Guybrush Skrevet 20. juli 2013 #102 Skrevet 20. juli 2013 Hva med USA?Anonymous poster hash: bc491...d91 Hva med USA? Er du en av de som er blitt pottetrent til å tro at de ikke har velferdsstat og offentlige helsetjenester? Da kan jeg berolige deg med at de har større statlig styring av helse der enn selv i Norge. Bruker mer penger per innbygger gjør de også. Flere usakligheter? 2
Petra75 Skrevet 20. juli 2013 #103 Skrevet 20. juli 2013 Sitter på mobil, så jeg får ikke sitert, men: Jeg skjønner ikke hva det er han sier som er så feil? Jeg tolker det slik at han vil gjøre usunn mat litt mindre tilgjengelig, og at ernæringsråd skal være tydeligere. Til førstnevnte - er man sykelig overvektig kan det ofte begrunnes i et avhengighetsforhold til mat, kanskje ett av virkemidlene kan være å gjøre det litt vanskeligere å kjøpe usunt. På lik linje som man har gjort med alkohol og tobakk. Til det andre - man blir overøst med mer eller mindre gode råd om hva som er sunt, det som er sunt ene dagen er det ikke andre dagen. Det er rart man ikke klarer å se på tvangsspising på samme måte som man ser på andre lidelser i helsevesenet. MAn blir ikke 250 kilo av å spise litt for mye, det ligger gjerne mer bak. Det har vært lite fokus og forståelse for denne gruppen, og slik jeg ser det er det det Foss prøver å endre på. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 #104 Skrevet 20. juli 2013 Det er strålende at jeg som er midlertidig ufør pga av en arbeidsulykke jeg ikke hadde skyld i står i mitt 2år med sykehuskø, men mennesker som frivillig har spist seg tykke, ikke bare får gå før meg i køen 2 ganger - både for å få operert gastric bånd og for å operere lød hud - men nå også får en splitter ny bil til å kjøre dem frem og tilbake. Jeg applauderer det! Hvorfor hjelpe kreftsyke barn når vi kan redde en generasjon voksne sykelig overvektige? Viktig å alltid prioritere de som er nærmest døden - eller? Jeg får vel sikkert ansiktsløftning på statens regning, før jeg får hjelp til å gå igjen. Kanskje jeg bare skal bli tykk.. Anonymous poster hash: 5f8ba...baf Der beviste du akkurat at du for det første ikke aner noe som helst om organiseringen av helsevesenet, og for det andre klarte du å få frem en "meg først" holdning som er helt uspiselig uansett diagnose. For det første er det få offentlige sykehus i Norge som driver med fedmeoperasjoner, de fleste om tar det gjør det privat på egen regning. Det er lang utredning og ventetid for å få en slik operasjon, ofte over 2 år. Dessuten er sykelig overvekt en sykdom selv om du, og andre her inne, mener det bare kommer av å spise frityrfett i en endeløs strøm. For det andre er det slik at ingen kirurg opererer alt. De spesialiserer seg på et felt hovedfelt og så gjerne noe innen det igjen, f.eks ortopedi med fokus på kne eller skulder, gastro med fokus på tykktarm, osv. Det betyr at den kirurgen som skal operere deg så du kan gå igjen, og den som opererer overvektige ikke er den samme, og dermed er det ingen overvektsoperasjoner som spiser av "din" plass i køen. Du kan heller ikke sammenligne med barn, de går faktisk alltid raskt frem i køen. Og ang kø så er det sånn at operasjonskøer organiseres ut fra gitt hastegrad og medisinsk nødvendighet. Så når du sier at noen stjal din plass så er det sikkert en oppfatning du har, men ikke slik det faktisk er. Når du ikke evner å få inn i knotten at overvekt kan være en sykdom, fordi det er selvforskyldt, da kan jeg like godt si at din ulykke var selvforskyldt. Du hadde jo valgt å jobbe der? Du kunne jo bare passer bedre på? Ikke det? Neivel, da må du innse at det er ikke "bare" for andre heller. Og ang innkjøp av ny bil. Ambulanser byttes ut regelmessig, og jeg antar de denne gangen har valgt å innvestere i en med spesialutstyr så det er mulig å være i forkant av utfordringene. Bilen vil nok være i vanlig drift utenom å kjøre "de overvektige" pasientene. I samme grad har man f.eks utstyr ambulanser for å kunne gi kolsere kjappere behandling. 98% av de med kols har det etter røyking, men det sier dere ingenting på , for det handler tross alt om at de ikke kan puste. Skal man bare si at dette har du valgt selv til de også? Selvfølgelig ikke, man hjelper de som trenger det, uansett årsak. Anonymous poster hash: aeddb...868 5
skreppamedleppa Skrevet 20. juli 2013 #105 Skrevet 20. juli 2013 Hvordan hadde folk reagert om de skrev at nå kommer "psykebilen" En ambulande for psykiatriske pasienter. At de har en bil for psykiatriske pasienter er jo flott det, men man kaller den ikke for "psykebilen" i VG fordet. Akkurat som man ikke kaller denne forsterkede ambulansen for "tjukkebilen" Det er enkel tankegang om man har fått utdelt en hjerne. Det var det Jørgen Foss reagerte på, ikke at det faktisk finnes en forsterket ambulanse, for det er jo flott for da får de med ekstrem overvekt også rett på samme kvaliteteten på akutthjelpen. Anonymous poster hash: c696c...2b2 For det første så er eksempelet ditt verdiløst da psykebilen eksisterer og man har hatt underskrifts kampanile for å få den, den har blitt snakket mye om både i aviser og ellers. Finnes ikke noe negativt med ordet, og ingen psykisk syke har kommet frem i media og følt seg misforstått slik Foss har og alltid gjør. Men om jeg kan hjelpe deg litt på vei med å komme med et annet eksempel så kan vi f.eks ta ordet "galehus", et ord som har vært brukt både i aviser, av psykisk friske, av psykisk syke, fb, og blogg og ingen har reagert på at folk har brukt det. lederen i mental helse har ikke stått frem i media og sagt at han føler seg krenket på vegne av de som er på psykiatrisk sykehus og kommer med sammenligning om svartehuset etc. Men Jørgen Foss klarer å gjøre det. Med mindre en mørkhudet person eller en homofil er syk eller overvektig så trenger ikke noen av de denne ambulansen. Mørkhudete trenger ikke egne ambulanser, det gjør faktisk overvektige over 250 kilo. Alle eksemplene som du og Foss kommer med er så tåpelig at det slår en spiker i kisten. Og tjukkeambulansen, altså når du er bikket 250 kilo så er du faktisk tjukk! Det får være grenser på hvor langt en kan strekke ordet formfull også. 2
skreppamedleppa Skrevet 20. juli 2013 #106 Skrevet 20. juli 2013 (endret) Sitter på mobil, så jeg får ikke sitert, men: Jeg skjønner ikke hva det er han sier som er så feil? Jeg tolker det slik at han vil gjøre usunn mat litt mindre tilgjengelig, og at ernæringsråd skal være tydeligere. Til førstnevnte - er man sykelig overvektig kan det ofte begrunnes i et avhengighetsforhold til mat, kanskje ett av virkemidlene kan være å gjøre det litt vanskeligere å kjøpe usunt. På lik linje som man har gjort med alkohol og tobakk. Til det andre - man blir overøst med mer eller mindre gode råd om hva som er sunt, det som er sunt ene dagen er det ikke andre dagen. Det er rart man ikke klarer å se på tvangsspising på samme måte som man ser på andre lidelser i helsevesenet. MAn blir ikke 250 kilo av å spise litt for mye, det ligger gjerne mer bak. Det har vært lite fokus og forståelse for denne gruppen, og slik jeg ser det er det det Foss prøver å endre på. Men hvorfor skal man måtte fjerne valgmulighetene til de som klarer å velge rett? Hvorfor skal det gå ut over helt friske normale mennesker at noen blir sykelig overvektig? Man legger ikke ned polet fordi noen har problemer med rus, og problemer med alkohol har mange mennesker fått enda så høy alkohol priser vi har i dette landet, enda hvor strenge vinmonopolets stengetider er og hvor nå enn kontrollert alt er. Sannheten er at uansett hvor styrt en stat er så er det alltid noen som faller utenfor. Men dess mer styrt en stat er dess færre, men vil man virkelig det? Ta fra folk valgmulighetene sine? Jørgen Foss vil det, jeg tror ikke han vinner på det. Når overvektige er i familieselskap, på venninnebesøk eller i andre sosiale sammenhenger så kan de ikke forlange at vertene ikke kan servere god og usunn mat bare fordi de ikke skal eller kan spise det, de kan selvsagt ta visse hensyn hvis de ønsker det, men å forlange eller forventer at de skal sitte og sutte på gulrøtter fordi noen har et problem med vekt. Slik er det med samfunnet også å snu hele samfunnet på hode, gå til krig med bensinstasjonene den ene dagen og prisen på pizza den andre dagen. Det er kun en selv som kan komme seg ut av avhengigheten sin men i dagens samfunn kan en om en ønsker det få god hjelp, det finnes en rekke tiltak som kan hjelpe. Likevel finnes det en grense for hva samfunnet skal ta ansvar for når det kommer til hver og en av oss og tiltakene rettet mot denne problemstillingen skal heller ikke gå på bekostning av andre! Hvorfor skal macèn legge ned fordi noen spiser middag der 7 dager i uken, hvorfor skal ikke jeg få kunne velge om jeg ønsker å spise på macèn en dag i året fordi noen må spise der 7 dager i uken. Ingen må ha macèn mat, men det er nå en gang slik at vi mennesker liker å velge og bestemme over vårt eget liv. Jeg ser store problemer med det han sier og nesten krever av samfunnet. Han har funnet sin skyllebøtte men som sagt de fleste tar han ikke seriøst nettopp av denne grunn. Endret 20. juli 2013 av skreppamedleppa 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 #107 Skrevet 20. juli 2013 Hvorfor skal overvektige henges ut? Fordi de koster staten ekstreme summer i helsetjenester og tilpasning, på grunn av sykdom som de har påført seg selv. Det er hverken kult eller bra å være overvektig, og det bør vi signaliesere så mye som mulig. Anonymous poster hash: 47464...dbe 4
Gjest Marsvinet Skrevet 20. juli 2013 #108 Skrevet 20. juli 2013 De spisomane burde tvangsinlegges på sulterehab. De kan jo ikke noe for at de er overvektige, stakkars...
Pringle Skrevet 20. juli 2013 #109 Skrevet 20. juli 2013 De spisomane burde tvangsinlegges på sulterehab. De kan jo ikke noe for at de er overvektige, stakkars... Jeg kjenner at jeg gjerne skulle vært tvangsinnlagt.
Petra75 Skrevet 20. juli 2013 #110 Skrevet 20. juli 2013 Skreppamedleppa, det er jo nettopp det som er poenget. Alkohol og tobakk gjøres mindre tilgjengelig - ikke pga deg og meg som ikke har problemer med noen av delene, men pga de som er avhengige. Man har merket at dette har ført til mindre alkoholisme og færre røykere, altså har det funket. Det er jo nettopp dette Foss har foreslått vedr. Usunn mat også - mindre tilgjengelighet, mindre fedme. Man har begynt å føre opp antall kalorier på menyer har jeg sett noen steder - et skritt i riktig retning. 1
skreppamedleppa Skrevet 20. juli 2013 #111 Skrevet 20. juli 2013 (endret) De spisomane burde tvangsinlegges på sulterehab. De kan jo ikke noe for at de er overvektige, stakkars... Noen sykelig overvektige vil kan kanskje reagere på et slikt forslag, på samme måte som sykelig undervektige reagerer på at de blir tvangsinnlagt på sykehus men sykelig undervekt og sykelig overvekt kan sammenlignes og er begge gruppene bør få hjelp. Når man har en skadelig undervekt med en BMI på 12 så blir en tvangsforet med sonde, samfunnet og behandlingsmetoder sier noe om at en kan ikke sulte seg i hjel uten at helsevesenet griper inn og tar grep om helsen din som du selv ikke klarer å ta vare på, da er det også svært merkelig at en per i dag kan få lov til å spise seg i hjel og at de som er i fare sonen for å spise seg i hjel skyter fra hoften ut mot samfunnet og klandrer restauranter, nøkkelhulsmerke og prisen på småsnop og andre ting for at de selv er blitt syk. Skreppamedleppa, det er jo nettopp det som er poenget. Alkohol og tobakk gjøres mindre tilgjengelig - ikke pga deg og meg som ikke har problemer med noen av delene, men pga de som er avhengige. Man har merket at dette har ført til mindre alkoholisme og færre røykere, altså har det funket. Det er jo nettopp dette Foss har foreslått vedr. Usunn mat også - mindre tilgjengelighet, mindre fedme. Man har begynt å føre opp antall kalorier på menyer har jeg sett noen steder - et skritt i riktig retning. Først til setningen din "Til det andre - man blir overøst med mer eller mindre gode råd om hva som er sunt, det som er sunt ene dagen er det ikke andre dagen." Til det vil jeg bare si at ALLE vet at en hamburger på bensinstasjonen er langt mer usunt enn en fiskefilet i fiskebutikken med mindre en spiser fisk 365 dager i året. Alle vet at selv om smågodt er på tilbud i påsketider f.eks så gjør det det ikke til en sunn matvare likevel, alle vet dette, likevel er det dette Jørgen Foss kritiserer. Jeg blir like mye som de sykelig overvektige overøst med mer eller mindre forvirende råd om hva som er sundt, vi blir vel det alle som en, men alle blir ikke overvektig av den grunn. En må ta ansvar for livet sitt selv, en kan ikke overstyre andre for at en selv ikke har kontroll. Når det er alle andre sin feil at en selv ikke klarer å gå forbi frossen pizzaen i frysedisken så er det ikke nødvendigvis frossenpizzaen det er noe i veien med. Det er med andre ord ikke friske mennesker som bør tilpasse seg syke mennesker, heller omvendt. Endret 20. juli 2013 av skreppamedleppa
Petra75 Skrevet 20. juli 2013 #112 Skrevet 20. juli 2013 Nei, og selv om noen drikker seg ihjel er det ikke alkoholen sin feil, men allikevel har vi den på pol. Nå ser man at folk spiser seg ihjel, mekanismene - avhengigheten - er mye den samme. Hvis det å gjøre usunn mat mindre tilgjengelig hjelper, mener jeg at det forslaget ikke er noe verre enn noe annet. 2
Gjest Blondie65 Skrevet 20. juli 2013 #113 Skrevet 20. juli 2013 Det er forbudt å reklamere for alkohol og røyk i Norge. Hvorfor? Jeg tror det hadde vært litt fornuft i å se på produktplasseringen av f.eks snop og snacks - hvorfor må dette friste fra hyllene der en ofte står i kø? Det er ingen motstridende råd om hvordan en blir overvektig: spiser du mer enn dagsbehovet ditt for energi omdannes dette til fett. Gjør du dette over tid vender du kroppen til store måltider med masse energi og du lager deg et forferdelig problem. Venter du til du har mange 100 kg i overvekt lager du det selv et nesten uløselig problem. Forer du barna dine på samme måte som deg selv lar du disse arve problemene dine. Det er noen som blir overvektige av medisinske årsaker f.eks medisiner som samler vann i kroppen, hormonubalanse, reusert bevegelighet og redusert forbrenning grunnet hyperthorose. Disse får en større utfordring - men det er heller ikke for dem umulig å gå ned i vekt. Uansett må man gjøre noe med problemet før man er så svær at en har bruk for slankeoperasjon. Første skritt i rett retning er å erkjenne at en har et problem og at en har ansvar for å delta i denne løsningen selv.
skreppamedleppa Skrevet 20. juli 2013 #114 Skrevet 20. juli 2013 Nei, og selv om noen drikker seg ihjel er det ikke alkoholen sin feil, men allikevel har vi den på pol. Nå ser man at folk spiser seg ihjel, mekanismene - avhengigheten - er mye den samme. Hvis det å gjøre usunn mat mindre tilgjengelig hjelper, mener jeg at det forslaget ikke er noe verre enn noe annet. Det er ikke verken vinmonopolet, myndighetene eller mennesker som klarer å nyte et glass vin til maten uten at de misbruker det og blir alkoholikere sin feil at noen ikke klarer å beherske seg.. Jørgen Foss er politiker, han er vandt med å sile informasjon hele tiden, hvorfor klarer han ikke det med sitt eget problem? Og hvorfor går han ut i mediene og sier at det er helt greit å veie 150 kilo samtidig som han klandrer alle andre for at han selv har blitt syk? Det er mye som ikke stemmer med Jørgen Foss, at han nå sammenligner sykelig overvektige med hudfarge er bare en av tingene.
skreppamedleppa Skrevet 20. juli 2013 #115 Skrevet 20. juli 2013 (endret) Uansett må man gjøre noe med problemet før man er så svær at en har bruk for slankeoperasjon. Første skritt i rett retning er å erkjenne at en har et problem og at en har ansvar for å delta i denne løsningen selv. Men det er jo så alt for mange som ikke klarer å se det, når man her i denne tråden får beskjed om å skamme seg fordi en setter fokus på svært helseskadelig fedme hva kan en da gjøre? Ikke skal vi snakke om det og diskutere løsninger fordi de som er overvektige mener det lønner seg å tie om problematikken eller skylde på alle andre og sammenligne fedme med hudfarge så løser det ingenting ved det som i fra før av er et tabu. Jeg tror det er en grunn til at folk klarer å bli over 250 kilo uten at folk griper inn, og det er at det er tabu og snakke om det, både fra de overvektige sitt ståsted og de som er de nærmeste og samfunnet for øvrig. Hadde noen veid for lite for sitt eget beste så er en ganske kjapp ute med å være bekymret og mange av de får hjelp før livet deres er i fare, men dessverre så kan folk bli skadelidende overvektige uten at det blir tatt opp med de. Endret 20. juli 2013 av skreppamedleppa
Petra75 Skrevet 20. juli 2013 #116 Skrevet 20. juli 2013 Men kjære vene - det er jo nettopp løsninger og forslag til hjelp til redusering man snakker om! Hvorfor tror du vi har pol og røykelov her til lands? Det er for å minske antall alkoholikere og røykere. Man får da fortsatt tak i både alkohol og tobakk, men andelen misbrukere går altså ned. Sykelig overvekt kommer ofte av misbruk av mat, hvorfor er det da så vanskelig å se at det å gjøre usunn mat LITT mindre tilgjengelig kan være et hjelpemiddel i kampen mot fedme? 2
Gjest Eurodice Skrevet 20. juli 2013 #117 Skrevet 20. juli 2013 Det er forbudt å reklamere for alkohol og røyk i Norge. Hvorfor? Jeg tror det hadde vært litt fornuft i å se på produktplasseringen av f.eks snop og snacks - hvorfor må dette friste fra hyllene der en ofte står i kø? Det er ingen motstridende råd om hvordan en blir overvektig: spiser du mer enn dagsbehovet ditt for energi omdannes dette til fett. Gjør du dette over tid vender du kroppen til store måltider med masse energi og du lager deg et forferdelig problem. Venter du til du har mange 100 kg i overvekt lager du det selv et nesten uløselig problem. Forer du barna dine på samme måte som deg selv lar du disse arve problemene dine. Det er noen som blir overvektige av medisinske årsaker f.eks medisiner som samler vann i kroppen, hormonubalanse, reusert bevegelighet og redusert forbrenning grunnet hyperthorose. Disse får en større utfordring - men det er heller ikke for dem umulig å gå ned i vekt. Uansett må man gjøre noe med problemet før man er så svær at en har bruk for slankeoperasjon. Første skritt i rett retning er å erkjenne at en har et problem og at en har ansvar for å delta i denne løsningen selv. Du er vel kommet i skade for å forveksle tilstander. Hypotyreose er nedsatt stoffskifte (forbrenning). Hypertyreose er sykelig høyt.
skreppamedleppa Skrevet 20. juli 2013 #118 Skrevet 20. juli 2013 Men kjære vene - det er jo nettopp løsninger og forslag til hjelp til redusering man snakker om! Hvorfor tror du vi har pol og røykelov her til lands? Det er for å minske antall alkoholikere og røykere. Man får da fortsatt tak i både alkohol og tobakk, men andelen misbrukere går altså ned. Sykelig overvekt kommer ofte av misbruk av mat, hvorfor er det da så vanskelig å se at det å gjøre usunn mat LITT mindre tilgjengelig kan være et hjelpemiddel i kampen mot fedme? "Men kjære vene"?? Vel når de syke legger føringen an på hvordan et friskt samfunn skal fungere fordi de selv ikke klarer å motstå fristelser rundt de så synes ikke jeg det er en god løsning. Det er ingen absolutt ingen som tvinger deg til å storhandle på en kiosk på vei hjem, det er ingen som tvinger deg til å kjøpe pizza på vei hjem, du blir ikke så overvektig fordi man omgir seg med forvirrende kostråd, eller fordi en har valg muligheter i butikkene. Ingen kan begrense din egen impulskontroll andre enn deg selv, og det å legge skylden over på kostråd, reklame, priser, porsjonene på restauranter osv så sukker jeg lett oppgitt og lurer på hva det neste folk med høy overvekt kan skylde på? Hvorfor er alltid behandlingen tvangsforing for de som ikke spiser så mye, men de som spiser alt for mye så er løsningen å ta vekk alle fristelser i landet? Det blir for enkelt, greit at de overvektige ønsker enkle løsninger, men dette blir rett og slett for latterlig enkelt og en overser problemet deres fullstendig og griper etter et halmstrå.
Gjest Blondie65 Skrevet 20. juli 2013 #119 Skrevet 20. juli 2013 Du er vel kommet i skade for å forveksle tilstander. Hypotyreose er nedsatt stoffskifte (forbrenning). Hypertyreose er sykelig høyt. Beklager, jeg innrømmer at jeg slet med den der.
Gjest Blondie65 Skrevet 20. juli 2013 #120 Skrevet 20. juli 2013 Jeg mener at forbud mot drittmaten ikke er veien å gå. Men er det virkelig så farlig om drittmaten blir gjort litt mindre tilgjengelig? Kostholdsdgivning må inn i skolen. Og det hadde ikke vært meg i mot om det var total forbud mot brus på skolen og at man måtte trykke helseadvarsel på cola flasken: ekstremt vanedannende, for stort daglig inntak av sukker vil føre til overvekt og helseproblemer. Det samme burde vært på frossenpizza og den der misvisende nøkkelhullsmerkingen må bort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå