en del livsstilssykdommer og sykdommer som kan behandles i dag men som man tidligere døde av, kan medføre kraftig vektøkning i behandlingsfasen. Det gjelder bl. a hormonsykdommer, hjertesykdommer, nyresykdommer og psykiatriske sykdommer. Jeg er enig med Foss i at forkuset blir feil når det står tjukkas i overskriften. Like mye som om det hadde stått svarting, galning, sutring, narkis eller fyllefant i steden for. Og jeg er enig i at ALLE mennesker, uansett utseende eller vekt skal behandles med respekt og verdighet. For ingen vet hva som ligger bak.

Anonymous poster hash: aeddb...868

Jeg klarer ikke å skjønne at han ønsker å bli tatt seriøst når han mener en BMI på 40 kan sammenlignes med farge på huden din. INGEN jeg kjenner tar han fyren seriøst når han kommer med slike bommerter som dette, han gjør bare at folk får flere fordommer til overvektige.

Er det ikke størrelsen på godteposen en dag, så er det hvor billig ferdigpizzaen er en annen dag, og den tredje dagen så sammenligner han sykelig fedme på langt over det som er helsefarlig med hudfarge.

Nei fyren skyter seg i foten og det er ikke uten grunn folk beskriver han som ansvarsfraskrivende.

Det er faktisk forskjell på når en må tilkalle brannmenn for å heise deg ut av din egen leilighet kontra å ta deg på en vanlig båre når du er normalvektig. Det er forskjell på en normalvektig og en som sliter med sterk fedme, og fortsetter trenden med at vi blir flere og flere overvektige og kurven på gjennomsnittsvekten bare øker og øker så mener jeg at isteden for å kreve respekt og forståelse for sin egen overvekt kanskje burde gjort noe før en oversteig en BMI på 40

Anonymous poster hash: 9b042...526

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Men det han reagerer på er vel språkbruken, ikke at man trenger større ambulanser for å frakte de overvektige. Kanskje dere som fråder mot kommentaren hans kan forklare meg hvorfor det er greit å skrive "Tjukkebil" og ikke "Svartingbil"?

Jeg tror mange får akutt anfall av rullgardinsyndromet med en gang de leser navnet Jørgen Foss i overskriften.

Som sagt en blir ikke født med en BMI på 40. En kan skylde på sykdommer og alt annet men nei en blir ikke født slik.

For å sitere et svar på språkforumet der dette ordet ble diskutert i går

"Nå må han ta seg en klype. Som feit selv, så er det jo bare bra at det finnes biler som takler folk med stor overvekt, og ikke noe er bedre enn litt galgenhumor."

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=758740

• Liker 3
Skrevet

Som sagt en blir ikke født med en BMI på 40. En kan skylde på sykdommer og alt annet men nei en blir ikke født slik.

For å sitere et svar på språkforumet der dette ordet ble diskutert i går

"Nå må han ta seg en klype. Som feit selv, så er det jo bare bra at det finnes biler som takler folk med stor overvekt, og ikke noe er bedre enn litt galgenhumor."

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=758740

For du tror at disse kommentarene får alle som lider av fedme til å slutte og spise og ta tak i problemene sine umiddelbart?

Hva har det med saken å gjøre hvordan man har blitt slik?

Jeg fatter ikke at verden går rundt med tanke på alle idiotene som befolker den.

• Liker 5
Skrevet

Unødvendig å kalle det "tjukkasbiler". Man skal prøve å tilrettelegge for overvektige så godt som det er mulig, på lik linje som alle andre mennesker og deres utfordringer.

• Liker 4
Gjest Eric of Hlathir
Skrevet

Enig i det, at man ikke skal tolerere å bli trakassert på grunn av vekten sin.

Men her er det Foss som går etter feil ball. Han sier i en opprinnelige vg artikkelen at alle skal få samme hjelp uansett om de veier 50 eller 200 kg. Om det ikke går er det diskriminering. Videre sier han at det er grusomt når syklig overvektige ikke kommer seg inn i ambulansen, og de ansatte må få hjelp av brannvesenet.

Ja, jeg forstå at det føles krenkende. Men sånn er det. Uansett hvem sin skyld det er at noen er overvektige, kan man ikke forvente å bli behandlet likt som en normalvektig.

Anonymous poster hash: 2a648...631

Hihi, jeg leste "feit ball". :D

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For du tror at disse kommentarene får alle som lider av fedme til å slutte og spise og ta tak i problemene sine umiddelbart?

Hva har det med saken å gjøre hvordan man har blitt slik?

Jeg fatter ikke at verden går rundt med tanke på alle idiotene som befolker den.

Ja det har noe med saken for hvordan du er blitt slik. Du kan forandre på deg selv og din egen helse situasjon om du er blitt slik. Du kan ta tak i deg selv og slanke deg, dette er ikke snakk om to-tre kosekilo for mye, her er det snakk om livstruende skadelig overvekt, og vi blir stadig flere med en BMI så er så høy. Er det virkelig så mye å respektere? Istedenfor å sutre og lage deg til et offer så kan en ta tak i det på en måte som en farget ikke kan forandre på sin hudfarge. Fatter du det nå?

mitt tips er å slappe litt av, det var et teit ordspill men istedenfor å sutre over å kreve respekt kanskje en først skal redde sitt eget liv.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Virkelig? Jeg er helt sikker på at de fleste som hørte han snakke ut om fedme og problemet sitt for første gang hadde stor respekt for han. Nå får det være grenser.

Anonymous poster hash: 84640...9d5

Det var språkbruken og stigmatiseringen til brukeren jeg reagerte på. Har ansett henne som oppegående- fram til nå. Skill sak og person!!Og skjerp deg, kraftig!!

Anonymous poster hash: ca50b...ca5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Virkelig? Jeg er helt sikker på at de fleste som hørte han snakke ut om fedme og problemet sitt for første gang hadde stor respekt for han. Nå får det være grenser.

Det var språkbruken og stigmatiseringen til brukeren jeg reagerte på. Har ansett henne som oppegående- fram til nå. Skill sak og person!!Og skjerp deg, kraftig!!

AnonymBruker
Skrevet

Skrevet

Ja det har noe med saken for hvordan du er blitt slik. Du kan forandre på deg selv og din egen helse situasjon om du er blitt slik. Du kan ta tak i deg selv og slanke deg, dette er ikke snakk om to-tre kosekilo for mye, her er det snakk om livstruende skadelig overvekt, og vi blir stadig flere med en BMI så er så høy. Er det virkelig så mye å respektere? Istedenfor å sutre og lage deg til et offer så kan en ta tak i det på en måte som en farget ikke kan forandre på sin hudfarge. Fatter du det nå?

mitt tips er å slappe litt av, det var et teit ordspill men istedenfor å sutre over å kreve respekt kanskje en først skal redde sitt eget liv.

Nei, det har ingenting med saken å gjøre. Folk har krav på å bli behandlet med respekt uansett kroppsfasong eller hudfarge.

Man kan gjerne diskutere fedmeproblemet uten å gå på person.

For å si det slik, jeg tror ikke det gagner problemet å snakke om overvektige mennesker som om de skulle være idioter og avskum. Det er ikke det som får folk til å ta tak i problemene sine.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det har ingenting med saken å gjøre. Folk har krav på å bli behandlet med respekt uansett kroppsfasong eller hudfarge.

Man kan gjerne diskutere fedmeproblemet uten å gå på person.

For å si det slik, jeg tror ikke det gagner problemet å snakke om overvektige mennesker som om de skulle være idioter og avskum. Det er ikke det som får folk til å ta tak i problemene sine.

Å kreve respekt for sin sykelige overvekt blir på samme måte som en som røyker skal få respekt for sitt valg når en har pådratt seg lungekreft, kols. Mange har sluttet å røyke fordi de følte seg stigmatisert ikke fordi de fikk respekt for valget sitt

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror han har veldig lite å gjøre. Sist gang var det godteri som var feil, fordi det var så billig :fnise:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror han har veldig lite å gjøre. Sist gang var det godteri som var feil, fordi det var så billig :fnise:

Jeg er enig. Tenk om alt usunt var svindyrt, og ale sunt var kjempebillig, da ville jeg vært en utrolig sunn person!

Anonymous poster hash: 7b2a0...a38

Skrevet

Problemet oppstår når personer som Jørgen krever at andre skal jobbe lengre, betale mer skatt og få dårligere helsetjenester som følge av at disse ifølge ham skal betale ekstrakostnadene han og andre sykelig overvektige medfører.

I et samfunn hvor dette ikke hadde vært mulig ville man hatt mye større ansvar for egen helse og ingen person uten jobb og inntekt ville kunnet bli så sykelig overvektig. Dette er et faktum det ikke går ann å komme vekk ifra. Det er forskjell på de som er overvektige men fungerer, jobber og har et fullverdig liv og de det her er snakk om.

• Liker 2
Skrevet

Tjukkebilen er et ganske teit ordspill. Hvordan man ordlegger seg om grupper sier noe om holdningene som finnes i samfunnet. Kan godt forstå at han reagerte jeg.

• Liker 5
Skrevet

Å kreve respekt for sin sykelige overvekt blir på samme måte som en som røyker skal få respekt for sitt valg når en har pådratt seg lungekreft, kols. Mange har sluttet å røyke fordi de følte seg stigmatisert ikke fordi de fikk respekt for valget sitt

Man kan kreve respekt på tross av sin sykelige overvekt. Man kan tilføre samfunnet mye godt selv om man er feit.

Det er mange røykere som har stor respekt i samfunnet, men lider man av sykelig overvekt ser man kun vekten og ikke mennesket bak. Et fenomen som forundrer meg.

• Liker 6
Skrevet

Problemet oppstår når personer som Jørgen krever at andre skal jobbe lengre, betale mer skatt og få dårligere helsetjenester som følge av at disse ifølge ham skal betale ekstrakostnadene han og andre sykelig overvektige medfører.

I et samfunn hvor dette ikke hadde vært mulig ville man hatt mye større ansvar for egen helse og ingen person uten jobb og inntekt ville kunnet bli så sykelig overvektig. Dette er et faktum det ikke går ann å komme vekk ifra. Det er forskjell på de som er overvektige men fungerer, jobber og har et fullverdig liv og de det her er snakk om.

Hvor har du sett at han krever dette??

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...