Gå til innhold

Treningsstudio eller ikke...

Anbefalte innlegg

Gjest bustyvel
Skrevet

...det er spørsmålet!

Nå i disse sommerdager er det kanskje ikke så mange som tenker på innetrening (ihvertfall gjør ikke jeg det), men jeg lurer på å melde meg inn på Elixia. Finner egentlig ingen argumenter i mot, men jeg er en typisk ute-trener, som går tur i snøstorm og hinker meg bortover glatta i joggesko... Den store motivasjonen for treningssenter er at jeg kan trene styrke der (kan jo selvsagt det hjemme også men), og få et kondis-tilbud selv når det er mørkt og glatt.

Det som holder meg igjen er for det første at jeg aldri har trent der, kjenner ingen og kjenner ingen jeg kan trene med (må lokke med meg samboer'n kanskje), og for det andre er jeg redd for at jeg blir støttemedlem. Det har jeg virkelig ikke råd til, hverken helsemessig eller lommebokmessig.

Burde/burde ikke? Overbevis meg, please.

Videoannonse
Annonse
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Burde. Jeg har venner, som trener på samme senter som meg, men de trener sjeldent. Så jeg trener stor sett alltid alene og synes det er digg. Da kan jeg surre rundt så mye og lenge jeg vil og være der når det passer meg best. Vil ikke si at jeg kjenner noen på senteret, men noen møter man gang på gang, og da blir det til at man prater litt med de - om man vil.

Bestill PT-time med en gang og få et opplegg. Da får du en plan for treningen og det er lettere å gjennomføre. Og så har du gruppetimer. Jeg trodde ikke jeg ville like det, men synes det nå er råmoro.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gjort det, syntes det er effektivt å trene på senter selv fordi man ikke blir så lett distrahert av annet når man først kommer seg dit. Dessuten er det enklere å trene mer variert styrke på sentere med tilgang til både matter/friøvelser, redcord/trx tau, stenger, vekter, dumbbells, apparater osv. Også mye lettere å få trent virkelig tungt dersom det er målet.

Jeg ville gjort det dersom du har tid, man behøver faktisk ikke mer enn 1-2 ganger i uka (helkropp, ikke splitt) i begynnelsen nå i sommer, dersom man også trener litt ute. Og så øker man litt når mørket begynner å senke seg over oss igjen, og motivasjonen til å trene ute er mindre. Fordelen med å begynne nå er at man da er i en grei rutine når man øker på igjen, det blir ikke like slitsomt som å begynne på i høstmørket. Er du heldig kan det også hende det er noen sommerkampanjer o.l. siden mange sentre prøver å trekke til seg folk i perioden der man er mer motivert til å trene ute.

Dessuten må man heller ikke trene sammen med noen selv om det kan være hyggelig. For min del er det faktisk langt mer effektivt å trene uten partner. Da kan jeg gjennomføre en del av et tosplittsprogram i underkant av en time, alt fra 40-55 min. avhengig av pause mellom settene etter dagsform/belastning på settene. Det er bare når man skal løfte tungt på f. eks benk at det er lurt å ha med seg en partner som kan stå bak å sikre, men de fleste øvelsene - selv mange tunge - fordrer ikke bruk av sikrer.

Anonymous poster hash: 87c62...801
Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Veldig mange sentre har tilbud på innmelding nå og fram til rett etter studiestart. Gunstig å hive seg på et slikt tilbud!

AnonymBruker
Skrevet

Har man dårlig råd ser jeg ikke poenget med treningsstudio. Synes det er bedre å kave rundt i snøstormen og løfte på tømmerstokker i skauen og lignende da.

Anonymous poster hash: 99f54...57a
  • Liker 2
Skrevet

Om du har råd til å vere medlem (men ikkje støttemedlem) så burde du melde deg inn. Det er utrolig mykje enklare å holde det gåande med styrketrening på senter enn heime. Som andre har vore inne på så har du mulighet til å bruke masse forskjellig utstyr, som du neppe har råd til eller plass til heime. Du kan variere med gruppetimer om du ønsker det, og du kan løpe innendørs dei dagene det snør/regner sidelengs ute. I tillegg kan du få tilpassa treningsprogram av medlemstrener, slik at treninga blir meir effektiv.

Det at du ikkje kjenner nokon er ingen problem. Ofte meir effektivt å trene aleine, då kan du gjere alt i dit eige tempo og når det passer deg. Klart du kan løfte tømmerstokker i skauen, men har du råd så er det mykje enklare med å holde motivasjonen og få effektiv trening på senter.

Gjest bustyvel
Skrevet

Takk for tips! Ang å kjenne noen er det liksom mest i starten.. Skummelt være ny... Klarer ikke bestemme meg, hmf!

Skrevet

Takk for tips! Ang å kjenne noen er det liksom mest i starten.. Skummelt være ny... Klarer ikke bestemme meg, hmf!

Det er ofte skummelt å gjere nye ting aleine. Men husk at det er kun første og muligens andre gangen der er skummelt. Plutselig vandrer du bare inn som om du "bodde" der. Hadde det slik sjølv første gangen, syntest det var utrolig skummelt. Men no tenker eg ikkje over det i det heile Er bare å ta sats og få det overstått :-)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Det er dritskummelt å være ny. Jeg hadde hjerteklapp og høy puls første gangen jeg gikk til treningssenteret alene :P En totalt urasjonell reaksjon. Det er jo ikke farlig å dra dit alene.

Og det går som regel over etter første tur alene. Etter det, så er man kjent der og er du der en del fremover, så blir det brått ditt andre hjem.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke at noen i dette landet bruker penger på hamstergym når man aldri er langt unna skog og mark. Det eneste måtte være hvis man er lidenskapelig opptatt av vektløftning.

Anonymous poster hash: 20e05...91c
  • Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke at noen i dette landet bruker penger på hamstergym når man aldri er langt unna skog og mark. Det eneste måtte være hvis man er lidenskapelig opptatt av vektløftning.

Anonymous poster hash: 20e05...91c

Pollenallergi gjør det vanskelig å trene ute om sommeren, og når det er kaldt om vinteren tar jeg ikke sjansen på å ødelegge lungene mine med altfor kald luft :) kneskader gjør at jeg får jogga og sykla mye mer ute hvis jeg bare gidder å bruke to timer i uka på styrketrening inne.

I tillegg syns jeg PT-timer er morsomt, både øvelsene i seg selv og det å kjenne at kroppen klarer belastninga. I tillegg får jeg energi av styrketreninga, noe som er spesielt viktig for meg siden jeg har vært utbrent.

Det var noen av mine grunner :)

Ikke bry deg om at du må gå alene, TS. Det gjør de fleste på mitt senter hvert fall :) jeg syns det er slitsomt hvis jeg treffer noen jeg kjenner, for da er det vanskelig å få trent effektivt. Bare lag deg en bra spilleliste, sett på musikken og gå i gang :)

AnonymBruker
Skrevet

Be om prøvetime først.

Jeg trener kun hjemme og ute. Liker å trene for meg selv og uten musikk. Har vekter osv, koster jo mye mindre for alt man trenger av utstyr enn for et års medlemsskap på et senter.

Anonymous poster hash: 68627...5d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...