AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #1 Skrevet 18. juli 2013 Så jeg flytter ut fra et kollektiv med flere andre nå i juli. Han ene jeg bor med krever at jeg betaler for annonse (5-600 kr på finn) da det har vært vanlig tidligere, her har han en standard annonse som legges ut som har vært brukt før, ergo lite jobb for han. Jeg mener dog det blir feil at jeg skal betale for dette når det finnes gratis fullgode alternativer. Det handler mer om prinsipp enn pengebeløpet. Det står heller ikke i kontrakten at jeg skal betale for annonse. Men jeg føler jeg må ha noe håndfast å slå i bordet med, ikke bare "føleri".. Noen som kan hjelpe? Regler/paragrafer ol.? Eller er det jeg som tar feil? Det skal sies at jeg gjerne kunne lagt ut annonsen selv, men når jeg sa opp påtok personen seg dette og hadde allerede lagt ut annonsen før jeg ble spurt. Ergo pålegges jeg å betale en regning for noe jeg selv kunne fikset.Anonymous poster hash: d4931...e02
Gjest Tirkes Skrevet 18. juli 2013 #2 Skrevet 18. juli 2013 Jeg ville sagt at dersom du flyttet ut før avtalen deres var ute (munntlig såvel som skriftlig) så burde du hjelpe til med annonsekostnad, eller kanskje dekke hele. Men om det var avtalt at du skulle bo der frem til sommeren i år, og nå flytter ut, uten at det er noe sjokk - så burde det stått i kontrakten dersom du skulle være ansvarlig for annonsekostnaden, og da bør de gjenboende dele den kostnaden for å finne seg en ny huskompis. Men det er bare min synsing, ingen regler eller lover.
Glitnir Skrevet 18. juli 2013 #3 Skrevet 18. juli 2013 Enig med over. Om du flytter ut til vanlig tid etter avtale/oppsigelse skal du ikke betale noe, men om du har fått en avtale om å få flytte før du skulle bør du kanskje dekke annonse.
Tjukk Norris Skrevet 18. juli 2013 #4 Skrevet 18. juli 2013 Nei, ikke når det finnes like gode gratis alternativer. Da er det ikke rimelig å kreve at vedkommende skal betale for annonse. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 #5 Skrevet 20. juli 2013 Nei, det blir som at du ødelegger kjøleskapet og må erstatte det, og så løper han ut og kjøper ett til 10 000 kr og ber deg om pengene, imens du kunne kjøpt det samme kjøleskapet brukt til 500 kr. Hvis han foreslår å overdra ansvaret for å finne en ny leieboer til seg selv, så må han avtale rammene rundt dette før han drar i gang prosessen, uavhengig av om du flytter før du skulle. Han pålegger deg å betale for en tjeneste du ikke har bestilt. Nevnte han annonsen på finn.no når dere avtalte at han skulle finne noen? Og visste du da ikke at dette kostet penger? Hvis du flytter ut i henhold til kontrakten, så er det ikke ditt ansvar i det heeeele tatt å finne en ny leietager, med mindre det står i kontrakten. Har du f.eks sagt opp 3 måneder i forveien, når det står 3 måneder oppsigelsestid i kontrakten, så kan du slenge i bordet at det ikke er ditt ansvar. Flytter du ut før tiden, og har fått tillatelse til det ved at du finner en ny leieboer, så er du ansvarlig for å finne nettopp det. Likevel, når han andre har tatt over det ansvaret, så kan han ikke kreve at du skal betale for noe HAN har valgt å bruke penger på. Jeg har ingen lover og regler å vise til, annet enn at han ikke kan finne på ekstra kriterier som ikke står i kontrakten, men resten handler om logikk og rettferdighet. Og hvorfor skal bare du betale når de andre også flytter ut? Anonymous poster hash: fb67e...c93 2
Solsikken:-) Skrevet 25. juli 2013 #6 Skrevet 25. juli 2013 Jeg synes ikke du skal betale, når du overholder kontrakten, og flytter til avtalt dato. Det er da både rett og rimelig at de som trenger ny leieboer, betaler for annonsen, ikke den som flytter.
Rosa Sitron Skrevet 25. juli 2013 #7 Skrevet 25. juli 2013 Jeg syntes du skal være med å dekke annonsen, men ikke betale hele. Med mindre det er som noen sier over at du har en kontrakt som går ut nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå