Tordensky Skrevet 18. juli 2013 #1 Skrevet 18. juli 2013 Ja, når får dere tid til det? Her jobber mannen til 15.30 og er hjemme ca.kl.16. Men da er det aldri middag på bordet for jeg har ikke et ledig sekund når jeg går med småen på 8mnd hele dagen. Såvidt jeg får tisset :-P Så da blir det jo til at man må begynne på middagen etter kl.16. Men da er det ikke middag før tidligst rundt 17-17.30. Og da er det jo nesten grøttid for småen (ca.kl.18.30) og leggetid (kl.19). Ofte blir det at vi voksne spiser etter småen har lagt seg, men vi vil jo etterhvert at han skal spise det vi spiser og spise sammen med oss på ordentlig... Hvordan gjør dere det? Link til gammel tråd om det samme/raske middager som også er babyvennlig? (matlaging tar så himla lang tid her i gården når mor og far har ulike varianter av samme maten pga intoleranser, og baby har egne ting som skal unngås...)
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #2 Skrevet 18. juli 2013 Jeg har ikke barn, men jeg lager middag rundt 4. Passer på at det noe lunde er lettvint mat sånn at den blir fort ferdig. Anonymous poster hash: b33ff...28b
Stinelin Skrevet 18. juli 2013 #3 Skrevet 18. juli 2013 Som regel passer det med middag en gang mellom 15 og 17. Vi er selvstendige næringsdrivende og ingen dag er lik, bortsett fra når jeg er på min deltidsjobb og er ferdig 15.30. Noen dager skjærer alt seg og vi tar en tallerken frokostblanding eller brødskiver, og gutten får et ferdig laget måltid fra fryseren eller et middagsglass. Det er ikke alltid at gutten, pappan og jeg er sultne og tilstede samtidig, da vi gjør det som er mest praktisk. Vanligvis får vi laget middagen mens gutten er våken. Da leker han seg enten selv, får ei skål med blåbær eller lignende for å være litt opptatt. Tidligere fungerte å ta han i bæreselen om han absolutt ikke ville være på gulvet. Han sover to ganger om dagen, så jeg kunne laget middag da, men jeg passer heller på å sove selv. Mye middag er jo kjapp å lage, og vi har brukt slike nå når gutten er liten og hjemme. F.eks fiskegrateng lager seg jo selv, bare å hive på en kjele med poteter og hive noen grønnsaker oppi med dem, evt. raspe gulrøtter. Syntes det var verre da han var bitteliten, nå kan han leke på gulvet selv noen minutter.
Redbull Skrevet 18. juli 2013 #4 Skrevet 18. juli 2013 (endret) Når vi jobber spiser vi noe lett når vi kommer hjem fra jobb, så lager vi middag sammen eller en av oss lager mens den andre leker med barna, så spiser vi middag i 18.30 tida før barna legges. Minste sitter med oss og kommer til å gjøre det når han får grøt også. Nå er jeg hjemme i perm og har maten klar 15. Lager all mat fra bunnen av. Med litt planlegging går det veldig kjapt! Endret 18. juli 2013 av Redbull
Tordensky Skrevet 18. juli 2013 Forfatter #5 Skrevet 18. juli 2013 Når vi jobber spiser vi noe lett når vi kommer hjem fra jobb, så lager vi middag sammen eller en av oss lager mens den andre leker med barna, så spiser vi middag i 18.30 tida før barna legges. Minste sitter med oss og kommer til å gjøre det når han får grøt også. Nå er jeg hjemme i perm og har maten klar 15. Lager all mat fra bunnen av. Med litt planlegging går det veldig kjapt! På grunn av allergier lager vi og alt fra bunnen av. Det hørtes ikke så dumt ut å spise samtidig som minsten får grøt. Men går de med på det? Blir de ikke fryktelig nysgjerrig på det de voksne spiser? Vi kan f.eks bare glemme å få i ham noe hvis vi spiser spaghetti for det ser SÅ spennende ut! :-P
Redbull Skrevet 18. juli 2013 #6 Skrevet 18. juli 2013 På grunn av allergier lager vi og alt fra bunnen av. Det hørtes ikke så dumt ut å spise samtidig som minsten får grøt. Men går de med på det? Blir de ikke fryktelig nysgjerrig på det de voksne spiser? Vi kan f.eks bare glemme å få i ham noe hvis vi spiser spaghetti for det ser SÅ spennende ut! :-P Nå er minste vår bare noen mnd ennå så jeg kan ikke svare deg på det Men planen er å lage barnevennlig mat så får han en teskje eller to av vår mat mens vi spiser. Funka fint med storesøster
Stinelin Skrevet 18. juli 2013 #7 Skrevet 18. juli 2013 På grunn av allergier lager vi og alt fra bunnen av. Det hørtes ikke så dumt ut å spise samtidig som minsten får grøt. Men går de med på det? Blir de ikke fryktelig nysgjerrig på det de voksne spiser? Vi kan f.eks bare glemme å få i ham noe hvis vi spiser spaghetti for det ser SÅ spennende ut! :-P Dere kan jo bare gi han av det dere spiser, så lenge det ikke er skadelig for han? 1
skruf Skrevet 18. juli 2013 #8 Skrevet 18. juli 2013 Når du er hjemme i permisjon, og barnet er så gammelt som 8mnd så bør du seriøst rekke å lage middag til mannen din kommer hjem. Ta barnet med deg på kjøkkenet, og la han rote rundt. Jeg hadde ei barnevennlig roteskuffe som hun fikk styre på med. Barn dør ikke av å måtte vente litt, og ikke få oppfylt alle sine krav med en gang de hyler. Når dere spiser middag så kan barnet sitte sammen med dere ved bordet. Selv om barnet ikke spiser middag enda, så kan det sitte sammen med dere og plukke i seg noen smaksprøver. Babyfeeder er super! Barnet vil mest sannsynlig smake på det dere spiser, men det er jo ikke noe problem. 4
Tordensky Skrevet 18. juli 2013 Forfatter #9 Skrevet 18. juli 2013 Når du er hjemme i permisjon, og barnet er så gammelt som 8mnd så bør du seriøst rekke å lage middag til mannen din kommer hjem. . Der er jeg faktisk ikke enig. Har hatt tid helt frem til nå, ikke noe problem da småen var mindre. Men nå som han er blitt eldre så krever han også mye mer. Klart han klarer å leke litt på egenhånd, men han har nettopp blitt mobil og blir ikke værende på kjøkkenet om det er der jeg setter ham fra meg for å si det sånn :-P Han må stort sett gjetes... 1
Vera Vinge Skrevet 18. juli 2013 #10 Skrevet 18. juli 2013 (endret) Bare som et tilsvar til hva man rekker i perm. I nyfødtperioden og en senere svært sutrete periode, må jeg si jeg syns det kunne være vanskelig å ha middagen klar. Dette kommer en del an på barnet også og om det tolerer å ligge litt alene, i vippestol eller i bæresele eller om det hylskriker så du knapt klarer å tenke. Rundt åtte mnd tror jeg mannen (som hadde perm da) kunne sette fra seg gutten på gulvet med et par flatbrød eller noen leker, evt i tripp trapp, evt i bæresele på ryggen når han lagde middag. Endret 18. juli 2013 av Vera Vinge
skruf Skrevet 18. juli 2013 #11 Skrevet 18. juli 2013 Der er jeg faktisk ikke enig. Har hatt tid helt frem til nå, ikke noe problem da småen var mindre. Men nå som han er blitt eldre så krever han også mye mer. Klart han klarer å leke litt på egenhånd, men han har nettopp blitt mobil og blir ikke værende på kjøkkenet om det er der jeg setter ham fra meg for å si det sånn :-P Han må stort sett gjetes... Hva gjør du da? Løper etter han hele dagen? Putt han i tripp-trapp stolen og la han leke med noen kaserollelokk og øser. Trøyer seg lenge med det. 1
Gjest Magdalene Skrevet 18. juli 2013 #12 Skrevet 18. juli 2013 Minsten er 9mnd. Har som regel middagen klar til mannen er kommet fra jobb i 16.tiden. Henter storesøster i bhg i 14-15-tiden og begynner på middagen etter det.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #13 Skrevet 18. juli 2013 Synes det er merkelig at du ikke klararer å ha middagen klar til mannen din er hjemme. Går jo ann å lage enkle middager som lager seg selv. Putt grønnsaker i en form, med laksefileter/kyllingfilet på toppen. Risen/pastaen koker seg selv. Fiskegrateng burde heller ikke være så vanskelig. Hiv den i ovnen og sett på et par poteter. Samme med fiskepinner, pizza, pølser og alt som skal stekes i ovnen. Babyen din klarer vel seg selv i 5 minutter. Sett han i en stol på kjøkkenet, finn frem leker/bær i en skål osv. Anonymous poster hash: 9d66c...b55 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #14 Skrevet 18. juli 2013 Enkelte mødre er vel hysteriske/late og sitter og ser på barnet hele dagen. Et barn på 8mnd sover gjerne noen timer hver dag. Da jeg var hjemme i permisjon så sto middagen på bordet hver dag når mannen kom hjem fra jobb. Klær var vasket og hus var ryddet. Da han tok pappaperm så gjorde han det samme. Deilig å komme hjem til middag hver dag! Det å få baby er faktisk ingen bragd som gjør at man kan droppe alle hverdagslige sysler. Anonymous poster hash: 77a53...b4f 4
kalinka85 Skrevet 18. juli 2013 #15 Skrevet 18. juli 2013 Hvis du må gjete barnet ditt 24/7 slik at du ikke får laget istand en enkel middag, knapt nok få gå på do... Da tror jeg du bør begynne å ta noen grep. Er det mulig? ? Sitter du virkelig å duller hele dagen mens huset gror ned som en svinesti?? 1
Tordensky Skrevet 19. juli 2013 Forfatter #16 Skrevet 19. juli 2013 Hvis du må gjete barnet ditt 24/7 slik at du ikke får laget istand en enkel middag, knapt nok få gå på do... Da tror jeg du bør begynne å ta noen grep. Er det mulig? ? Sitter du virkelig å duller hele dagen mens huset gror ned som en svinesti?? Nei, på ingen måte. Kanskje jeg bare prioriterer feil. Jeg vasker og pakker klær, rydder og gjør ferdig diverse flytteprosjekter, leser pensum når han sover og prøver å få trillet litt så jeg får beveget på kroppen. Når det kommer til middagene som er foreslått så ser jeg jo at det har med kosthold å gjøre at jeg ikke alltid finner det så lettvint med middager. Må som sagt lage to varianter. Grønnsaker og poteter er greit, og en laks i ovnen lager seg selv. Men så må jeg lage noe som er en fullverdig erstatning for fisken i det måltidet da jeg ikke tåler fisk... Krever kanskje mer planlegging fra vår side ser jeg. Også synes jeg mat og matlaging er kjedelig og et ork så da blir det jo fort litt nedprioritert i alle tingene som skal gjøres. Og jeg er litt sånn "overhysterisk" mor ja, som sliter med å holde fokus når småen kjefter i bakgrunnen. Han klarer fint å underholde seg selv i perioder, og kan godt sitte i Tripptrappen en stund ok leke, men så snart han er lei og begynner å kjefte så tar det hele konsentrasjonen min hvertfall... Noe å jobbe med kanskje... 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #17 Skrevet 19. juli 2013 Du kan ikke sette han på kjøkkenbenken da? I den alderen begynte jeg å sette barnet vårt på benken mens jeg lagde mat, ga henne litt å tygge på i babyfeederen eller noen sleiver og sånt. Hun elsker å sitte sånn og følge med mens jeg lager mat og gjør det fortsatt. Men mulig ikke alle barn på 8 mnd sitter stille nok til at det kan fungere? Anonymous poster hash: 525f6...c33
Tordensky Skrevet 19. juli 2013 Forfatter #18 Skrevet 19. juli 2013 Du kan ikke sette han på kjøkkenbenken da? I den alderen begynte jeg å sette barnet vårt på benken mens jeg lagde mat, ga henne litt å tygge på i babyfeederen eller noen sleiver og sånt. Hun elsker å sitte sånn og følge med mens jeg lager mat og gjør det fortsatt. Men mulig ikke alle barn på 8 mnd sitter stille nok til at det kan fungere?Anonymous poster hash: 525f6...c33 Hehe, for en måned siden kunne jeg gjort det, men nå... :-P Men babyfeederen er han glad i ja, så den og Tripptrappen kan absolutt benyttes mer flittig. Jeg glemmer at vi har den... :-/
Selma_ Skrevet 19. juli 2013 #19 Skrevet 19. juli 2013 Skjønner deg godt TS! Min lille krever også mye oppmerksomhet, og blir fort lei! Jepp, jeg har vært for dårlig på å la henne leke alene. Men har nå begynt å lage store porsjoner, så det alltid er klar mat i fryseren. Da er det bare å ta opp på morgenen, så lager det nesten seg selv. Må ofte lage forskjellig hos oss også pga intoleranse. Men kasserollelokk, sleiver og tomflasker oppholder en stund, akkurat nok til at middagen er klar kl 16! Og jepp, jeg hater å kokkelere, men må man så må man.. 4
ara Skrevet 19. juli 2013 #20 Skrevet 19. juli 2013 Her fant jeg bare på noe underholdende til ungen når han var på den alderen og jeg måtte lage middag. Det gikk veldig fint. Han fikk sitte i stolen sin og se på hva jeg gjorde, fikk ei skål med bær/frukt, en brødskalk å gnage på eller bare noe kjøkkenutstyr å leke med. Det er ofte mye mer spennende enn de vanlige lekene Men er det skummelt å la han utforske litt på egenhånd mens du lager middag da? Ettersom han er så mobil? Eller er det mye han kan rive over seg, falle ned trapper eller noe sånt? Ellers tror jeg at jeg hadde latt han krype rundt dit han vil og heller bare kikke etter han av og til... 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå