MissEi Skrevet 19. juli 2013 #41 Skrevet 19. juli 2013 Må ærlig innrømme at dersom noen av våres gjester dukker opp i hvit kjole kommer de til å få beskjed om å gå hjem for ås kifte eller å forlate bryllupet. Jeg har sagt til de nærmeste at vi foretrekker at de ikke kler seg i sort på grunn av det er sommer bryllup og jeg synes ikke sorte kjoler passe i bryllup. Rød kjole har jeg ikke tatt stilling til, det kan de egentlig bare gå i dersom de vil. Så lenge den går til kleskoden som er"Fint" 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #42 Skrevet 19. juli 2013 Er man virkelig så patetisk at man må ha på seg hvit kjole i andre sitt bryllup? Takler man virkelig ikke at man selv ikke er i sentrum den ene dagen, men at brudeparet er det? Anonymous poster hash: 40be7...f0b 5
Pingting Skrevet 19. juli 2013 #43 Skrevet 19. juli 2013 Må ærlig innrømme at dersom noen av våres gjester dukker opp i hvit kjole kommer de til å få beskjed om å gå hjem for ås kifte eller å forlate bryllupet. Jeg har sagt til de nærmeste at vi foretrekker at de ikke kler seg i sort på grunn av det er sommer bryllup og jeg synes ikke sorte kjoler passe i bryllup. Rød kjole har jeg ikke tatt stilling til, det kan de egentlig bare gå i dersom de vil. Så lenge den går til kleskoden som er"Fint" Mener du at dere har oppgitt kleskode som "fint"? Det er i tilfelle ganske imponerende at du samtidig har såpass sterke meninger om hva folk kan og ikke kan ha på seg, siden dette ikke er en etablert kleskode og dermed helt umulig å finne ut av hva betyr. Hva som oppfattes som fint er enormt subjektivt. Så ikke bare finner dere på en egen kleskode uten noen form for formalitet, dere vil også gå til det skritt å sende hjem folk som kler seg feil!? Jeg klarer ikke bry meg om gjestenes fargevalg selv, men jeg er helt enig i at det er en sosial blødme å komme i ett eller annet antrekk som gir feil fokus - enten det er hvitt, sjokkrosa, dramatisk, alt for kort eller gjennomsiktig. Og det er klart det er irriterende om noen er oppmerksomhetshore i mitt eller noen andres bryllup. Men jeg tenker og at gjestene får stå for sine egne valg og tabber, det er til syvende og sist de som dømmes for det. Det er også greit å oppfordre gjestene til å følge normal skikk og bruk og tradisjon når det gjelder bekledning. Mange, meg selv inkludert, synes det er fint å ha noe å gå ut fra for å unngå å komme over- eller underpynta. Men det kunne ikke falle meg inn å begynne å diktere hva folk skal og ikke skal ha på seg ut fra hva JEG synes passer eller ikke. Jeg synes jeg ser stadig flere her inne som holder på slik (og ofte med verre ting enn hvitt), og ærlig talt synes jeg det vitner om dårligere folkeskikk enn det å vurdere å dra på seg en hvit kjole. De fleste har en mening om slikt, men når du gjør den meningen om til regler så er du litt vel høy på deg selv og ditt eget bryllup. Jeg er mest interessert i å ha en hyggelig og avslappa kveld, ikke å bruke masse tid på å regissere rekvisittene i bryllupsdrømmen. 5
skravlus Skrevet 19. juli 2013 #44 Skrevet 19. juli 2013 Må ærlig innrømme at dersom noen av våres gjester dukker opp i hvit kjole kommer de til å få beskjed om å gå hjem for ås kifte eller å forlate bryllupet. Jeg har sagt til de nærmeste at vi foretrekker at de ikke kler seg i sort på grunn av det er sommer bryllup og jeg synes ikke sorte kjoler passe i bryllup. Rød kjole har jeg ikke tatt stilling til, det kan de egentlig bare gå i dersom de vil. Så lenge den går til kleskoden som er"Fint" Ja, det skaper nok skikkelig god stemning i bryllupet deres, hvis dere sender hjem gjester for å skifte... 6
Gjest Kiara! Skrevet 19. juli 2013 #45 Skrevet 19. juli 2013 Det får da være grenser for hvor hårsår man skal være? Bruder skal få stille alle mulige spørsmål, men en stakkars gjest skal ikke stille spørsmål om meningsløse tradisjoner? For jeg synes fargereglene er meningsløse, også den om hvitt. Jeg synes det er viktigere at kjolen ikke ligner en brudekjole, enn at den ikke er hvit. TS kunne fint brukt denne kjolen i mitt bryllup og jeg vet om EN gjest som hadde brydd seg mer enn nødvendig. Så det er vel derfor TS spør, fordi hun vet det finnes noen avslappa bruder og gjester... Ja, jeg er enig i den. Blir helt feil. Jeg har stilt rimelig håpløse spørsmål selv, så jeg kaster nok stein i glasshus.
MissEi Skrevet 19. juli 2013 #46 Skrevet 19. juli 2013 Mener du at dere har oppgitt kleskode som "fint"? Det er i tilfelle ganske imponerende at du samtidig har såpass sterke meninger om hva folk kan og ikke kan ha på seg, siden dette ikke er en etablert kleskode og dermed helt umulig å finne ut av hva betyr. Hva som oppfattes som fint er enormt subjektivt. Så ikke bare finner dere på en egen kleskode uten noen form for formalitet, dere vil også gå til det skritt å sende hjem folk som kler seg feil!? Jeg klarer ikke bry meg om gjestenes fargevalg selv, men jeg er helt enig i at det er en sosial blødme å komme i ett eller annet antrekk som gir feil fokus - enten det er hvitt, sjokkrosa, dramatisk, alt for kort eller gjennomsiktig. Og det er klart det er irriterende om noen er oppmerksomhetshore i mitt eller noen andres bryllup. Men jeg tenker og at gjestene får stå for sine egne valg og tabber, det er til syvende og sist de som dømmes for det. Det er også greit å oppfordre gjestene til å følge normal skikk og bruk og tradisjon når det gjelder bekledning. Mange, meg selv inkludert, synes det er fint å ha noe å gå ut fra for å unngå å komme over- eller underpynta. Men det kunne ikke falle meg inn å begynne å diktere hva folk skal og ikke skal ha på seg ut fra hva JEG synes passer eller ikke. Jeg synes jeg ser stadig flere her inne som holder på slik (og ofte med verre ting enn hvitt), og ærlig talt synes jeg det vitner om dårligere folkeskikk enn det å vurdere å dra på seg en hvit kjole. De fleste har en mening om slikt, men når du gjør den meningen om til regler så er du litt vel høy på deg selv og ditt eget bryllup. Jeg er mest interessert i å ha en hyggelig og avslappa kveld, ikke å bruke masse tid på å regissere rekvisittene i bryllupsdrømmen. Som du sier så er det opp til hver enkelt om hva som er fint, derfor har vi valgt kleskoden fint. Når det kommer til fargene så er det jo slik ifra gammelt Å dersom noen er usikker så spør de bruden Ikke verre enn det
MissEi Skrevet 19. juli 2013 #47 Skrevet 19. juli 2013 Ja, det skaper nok skikkelig god stemning i bryllupet deres, hvis dere sender hjem gjester for å skifte... Er tross alt den enste dage som bare er vår, synes vi fortjener oppmerksomheten da 1
Nimis Skrevet 19. juli 2013 #48 Skrevet 19. juli 2013 Er tross alt den enste dage som bare er vår, synes vi fortjener oppmerksomheten da Jeg kan ikke skjønne hvordan en farge på en kjole til en gjest kan ta oppmerksomheten bort fra dere, men det er meg.... 6
MissEi Skrevet 19. juli 2013 #49 Skrevet 19. juli 2013 Jeg kan ikke skjønne hvordan en farge på en kjole til en gjest kan ta oppmerksomheten bort fra dere, men det er meg.... Jeg er gjerne kjempe gammeldags og alt for glad i oppmerksomhet
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 19. juli 2013 #50 Skrevet 19. juli 2013 Må ærlig innrømme at dersom noen av våres gjester dukker opp i hvit kjole kommer de til å få beskjed om å gå hjem for ås kifte eller å forlate bryllupet. Jeg har sagt til de nærmeste at vi foretrekker at de ikke kler seg i sort på grunn av det er sommer bryllup og jeg synes ikke sorte kjoler passe i bryllup. Rød kjole har jeg ikke tatt stilling til, det kan de egentlig bare gå i dersom de vil. Så lenge den går til kleskoden som er"Fint" Hvis jeg hadde fått beskjed om å gå hjem å skifte, hadde jeg dratt hjem og blitt der. Jeg syns kjolen var kjempefin og verken jeg eller noen av gjestene i mitt bryllup hadde reagert på den. Ja, den er hvit, men det er da ikke en brudekjole. 6
Pingting Skrevet 19. juli 2013 #51 Skrevet 19. juli 2013 Som du sier så er det opp til hver enkelt om hva som er fint, derfor har vi valgt kleskoden fint. ...så du ser liksom ikke at det er noe rart med å legge opp til at folk skal kle seg som de selv vil, så instruere dem (eller hive dem ut) basert på hva DU synes? 5
Tomaten Skrevet 19. juli 2013 #52 Skrevet 19. juli 2013 Hvis jeg hadde fått beskjed om å gå hjem å skifte, hadde jeg dratt hjem og blitt der. Jeg syns kjolen var kjempefin og verken jeg eller noen av gjestene i mitt bryllup hadde reagert på den. Ja, den er hvit, men det er da ikke en brudekjole. Vet ikke hvor mange gjester du hadde i ditt bryllup, men syns det er rart du kan svare for alle sammen. Ettersom det er et så omdiskutert tema, så syns jeg heller man skal unngå fargen hvit, for igjen å unngå å få fokus i et bryllup. Det er greit at bruden kanskje sier greit, men man kan ikke svare for alle gjestene, og da blir det mye hvisking og tisking om "se på hu der, tror hun er noe, skal ha oppmerksomhet" Ja, dere vet hvordan kvinnfolk er. Så om man vil eller ikke, så tar man mye fokus fra bruden
CathFoto Skrevet 19. juli 2013 #53 Skrevet 19. juli 2013 Som du sier så er det opp til hver enkelt om hva som er fint, derfor har vi valgt kleskoden fint. Når det kommer til fargene så er det jo slik ifra gammelt Å dersom noen er usikker så spør de bruden Ikke verre enn det Hvis dere bruker en antrekksanvisning som "fint"så legger dere opp til at gjesten velger selv, og hva de legger i fint. Da må dere faktisk regne med at noen kommer i sort, hvitt, rødt osv, nettopp fordi det er så fritt. Personlig synes jeg ikke det er noe galt i det, jeg synes det er fint at folk kan velge selv. Men man kan ikke si at folk kan velge selv for å så lage en haug med regler om hva som ikke er lov og forvente at folk vet om de reglene. 4
rosahelikopter Skrevet 19. juli 2013 #54 Skrevet 19. juli 2013 Hei. Jeg skal i bryllip nå i august. og lurer på om det er ok å gå i en svart fotsid kjole. Den er svart fra under brystet og ned, og brystpartiet har sølvpaljetter (man viser ikke noe puppesprekk). Og tenkte og ha en bolero i tillegg på meg. Kjolen i seg selv er løs i fasongen og ikke tettsittende. Kleskoden i invitasjonen stod det lang eller kort kjole.
Tomaten Skrevet 19. juli 2013 #55 Skrevet 19. juli 2013 Hei. Jeg skal i bryllip nå i august. og lurer på om det er ok å gå i en svart fotsid kjole. Den er svart fra under brystet og ned, og brystpartiet har sølvpaljetter (man viser ikke noe puppesprekk). Og tenkte og ha en bolero i tillegg på meg. Kjolen i seg selv er løs i fasongen og ikke tettsittende. Kleskoden i invitasjonen stod det lang eller kort kjole. Jeg ser ikke noe problem med svart kjole 1
MissEi Skrevet 20. juli 2013 #56 Skrevet 20. juli 2013 ...så du ser liksom ikke at det er noe rart med å legge opp til at folk skal kle seg som de selv vil, så instruere dem (eller hive dem ut) basert på hva DU synes? Det er jo bare å styre bort ifra de tre fargene så er det ingen problem;)
Cordelia Skrevet 20. juli 2013 #57 Skrevet 20. juli 2013 (endret) Det er jo bare å styre bort ifra de tre fargene så er det ingen problem;) Det er faktisk ikke så enkelt som man skulle tro, da de tre fargene dominerer butikkene ganske mye nå. Spesielt svart og hvitt er noe det er mye av. Har man da en kropp som ikke passer inn i kjedebutikkenes passform og ikke allverdens penger å bruke på det, så er det ikke lett. Tro meg, jeg strevde som en gærning før jeg endelig fant en altfor overpriset kjole. Vær glad og takknemlig for at gjestene faktisk ønsker å dele dagen med dere og stiller, i tillegg med sannsynligvis med ganske dyre gaver. Og husk, det er kjærligheten mellom to mennesker som skal feires, ikke all verdens staffasje, selv om man ønsker å ta seg bra ut på bryllupsdagen. Endret 20. juli 2013 av Cordelia 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 #58 Skrevet 20. juli 2013 Vær glad og takknemlig for at gjestene faktisk ønker å dele dagen med dere og stiller, i tillegg med sannsynligvis med ganske dyre gaver. Enig! Mange brudepar (=bruder...) ser ut til å tro at alle tar det som en stooor ære å bli invitert i akkurat deres bryllup. De fleste synes jo selvfølgelig at det er hyggelig å bli invitert, men for de fleste er det ikke en av livets store dager - til tross for at det er det for brudeparet. Anonymous poster hash: f6421...302 3
MissEi Skrevet 21. juli 2013 #59 Skrevet 21. juli 2013 Enig! Mange brudepar (=bruder...) ser ut til å tro at alle tar det som en stooor ære å bli invitert i akkurat deres bryllup. De fleste synes jo selvfølgelig at det er hyggelig å bli invitert, men for de fleste er det ikke en av livets store dager - til tross for at det er det for brudeparet. Anonymous poster hash: f6421...302 hehe jeg synes det er kjempe stas å bli invitert i andres bryllup å legger mye ned i det for å gjøre dagen til brudeparet så perfekt som mulig. Jeg vet at vi ikke kan forvente det av vårs gjester, men jeg tror at flere av våre gjester synes det er stas å bli invitert ?
Nimis Skrevet 22. juli 2013 #60 Skrevet 22. juli 2013 Det er mange kommentarer om at " det er jo bare å velge en anna kjole, så er alle problemer unngått". Men det er jo ikke alltid det er så enkelt. Kan jo være mange sider av en sånn sak, økonomiske grunner til at man må ta det man har i skapet, vanskelig passform o.l. For mitt vedkommende så var jeg lenge på leting etter en kjole som kunne kle min frodige kropp og når jeg endelig fant den, var den rød. Jeg visste ikke engang det var noe problemer med det, før det ble på pekt av jentene på jobben når jeg visste den frem for de. Så, jeg spurte bruden og fikk klarsignal. Jeg er et voksent menneske, det er bruden også og jeg må jo regne med at hun som venn/familie eller hva det måtte være-kan klare å si ifra hvis det er sånn at hun mener den røde kjolen min er fy og skam i hennes bryllup! Voksne mennesker. Og itilegg, jeg spør jo, det er jo rom for at man kan få både ja og nei. Og hvis det er sånn at man sier ja, fordi det er for vanskelig å si nei-så javel da er man skyld selv. Og sist men ikke minst, hvodan kan vi være så overfladiske at vi bryr oss om kjolene til gjestene? Betyr det ikke mer at folk vil komme , delta i festen, enn at bruden skal sitte å dirigere høytørk for hva slags kjoler man skal ikle seg eller ikke? Jeg nevnte tidligere at hvit og beige kan man unngå, men utover det får det være grenser for hva man skal legge seg opp i. Gammeldags kan jo så også være, men om man skulle tviholde i alskens symbolikk fra "gamle dager" så er det mye mer man burde ta til etterretning enn kjolefargen til gjestene. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå