Gå til innhold

Hva er greia med mannfolk og antall kjøretimer?

Anbefalte innlegg

Gjest Sjåføren
Skrevet

Mange av mine venninner har brukt alt fra 10-40 timer på kjøreskolen. Det avhenger av når de tok lappen og om de kjørte mye hjemme. Det avhenger også av om de var interesserte i bil og motiverte til å få førerkortet. Hvis kjøretimer blir et samtaleemne, så rakker de ned på de som har hatt mange timer og ler. De skal liksom hevde seg ved å si at de kun hadde 2 kjøretimer utenom det obligatoriske osv. Det er jo rene konkurransen hvor mange timer man har hatt. Selv er jeg mildt sagt redd bilen og ansvaret det innebærer. Jeg har 28 timer nå og mulig det blir noen få til for å være sikker. Det morsomme er at de jeg kjenner som skryter av sine ferdigheter innen bilkjøring og påstår at enkelte "kjærringer" ikke skulle hatt lappen knapt klarer å skrive norsk. Nesten så jeg lurer på om de som er dårligst på skolen er de som er flinkest til å kjøre bil...om de egentlig er det? Jeg spør sjelden folk hvor mange kjøretimer de har hatt ved første møte. Spør heller ikke hva gjennomsnittskarakteren dems er fra videregående og heller ikke hvor fort de løper 10 km.Så hva er greia med å spørre folk om antall kjøretimer hver enkelt har hatt? Tror det har mye med interesse å gjøre. Det er jo også et evig tema hvilket kjønn som er best til å kjøre en j...bil. De får jo bare holde på, men synes det er et litt snodig fenomen.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det er et vanlig spørsmål,

men det er jo et oppfølingspørsmål som kommer ofte hvis du sier "Jepp. Holder på å ta lappen nå.."

Hvordan noen reagerer på antall timer er bare barnslig da.

Og disse du snakker om er vel folk som nylig har fått lappen selv?

Den eneste måten å bli en god sjåfør er ved erfaring. Svært mange timer, gjerne flere år med kjøring, før en er noen god og observang trafikant som holder en god oversikt over alle situasjoner som kan oppstå til enhver tid.

I tillegg til å kjøre som en zombie og tenke på alt annet, når det ikke skjer så mye på veien. :)

Anonymous poster hash: 7b704...8f8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde intensivkurs som var inkl 10 kjøretimer jeg. Blir det ikke dyrt med så mange kjøretimer?

Er noen år siden jeg tok lappen da.

Anonymous poster hash: 2887e...12d
AnonymBruker
Skrevet

Husker guttene var slik på vgs. Alle hadde 1-2 kjøretimer (tviler på at det stemte i alle tilfellene) og surfet gjennom oppkjøringen. Men det har vel mye med alderen å gjøre

Anonymous poster hash: ff74b...aa3

AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg også merka.

Gutter må alltid legge til "Ja, jeg hadde bare noen få timer uten om så ;)"

Anonymous poster hash: 8ec1c...c3e
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri kjørt en bil før jeg satt i en første gang på kjøreskole. Likevel klarte jeg oppkjøringen på første forsøk, det samme med teoriprøven. Teoriprøven brukte jeg en 20 minutter på. Lang tid, jeg vet. Jeg brukte bare et kvarter når jeg tok C1-lappen.

Vi menn, vi er født med romforståelse og er derfor bedre førere. Kvinner er handikappede på dette området, derfor trenger de flere kjøretimer og er dårligere sjåfører i trafikken. Kvinner kan ikke noe for det, de er bare født slik.

Anonymous poster hash: 1515d...682
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kvinne og hadde bare 2 ekstra timer. /flash flash it's not gender based? Jeg har forøvrig aldri fått det spørsmålet før, kun spørsmål om hvor mange feil jeg fikk på teorien.

Anonymous poster hash: 4f87f...05e
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri kjørt en bil før jeg satt i en første gang på kjøreskole. Likevel klarte jeg oppkjøringen på første forsøk, det samme med teoriprøven. Teoriprøven brukte jeg en 20 minutter på. Lang tid, jeg vet. Jeg brukte bare et kvarter når jeg tok C1-lappen.

Vi menn, vi er født med romforståelse og er derfor bedre førere. Kvinner er handikappede på dette området, derfor trenger de flere kjøretimer og er dårligere sjåfører i trafikken. Kvinner kan ikke noe for det, de er bare født slik.

Å klare oppkjøringen på første forsøk har ingenting med antall kjøretimer å gjøre. Det var ikke dette som ble diskutert.

Anonymous poster hash: ff74b...aa3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Enda en idiot av en mann. Im not surprised. :)

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er dustete å spørre om antall kjøretimer, noen får jo masse kjøring sammen med f.eks. foreldre, og har kjørt siden de fylte 16. Men det er jo ikke alle som har tilgang til bil og dermed setter seg i førersetet for første gang sammen med kjørelæreren. Det sier seg selv det ikke kan sammenlignes! Og tror ikke det bare handler om hvor mange timer man TRENGER i kjørelærerens øyne, men også at eleven føler seg trygg bakom rattet. Dette er en langt mer emosjonell ting, selv om man kanskje rasjonelt sett kan vite at man er flink.

Jeg er en av de heldige, jeg har kjørt bild siden jeg var 14(yeah, ikke helt lovlig...:P), så jeg trengte kun de obligatoriske kjøretimene, men det sier seg selv at jeg ikke kan sammenligne meg med venninna mi som satt i en bil for første gang da hun var 19.

Anonymous poster hash: 6ecfe...b95
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nja jeg gikk på intensivkurs 14 dager (hadde jo øvelseskjørt med min far også da) Men vi var 10 stk, og min kjørelærer hadde en kjøretest med alle, og jeg fikk høre av han etterpå jeg var en av de beste :P

Da jeg kjørte opp sa sensoren til meg at dette er den beste oppkjøringa han har hatt på lenge. Og jeg er dame! Så ikke kom med dette med oss damer er handikapa bak rattet. Jeg er en flink, oppmerksom sjåfør.

Og en sommer jeg var 19 år, så hadde jeg en sommerjobb i kommuna. Spurte hvem som hadde lappen, jeg var eneste jenta som rekte opp handa, og noen gutter. Muligens fordi jeg var dame så fikk jeg oppdraget å kjøre bil med henger med plenklipper på(som man sitter på) For vi kjørte irundt og klipte litt plen her og der. Ei fast ansatt som hadde denne plenklipperen, mens vi andre måtte gå over der hun ikke kom til med sånne vanlige klippere. Trur nok vi damer er mere ansvarsfulle i trafikken. Iallfall i 20 årene. Har sett mange fartsvin som er unge gutter. Så bare ikke kom med den der

Anonymous poster hash: 2887e...12d

• Liker 4
Gjest Sjåfør
Skrevet

Enda en idiot av en mann. Im not surprised. :)

Nettopp sånne som deg jeg lurer litt på ja. Kunne ikke forklart meg bedre, så bruker det du skriver som eksempel. Hva er greia med dette her??? hahaha

Skrevet

Har hørt det en del ja.. Jeg begynte på kjøreskole når jeg var 16 kom ca. Halvveis i prosessen men måtte utsette kjøringen. Jeg begynte igjen noen år etterpå, på en annen kjøreskole. Strøk på en oppkjøring, og så måtte jeg flytte til en annen by, så byttet kjøreskole igjen. Det sier liksom seg selv at det ble flere kjøretimer av dette...

Har og fått høre av noen at jeg er en mye dårligere sjåfør en de fordi jeg strøk på oppkjøringen. Vedkommende får bøter hele tiden og har bulket bilen flere ganger...

Skrevet

Jeg bestod teorien på første forsøk, hadde ingen kjøretimer utenom den pakken jeg fikk på kjøreskolen, og bestod oppkjøringen på første forsøk.
Jeg tror ikke at det automatisk gjør meg til en bedre sjåfør enn de som har slitt litt mer enn meg på dette - og jeg ville absolutt ikke hånet noen som hadde gjort det "dårligere" enn meg. Det viktigste er da at de har klart det, og kjører trygt "nå".

Og, virkelig, antall kjøretimer? Det overrasker meg ABSOLUTT ikke at enkelte trenger mer kjøretimer enn andre. Kan hende de har øvelseskjørt lite (/dårlig øvelseskjøring), eller rett og slett har bedt om flere timer, for å føle seg mer sikker..

Har forresten aldri selv blitt spurt etter antall kjøretimer.. Jeg skjønner ikke greia med å henge seg opp i dèt :S

Gjest Moirai
Skrevet

Det er testoteronen, som øker konkurranseinstinktet, uansett hva det gjelder. Derfor er det også vanligere blant yngre menn. Bær over med det, og bruk det til din fordel når du kan: "Mannen til Lise greide å gi henne 8 orgasmer på én kveld, han!"

• Liker 2
Gjest sjåføren
Skrevet

Hahahaha. Ikke dårlig

quote name="Moirai" post="12989531" timestamp="1374226861"]

Det er testoteronen, som øker konkurranseinstinktet, uansett hva det gjelder. Derfor er det også vanligere blant yngre menn. Bær over med det, og bruk det til din fordel når du kan: "Mannen til Lise greide å gi henne 8 orgasmer på én kveld, han!"

Skrevet

Noen mannfolk er dumme. Bruk så mange kjøretimer DU trenger for å bli en god nok sjåfør. Bli komfortabel i trafikken og lær deg å kjøre, lappen er bare starten.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har aldri vært borti at det er noe det er vanlig at man spør om. Men siden du nesten spør, så kan jeg jo nevne at jeg hadde to timer utover det obligatoriske. :P Jeg kjørte opp et relativt landlig sted, og hadde en del kjøretrening etter å ha pendlet i to år på to hjul. Det gjorde kanskje at jeg kunne fokusere mer på det tekniske ved bilkjøring og bli fortere trygg på det. Jeg øvelseskjørte vel også mer enn en del, selv om jeg hadde inntrykk av at mange kjørte en god del mer enn meg.

Det skal nevnes at jeg ikke følte meg klart for å kjøre opp da jeg kjørte opp, og jeg kunne nok godt ha hatt flere kjøretimer. Men jeg ville jo gjerne ha lappen på dagen, derfor hadde jeg en dobbel kjøretime dagen før og lot det briste eller bære. Kjørelæreren min fleipet med at lukten av angst kom til å sitte i bilen i en uke etter oppkjøringen. :P

jeg tror ikke antall kjøretimer er noe det er vanlig å skryte av, men som nevnt KAN menn ha en tendens til å ville slå hverandre/vinne i mye rart. Det være seg antall øl de har drukket på en kveld, antall damer de har nedlagt, antall kjøretimer de hadde, antall kilo de løfter, antall timer de sykler Birken på++++ Det jeg virkelig ikke skjønner er de som skryter av antall kjøretimer e.l., men samtidig strøk på teoriprøven - kanskje til og med mer enn én gang! ("Se på meg, jeg kan har anlegg for bilkjøring altså, men jeg er dummere enn et brød.")

Det er ihvertfall lurere å ha flere kjøretimer og kjøre opp en gang, en å ha færre og måtte kjøre opp to.

• Liker 1
Skrevet

Kan vel også legge til at mange av disse som trenger ingen ekstra kjøretimer er de samme som gjør at forsikringen for unge menn koster skjorta å huset. Er også disse som fort mister lappen ironisk nok. Dette gjelder selvfølgelig ikke for alle, men vet om flere bekjente som skrøt veldig av sine kjøreferdigheter som idag har både kollidert og mistet lappen.

:herremann:

• Liker 1
Skrevet

Det er vel ikke helt utenkelig at de som overvurderer sine egne kjøreferdigheter mest er de som tar større risiko enn det som godt er. Tror dessverre 18-år gamle gutter er fullt i stand til å overvurdere egne kjøreferdigheter nærmest uten hensyn til antall kjøretimer. I en alder av 19 er man jo verdensmester i alt. Er en artig Zits-stripe om hvordan allmektige tenåringer burde løse verdensproblemene før de blir voksne og udugelige...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...