Gå til innhold

Antrekk i bryllup

Fremhevede innlegg

Skrevet

Takk for inspill alle sammen! Jeg er helt enig i at man ikke skal overstråle bruden- jeg bare tenkte at denne kjolen gjør såpass lite av seg at det ikke er noen fare for det, samtidig med at den er formell nok.

Jeg ville aldri velge en hvit eller hvitish lang eller ballkjole, det blir for likt bruden.

Grunnen til at jeg vurderer denne er fordi den er helt fantastisk å ha på seg, og jeg har ikke så myr annet som passer settingen (annet enn en svart og en rød).

P.S. Dere som linket: Jeg kan finne artikler selv, men mer opptatt av vanlige folks mening enn én person hos klikk.no eller minmote.

Så flink du er...

Artikklene får du link til, fordi det er reglene der du burde følge.

Jeg forselår du gjør deg selv, bruden og resten av gjestene i bryllupet en tjeneste.. og følger dem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er klar over "reglene" - men har vært i nok brylluper til å vite at de ikke følges og for mange er ikke dette så nøye. Derfor var jeg ute etter "vanlige folks" oppfatning - i mine øyne er kanskje skikken med å unngå visse farger litt utdatert...? ..og hvis den er det - og folk ikke bryr seg, hvorfor skal man da følge dem hvis man er passende kledd og føler seg bra?

Jeg tenker at det er viktigere å være pent og riktig kledd, og at folk ser at man har pyntet seg, enn akkurat hvilken farge kjolen har (selvfølgelig skal man ikke overgå brudeparet). Denne kjolen ligger under klær for gjester på produsentens hjemmeside, det samme gjør røde og svarte kjoler, så det er tydeligvis ikke bare meg som vurderer disse fargene. Er hvitt verre enn svart eller rødt?

• Liker 2
Gjest Kiara!
Skrevet

Jeg som brud hadde ikke reagert, slike ting var ikke så farlig for min del. Men jeg hadde hatt gjester som hadde reagert og gjort det til et "problem" ergo hadde jeg også fått en litt bismak når det kommer til akkurat fargen hvit.

Når det er sagt forstår jeg ikke at det er en problemstilling hos mange av gjestene. Er det virkelig så flatterende å ha på seg hvit kjole at man bare ha det på seg også i en annen kvinne sitt bryllup? Nesten for å bare være litt i opposisjon mot bruden og at det er en annen sin bryllup. Dette behovet er for meg uforståelig.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er klar over "reglene" - men har vært i nok brylluper til å vite at de ikke følges og for mange er ikke dette så nøye. Derfor var jeg ute etter "vanlige folks" oppfatning - i mine øyne er kanskje skikken med å unngå visse farger litt utdatert...? ..og hvis den er det - og folk ikke bryr seg, hvorfor skal man da følge dem hvis man er passende kledd og føler seg bra?

Jeg tenker at det er viktigere å være pent og riktig kledd, og at folk ser at man har pyntet seg, enn akkurat hvilken farge kjolen har (selvfølgelig skal man ikke overgå brudeparet). Denne kjolen ligger under klær for gjester på produsentens hjemmeside, det samme gjør røde og svarte kjoler, så det er tydeligvis ikke bare meg som vurderer disse fargene. Er hvitt verre enn svart eller rødt?

Vanlige folk er ikke folk som er enige med artikklene da eller?

Skrevet

Vanlige folk er ikke folk som er enige med artikklene da eller?

Nei, alle folks selvstendige mening :)

• Liker 1
Skrevet

Nei, alle folks selvstendige mening :)

Åja... greit å vite...

At dersom man er enig med noe som står i en artikkel, så har man ikke selvstendige meninger, for noen har vært så glupe at de har ment det samme og skrevet en artikkel om temaet...

:sarkasme:

• Liker 1
Skrevet

Åja... greit å vite...

At dersom man er enig med noe som står i en artikkel, så har man ikke selvstendige meninger, for noen har vært så glupe at de har ment det samme og skrevet en artikkel om temaet...

:sarkasme:

Som jeg skrev, så føler jeg at mange av "reglene" for kleskode er litt avleggs - og lurte på om det var bare meg eller om disse tradisjonene er i ferd med å vannes ut, men ser jo at folk er både for og imot. Jeg mener at man er pyntet for anledningen er vikitgere enn fargen, men ser at ikke alle er enige i det.

• Liker 2
Skrevet

Som jeg skrev, så føler jeg at mange av "reglene" for kleskode er litt avleggs - og lurte på om det var bare meg eller om disse tradisjonene er i ferd med å vannes ut, men ser jo at folk er både for og imot. Jeg mener at man er pyntet for anledningen er vikitgere enn fargen, men ser at ikke alle er enige i det.

Skal være enig at svart og rød, ikke er så viktig lenger.

Det er mer fra gammelt av.

Rød skulle man unngå fordi det betydde at man hadde hatt seg med brudgommen

Og svar var reservert for begravelser, for det var sorgens farge. Unntaket var brudens mor, som hadde tillatelse til å bruke den fargen, ettersom hun "mistes" sin datter denne dagen

Hvit derimot, er en farge som jeg tviler på noen gang vil vannes ut, med mindre brudene selv slutter å gifte seg i denne fargen.

Det er brudens farge... alle andre skal unngå den fargen den dagen.

Med mindre du får tillatelse av bruden!

Men syns det er frekt å i det hele tatt spørre..

Gjest Kiara!
Skrevet

Mange av reglene er udatert, men noen er like aktuelle idag som tidligere å det er fargen Hvit.

Og det som er viktig å huske på er at et bryllup er en fest med et enormt alderspenn. Det jeg synes er helt naturlig mht pynting, synes min mormor garantert er feil når det kommer til bryllup. Så det handler også om å respektere at noen ting bare er sånn, trenger ikke å være vanskelig bare fordi man har lyst. Blir det samme som å bruke t-skjorte under bunaden på 17.mai som noen udannende også gjør.

Kjolen du viste var både enkel og fin, men ikke som gjest i et bryllup. :)

Gjest Kiara!
Skrevet

Men syns det er frekt å i det hele tatt spørre..

Og dette er dette jeg også sitter igjen med hver eneste gang disse trådene kommer opp, og de begynner å komme ganske ofte. Hvorfor dette behovet for å kle seg i hvitt i en annen kvinne sitt bryllup?

Det finnes nok av anledninger, hvorfor akkurat "ødelegge" eller bevist gå inn for å være pyntet rebell i en annen sitt bryllup. Det er for meg uforståelig.

• Liker 4
Skrevet

Jeg skal uansett ha bunad i kirken, men får se hva jeg lander på mht kjole til festen. Alternativene er sort og rødt - ikke fordi jeg vil provosere, men fordi det er det jeg har fra før.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal uansett ha bunad i kirken, men får se hva jeg lander på mht kjole til festen. Alternativene er sort og rødt - ikke fordi jeg vil provosere, men fordi det er det jeg har fra før.

Mye bedre enn hvitt!

Skrevet

Jeg synes sort og rødt burde være lov så lenge det ikke bare er sort og rødt i antrekket.

Ett par min manns tanter gitt i sorte kjoler i vårt bryllup og de så absolutt ikke ut som de kom fra en begravelse;)

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor dette behovet for å kle seg i hvitt i en annen kvinne sitt bryllup?

Det finnes nok av anledninger, hvorfor akkurat "ødelegge" eller bevist gå inn for å være pyntet rebell i en annen sitt bryllup. Det er for meg uforståelig.

Jeg har ikke noe behov for å gå i hvitt eller provosere, men jeg har bare tre kjoler som er aktuelle mtp annledning, lokale og årstid og disse er hhv hvit, sort og rød. Siden den hvite er mest behagelig å ha på er det den jeg har lyst til å ha på, ingen dypere grunn bak enn at det er den jeg føler meg mest vel i. :)

• Liker 1
Gjest Kiara!
Skrevet

Jeg har ikke noe behov for å gå i hvitt eller provosere, men jeg har bare tre kjoler som er aktuelle mtp annledning, lokale og årstid og disse er hhv hvit, sort og rød. Siden den hvite er mest behagelig å ha på er det den jeg har lyst til å ha på, ingen dypere grunn bak enn at det er den jeg føler meg mest vel i. :)

Du provoserer ved å i det hele tatt spørre på ett bryllupsforum der det stort sett er bruder eller gifte.

Jeg beklager, men det der høres ut som en egotripp når du vet hva slags sammenkomst du er invitert til. Jeg tror ikke du mener noe vondt med det, men det sender så feil signaler om deg som gjest dessverre.

• Liker 1
Skrevet

Du provoserer ved å i det hele tatt spørre på ett bryllupsforum der det stort sett er bruder eller gifte.

Jeg beklager, men det der høres ut som en egotripp når du vet hva slags sammenkomst du er invitert til. Jeg tror ikke du mener noe vondt med det, men det sender så feil signaler om deg som gjest dessverre.

Grunnen til at jeg spør er jo for å kunne løste det best mulig.

• Liker 1
Skrevet

Grunnen til at jeg spør er jo for å kunne løste det best mulig.

Ja, ta på det noe annet enn hvitt..

Problem solved

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner at bruder kan syntes det er unødvendig med hvit/krem/beige kjole. Men når det er sagt, er det mange som ikke bryr seg og jeg ville sjekket med bruden.

Utover det kan jeg ikke skjønne alt fusset. Rød kjole f eks, jeg har en rålekker rød kjole som jeg har brukt i ett bryllup og skal bruke igjen om et par uker. Har selvsagt konferert med bruden, men så lenge det er ok-kan jeg ikke skjønne hva som er greia. Utskinne bruden? For noe tull. Og liggi med brudgommen? Ehh...?

• Liker 2
Gjest Ciegus
Skrevet

Det får da være grenser for hvor hårsår man skal være? Bruder skal få stille alle mulige spørsmål, men en stakkars gjest skal ikke stille spørsmål om meningsløse tradisjoner?

For jeg synes fargereglene er meningsløse, også den om hvitt. Jeg synes det er viktigere at kjolen ikke ligner en brudekjole, enn at den ikke er hvit. TS kunne fint brukt denne kjolen i mitt bryllup og jeg vet om EN gjest som hadde brydd seg mer enn nødvendig. Så det er vel derfor TS spør, fordi hun vet det finnes noen avslappa bruder og gjester...

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal selv gifte meg i sommer og har fått spørsmålet selv om "er denne kjolen grei" og jeg som brud klarer ikke å si; nei, den er ikke det! Så til dere som sier spør bruden, dette kommer ann på bruden! Jeg er opptatt av at alle skal kose seg i bryllupet vårt og at jeg ikke skal oppfattes som birdezilla så da sier jeg greit til kjoler jeg kanskje syns er i overkant lyse. Så til Tropehus: hvis du må spørre, da er du tydeligvis usikker og da er svaret gitt, nei, du kan ikke ha den på deg. Og som du ser i forumet er det veldig delte meninger, vil du at det skal bli slik stemning i bryllupet (de fleste bruder er veldig vare for steming og kommer til å merke det)? Du kjenner ikke alle gjestene og vet ikke hvordan de vil reagere på kjolen, hvorfor ikke lage et problem mindre og finne en annen kjole?

Anonymous poster hash: bee53...00b
  • Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...