Gå til innhold

Hvor lenge bør man bo i et land, for å lære språket godt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker på et språk som er lett for nordmenn å lære. Er 3 mnd godt nok, dersom man jobber intensivt og seriøst med å lære språket?

Anonymous poster hash: b1a82...60d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker på et språk som er lett for nordmenn å lære. Er 3 mnd godt nok, dersom man jobber intensivt og seriøst med å lære språket?

Anonymous poster hash: b1a82...60d

Hvilket språk er det snakk om? Engelsk? Fransk? Tysk?

Folk lærer forskjellig - noen er flinkere med språk enn andre, så for min del er det vanskelig å si hvor lang tid. Men la oss si at du er som regel flink med språk og har god hukommelse, samtidig jobber du intensivt med språket hver dag og språket ikke er veldig fjernt fra norsk ... 3 måneder høres greit ut for å ha fornuftige samtaler med folk, men kanskje ikke veldig avanserte.

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt umulig å si. Det kommer an på om du har noen forkunnskaper overhode, hvor lett du har for å lære språk og ikke minst hvordan du lærer. Om du flytter til landet hvor språket snakkes, går på kurs og ikke snakker noen andre språk i de tre månedene kommer du langt, men om det tilsvarer å lære det godt tviler jeg på. Du lærer deg nok å klare deg godt.

Anonymous poster hash: ed9ed...346
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ihvertfall innen 2 år

Anonymous poster hash: 75eab...554
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en utenlandsk forelder, og h*n gikk på språkkurs på fulltid det første halve året for å integrere seg. Snakket flytende så lenge jeg har levd, i hvert fall, og etter det jeg forsto godt også etter dette kurset. Da var det 40-/45-timersuker med undervisning og selvstudier.

Miorsmålet har ikke engang samme alfabet, og heller ikke noen som helst fellestrekk med norsk. H*n behersket riktignok også engelsk og dermed det latinske alfabetet, men det var helt klart en stor omveltning, selv om det ikke var å starte helt på nytt.

Skjønner at du spurte om hva man kan forvente når språkene ligner, jeg skulle bare gi et eksempel på at man kan mestre språket godt på noen måneder også når man har null forutsetninger for å lære det raskt. For meg handler det mer om innsats. Jeg kan fint kommunisere med en som knoter og forsøker alt h*n kan å gjøre seg forstått, dersom vedkommende gjør et ærlig forsøk på å lære. De som slår seg til ro med denne knotingen, derimot, har jeg lite til overs for.

Anonymous poster hash: 1e926...31e

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Jeg har bodd i både UK og Spania i oppveksten (ett år på hvert sted), og lærte både spansk og engelsk godt av å bo der selv om jeg gikk på norsk skole.

Hvorvidt du lærer språket godt etter tre måneder avhenger vel av hvor godt du kan det fra før av, og ikke minst hvor ofte du bruker det i dagliglivet.

Det mange ikke tenker på er at man må vedlikeholde språkkunnskapene. Jeg har alltid vært svært god i engelsk (blitt tatt for å være britisk på grunn av aksenten), men de siste årene har jeg praktisert det svært lite, og nå føler jeg at jeg er superrusten når jeg snakker :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...