AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #1 Skrevet 18. juli 2013 Hei! Jeg har en tendens til å drepe utepotteplantene mine og grunnet at jeg ikke innehar en eneste grønn finger, så vet jeg ikke om jeg vanner de for lite eller for mye! Kanskje dere har peiling: - Jeg vanner de nesten daglig (tegn på å vanne passe?) - Jorden i pottene ser ut som den blir kompakt og tørr, og sprekker litt i "skorpen" (tegn på å vanne for lite?) - Toppen av jorden i pottene ser ut til å gro litt mose (tegn på å vanne for mye?) - Det virker som om pottene er "mettet" på vann når de vannes.. (tegn på å vanne for mye - eller konsekvens av at de har tørket og blitt kompakte?) De største pottene har hull i bunnen og bruker lecakuler til drenering, dersom det utgjør noen forskjell...Anonymous poster hash: 86961...996
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #2 Skrevet 18. juli 2013 Kommer vel an på hvilken type plante det er snakk om. Jeg vil likevel anta at planter med ørkensprekker i jorda har fått for lite vann Anonymous poster hash: 42013...4e5 1
Brunhilde Skrevet 18. juli 2013 #3 Skrevet 18. juli 2013 Du bør bare ha potter med hull, hvis ikke er det lett å overvanne plantene. Det beste er å fylle et par-tre cm med lecakuler, så fiberduk (eller en gammel strømpebukse) og jord oppå der igjen. Hvis du ikke har en barriere mellom lecakulene og jorda, så har de liten effekt. Jeg vanner mine utepotteplanter minst en gang om dagen, når det varmt og/eller mye vind, hender det at jeg vanner både morgen og kveld. Når pottene har hull og det er god drenering er det liten fare for overvanning. Lykke til med plantene dine!
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #4 Skrevet 18. juli 2013 Hei! Jeg har en tendens til å drepe utepotteplantene mine og grunnet at jeg ikke innehar en eneste grønn finger, så vet jeg ikke om jeg vanner de for lite eller for mye! Kanskje dere har peiling: - Jeg vanner de nesten daglig (tegn på å vanne passe?) Det er bedre å vanne mye og sjeldnere. Altså, gi de dobbelt så mye vann og vann hver 3. dag. Om du "småvanner" hele tiden får de ikke skikkelig rot - noe som kan være en grunn til mistrivsel. - Jorden i pottene ser ut som den blir kompakt og tørr, og sprekker litt i "skorpen" (tegn på å vanne for lite?) Pakker du jorden veldig hardt? Står de fortsatt i jorden du kjøpte dem i? Dette høres ut som dårlig, kompakt jord, rett og slett.. - Toppen av jorden i pottene ser ut til å gro litt mose (tegn på å vanne for mye?) Kan komme av: ofte vanning, mosen var i jorden da du kjøpte den, for lite sol. - Det virker som om pottene er "mettet" på vann når de vannes.. (tegn på å vanne for mye - eller konsekvens av at de har tørket og blitt kompakte?) De største pottene har hull i bunnen og bruker lecakuler til drenering, dersom det utgjør noen forskjell...Anonymous poster hash: 86961...996 Har svart litt innimellom der jeg. Lecakuler og hull er bra, men om hullet er midt under potten ville jeg kjøpt et fat de kan stå på så ikke vannet renner rett igjennom. Ulike planter trenger også ulik mengde vann, og noen liker å være tørre mens andre liker det vått (skal ikke være lett, hva?) Mitt triks (jeg overvanner) er potter med hull i bunnen og fat under. Vann i fatet = overvannet. Enkelt og greitt. Og for å finne ut om de trenger vann så løfter jeg på krukka. Krukker der jorda ser fuktig ut er stadig vekk lett og trenger vann, mens det som ser tørt ut ofte er blytungt og dermed bare tørt helt øverst. Så prøv det. Anonymous poster hash: 4e93e...ae4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2013 #5 Skrevet 22. juli 2013 Stikk fingeren i jorda før du vanner , da merker du om planten er tørr eller ikke. God drenering som er sagt ovenfor her er også viktig. Ingen planter liker å stå i vann (eller veldig få). Husk å vanne når solen er gått ned, da kan plantene drikke hele natten uten at vannet fordamper i solen, og de er klare for en ny varm sommerdag neste morgen Anonymous poster hash: b6e40...461
Gjest Skrevet 23. juli 2013 #6 Skrevet 23. juli 2013 Hva slags "jord" har du i pottene? Billigste sort på Plantasjen er bortimot rein torv og fungerer ikke uten at du blander det ut. Lecakulene kan med fordel stappes i et bein i en strømpebukse. Så knyer man enden og har jord over. Husk gjødsel også! Vann alene gjør at jorda utarmes raskt. Ellers er det avhengig av hva du dyrker i pottene. Men potter bør være drenert, helst hull i bunnen og skål under.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå