Jolene Skrevet 22. juli 2013 #61 Skrevet 22. juli 2013 Den kjolen er jo perfekt dersom du skal i et bryllup og har lyst til å være midtpunktet! Eller...det er jo kanskje BRUDEN som skal, IKKE deg. Velg en annen kjole. 1
Nimis Skrevet 22. juli 2013 #62 Skrevet 22. juli 2013 (endret) Den kjolen er jo perfekt dersom du skal i et bryllup og har lyst til å være midtpunktet! Eller...det er jo kanskje BRUDEN som skal, IKKE deg. Velg en annen kjole. Så det er fargen på kjolen som avgjør hvem som er midtpunket eller ikke? Ikke hvem som faktisk er brud? Igjen, jeg kan ikke fatte og begripe hvordan fargen på en kjole kan ta fra brudeparet at det er deres dag. Når jeg er gjest i et bryllup, vil jo fokuset mitt alltid være på at det er brudeparet sin dag, uavhengig av hva alle andre måtte velge å ikle seg. Mulig bare jeg som evner å gjøre akkurat det... Jeg har fått aksept for min røde kjole, og vil dermed gå med den. Og svaret var ikke av typen som gjorde at jeg dro svaret hennes i noen som helst form for tvil *skriveleif Endret 22. juli 2013 av Nimis 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2013 #63 Skrevet 22. juli 2013 Så det er fargen på kjolen som avgjør hvem som er midtpunket eller ikke? Ikke hvem som faktisk er brud? Igjen, jeg kan ikke fatte og begripe hvordan fargen på en kjole kan ta fra brudeparet at det er deres dag. Når jeg er gjest i et bryllup, vil jo fokuset mitt alltid være på at det er brudeparet sin dag, uavhengig av hva alle andre måtte velge å ikle seg. Mulig bare jeg som evner å gjøre akkurat det... Jeg har fått aksept for min røde kjole, og vil dermed gå med den. Og svaret var ikke av typen som gjorde at jeg dro svaret hennes i noen som helst form for tvil *skriveleif Kan ikke si for sikkert, men regner med Gitte snakket om kjolen i HI Anonymous poster hash: 3045c...b8b
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2013 #64 Skrevet 22. juli 2013 Så det er fargen på kjolen som avgjør hvem som er midtpunket eller ikke? Delvis, og dette tror jeg du skjønner om du vil. Nå synes jeg f.eks. at Alexandraa er LANGT over streken her, og om du var invitert i mitt bryllup måtte du gjerne ha kommet i rød kjole, men det å bry seg om slikt er ikke bare "overfladisk". Skikk og bruk handler ikke om poengløse regler, det handler om å vise den typen respekt ovenfor andre som man gjerne bør. Når du driver med den typen reduksjonistiske argumenter, så misser du hele poenget. Det er symbolikk og tradisjon inne i bildet her. Hvit kjolet er selve brudesymbolet over alle, og bruden er en av de to som skal feires den dagen. Det er brudeparet som er i fokus, og om "alle" skulle møtt opp i hvit kjole så ville de tatt fra bruden en av de (mange) tingene som gjør henne litt annerledes akkurat den dagen. Du møter heller ikke opp med pappkrone i en annens bursdagsfest eller med studentlue og kappe når noen har tatt en grad. Det har noe med å anerkjenne at dette er denne personens spesielle dag, og å la dem ha det. Og ved å gjøre det så viser du samtidig både respekt, og glede over hva det nå er de feirer. Ingen slike ting er selvfølgelig svart-hvitt (pun not intended), og det er ikke slik at om en gjest dukker opp i hvit kjole så *svisjjjj* ser ingen på brudeparet lenger. Samme om brudens venninne dukker opp i sjokkrosa ballkjole med stooort tyllskjørt og strass over alt når kleskoden er sommerlig pent. Det er det vel heller ingen som har påstått. Men jo - det stjeler faktisk oppmerksomhet. Enten fordi det visuelt sett er vanskelig å unngå å se (som eksempelet med rosa ballkjole), eller fordi det bryter en regel som ALLE kjenner til. Og da blir det gjerne litt tiskehvisking eller synsing. Selv om du klarer å overse slikt, så er det alltids noen skravlekjerringer i hver familie. Med mindre brudeparet selv har gitt klarsignal (for da må man regne med at de synes det er greit uansett), så synes jeg det er dårlig gjort å bidra til at fokuset blir på et annet sted enn der det burde være den dagen. Ihvertfall når det er noe som enkelt kan unngås. Anonymous poster hash: 71c21...70f 4
MissEi Skrevet 22. juli 2013 #65 Skrevet 22. juli 2013 Det er mange kommentarer om at " det er jo bare å velge en anna kjole, så er alle problemer unngått". Men det er jo ikke alltid det er så enkelt. Kan jo være mange sider av en sånn sak, økonomiske grunner til at man må ta det man har i skapet, vanskelig passform o.l. For mitt vedkommende så var jeg lenge på leting etter en kjole som kunne kle min frodige kropp og når jeg endelig fant den, var den rød. Jeg visste ikke engang det var noe problemer med det, før det ble på pekt av jentene på jobben når jeg visste den frem for de. Så, jeg spurte bruden og fikk klarsignal. Jeg er et voksent menneske, det er bruden også og jeg må jo regne med at hun som venn/familie eller hva det måtte være-kan klare å si ifra hvis det er sånn at hun mener den røde kjolen min er fy og skam i hennes bryllup! Voksne mennesker. Og itilegg, jeg spør jo, det er jo rom for at man kan få både ja og nei. Og hvis det er sånn at man sier ja, fordi det er for vanskelig å si nei-så javel da er man skyld selv. Og sist men ikke minst, hvodan kan vi være så overfladiske at vi bryr oss om kjolene til gjestene? Betyr det ikke mer at folk vil komme , delta i festen, enn at bruden skal sitte å dirigere høytørk for hva slags kjoler man skal ikle seg eller ikke? Jeg nevnte tidligere at hvit og beige kan man unngå, men utover det får det være grenser for hva man skal legge seg opp i. Gammeldags kan jo så også være, men om man skulle tviholde i alskens symbolikk fra "gamle dager" så er det mye mer man burde ta til etterretning enn kjolefargen til gjestene. Man gjør det så enkelt som du gjore, spør bruden;)
Jolene Skrevet 22. juli 2013 #66 Skrevet 22. juli 2013 Så det er fargen på kjolen som avgjør hvem som er midtpunket eller ikke? Ikke hvem som faktisk er brud? Igjen, jeg kan ikke fatte og begripe hvordan fargen på en kjole kan ta fra brudeparet at det er deres dag. Når jeg er gjest i et bryllup, vil jo fokuset mitt alltid være på at det er brudeparet sin dag, uavhengig av hva alle andre måtte velge å ikle seg. Mulig bare jeg som evner å gjøre akkurat det... Jeg har fått aksept for min røde kjole, og vil dermed gå med den. Og svaret var ikke av typen som gjorde at jeg dro svaret hennes i noen som helst form for tvil *skriveleif Jeg snakket om HI ikke din kjole.... 1
Nimis Skrevet 23. juli 2013 #67 Skrevet 23. juli 2013 Jeg snakket om HI ikke din kjole.... Beklager, my bad!
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2013 #68 Skrevet 23. juli 2013 Når denne (http://www.coast-stores.com/aston-duchess-satin-maxi-dress/wedding-guest/coast/fcp-product/2213147206) ligger under kategorien "wedding guest", så må da søren meg kjolen du har funnet være helt ok. Som brud kunne jeg ikke brydd meg mindre, den ligner garantert ikke på hennes kjole, og har også andre farger enn hvit. Det ser ut som en superfin selskapskjole, og er mye mer casual enn en bryllupskjole. Hysteri.... Anonymous poster hash: 6a8f2...9d6 2
yxnyx Skrevet 23. juli 2013 #69 Skrevet 23. juli 2013 Når denne (http://www.coast-stores.com/aston-duchess-satin-maxi-dress/wedding-guest/coast/fcp-product/2213147206) ligger under kategorien "wedding guest", så må da søren meg kjolen du har funnet være helt ok. Som brud kunne jeg ikke brydd meg mindre, den ligner garantert ikke på hennes kjole, og har også andre farger enn hvit. Det ser ut som en superfin selskapskjole, og er mye mer casual enn en bryllupskjole. Hysteri.... Anonymous poster hash: 6a8f2...9d6 Jeg tror du leste litt fort da du så på den kjolen du har linket til, den blir kalt en bridal dress, altså en brudekjole "This is a stunning strapless bridal dress with an elegant sweetheart neckline features." ... 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2013 #70 Skrevet 23. juli 2013 Jeg kjenner at etter enkelte kommentarer her inne, så er jeg glad for at jeg ikke har noen invitasjoner til bryllup i nærmeste fremtid. Sist jeg var i bryllup var kleskoden "kle deg i noe du synes du ser bra ut i", og jammen meg var det både hvitt og rødt og svart blant gjestene, jeg satser på at neste bryllup også blir slik. Jeg kan gjerne være med å feire dagen, gi brudeparet oppmerksomhet og glede meg med dem, men å faktisk gå så langt som å si at det å ta på seg kjolen fra HI med en svart jakke over er å overstråle bruden, nei se, den kommer jeg aldri til å skjønne. Og så nevrotiske mennesker håper jeg at jeg slipper å forholde meg til i fremtiden også. Anonymous poster hash: 83604...de7 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2013 #71 Skrevet 23. juli 2013 Må ærlig innrømme at dersom noen av våres gjester dukker opp i hvit kjole kommer de til å få beskjed om å gå hjem for ås kifte eller å forlate bryllupet. Jeg har sagt til de nærmeste at vi foretrekker at de ikke kler seg i sort på grunn av det er sommer bryllup og jeg synes ikke sorte kjoler passe i bryllup. Rød kjole har jeg ikke tatt stilling til, det kan de egentlig bare gå i dersom de vil. Så lenge den går til kleskoden som er"Fint" Jeg sier som en over, da hadde jeg gått hjem og blitt der. Å skulle diktere hva gjestene har på seg så detaljert får det bare til å lyse "bridezilla" av dette innlegget. Selv om det er din dag, så er det ikke din rett å være diktator. Er man virkelig så patetisk at man må ha på seg hvit kjole i andre sitt bryllup? Takler man virkelig ikke at man selv ikke er i sentrum den ene dagen, men at brudeparet er det? Anonymous poster hash: 40be7...f0b Når det er sagt forstår jeg ikke at det er en problemstilling hos mange av gjestene. Er det virkelig så flatterende å ha på seg hvit kjole at man bare må ha det på seg også i en annen kvinne sitt bryllup? Nesten for å bare være litt i opposisjon mot bruden og at det er en annen sin bryllup. Dette behovet er for meg uforståelig. Det finnes nok av anledninger, hvorfor akkurat "ødelegge" eller bevist gå inn for å være pyntet rebell i en annen sitt bryllup. Det er for meg uforståelig. Jeg synes dere ser på dette fra et veldig egosentrisk ståsted. At dere tror at det handler om egne behov for oppmerksomhet vitner bare om at føttene deres er milevis fra bakken. Jeg skjønner at en brud er i fyr og flamme over sin egen dag, og at dette er en av de viktigste dagene i livet hennes. Men prøv nå å forstå at ingen andre, mest sannsynlig ikke brudgommen en gang, legger like mye i denne dagen som dere. INGEN. Når folk velger antrekk, så tviler jeg på at noen tar den kjolen de tror bruden blir mest fornøyd med, og prøver å se på seg selv med brudens øyne. De tar på seg det de liker best, det de føler seg vel i. Jeg synes det er skummelt at man kan bli så opptatt av seg selv og sitt at man ikke evner å se noe så simpelt som påkledning fra noen andres ståsted, nemlig den personen som skal bære påkledningen. Mest sannsynlig innebærer invitasjonen til bryllupet deres allerede en økonomisk utgift, vær grei og ikke krangle med folk om å bruke enda mer penger fordi DU er redd for å ikke være det mest glitterbefengte midtpunktet på jorden den ene korte dagen i universet. Du provoserer ved å i det hele tatt spørre på ett bryllupsforum der det stort sett er bruder Bridezillaer eller gifte. Jeg beklager, men det der høres ut som en egotripp når du vet hva slags sammenkomst du er invitert til. Jeg tror ikke du mener noe vondt med det, men det sender så feil signaler om deg som gjest dessverre. Der, jeg fikset det for deg! (For reglenes skyld må jeg skrive at ordet "bridezilla" ikke var et ord i den opprinnelige teksten) Hvit derimot, er en farge som jeg tviler på noen gang vil vannes ut, med mindre brudene selv slutter å gifte seg i denne fargen. Det er brudens farge... alle andre skal unngå den fargen den dagen. Med mindre du får tillatelse av bruden! Men syns det er frekt å i det hele tatt spørre.. Å spørre bruden om hun synes det er ok å bruke hvitt ser jeg på som høflig, tradisjon er ikke viktig for alle, så om ikke bruden selv har bedt folk om å holde seg unna hvitt, så mener jeg gjestene kan gå i hva enn de vil. I nesten 100 år var det tradisjon å ha sort brudekjole, og i dag velger flere og flere å velge andre farger enn nyanser av hvit. Da er det normalt å tenke at tradisjonen for gjestene også blir utvisket, særlig når resten av samfunnet har utviklet seg i mer liberale retninger. Forresten, den hvite brudekjolen oppstod i Norge da hvitt var den generelle trendfargen på slutten av 1700-tallet, fordi hvit bomull ble det billigste stoffet. Tidligere, og også etter 1700-tallet, var det vanlig at det var hodepynten til bruden som skilte henne fra gjestene, ikke fargen. Så den tradisjonsrike fargen deres var en gang ikke tradisjon en gang, det var bare det billigste alternativet. Anonymous poster hash: 6a8f2...9d6 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2013 #72 Skrevet 23. juli 2013 Jeg tror du leste litt fort da du så på den kjolen du har linket til, den blir kalt en bridal dress, altså en brudekjole "This is a stunning strapless bridal dress with an elegant sweetheart neckline features." ... Det er også tusen andre ting å sette fingeren på, bl.a at dette er en nettside fra et annet land, der tradisjoner og kleskoder er totalt annerledes, osv. osv. Poenget er at det fortsatt er hysteri å krangle på at noen skal ha på seg en helt fin selskapskjole, BARE fordi den er hvit. Anonymous poster hash: 6a8f2...9d6
Nimis Skrevet 23. juli 2013 #73 Skrevet 23. juli 2013 Jeg sier som en over, da hadde jeg gått hjem og blitt der. Å skulle diktere hva gjestene har på seg så detaljert får det bare til å lyse "bridezilla" av dette innlegget. Selv om det er din dag, så er det ikke din rett å være diktator. Jeg synes dere ser på dette fra et veldig egosentrisk ståsted. At dere tror at det handler om egne behov for oppmerksomhet vitner bare om at føttene deres er milevis fra bakken. Jeg skjønner at en brud er i fyr og flamme over sin egen dag, og at dette er en av de viktigste dagene i livet hennes. Men prøv nå å forstå at ingen andre, mest sannsynlig ikke brudgommen en gang, legger like mye i denne dagen som dere. INGEN. Når folk velger antrekk, så tviler jeg på at noen tar den kjolen de tror bruden blir mest fornøyd med, og prøver å se på seg selv med brudens øyne. De tar på seg det de liker best, det de føler seg vel i. Jeg synes det er skummelt at man kan bli så opptatt av seg selv og sitt at man ikke evner å se noe så simpelt som påkledning fra noen andres ståsted, nemlig den personen som skal bære påkledningen. Mest sannsynlig innebærer invitasjonen til bryllupet deres allerede en økonomisk utgift, vær grei og ikke krangle med folk om å bruke enda mer penger fordi DU er redd for å ikke være det mest glitterbefengte midtpunktet på jorden den ene korte dagen i universet. Der, jeg fikset det for deg! (For reglenes skyld må jeg skrive at ordet "bridezilla" ikke var et ord i den opprinnelige teksten) Å spørre bruden om hun synes det er ok å bruke hvitt ser jeg på som høflig, tradisjon er ikke viktig for alle, så om ikke bruden selv har bedt folk om å holde seg unna hvitt, så mener jeg gjestene kan gå i hva enn de vil. I nesten 100 år var det tradisjon å ha sort brudekjole, og i dag velger flere og flere å velge andre farger enn nyanser av hvit. Da er det normalt å tenke at tradisjonen for gjestene også blir utvisket, særlig når resten av samfunnet har utviklet seg i mer liberale retninger. Forresten, den hvite brudekjolen oppstod i Norge da hvitt var den generelle trendfargen på slutten av 1700-tallet, fordi hvit bomull ble det billigste stoffet. Tidligere, og også etter 1700-tallet, var det vanlig at det var hodepynten til bruden som skilte henne fra gjestene, ikke fargen. Så den tradisjonsrike fargen deres var en gang ikke tradisjon en gang, det var bare det billigste alternativet. Anonymous poster hash: 6a8f2...9d6 Amen!
Tomaten Skrevet 23. juli 2013 #74 Skrevet 23. juli 2013 Jeg sier som en over, da hadde jeg gått hjem og blitt der. Å skulle diktere hva gjestene har på seg så detaljert får det bare til å lyse "bridezilla" av dette innlegget. Selv om det er din dag, så er det ikke din rett å være diktator. Jeg synes dere ser på dette fra et veldig egosentrisk ståsted. At dere tror at det handler om egne behov for oppmerksomhet vitner bare om at føttene deres er milevis fra bakken. Jeg skjønner at en brud er i fyr og flamme over sin egen dag, og at dette er en av de viktigste dagene i livet hennes. Men prøv nå å forstå at ingen andre, mest sannsynlig ikke brudgommen en gang, legger like mye i denne dagen som dere. INGEN. Når folk velger antrekk, så tviler jeg på at noen tar den kjolen de tror bruden blir mest fornøyd med, og prøver å se på seg selv med brudens øyne. De tar på seg det de liker best, det de føler seg vel i. Jeg synes det er skummelt at man kan bli så opptatt av seg selv og sitt at man ikke evner å se noe så simpelt som påkledning fra noen andres ståsted, nemlig den personen som skal bære påkledningen. Mest sannsynlig innebærer invitasjonen til bryllupet deres allerede en økonomisk utgift, vær grei og ikke krangle med folk om å bruke enda mer penger fordi DU er redd for å ikke være det mest glitterbefengte midtpunktet på jorden den ene korte dagen i universet. Der, jeg fikset det for deg! (For reglenes skyld må jeg skrive at ordet "bridezilla" ikke var et ord i den opprinnelige teksten) Å spørre bruden om hun synes det er ok å bruke hvitt ser jeg på som høflig, tradisjon er ikke viktig for alle, så om ikke bruden selv har bedt folk om å holde seg unna hvitt, så mener jeg gjestene kan gå i hva enn de vil. I nesten 100 år var det tradisjon å ha sort brudekjole, og i dag velger flere og flere å velge andre farger enn nyanser av hvit. Da er det normalt å tenke at tradisjonen for gjestene også blir utvisket, særlig når resten av samfunnet har utviklet seg i mer liberale retninger. Forresten, den hvite brudekjolen oppstod i Norge da hvitt var den generelle trendfargen på slutten av 1700-tallet, fordi hvit bomull ble det billigste stoffet. Tidligere, og også etter 1700-tallet, var det vanlig at det var hodepynten til bruden som skilte henne fra gjestene, ikke fargen. Så den tradisjonsrike fargen deres var en gang ikke tradisjon en gang, det var bare det billigste alternativet. Anonymous poster hash: 6a8f2...9d6 Er det en dag i livet man har lov å være egoistisk, så er det på ens egen bryllupsdag. Da setter man selv "reglene". Hvis folk ikke vil følge dem, så har de valget om å la være å komme. Men jeg vil nå påstå å si at det er mer egoistisk å ikke følge brudeparets ønsker på en bryllupsdag, enn å være brudeparet med ønskene. Dersom du virkelig ikke har noe annet enn hvitt å ha på deg i et bryllup, er det på tide å revurdere garderoben sin. Dårligere unnskyldning skal man lete lenge etter. Hvor tradisjonen kommer fra, eller hvor lenge den har tenkt å være her, er irrelevant. Saken er den at tradisjonen er hvit brud. Da holder man seg unna den fargen som gjest. Uansett om en brud velger å gifte seg i en annen farge enn hvit, så er det fremdeles en farge man ikke skal gå i som gjest.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå