Latika Skrevet 18. juli 2013 #1 Skrevet 18. juli 2013 Jeg skal nå ut i trening etter å ikke ha trent på et år. Høres ikke lenge ut, men ganske lenge for en 14-åring. Gikk fra flere dager i uken intensiv kampsport til ikke noe trening overhode. Jeg har ikke gått opp i vekt siden, heller gått ned pga. mistet muskelmasse og fått tilbake den "usunne forbrenning". Kort sagt så ønsker jeg å komme tilbake til nivået jeg var på, men jeg vet at jeg ikke kommer til å greie det før jeg kommer igang med trening igjen. Tenker derfor å begynne på treningsstudio (det er et studio nedi gaten her som tillater folk i min alder å trene der), men uten personlig trener osv, bare tredemølle og lignende så mye jeg orker. Tenker å trene mer og mer gradvis i et halvt år i studio, og så begynne på en ny kampsportsgren og ta det derfra, med først en gang i uken (fordi det er ekstrem hard trening der jeg tenker å begynne) og videre til jeg kan komme tilbake til nivået med turneringer osv som jeg var på. Høres dette ut som en god ide? Tror dere at det er for raskt/treigt? Finnes det en bedre måte å gjøre det på? Setter pris på alle slags mulige svar
Gjest *MaggieQ* Skrevet 19. juli 2013 #2 Skrevet 19. juli 2013 Om du har tenkt å starte å konkurrere i kampsport så burde du starte opp med det og minst har 3 økter i uka. Hvor hardt du kjører per økt er opp til deg selv og med rett program så får du alt du trenger av både kardio, styrke og smidighet bare ved å trene kampsport. Trente selv kampsport fra jeg var 10 år i 6 år og jeg kjørte opp til 4 økter i uka(hardt) i uka uten at jeg konkurrerte. Siden du er så ung så har du alle forutsetninger til å gjøre det sterkt i kampsport om du starter på et seriøst nivå allerede nå. 2
Supraspinatus Skrevet 19. juli 2013 #3 Skrevet 19. juli 2013 Hvis de ikke lar deg løfte vekter så er det ikke noe poeng å trene der. Det er helt uproblematisk å løfte vekter for 14-åringer, men man bør ha tilsyn av en som kan riktig teknikk. Skader i ung alder kan få uheldige konsekvenser. Jeg holder en knapp på kampsport. Siden du tydeligvis har sansen for det. Jeg ser for meg at den gunstigste kombinasjonen av barne og ungdomsidretter er turn + kampsport (feks. mma). Og etterhvert som man blir eldre olympisk vektløfting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå