Gå til innhold

Jeg trener 25 timer i uka, hvor mye bør jeg spise?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Karmen

Jeg trener altså mellom 3-5 timer om dagen, kondisjonstrening. varierer mellom romaskin, step og eliptisk maskin. Til sammen blir det rundt 20-25 timer i uka. Jeg er overvektig man har ikke som mål å gå ned i vekt, bare bli i bedre form.

Grunnen til den store treningsdosen er at jeg sliter med depresjoner og treningen hjelper svært godt mot disse plagene.

Jeg har så lite peil på kosthold, noen som kan gi meg et eksempel på en dags måltider? Jeg har ikke peil på kalorier så det er ikke nødvendig å være SÅ nøyaktig. Bare for å få en pekepinn.

Føler at jeg ikke spiser helt optimalt i dag, men vil samtidig ikke gå OPP i vekt, så jeg spiser kanskje litt for lite?

Her er sånn ca hva jeg spiser på én dag:

Frokost: 2-3 tykke grove hjemmebakte skiver med ass. pålegg. Jeg bruker light margarin, ost, kalkunpålegg, peanøttsmør, cottage cheese, Kaviar, hapå, nugatti, smøreoster og egentlig det meste. Hovedvekten er såklart magert og proteinrikt, men jeg føler jeg godt kan ta en skive med litt usunt når jeg tross alt trener så hardt.

Mellommåltid: en tallerken kli med yoghurt naturell og hjemmelaget sviskekompott uten tilsatt sukker.

Lunsj: 3-4 grove skiver med noe av det samme som frokost. Evt. pasta eller ris med cottage cheese eller tomatbønner.

Middag: Naturris eller fullkornpasta, kylling eller kalkun, fisk stekt i ovn eller en pastasalat med kylling eller skinke.

Kveldsmat: 2 brødskiver med det samme som over.

Jeg drikker kaffe med skummet melk og mye funlightsaft.

I tillegg til dette koser jeg meg iblant med sjokolade, iskrem eller annet snop. Ikke hver dag, men som oftest en eller to dager i helgene.

Vil dere tro dette er nok mat for tre timer HARD trening?

Jeg trener i en eller to økter daglig, og intensiteten er såpass at jeg blir drivende våt av svette og klærne kan vris opp av svette etterpå.

Bortsett fra denne treningen har jeg en stillesittende fritid, med tv, film, musikk og bøker. Så ikke spesielt mye energi jeg bruker til andre aktiviteter.

Håper noen flinke kostholdseksperter kan gi meg et par råd og vink! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes kostholdet ditt høres veldig bra ut, jeg!

Det kan evt. være en idé å spare godterispisingen til lørdag (eller en annen ukedag), eller ser det ut til at du spiser veldig sammensatt og bra.

Når du trener så mye, skal det endel til før du klarer å spise på en måte som gjør at du går opp i vekt!

Jeg har et tips til deg også: Bytt ut noe av kondisjonstreningen med styrketrening. Etter min erfaring hjelper dette veldig mot psykiske problemer. Innebærer mye mestring, og progresjon, når man gjør det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du spiser veldig bra jeg, du spiser hyppig og sunt, veldig bra :wink:

Jeg ville også anbefalt å bytte ut noe av treningen din med styrketrening, både når det kommer til det psykiske og det fysiske.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig å bedømme kostholdet så lenge du ikke forteller hva din konkrete målsetting er, og ikke minst hvor lenge du har spist og trent som du beskriver. Ved første øyekast ser din mat bra ut, men -som justice skriver,-frukt og spesielt grønnsaker er viktig. Jeg ville også sørget for å ha mer umettet fett i kosten, noe du får gjennom f.eks. fet fisk, nøtter, olivenolje, linfrøolje ++.

Jeg vil anbefale deg å lese litt om trening og ernæring. Et greit utgangspunkt er www.iform.no, hvor du finner artikler, forum, diverse interaktive verktøy for å beregne forbrenning, kalorier osv, veiledning i treningsøvelser mm.

Et utmerket sted for et ekspertsvar er forumet på www.tech-nutrition.no, hvor man kan få profesjonell hjelp med trening og kosthold.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Når du trener så intensivt er det ekstremt viktig at kosten er optimal.Du er rett og slett nødt til å lære endel om kost og ernæring.Om du ikke orker det så spander på deg en time hos ernæringsfysiolog, for det er ikke noen her inne som egentlig er kvalifisert til å bedømme kostholdet ditt når du trener på "elitenivå"-selv om noen av oss har lest mye om emnet bør du bruke fagfolk, ellers kan du risikere å faktisk skade kroppen din!

Generelt sett er vel kunnskapsnivået rundt hard trening/mat litt høyere på www.fitnessprat.no/forum og, som noen nevnte, iform.no.Der inne tror jeg du kan finne folk som kan sette opp kostplaner til deg over nettet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

anbefaler deg sterkt å titte innom treningsforum.no der er det masse flinke folk som gjerne hjelper deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...