Gå til innhold

Broren min har blitt sammen med kusina vår, og venter barn, sliter litt med å forstå det..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da har altså broren min blitt sammen med kusina vår, og de venter nå barn sammen på nyåret.

Jeg klarer bare ikke helt å "godta" det (vet at det ikke er noe jeg har med å gjøre altså), for meg så virker det så innmari galt å bli sammen med sin egen kusine!

Og hvordan blir det med barnet? Er det bra når to nære slektninger får barn sammen? Hva med evt arvelige sykdommer som er i familien, får ikke da det barnet dobbel sjanse for å arve det?

Veldig rart at kusina mi nå er svigerinna mi....

Noen flere her som er sammen og har barn med søskenbarnet sitt? Gikk det bra med barnet?

Er det i det hele tatt lov at så nære slektninger gifter seg?

Anonymous poster hash: 596a8...c35
Videoannonse
Annonse
Gjest JakeGreen
Skrevet

Hvorfor er det galt?

Er det i det hele tatt lov at så nære slektninger gifter seg?

Fullt lovlig og heller ikke helt uvanlig i kongelige kretser (i hvert fall historisk sett).

:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner i alle fall ikke noen som er sammen med noen så nære i slekt, så tror ikke det er sånn utrolig normalt ihvertall, og jeg og synes det er litt naasty.

Anonymous poster hash: 9a3c6...ba9
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts;

Jeg og synes det er litt småekkelt........Personlig så kunne jeg aldri blitt sammen med noen av søskenbarna mine, de er for nær slekt, og nesten litt "brødre" på en måte.

• Liker 3
Skrevet

Ts;

Jeg og synes det er litt småekkelt........Personlig så kunne jeg aldri blitt sammen med noen av søskenbarna mine, de er for nær slekt, og nesten litt "brødre" på en måte.

Skal du dømme han fordi det er småekkelt? Eneste du trenger å forstå(og jeg sier det for å være snill): Dette er ikke ditt forhold, det er hans.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts;

Det er jo innavl på en måte......så jo, jeg synes det er ekkelt. Selv om jeg synes det så vil jeg jo såklart ikke si det til de, og jeg vil være ei god tante for tantebarnet mitt når det kommer til verden.

• Liker 1
Skrevet

De har lov å gifte seg og ha et forhold. I gamle dager var det jo ikke uvanilg at man giftet seg med søskenbarn, så jeg tror nok ikke at det nødvendigvis betyr at man vil få et sykt barn. Men sannsynligheten er jo større.

Jeg personlig syns det blir for "nært" et slektsledd, og ser på mine kusiner og fettere som tjukkeste slekta som jeg ikke kunne hatt noen seksuell relasjon til.

Gjest Minelly
Skrevet (endret)

Jeg kjenner 2 par som er søskenbarn. Begge parene er i dag godt voksne og har barn på min alder som er fullstendig friske og oppegående :) Så genetisk skal det ikke vær en så stor risiko for skade osv på foster, men det er jo alltid en sjanse man må ta...

Det at søskenbarn faller for hverandre kan virke litt "ekkelt" for mange. Jeg tror det kommer mye ann på hvor ofte man så hverandre i oppveksten og hvor nære bånd man da hadde. Var dere f eks naboer og løp inn og ut av dørene til hverandre, feiret jul og andre høytider hos hverandre os osv så er det klart at samfunnet ser på forholdet anderledes enn om den ene f eks bodde i sør og den andre i nord og man knapt så hverandre før i voksen alder.

Ekteskap blandt søskenbarn er mye mer vanlig i enkelte andre land enn i Norge. Som nevnt tidligere var/er også royale ekteskap vanlig for å beholde blodet "blått" og rent i kongeslekten. :)

Hvor nær var dere denne kusinen før det ble et kjærlighetsforhold?

Endret av Minelly
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner 2 par som er søskenbarn. Begge parene er i dag godt voksne og har barn på min alder som er fullstendig friske og oppegående :) Så genetisk skal det ikke vær en så stor risiko for skade osv på foster, men det er jo alltid en sjanse man må ta...

Det at søskenbarn faller for hverandre kan virke litt "ekkelt" for mange. Jeg tror det kommer mye ann på hvor ofte man så hverandre i oppveksten og hvor nære bånd man da hadde. Var dere f eks naboer og løp inn og ut av dørene til hverandre, feiret jul og andre høytider hos hverandre os osv så er det klart at samfunnet ser på forholdet anderledes enn om den ene f eks bodde i sør og den andre i nord og man knapt så hverandre før i voksen alder.

Ekteskap blandt søskenbarn er mye mer vanlig i enkelte andre land enn i Norge. Som nevnt tidligere var/er også royale ekteskap vanlig for å beholde blodet "blått" og rent i kongeslekten. :)

Hvor nær var dere denne kusinen før det ble et kjærlighetsforhold?

Var veldig nære i oppveksten, da vi søskenbarna alle er i ganske lik alder. Broren til kusina mi var f.eks min aller beste venn. Overnattet ofte, dro på ferier sammen osv. Så det er derfor jeg synes det er litt ekkelt og har vanskelig for å skjønne helt at de er sammen. Kunne aldri falt meg inn å bli sammen med broren hennes f.eks.

Foreldrene våre på begge sider liker det heller ikke noe særlig. Mamma synes det er litt rart at hun nå blir bestemor og gammeltante til barnet..

Skrevet (endret)

Dette virker for meg rimelig "galt". Det er to mennesker som har samme besteforeldre jo. Hadde noen av mine søsken blitt sammen noen av våre fettere eller kusiner, da hadde de fått hørt det av meg, og sikkert av resten og. Innavl.

Edit: Tremenninger funker heller ikke.

Endret av Lady Vengeance
  • Liker 7
Gjest Minelly
Skrevet

Var veldig nære i oppveksten, da vi søskenbarna alle er i ganske lik alder. Broren til kusina mi var f.eks min aller beste venn. Overnattet ofte, dro på ferier sammen osv. Så det er derfor jeg synes det er litt ekkelt og har vanskelig for å skjønne helt at de er sammen. Kunne aldri falt meg inn å bli sammen med broren hennes f.eks.

Foreldrene våre på begge sider liker det heller ikke noe særlig. Mamma synes det er litt rart at hun nå blir bestemor og gammeltante til barnet..

Ok, ser den. Skjønner godt at du synes det er litt ekkelt, ville nok følt det samme selv - MEN, som en trøst, husk at søskenbarnekteskap er svært vanlig i mange land :)

• Liker 1
Skrevet

Det blir helt feil for min del.

Altfor nær slekt.

• Liker 7
Gjest Gjest
Skrevet

Selv om dette pr dags dato fortsatt er lovlig, er det vel snakk om at den loven skal fjernes? Altså, at det skal bli forbudt å gifte seg med kusiner/fettere. Mener jeg leste at det var lagt fram forslag om det, spesielt med tanke på hvor vanlig dette er blant en del av våre nye landsmenn.

Jeg skjønner godt at du reagerer på dette, TS. For meg hadde dette blitt helt feil, jeg synes tremenninger er for nært også, men det er fordi jeg har et veldig nært forhold til noen av mine tremenninger.

AnonymBruker
Skrevet

altfor nært!

Tremenninger ja, men søskenbarn? Samme besteforeldre...usj! nei!

Anonymous poster hash: 40f07...8a6
  • Liker 2
Skrevet

Skjønner deg veldig godt. Dette er for nært, skikkelig ekkelt. Av alle folk i dette langstrakte land, så må to søskenbarn gifte seg med hverandre? Er man i slekt så er man i slekt! Fysj!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts;

Bra det ikke bare er meg som er så gammeldags at jeg reagerer på det.

• Liker 1
Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Dette hadde jeg aldri giddet å legge meg oppi eller ofret en tanke. Så lenge det er to voksne mennesker det er snakk om og de har det bra sammen,så la dem være.

AnonymBruker
Skrevet

Sjansen for medisinske problemer er lav så lenge dette er en engangshendelse, men i land der det skjer ofte (i flere generasjoner) er det langt vanligere med sykdommer som forbindes med innavl.

Anonymous poster hash: 9070c...577
  • Liker 3
Skrevet

Dette hadde jeg aldri giddet å legge meg oppi eller ofret en tanke. Så lenge det er to voksne mennesker det er snakk om og de har det bra sammen,så la dem være.

Men jeg undres litt. Har ingen peiling på det,men hvor stor sjanse er det for at noe feiler ungen?

Isåfall er det ikke bare "to voksne mennesker",men de har dratt inn mye(?) større sjanse for sykdom til sitt eget barn,og det er litt rart?

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt lov. Sjansene for arvelige sykdommer er høyere enn for andre, men ikke skremmende høy. Det går som regel fint. Dette kan du ikke gjøre noe med, du må bare akseptere det.

Når det er sagt: De må få gjøre som de vil, men jeg skjønner godt at du reagerer. Det er ikke noe rart eller ufint over å reagere på at søskenbarn er sammen og skal ha barn. Synes også det er fornøyelig at enkelte fremstiller det som at det er bakstreversk og gammeldags å ikke mene at dette er greit. Som om man bare er liberal og flink når man ikke reagerer. Det er vel få ting som er mer gammeldags og konservativt enn innavl.

Anonymous poster hash: 6adfa...36a

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...