Gjest Sengaia Skrevet 18. juli 2013 #1 Skrevet 18. juli 2013 Juhu, til lørdag SKAL jeg til Galdhøpiggen!! :D UEANSETT!! Jeg vet ikke helt hva jeg skal spise for å holde energien oppe. Jeg har spist moderat lavkarbo den siste måneden. Burde jeg spise litt mer karbo den dagen? Eller har noen noen forslag til hva som er bra å spise på lang tur? Turen kan visst ta rundt 8 timer. Også har jeg tanker om å ikke drikke altfor mye underveis, jeg er så redd for at jeg må stoppe og tisse 20 ganger og sinke hele turfølget... Noen som har vært der? Lørdag er det meldt full sol og opptil 8 varmegrader :D Hører noen har gått i shorts opp dit, og andre med fult vinterutstyr - på samme årstid... vanskelig å vite hva jeg skal ha på :-S kanskje lite klær, men mye ekstra i sekken
Gjest Belle Gunnes Skrevet 18. juli 2013 #2 Skrevet 18. juli 2013 Alle må tisse på turen, så drikk nok! Du sinker ikke gruppa pga dette. Du kommer bare til å bli svimmel og slapp om du ikke drikker nok, og du er da i større fare for å sinke gruppa. Jeg tror jeg drakk en liter vann, pluss noe varm drikke, på turen. Er noen år siden. Og jeg spiste en del Bixit underveis også. Ha en pose med nøtter og rosiner i lomma og spis ofte. Sjokolade er veldig lov på en slik tur. Du kan jo begynne dagen med egg og bacon og ha med en matboks med "middagsmat" som smaker godt selv om den er kald. Jeg er veldig glad i wok. Masse grønnsaker, kjøtt og en del sterkt krydder. Det smaker selv om det er kaldt. Tempoet er gjerne veldig moderat, så når man er av tauet, så kan man "sprinte" opp det siste stykket. Første mann opp!
Gjest bustyvel Skrevet 18. juli 2013 #3 Skrevet 18. juli 2013 Turen er ikke veldig krevende fysisk. Siste biten er bratt, og lufta er tynn, så drikk nok. Sjokolade er et must!
Gjest Sengaia Skrevet 18. juli 2013 #4 Skrevet 18. juli 2013 Takk for svar, det er notert Hva med bekledning, tro? Det er meldt full sol og opptil 8 varmegrader. Det hadde kanskje vært litt kjipt å være kledd som om jeg skal til sydpolen hvis det er "shorts-varmt" ...
Gjest Belle Gunnes Skrevet 18. juli 2013 #5 Skrevet 18. juli 2013 Vanskelig å kle seg for fjellet. Men begynn med turbukser, gjerne Gore-Tex eller annet pustende vinn- og vanntett, med ullstilongs under. Og en ulltrøye, fleecejakke og en skalljakke utenpå (Gore-Tex f.eks). Blir det varmt, tar du av fleecejakka og evnt stilongsen (joda folk stripper på fjellet. Helt normalt) Ta med en ekstra genser, ekstra par med sokker, votter og lue. Du kan ta med en shorts også om det blir grisevarmt. Ull underst er gull. Det regulerer temperaturen. Husk høy solaktor!!
FantasDick Skrevet 18. juli 2013 #7 Skrevet 18. juli 2013 Spiste som normalt før/under turen - det er ikke tungt. Hadde med litt kvikk-lunsj, da.
Gjest Sengaia Skrevet 18. juli 2013 #8 Skrevet 18. juli 2013 Da glemmer jeg lavkarboen litt og tar med litt sjokolade :D Gleder meg så!!
Gjest bustyvel Skrevet 19. juli 2013 #9 Skrevet 19. juli 2013 Du ser garantert mer dum ut dersom du står der i shorts uten ekstra klær og det blåser opp til storm
Gjest Sengaia Skrevet 19. juli 2013 #10 Skrevet 19. juli 2013 Du ser garantert mer dum ut dersom du står der i shorts uten ekstra klær og det blåser opp til storm Det vil jeg tro ;P Det er meldt strålende sol i morgen, men jeg tar superundertøy med vinterbukse og vinter/skalljakke, vintersko, og tar med en ekstra god genser i sekken, lue, votter og skjerf det må jo være bra...
Løvetanten Skrevet 19. juli 2013 #11 Skrevet 19. juli 2013 Eh. Dropp sjokoladen. Det er bare de som spiser mye karbo til vanlig som trenger sukker. Du klarer deg tipp topp på egg, bacon, middagsrester, en avocado, en boks med ost og skinke, helfet yoghurt etc etc. Er du redd for et kræsj så spis mye heller en frukt eller to istedet for en unyttig sjokolade.
Gjest Sengaia Skrevet 19. juli 2013 #12 Skrevet 19. juli 2013 Eh. Dropp sjokoladen. Det er bare de som spiser mye karbo til vanlig som trenger sukker. Du klarer deg tipp topp på egg, bacon, middagsrester, en avocado, en boks med ost og skinke, helfet yoghurt etc etc. Er du redd for et kræsj så spis mye heller en frukt eller to istedet for en unyttig sjokolade. Nå kjøpte jeg nettopp en toppris til i morgen ifølge Fedon er det mye bedre enn vanlig melkesjokolade... De siste dagene har jeg ikke vært superstreng på karboene. Jeg tenker å ta med lavkarbobrød med ost, makrell i tomat og skinkestek, nøtter, mørk sjokolade, toppris og vann. Det må¨da vel gå greit? Nå må jeg legge meg snart, har sittet 11 timer i bil
Løvetanten Skrevet 19. juli 2013 #13 Skrevet 19. juli 2013 Saken er at du trenger ikke kjappe karbohydrater når du har lært kroppen din å brenne fett, men såklart spiser du sjokoladen om du har lyst på den. God tur
@Maja Skrevet 19. juli 2013 #14 Skrevet 19. juli 2013 Ta med sjokoladen i sekken, men sats på den maten du har vendt deg til. Høyres grei ut den maten du har skrive opp. Pass på å få i deg ein god frukost, og ha med mat som metter. Du trenger ikkje sjokoladen, men det gjer neppe noko heller når du tross alt skal gå langt. Husk å kose deg og nyte turen!
Gjest Sengaia Skrevet 20. juli 2013 #15 Skrevet 20. juli 2013 Det var en fantastisk tur!!! :D Der var helt utrolig spesielt å stå på toppen der... har ikke ord for det Jeg spiste som jeg pleier + en toppris. Den var god! Lenge siden jeg har spist sjokolade nå Ellers nøtter og lavkarbo osv, men jeg har ikke vært så streng som jeg var i det siste, og det er også fint syns jeg. Jeg er veldig glad for at jeg hadde med nok klær, for det var veldig kaldt selv om det ikke var en sky på himmelen. Dette var virkelig en opplevelse for livet! Takk for råd og tips alle sammen 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå