Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var ute med en kompis her i kveld, og vi stoppet på et gatekjøkken for å få noe å spise. Plutselig kommer det en jente mot meg som viser seg å være en jeg har gått i klasse med på ungdomsskolen (er 18 nå). Hun har tidligere vært på rehabilitering for avhengighet og jeg har opplevd det som at hun er nykter nå. Det stemte i alle fall ikke. Hun var ruset og vi snakket en god stund. Hun finner ut at hun skal ringe moren sin for at hun ikke skal bekymre seg. Hun sier derfor at hun skal sove hos meg og se på film og bare slappe av. Moren ville snakke med meg og jeg sa at vi ikke hadde noen planer om å se film, og at hun heller ikke skulle sove hos meg. Jeg sa også til denne gamle klassevenninnen at det var uaktuelt for meg å ljuge til moren hennes slik at hun skulle føle seg trygg på at datteren ikke fant på noe tull.

Det gikk en stund og hun begynte å snakke om at hun måtte skaffe piller. Hun begynte å ringe folk og da fant jeg og kompisen min ut at vi ville reise fordi dette er ikke noe vi ønsker å være innblandet i. Men nå tenker jeg at kanskje jeg burde gjort noe mer? Ringt moren og fortalt at det står ikke så bra til med henne? Ta henne med hjem og passe på så hun ikke ruser seg mer. Jeg har ikke nummeret til moren og vet ikke hva hun heter heller. Jeg er ikke interessert i å bli innblandet i noe av dette her og plutselig få hennes venner på nakken fordi jeg har "tystet". Måtte bare lufte tankene litt og kanskje høre deres synspunkter? Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor blande seg?

Anonymous poster hash: e77a0...477
AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt så er sånne folk nesten umulige å hjelpe... Selv hatt kompiser som kødde til livet sitt ganske kraftig med dop i alderen 16-25, men de fleste har kutta ned på det nå.

Hvis du virkelig vil hjelpe så tror jeg egentlig det eneste, og beste man kan gjøre er å komme med ett alternativ. Altså faktisk sitte å se film hos deg, være en god venninne fremfor å la henne dope seg. Men det krever svært mye av deg for at du skal kunne gjennomføre det i praksis. Og det er på ingen som helst måte sikkert at hun en gang vil ha hjelp.

Anonymous poster hash: 8f29d...589
Skrevet

Rusmiljøer kan være farlige, spesielt for tystere (selv om man bare vil hjelpe). Trist, men sant.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er hun?

Anonymous poster hash: 50a0d...63f
  • Liker 1
Skrevet

Hun er 18.

Skrevet

Hun var med en annen gutt også og jeg tror nok også han var ruset. Jeg har ikke hatt noe kontakt med henne siden ungdomsskolen, men har alltid følt et lite ansvar ovenfor henne, vanskelig å forklare. Hun har en veldig ressurssterk familie som jeg vet har gjort mye for å få henne på rett veg igjen, men det virker som det er lite som hjelper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...