AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #1 Skrevet 19. juli 2013 http://www.vg.no/nyheter/meninger/artikkel.php?artid=10112016 Jørgen Foss på vift igjen. Krever at overvektige skal ha samme behandling som ikke-overvektige. Sier seg selv at det praktisk sett ikke lar seg gjøre, når enkelte kan veie flere hundre kilo. I dag er 100.000 nordmenn så overvektige at de ikke vil få plass i en vanlig ambulanse, og det er satt i drift en ambulanse som kan ta pasienter opp til 400 kg. Foss reagerer på at denne ambulansen ble kalt "tjukkebilen" i VG. Det skjønner jeg, men synes og at det blir for dumt at han reagerer negativt på de tilpasninger samfunnet må gjøre for flere syklig overvektige. Jada, det er stigmatiserende å måtte bli løftet med en kran, men alternativet er verre.Anonymous poster hash: 71f25...a3d 5
Stormborn Skrevet 19. juli 2013 #2 Skrevet 19. juli 2013 Jeg er så lei av han der... Han er jo feitingenes svar på SOS Rasisme! SLANK DEG!!! 36
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #3 Skrevet 19. juli 2013 Jeg trodde Hellstrøm hadde hjulpet denne mannen litt videre. Burde ta seg et nytt besøk ser det ut som. I noen situasjoner kan man ikke være politisk korrekt. Situasjoner der det står om liv og død kvalifiserer utvilsomt. Hva VG kaller denne bilen blir småpirk. Ta en bolle! uhmm.. eller, kanskje heller en gulrot Anonymous poster hash: 8f5e1...45b 11
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #4 Skrevet 19. juli 2013 Så stygge dere er! Anonymous poster hash: b348f...022 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #5 Skrevet 19. juli 2013 Jeg er så lei av han der... Han er jo feitingenes svar på SOS Rasisme! SLANK DEG!!! og der mistet du min respekt!Anonymous poster hash: ca50b...ca5 22
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #6 Skrevet 19. juli 2013 og der mistet du min respekt!Anonymous poster hash: ca50b...ca5 Virkelig? Jeg er helt sikker på at de fleste som hørte han snakke ut om fedme og problemet sitt for første gang hadde stor respekt for han. Nå får det være grenser. Anonymous poster hash: 84640...9d5 6
Amens Skrevet 19. juli 2013 #7 Skrevet 19. juli 2013 Overvektige har like mye rett på forsvarlig legehjelp som normalvektige, så jeg synes det er bra at man bestiller ambulanser som er tilpasset for dette. Det jeg synes er synd er at så mange blir så store. Tror man bør bruke litt mer tid og penger for å finne ut hvorfor dette skjer også drive med mer forebygging. 7
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2013 #8 Skrevet 19. juli 2013 Tok ikke Foss operasjon i høst?? http://www.seher.no/900632/pitbull-terje-joergen-foss-var-redd-for-aa-doe-i-offentlig-operasjonskoe
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #9 Skrevet 19. juli 2013 Tok ikke Foss operasjon i høst?? http://www.seher.no/900632/pitbull-terje-joergen-foss-var-redd-for-aa-doe-i-offentlig-operasjonskoe Jo, og i følge bildet har han gått ned veldig mye også! Jeg skjønner forøvrig godt at han reagerer på språkbruken! Anonymous poster hash: 38d0f...38e 3
Gjest Hyssingen Skrevet 19. juli 2013 #10 Skrevet 19. juli 2013 Hvor høy vekt kan en vanlig ambulanse ta?
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #11 Skrevet 19. juli 2013 Hvor høy vekt kan en vanlig ambulanse ta? Opp til 250 kg Anonymous poster hash: 9b042...526
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #12 Skrevet 19. juli 2013 Finnes det noen oversikt over hvor mange % av befolkningen i Norge som er over 250 kilo? Synes det høres helt villt ut. Har aldri, aldri hørt om noen så tunge før. Bortsett fra i USA. Og mammaen til Gilbert Grape. Anonymous poster hash: 1eea0...31f 1
Gjest Hyssingen Skrevet 19. juli 2013 #13 Skrevet 19. juli 2013 Opp til 250 kg Anonymous poster hash: 9b042...526 Det er såpass ja. Har de røntgenapparater og senger og sånne ting på sykehusene som har plass til en person på over 250 kg egentlig? 1
Gjest Reza08 Skrevet 19. juli 2013 #14 Skrevet 19. juli 2013 Kan forstå at Foss reagerer her. Han har rett i mye av det han sier. Hvorfor skal denne gruppen henges ut? Bra tiltak at man lager sykebiler som er store nok til å få med seg tunge mennesker, men avisene trenger ikke å bruke overskrifter som "Tjukkebilen". Dette er med på å provosere de som er rammet. At folk i tillegg sier ting som "Hold kjeft, slutt å syt og begynn å slanke deg din feite gris" er forståelig at blir belastende. Greit å ta opp tema slike temaer, men å holde seg saklig og ikke komme med unødvendige slengbemerkninger er viktig.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #15 Skrevet 19. juli 2013 Det er såpass ja. Har de røntgenapparater og senger og sånne ting på sykehusene som har plass til en person på over 250 kg egentlig? Ja det har måttet skaffe seg det, OUS i alle fall, "De har blant annet større operasjonsbord, sittestoler med forsterkede bjelker, spesialtilpassede rullestoler, bårer og blodtrykksmansjetter. Sykehuset har egne vekter som går opptil 300 kilo, egne senger og alternativ til vegghengte toaletter, opplyser medievakt Anders Bayer ved OUS." http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10105124 Jeg synes for øvrig at det er skremmende utvikling.' Ambulanser for folk opp til 400 kg, det er helt absurd at folk lar seg bli så overvektige, og at samfunnet må tilpasse på den måten. Ja da verdighet og respekt og alt det der, men helt ærlig når en veier 300 kg så er det noe hakkende galt en plass! Anonymous poster hash: 9b042...526 8
Gjest Mundane Skrevet 19. juli 2013 #16 Skrevet 19. juli 2013 Hvorfor skal denne gruppen henges ut? Fråtsing er en av de 7 dødssyndene. Og folk som driver med overforbruk blir ofte hengt ut.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #17 Skrevet 19. juli 2013 Kan forstå at Foss reagerer her. Han har rett i mye av det han sier. Hvorfor skal denne gruppen henges ut? Bra tiltak at man lager sykebiler som er store nok til å få med seg tunge mennesker, men avisene trenger ikke å bruke overskrifter som "Tjukkebilen". Dette er med på å provosere de som er rammet. At folk i tillegg sier ting som "Hold kjeft, slutt å syt og begynn å slanke deg din feite gris" er forståelig at blir belastende. Greit å ta opp tema slike temaer, men å holde seg saklig og ikke komme med unødvendige slengbemerkninger er viktig. Begynner å bli kraftig lei Foss jeg, og jeg synes faktisk han syter når han er blitt så fornærma at han går ut i avisene og sammenligner det å kalle ambulansen "tjukkebilen" med å kalle en ambulanse "svartebilen" eller "homobilen", da kan hele fyren ta seg en gulrot å knaske på for min del med den totale ansvarsfraskrivelsen han driver med. Når han ble født, ble han ikke født med en BMI på over 40, fyren er blitt slik av seg og det nekter han tydelig å innse siden han sammenligner "tjukkasbilen" med "svartebilen". Nei den fyren klarer jeg ikke å se har rett i så mye. Anonymous poster hash: 9b042...526 11
Gjest Tirkes Skrevet 19. juli 2013 #18 Skrevet 19. juli 2013 16% av alle åtteåringer har overvekt i Norge nå. Det er temmelig skummelt. Jeg synes Jørgen hausen dette veldig opp. Forstår at han reagerte, det var et tørt og tåpelig ordspill. Avisene, spesielt VG og DB, er mestre på dårlige og knusktørre ordspill. Han hadde vunnet mer på å kontakte avisen og be dem endre dette i stillhet og heller gi en fin og saklig kommentar om behovet for disse ambulansene. For eksempel. Han drar alltid søkelyset i litt feil vinkel. Det blir som om en gjeng tolvåringer spiller fotball og en drar ned shortsen på en annen. I stedet for å heise shortsen sin opp igjen før han blir sint, så står han der med den på knærne og hyler i fistel og sørger for at alle får med seg hvilken UTOLERERBAR URETTFERDIGHET OG SJIKANE han blir utsatt for. Litt tykkere hud er OK, litt forståelse for at journalister kan gjøre teite feiltramp er OK. Si gjerne fra, pek på feilen. Men ikke gjør det verre for deg selv og andre.... 17
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #19 Skrevet 19. juli 2013 Liker ikke at han kritiserer samfunnet for å se på syklig overvektige på en viss måte. Men det er jo forståelig når man må spesialbestille ambulanser og annet utstyr, samt bruke kran for å flytte på folk. Han krever forståelse, men gir ikke så mye selv.Anonymous poster hash: 2a648...631 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #20 Skrevet 19. juli 2013 Jeg er til en forandring enig i det Foss skriver. Jeg er overvektig selv ("kun" 110 kg, men dog) som følge av kraftig hormonsykdom med påfølgende medisinering. Jeg trener, spiser sunt og avstår fra både brus, chips og sjokolade, likevel får jeg slengt i meg kommentarer som DaenerysStorm "slank deg!". Det er mange som er overvektige grunnet sykdom og medisinering, klart det ikke gjelder alle, men ingen av dere er i stand til å skille mellom de som er overvektig grunnet sykdom eller grunnet enormt matinntak. Selv om dere tror det. Jeg har også opplevd å bli dårlig behandlet grunnet vekten min, ikke blitt trodd når jeg er syk, fått slengt i meg at overvekten er grunnen til alt som er galt i mitt liv, og fått nedsettende kommentarer fra helsepersonell og andre fordi jeg veier for mye. Jeg jobber i helsevesenet selv, jeg ser hva mange overvektige blir utsatt for. Jeg syns det er flott at det kjøpes inn utstyr for å takle overvektige, det gjør også arbeidshverdagen til behandlerne enklere. Jeg har også innsikt nok til å vite at en del livsstilssykdommer og sykdommer som kan behandles i dag men som man tidligere døde av, kan medføre kraftig vektøkning i behandlingsfasen. Det gjelder bl. a hormonsykdommer, hjertesykdommer, nyresykdommer og psykiatriske sykdommer. Jeg er enig med Foss i at forkuset blir feil når det står tjukkas i overskriften. Like mye som om det hadde stått svarting, galning, sutring, narkis eller fyllefant i steden for. Og jeg er enig i at ALLE mennesker, uansett utseende eller vekt skal behandles med respekt og verdighet. For ingen vet hva som ligger bak. Anonymous poster hash: aeddb...868 14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå