Gå til innhold

Folk som tuller med tida til andre

Anbefalte innlegg

Gjest Sunshine
Skrevet

Hva gjøre dere når noen sumler bort halve dagen deres? Nettopp avlyst en dagsutflukt selv om jeg hadde litt lyst til å dra. Dette gjorde jeg for å sette meg i respekt, fordi jeg er lei av at samme person alltid gjør som det passer henne.

Hun ba meg med. Jeg sto opp tidlig og ordnet alt til turen. Kjøpte inn mat i går, det visste hun. Tenkte vi skulle dra rundt 10 eller senest 11. Jeg spurte om tidspunktet i går, men fikk beskjed om at vi kunne ta det i dag etter å ha stått opp. Jeg vet at hun fikk besøk av typen i går og at han ble til sent på natt. I dag ringte jeg da klokken var 11.30, men fikk ikke noe svar. Jeg ga det enda en halv time og sendte melding hvor jeg avlyste. Sa jeg hadde vært oppe fra tidlig og at jeg ville få litt ut av dagen. Klokken 12 fikk jeg svar, da hadde hun først tenkt til å gi lyd fra seg.

Vet vi ikke ble enige om noe tidspunkt, men det er jo normalt å svare før 12. Det at jeg skal sitte å vente på en person som ikke kommer seg opp om morgenen irriterer meg, og følelsen av å bli brukt litt som dørmatte. Hadde jeg ikke sagt ja til turen hadde jeg allerede vært på joggetur og ordnet det jeg skulle i banken.

Før ville jeg nok stått med sekken klar og ventet helt til hun kom, men har blitt lei av å være den greie og ukompliserte som kommer med en gang hun plystrer.

Videoannonse
Annonse
Gjest sweetsugar
Skrevet

Siden dere ikke avtalte tidspungt, så synes jeg det er litt dumt av deg.. Men samtidig forstår jeg litt. Føler det på samme måte med en veninne jeg har, og det er meget irriterende. Bortsett fra at dere ikke hadde avtalt tildspungt, så var det på sin plass, tenker jeg om hun alltid er sånn (?)

• Liker 6
Skrevet (endret)

Jeg har en lignende venninne selv. Hun bor i en annen by, og sier gang på gang at hun skal komme på besøk. Det er alltid på hennes initiativ, og hun som foreslår det. Vi avtaler datoer og jeg fikser alt klart. Så kommer dagen, og enten hører jeg ikke noe fra henne eller så har hun blitt "syk", må plutselig jobbe, eller som forrige gang - jeg hadde kjøpt inn mat og god drikke, og holdt av hele helgen til jentehelg med henne, hørte ingenting før dagen etter hun skulle kommet og hun sa hun hadde "mistet telefonen". Da hadde jeg ringt, sendt sms, og melding på Facebook (som hun forøvrig hadde sett men ikke giddet å svare på). Nå gidder jeg ikke å avtale mer med henne.

Sånne folk er ekstremt provoserende. Når det blir 5-6 avtaler på rad som går i vasken pga samme person finner på dårlige unnskyldninger prøver jeg ikke mer. Har andre venner som er verdt å bruke tid og energi på :)

Endret av Flyndrefanten
  • Liker 2
Skrevet

Du tenkte, altså ikke avtalte, og hun visste ikke, at det skulle skje 10,11, men så svarer hun en time senere og pga det avlyste du?

Skjønner godt at du ikke vil vente i all evighet, og jeg syns også det er kjedelig å vente,men dere hadde jo ingen avtale..

• Liker 8
Skrevet

Jeg oppfatter det som manglende respekt når folk ikke kan gjøre og holde avtaler.

• Liker 3
Gjest Sunshine
Skrevet

Du tenkte, altså ikke avtalte, og hun visste ikke, at det skulle skje 10,11, men så svarer hun en time senere og pga det avlyste du?

Skjønner godt at du ikke vil vente i all evighet, og jeg syns også det er kjedelig å vente,men dere hadde jo ingen avtale..

Du har rett. Hun ante sikkert fred og ingen fare og er sur fordi jeg avlyste. Jeg mistet rett og slett tålmodigheten og sitter med halvdårlig samvittighet. Jeg hadde grunn til å bli sur, hvis ikke hadde jeg jo ikke blitt sur. Var klar siden 9.30 i dag og ante ikke hvor lenge jeg skulle vente. Spurte om vi ikke kunne si et tidspunkt i går, men det ville hun ikke. Tror jeg blir provosert fordi jeg gjennomskuer det hele litt for godt. Hun vil ikke ha noe tidspukt for da slipper hun forpliktelsen så tidlig siden hun tross alt hadde besøk til langt på natt. Skal man ut på noe og vet at en annen person er avhengig av deg burde man jo være tilgjengelig på telefon fra normal tid på morgenen. Hun er 20 år, og jeg er nesten 30. Kan være at de har en livsstil som kræsjer litt med min. Jeg må opp om morgenen, står ikke opp 12 selv. Står opp 8. Vet at hun sover litt lenger, så gjør meg helt klar og spør forsiktig når jeg mener hun burde være våken. Hører ikke noe før 12 og det betyr jo at det fort blit ett før enn vi drar. Da har hun sovet lenge og gjort alt som passer seg, mens jeg har sittet påkledd siden halv 10. Jeg har vokst opp ganske strengt da, og kunne aldri oppføre meg sånn mot foreldrene mine. Vi måtte opp tidlig skulle vi feks. regne med å få hjelp. Kunne ikke sove til langt på dag og regne med at de sto parat til å hjelpe til.

Skrevet
Jeg skjønner hva du mener, jeg har en venninne som driter i min dag og planlegger ting ut i fra hvordan hun føler i det øyeblikket hun føler det, så jeg skjønner at du blir skuffet.
Men jeg hadde vært sintere hvis jeg var henne. Hvor mange sms sendte du?
"Jeg har vokst opp ganske strengt da, og kunne aldri oppføre meg sånn mot foreldrene mine."
er hun unge din? hvis ikke så har du ingen rett til å irettesette henne. Du mener, du syns,men det gjør ikke hun. Du visste at hun sover til kl 12, syns du høres streng ut,og helt ærlig,som litt kjip venninne. Men mest av alt så var dere dårlige på å planlegge. Hvorfor sa hun ikke at hun liker å sove til kl 12? hvorfor sa hun ikke at hun måtte sove ut før det skjer? Virker som om hun var redd for å si at hun sover lenge, pga din reaksjon kanskje?
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst så må en gjøre (relativt) konkrete avtaler, spesielt om det er noen som har en annen døgnrytme og generelt et annet tempo enn en selv. Da først er det rimelig å bli sur og skuffa over at avtalen brytes, synes jeg. Folk er rett og slett forskjellige på disse områdene. Men klart, når noen er veldig vanskelig å gjøre avtaler med fordi de alltid skal "se an", og det gjerne medfører at man ikke rekker noe, er det også å kaste bort den andres tid. Jeg har ei venninne som er vanskelig å avtale med, og som enten gjerne avlyser i siste liten eller kommer flere timer for sent. Med henne har jeg valgt å ikke forholde meg så nøye til avtalene selv. Om noen andre foreslår noe jeg kunne tenke meg å bli med på, eller om jeg merker jeg er sliten og ikke så motivert for å reise for å treffe henne, har jeg mye lettere for å avlyse avtaler med henne enn med noen som helst andre..

Anonymous poster hash: c49e8...89b
  • Liker 4
Skrevet

Helheten i det du forteller TS forteller iallefall meg at du gjorde et riktig valg. Man kan ikke alltid være den som alltid er tilgjengelig.

Gjest Sunshile
Skrevet

Alt hadde vært i orden hvis vi hadde planlagt. Derfor jeg spurte om tidspunkt. Hun er ikke ungen min nei, men det man lærer hjemme er jo ofte det en tar med seg senere i livet. Jeg skal ikke hjelpe henne med noe, men vi skulle på tur sammen. Sover man til 12, ja, da sover en jo sinnsykt lenge, men greit for meg det.Aldri kritisert henne for det, men sover man så lenge så kan man vel i grunn ikke forvente at andre sitter og venter. Ble kanskje en stor misforståelse siden jeg tenkte å dra på formiddagen og hun tenkte å reise på ettermiddagen. Derfor lurt å sette et tidspunkt for en avtale og være tilgjengelig på telefon fra sånn "passe tidlig" på morgenen. Blir ofte til at jeg venter til hun har spist middag, til hun har dusjet, til hun har slappet av osv. Vel. Nok om det. :) Takk for svar

Jeg skjønner hva du mener, jeg har en venninne som driter i min dag og planlegger ting ut i fra hvordan hun føler i det øyeblikket hun føler det, så jeg skjønner at du blir skuffet.
Men jeg hadde vært sintere hvis jeg var henne. Hvor mange sms sendte du?
"Jeg har vokst opp ganske strengt da, og kunne aldri oppføre meg sånn mot foreldrene mine."
er hun unge din? hvis ikke så har du ingen rett til å irettesette henne. Du mener, du syns,men det gjør ikke hun. Du visste at hun sover til kl 12, syns du høres streng ut,og helt ærlig,som litt kjip venninne. Men mest av alt så var dere dårlige på å planlegge. Hvorfor sa hun ikke at hun liker å sove til kl 12? hvorfor sa hun ikke at hun måtte sove ut før det skjer? Virker som om hun var redd for å si at hun sover lenge, pga din reaksjon kanskje?

AnonymBruker
Skrevet

Dere avtalte ikke tidspunkt og du visste hun hadde besøk til sent på natt så er du irritert for at hun ikke ringte deg kl 7 og spurte om du var klar snart?

Du forteller også at dette skjer ofte, hvis dette skjer ofte, hvorfor gikk du da med på en så løs avtale som at "det avtaler vi i morgen" ?

Dette kunne du løst enkelt:

"Det høres hyggelig ut, men da vil jeg at vi skal dra tidlig, senest i 10 tiden. Ellers orker jeg ikke, er det ok for deg?"

Anonymous poster hash: f09db...87e
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner det med å ikke alltid være tilgjengelig, men i dette tilfellet hadde dere ikke en konkret plan, hun er vel ikke tankeleser? Og du er ikke en bedre person bare fordi du står opp tidlig. Nå er det anerkjent i psykologien at alle ikke har samme døgnrytme naturlig, og ikke alle har 24 t i sitt biologiske døgn. Noen har færre, andre flere. Selv legger jeg alltid avtaler til etter kl 12, og folk kan ikke forvente jeg skal være tilgjengelig på tlf når det passer dem.

Anonymous poster hash: 7b254...992

• Liker 3
Skrevet

Altså, jeg ser ikke hvordan du kan være sur med henne hvis ikke dere har avtalt noe tid. Om du mener hun er surrehue og ikke avtaler tid fordi hun ikke vil våkne tidlig etter en lang natt, da må du jo ikke takke ja til ukonkrete avtaler?

I tillegg, hvis du visste at hun hadde besøk og hadde en lang natt, hvorfor i huleste antok du at dere skulle ta turen på formiddag egentlig? Eller var dette bare fordi du ville ta turen på formiddag? Det er faktisk ikke hennes skyld at du vil våkne tidlig og helst vil ta turen på formiddag.

Du ringte 11.30, fikk ikke noe svar og da er du gretten at hun ikke svarte innen en halvtime så du ble sur og avlyste det hele? Helt ærlig - hadde en venninne oppført seg sånn mot meg og hadde dette vært en gjenganger, hadde nok ikke hun vært en venninne lenge...

Synes ikke man kan forvente at alle skal være tilgjengelig på telefon hele forbaskendes tiden. Hater når folk har det som et krav og jeg synes ikke det er urimelig å ta en halvtime før man svarer.

AnonymBruker
Skrevet

Men altså når du visste at hun hadde fått besøk av typen i går og at det ble sent, i tillegg til at dere ikke hadde avtalt tidspunkt, så er det jo din egen feil at du setter deg ned og begynner å vente kl 9.30. Jeg synes det er frekt og trassig jeg. Og 12 er absolutt ikke forsent når dere ikke hadde avtalt tidspunkt. Ikke hennes problem hva du hadde tenkt og sett for deg, når dere faktisk ikke har avtalt noe. Herregud så teit.

Anonymous poster hash: 21f7e...a18

• Liker 5
Gjest Sunshine
Skrevet

7 er ikke jeg våken heller. Var oppe 8 og ventet til halv 11 med å ta kontakt, for å ikke være frekk eller masete. Siden jeg ikke hadde peiling på når hun skulle stå opp, eller når vi skulle dra synes jeg det var på tide å komme til enighet. Forventer ikke at folk alltid svarer på telefonen. Er veldig flexibel selv og tilpasser meg andre, andres behov og ønsker. Ringer ikke folk etter 10 på kvelden og skriver ikke til folk tidlig når de har fri. Dersom jeg skal på tur har jeg telefonen på i tilfelle det blir endring i planene, for min egen del og for den andres del. Sjekker den innimellom. Enig i at jeg ikke har så mye å si fordi vi ikke hadde planer. At hun hadde besøk til langt på natt var det samboern min som nevnte fordi de to gutta er gode venner, han sa det hadde vært flere der. På instagram var det bilder av drinker. Helt greit med både fest og moro, men ikke fortell meg at det er meg det er noe galt med heller da når jeg, på en torsdag tar kontakt klokken 10.30 og forventer et svar fordi vi har planer. Synes ikke det er urimelig å ville vite hvordan den andre parten ligger ann. Får en ikke svar er tyder det jo på at avtalen er glemt, at telefonnummer er feil eller at den andre sover...Veldig vanskelig å forholde seg til.

Dere avtalte ikke tidspunkt og du visste hun hadde besøk til sent på natt så er du irritert for at hun ikke ringte deg kl 7 og spurte om du var klar snart?

Du forteller også at dette skjer ofte, hvis dette skjer ofte, hvorfor gikk du da med på en så løs avtale som at "det avtaler vi i morgen" ?

Dette kunne du løst enkelt:

"Det høres hyggelig ut, men da vil jeg at vi skal dra tidlig, senest i 10 tiden. Ellers orker jeg ikke, er det ok for deg?"

Anonymous poster hash: f09db...87e

AnonymBruker
Skrevet

Hei ts. Vennskapet er kanskje ikke meant to be? Gitt deres fortid så skjønner jeg egentlig godt at du blir sur og avlyser, selv om det var en ganske tynn grunn i og med at dere ikke hadde avtalt noe tidspunkt. Det var kanskje dråpen... Jeg har en venninne som er akkurat lik, og jeg kan godta at vi har forskjellig døgnrytme og alt det der, men det at hun aldri greier å holde avtaler og ofte avlyser i siste liten gjør at jeg har en ganske tynnslitt tålmodighet med henne og at jeg også i et ubetenksomt øyeblikk kunne ha avlyst på samme måte i ren oppgitthet.

Anonymous poster hash: 989e0...9de

• Liker 1
Gjest Sunshine
Skrevet

Men altså når du visste at hun hadde fått besøk av typen i går og at det ble sent, i tillegg til at dere ikke hadde avtalt tidspunkt, så er det jo din egen feil at du setter deg ned og begynner å vente kl 9.30. Jeg synes det er frekt og trassig jeg. Og 12 er absolutt ikke forsent når dere ikke hadde avtalt tidspunkt. Ikke hennes problem hva du hadde tenkt og sett for deg, når dere faktisk ikke har avtalt noe. Herregud så teit.

Anonymous poster hash: 21f7e...a18

Ja, veldig teit. Pipa får sikker en helt annen låt om du en dag sitter i samme situasjon.Den dagen du l organiserer dagen din etter et annet menneske og legger tid side planen du egentlig hadde og går på halvveis vent halve dagen fordi du ikke har peiling på når dere skal dra. Og når du ikke er den som organiserer noe tur, du sa bare ja til å bli med. Du tar kontakt for å purre opp halv 11 i redsel for å være for masete for tidlig på morgenen og hører ikke noe. Du har ingen ting å forholde deg til. Du tok kontakt dagen før for å høre om det går ann å komme fram til noe tidspunkt og får nei som svar, fordi dere skal snakkes når dere står opp. Og innebygd i det skal du forstå at det er vanlig å sove til midt på dagen.

Gjøre avtaler er vitkig, nok en gang. Gud så teit av meg å henge meg opp i dette.Kommunikasjon er viktig.

Gjest Sunshine
Skrevet

Hei ts. Vennskapet er kanskje ikke meant to be? Gitt deres fortid så skjønner jeg egentlig godt at du blir sur og avlyser, selv om det var en ganske tynn grunn i og med at dere ikke hadde avtalt noe tidspunkt. Det var kanskje dråpen... Jeg har en venninne som er akkurat lik, og jeg kan godta at vi har forskjellig døgnrytme og alt det der, men det at hun aldri greier å holde avtaler og ofte avlyser i siste liten gjør at jeg har en ganske tynnslitt tålmodighet med henne og at jeg også i et ubetenksomt øyeblikk kunne ha avlyst på samme måte i ren oppgitthet.

Anonymous poster hash: 989e0...9de

Døgnrytmen er forskjellig, men synes sånn normalt sett da at 12 er sent. Er glad i å sove når jeg har fri og har soverekort på 14 timer i strekk. Klarer allikevel å komme meg opp når jeg har en avtale hengende over meg og synes 12 er drøyt. Det var nok dråpen. Jeg tvinger meg opp litt tidlig i ferien for å få noe ut av dagen. I dag var jeg redd hun skulle skrive til meg eller ringe uten at jeg hørte telefonen så tok den med meg på badet. Blir litt skuffet når andre da, som faktisk ba meg med, gir faen.

Gjest Sunshine
Skrevet

Altså, jeg ser ikke hvordan du kan være sur med henne hvis ikke dere har avtalt noe tid. Om du mener hun er surrehue og ikke avtaler tid fordi hun ikke vil våkne tidlig etter en lang natt, da må du jo ikke takke ja til ukonkrete avtaler?

I tillegg, hvis du visste at hun hadde besøk og hadde en lang natt, hvorfor i huleste antok du at dere skulle ta turen på formiddag egentlig? Eller var dette bare fordi du ville ta turen på formiddag? Det er faktisk ikke hennes skyld at du vil våkne tidlig og helst vil ta turen på formiddag.

Du ringte 11.30, fikk ikke noe svar og da er du gretten at hun ikke svarte innen en halvtime så du ble sur og avlyste det hele? Helt ærlig - hadde en venninne oppført seg sånn mot meg og hadde dette vært en gjenganger, hadde nok ikke hun vært en venninne lenge...

Synes ikke man kan forvente at alle skal være tilgjengelig på telefon hele forbaskendes tiden. Hater når folk har det som et krav og jeg synes ikke det er urimelig å ta en halvtime før man svarer.

Skal man ikke værte tilgjengelig på telefon, sånn som i gamledager, da lager man planer. Hun visste at jeg måtte være hjemme igjen før 18.00. Kanskje derfor jeg antok at vi skulle dra på formiddagen. Kunne nok dratt på ettermiddagen og rukket det, kunne fint dratt 12 og rukket det også med god margin. Problemet var ikke at 12 var alt for sent, problemet var at jeg ikke visste noe før klokken 12. Ante ikke om hun i det hele tatt var våken eller om hun hadde glemt avtalen. Sitter jo da med halvveis uro og tenker om man burde begynne med noe helt annet eller vente til kanskje ett, kanskje 2, kanskje 3...Derfor jeg avlyste da det etter en halvtime. Bestemte meg få å slutte å gruble mer på det. Tenkte også at hun burde få et hint om at andre ikke alltid kan tilpasse seg henne.

Skrevet

Men du visste egentlig innerst inne at det skulle være etter kl 12. Du visste at hun er typen til å sove lenge,eller? Virker for meg helt ærlig som om du letet etter en grunn til å bli sur.

Fra kl 12 til kl 18 er det 6 timer. Jeg vet ikke hva slags tur det var snakk om,men det virker for meg som om dere hadde god tid,jeg klandrer deg ikke altså,tabben var å ikke avtale i god tid.. Det er utrolig kjedelig med "vi får se" - avtaler..

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...