Gå til innhold

Hvordan er bomiljø på Majorstuen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke bodd på Majorstuen, men vært der mye.

Jeg opplever det som nokså masete i hovedgatene - men lurer på hvordan dere som har bodd i bydelen opplever det ifht støy/trygghet/hyggelige nærområder/stemning i nabolag osv?

Brukte dere bydelen mye, eller ble det til at dere gjerne oppsøkte andre steder for en søndagstur/rolig søndagsettermiddag osv?

Jeg er vant med Torshov/Sagene/Grunerløkka om det er et sammenlikningsgrunnlag.

Jeg vet godt om transportmuligheter og tilgjengelighet til alt av handlemuligheter, så jeg er mest ute etter selve boopplevelsen :)

Anonymous poster hash: 7a0a3...917
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Rediger: Mener Majorstuen/Marienlyst :)

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor der, på Marienlystsiden av Kirkeveien. Har bodd der uten barn, og bor nå med to barn. Det er helt strålende. Vi har en super bakgård, og siden den er nokså nær Kirkeveien, hører vi litt susing fra veien når vi er ute. Inne er det uansett rolig, også greit å ha vinduene åpne. Ett kvartal lenger inn hører man ingenting fra veien utendørs, heller. Det er faktisk ganske så stille, bortsett fra noe fuglekvitter...

Folk har sikkert ulike behov for turer rundtomkring, men vi bruker stort sett nærmiljøet. Både butikker, cafeer, restauranter og lekeplasser. Og Frognerparken, selvsagt.

Jeg ville ikke kjøpt leilighet med vinduer mot suhmsgate, kirkeveien eller bogstadveien, men de fleste andre gater er rimelig fredelige. Vi er bare ca 50 meter unna Kirkeveien, og allerede der er det mer enn rolig nok for oss. Og hvis du har eller planlegger småbarn, er det helt supert. Flere gode barnehager, og masse hyggelige barnefamilier.

Anonymous poster hash: d72d8...9d6

Skrevet (endret)

forsiktig med hva du kaller Majorstuen, for det er veldig klare linjer.

Marinlyst, Fagerborg osv er noe annet enn Majorstuen...

Missliker når folk sier de bor på Majorstuen, så bor de på en av de nevnt ovenfor. Så si det da. Vi vet da forkjellen vi som bor her i byen.

Det er alle nydelige steder å bo. Jeg ville som AB over unngått leilighet med vinduer mot suhmsgate, kirkeveien og bogstadveien. Mye trikke-bråk, festing og ellers støy.

I nedre del driver de med veiarbeid, så det er er skrekkelig leven i noen år fremmover...

Endret av Wonders
Skrevet

Missliker når folk sier de bor på Majorstuen, så bor de på en av de nevnt ovenfor. Så si det da. Vi vet da forkjellen vi som bor her i byen.

Det er alle nydelige steder å bo. Jeg ville som AB over unngått leilighet med vinduer mot suhmsgate, kirkeveien og bogstadveien. Mye trikke-bråk, festing og ellers støy.

I nedre del driver de med veiarbeid, så det er er skrekkelig leven i noen år fremmover...

Hvor går skillet mot Fagerborg? Beklager avsporingen...

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men nå så du vel at jeg skrev Majorstuen/Marienlyst?

I boligannonser på Finn så går dette under Majorstuen - og bor man nært et sted så vil man nødvendigvis oppholde seg også i nærliggende skiller.

Jeg spurte helst om bomiljø :)

Men takk for det ellers relevante svaret :)

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor der, på Marienlystsiden av Kirkeveien. Har bodd der uten barn, og bor nå med to barn. Det er helt strålende. Vi har en super bakgård, og siden den er nokså nær Kirkeveien, hører vi litt susing fra veien når vi er ute. Inne er det uansett rolig, også greit å ha vinduene åpne. Ett kvartal lenger inn hører man ingenting fra veien utendørs, heller. Det er faktisk ganske så stille, bortsett fra noe fuglekvitter...

Folk har sikkert ulike behov for turer rundtomkring, men vi bruker stort sett nærmiljøet. Både butikker, cafeer, restauranter og lekeplasser. Og Frognerparken, selvsagt.

Jeg ville ikke kjøpt leilighet med vinduer mot suhmsgate, kirkeveien eller bogstadveien, men de fleste andre gater er rimelig fredelige. Vi er bare ca 50 meter unna Kirkeveien, og allerede der er det mer enn rolig nok for oss. Og hvis du har eller planlegger småbarn, er det helt supert. Flere gode barnehager, og masse hyggelige barnefamilier.

Det gjelder akkurat det området med småbarn ja :)

Om det er god barnehagedekning i området er det jo kjempebra, og jeg tenkte også at Frognerparken vil bli mye brukt.

Eneste jeg lurer på er om miljøet stort sett er typisk vestkant, tenker litt på det ifht barselgrupper osv.

Vi er begge høyt utdannet osv, men trives nok på litt mer østkant av en grunn - jeg har bodd på typisk Oslovestkant før og mistrivdes sterkt.Tenker da på slik som Vindern/Slemdal og slikt.

Har du noe inntrykk om hvorvidt barnefamilier på Majorstuen er litt varierte - eller om det likner endel på klassisk vestkant?

Høres kanskje ut som et rart spørsmål, men jeg trives veldig godt nå i en sentral østlig bydel nettopp fordi det er variert i miljø/innbyggere ifht bakgrunn og utdannelse osv.

AnonymBruker
Skrevet

AB2 her.

Du beskriver en frykt for vestkanten som jeg kjenner igjen. Vi er også av typen høyt utdannede, men har relativt lavt lønn i forhold til mange av naboene våre. Likevel, det er mange i nabolaget vårt som jeg føler meg helt på nett med (selv om enkelte av dem har en del flere designmøbler enn jeg). En del er også studenter, enten på heltid eller deltid. Det er mange ulike nasjonaliteter, men hovedsakelig fra Europa og usa. Etter min mening kunne det godt vært litt mer variert...

Majorstua er jo i bydel Frogner, noe som gjør at barselgruppene er satt sammen av mer typiske Frognerdamer og oss som bor lenger 'øst' i bydelen. Jeg syntes det var litt morsomt å møte så ulike mennesker som dem i de to barselgruppene jeg har vært i. Ut fra min snevre erfaring, er det færre 'klassisk vestkant'-folk på Maj/Marienlyst enn bare noen kvartaler lenger vest. Det var mye bra damer med interessante perspektiver på ting i de barselgruppene jeg har vært, i alle fall.

Er det en spesiell leilighet du har i tankene, eller tenker du litt mer generelt?

Skrevet

knall

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...