Gå til innhold

Eksen har tenkt å sette 5-åringen på bussen til skolen når han har samvær.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er skikkelig imot dette, men eksen har bestemt seg for at når jenta begynner til skolen til høsten så må hun ta rutebussen. Han synes det blir stress å kjøre henne i 20min til skolen om morgenen (hun skal ha Sfo).

Hun er seriøst bare snart 6 år (blir 6 i desember), og er ikke vant med å ta buss alene.

Vi bor i en by, så det er vanlig rutebuss, og ikke type skolebuss på landet.

Jeg foreslo at han kan komme hit med henne, eller jeg kan hente henne, rett før sengetid søndag kveld. Hvor hun sover natt til mandag er jo egentlig klinkende likegyldig. Mtp bidrag så betaler han ingenting pga lav inntekt. Dette avslo han. Foreslo også at han kan komme hit med henne mandags morgen, men det vil han heller ikke.

Jeg vil være hjemmeværende i barselpermisjon i august, så det er virkelig ikke noe problem for meg at hun kommer hit mandags morgen. Herifra tar det ca 5min å gå til skolen da vi bor like ved.

Kan jeg nekte på denne busstingen hans? Barnet er virkelig ikke modent nok..

Anonymous poster hash: a4085...ac0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig kan ikke et barn på fem år ta bussen alene. Helt utrolig at han sier noe sånt.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ts;

Kommer seriøst til å forlange at hun kommer hjem søndag kveld, men mindre han finner en annen løsning enn bussen.

Hun er virkelig ikke moden nok.

AnonymBruker
Skrevet

Krev at hun kommer hjem til deg, og ikke gi deg før han gir etter.

En 5-åring skal ikke ta bussen alene.

Anonymous poster hash: df500...517
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Drøyt! Jeg tok selv rutebuss alene fra jeg var 6. Men det er jo forskjell på en 5åring og en 6åring. Og fra barn til barn selvsagt. Og det er jo ikke bare å hive ungen på bussen heller, man må jo være med et par ganger å vise hvor man skal av, dra i snora etc. Selv med en særdeles moden 5åring tror jeg ikke jeg ville latt min unge ta bussen alene(ikke at jeg har enda).

Anonymous poster hash: 8d7a0...441
Skrevet

Drøyt! Jeg tok selv rutebuss alene fra jeg var 6. Men det er jo forskjell på en 5åring og en 6åring. Og fra barn til barn selvsagt. Og det er jo ikke bare å hive ungen på bussen heller, man må jo være med et par ganger å vise hvor man skal av, dra i snora etc. Selv med en særdeles moden 5åring tror jeg ikke jeg ville latt min unge ta bussen alene(ikke at jeg har enda).

Anonymous poster hash: 8d7a0...441

Syns 6 år er for ungt også jeg da...

Like drøyt å sende en 6 åring alene på en vanlig rutebuss

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts;

Barn er jo veldig forskjellige, og minsten her er en skikkelig vimsekopp. Absolutt ikke modent for et sånt ansvar. Veien mellom tanke og handling er veldig kort for henne...

Lurer litt på om jeg burde hanke inn eksen på time til Familievernkontoret....

• Liker 5
Skrevet

Hadde aldri tillatt det , lykke til håper det ordner seg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde det vært skolebuss så hadde jeg syntes det var greit (her jeg bor har man skolebuss til skolen) Men rutebuss og så langt synes jeg blir litt vel drøyt for en 1.klassing.

Anonymous poster hash: 6991f...8c5
  • Liker 1
Skrevet

Jeg selv tok bussen fra Volda til Ålesund\en liten by i Ålesund fra jeg var 6 år, og det gikk fint. Men jeg skjønner at du er bekymret!

AnonymBruker
Skrevet

Går da helt fint å kjøre buss alene som 5 åring for faen. Overbeskyttelse på sitt beste

Anonymous poster hash: 397a7...55f
  • Liker 1
Skrevet

Jeg tok selv rutebuss til skolen hver dag fra jeg var 6 år, var ikke noe gøy, men det gikk greit.

Hva med å avtale at jenta di skal begynne å ta bussen til neste år eller litt senere 1. året? Tror han kjører litt på prinsippet og at han som pappa skal ha noe å si han også.

Det er en stor omveltning å begynne i 1. klasse! Barnet mitt har nettopp gått igjennom samme greia selv. :)

Gjest sweetsugar
Skrevet

Nå blir det kansje litt anderledes, men jeg og alle andre 6 åringer tok bussen til skolen når vi begynte i 1klasse.. dette var riktignokk en vanlig skolebuss på landet, men det gikk helt fint det..

men om det er bybuss, så hørtes det kansje litt tidlig ut..

AnonymBruker
Skrevet

Bare sånn at du er klar over det, det finnes mange syke menn der ute. En pedofil kan fort overbevise barnet om at 'pappa sa jeg skulle komme og hente deg, du skal bli med av på neste holdeplass, pappa venter på deg der'.

Anonymous poster hash: f28c9...2d6
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes det var skummelt nok å begynne å til skolen alene. Å måtte interagere med bussjåføren og passe på holdeplasser hadde sikkert gitt meg fnatt.

Anonymous poster hash: d59e8...008
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare sånn at du er klar over det, det finnes mange syke menn der ute. En pedofil kan fort overbevise barnet om at 'pappa sa jeg skulle komme og hente deg, du skal bli med av på neste holdeplass, pappa venter på deg der'.

Anonymous poster hash: f28c9...2d6

Si det til alle foreldre som sender barna ut alene på halloween for å spørre fremmede etter godteri.

Anonymous poster hash: 1e163...bd8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres for tidlig ut å sende en 5-åring alene på en vanlig rutebuss. Har selv en veldig selvstendig og moden niese på 6, men ser jo at det alltid er en fare for at man drar denne selvstendigheten for langt og de faktisk havner i situasjoner hvor de blir utrygge og det gode grunnlaget blir skadet. Kanskje barnet følte det var greit i utgangspunktet å ta bussen alene, men så glemmer det kanskje å gå av på riktig sted, finner ikke veien fra feil holdeplass eller opplever noe ubehagelig på bussen. Og da kan det ta LANG tid før det er komfortabelt med å reise alene igjen. Jeg støtter i hvert fall trådstarter i denne problemstillingen, og håper dere finner en god løsning på det.

Anonymous poster hash: 76c5a...faa
  • Liker 2
Skrevet

Ta kontakt med kommunen! Dere har krav på taxi hvis avstanden mellom x'en å skolen er over en hvis km :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville aldri i livet ha akseptet å sende verken 5- eller 6- eller 7-åringen min alene med rutebuss til skolen. Og jeg er IKKE spesielt hønemor.

Å kjøre 20 min til skolen annenhver mandag bør virkelig ikke være noe problem, med mindre jobbsituasjon gjør det klin umulig.

Anonymous poster hash: e10b4...258
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Går da helt fint å kjøre buss alene som 5 åring for faen. Overbeskyttelse på sitt beste

Anonymous poster hash: 397a7...55f

Jeg tviler sterkt på at du har barn.

For faen.

Anonymous poster hash: e10b4...258

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...