AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #1 Skrevet 18. juli 2013 Hvordan greier folk holde leilen/huset ryddig? Har mann og et barn, men sliter med deprisjoner og i perioder jeg jeg utslitt og har ingen fukos. Mer enn nok å komme gjennom dagen på en orntelig måte. Trenger hjelp, har noen tips til efektiv husvask? Hvordan holde huset ryddig og greie å gjennomføre alt? Jeg prøver virkelig, og vi har ikke sån ekstremt skittent leilighet. Anonymous poster hash: b94ee...ca1
Gjest sweetsugar Skrevet 18. juli 2013 #2 Skrevet 18. juli 2013 Når jeg bodde på hybel, sleit jeg forferdlig med å holde det ryddig. Oppvasken til taket, rot og det så helt jævlig ut der.. Men det mest effektive for min har vært å ta ting med en gang.. Er ikke like lett det heller da det er lett å utsette ting. Men det er noe som har vært best for min del. Ha søppelposer tilgjengelig overalt så du bare kan kaste det med engang istedet for å legge det på bordet eller hva du gjør, ha skittentøyskurver på alle soverom og bad (om dere ikke har?) og aldri kast klær på gulvet. Som sakt, ta ting med engang. Ser du at det ligger en sokk, litt søppel eller hva det måtte være på gulvet, ta det med engang før det bygger seg opp. Er jo lettere sakt en gjort, men det funker nokk bedre en f.eks å prøve å rydde engang i uka, da det gjerne bygger seg opp, så blir det ett ork å ta det, så blir det bare mer og mer.. Og gjøre det koselig med stearinlys, en fin duk f.eks kan også hjelpe på det da du ser hvor fint det faktisk er når det er ryddig
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #3 Skrevet 18. juli 2013 Jeg rydder hele tiden og lar ikke klær, leker, oppvask osv stå. Effektiv hele dagen så slipper alt flyte. Anonymous poster hash: d5c56...c7e 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #4 Skrevet 18. juli 2013 Er dette jeg prøver på... Betyr mye for meg å ha det fint hjemme og jge føler jeg feiler som mor når jeg ikke er god nok på husarbeide. Vokste opp med foreldre som bokstavelig talt aldrig rydda. Søppel og fluer over alt. Stinka som bare faen, og personlig hygene var aldrig no viktig. Ble mobba om vi brydde oss. så friker ut når huset ikke ser bra ut. føles som å miste kontroll Anonymous poster hash: b94ee...ca1
Gjest Tirkes Skrevet 18. juli 2013 #5 Skrevet 18. juli 2013 Jeg har ikke barn, så jeg har det lettere. Jeg tar 5 min hver morgen og ca 15 min hver dag etter middag med rydding/overfladisk vasking. Det holder huset i sjakk. Vi støvsuger/vasker gulv og litt mer nøye en gang i uka. Disse 5 min er når jeg er klar til å dra på jobb og før jeg setter meg i bilen. Da legger jeg klær jeg har revet ut av klesskapet tilbake på plass, stabler opp skoene ved døra, rydder bort sminken jeg har brukt og skyllder vasken for øyenskygge og mascara. Tar turen innom kjøkkenet og sørger for at alt vi brukte til frokost står i oppvaskmaskinen. Har blitt en rutine, jeg går en runde og sjekker at dører er låste, at vinduer er kun på luftig og ikke vid gap, mens jeg plukker litt gjennom huset. Etter middag bruker jeg litt mer tid, og tørker over salongbordet, rydder opp etter middagen, tar ut sølpa og ta grovvasken på do om det trengs (vaske speil, vask og toalett). Men tar stort sett bare et kvarter. Dette funker nok neppe med småunger i hus, men er eneste måten jeg klarer å holde det på. Jeg har det ikke i meg å rydde etter meg etterhvert. Selv om jeg forsøker. 1
Pinkee Skrevet 18. juli 2013 #6 Skrevet 18. juli 2013 Man må rett og slett sette av tid til rydding. Om så bruke alarm, pip-pip, no skal stua ryddes På den positive siden, rydding er god medisin mot depresjon, når man rydder hus, så rydder man sjel og, for ikke å snakke om den mestringsfølelssen man får når man kan skue utover en ryddig stue/kjøkken. Husk bare, små skritt, ikke forvent at hele huset skal skinne fra idag, men prøv å få inn rutiner slik at ting blir bedre etterhvert.
Gjest Tirkes Skrevet 18. juli 2013 #7 Skrevet 18. juli 2013 (endret) Man må rett og slett sette av tid til rydding. Om så bruke alarm, pip-pip, no skal stua ryddes På den positive siden, rydding er god medisin mot depresjon, når man rydder hus, så rydder man sjel og, for ikke å snakke om den mestringsfølelssen man får når man kan skue utover en ryddig stue/kjøkken. Husk bare, små skritt, ikke forvent at hele huset skal skinne fra idag, men prøv å få inn rutiner slik at ting blir bedre etterhvert. Signerer denne. Men for meg er det ikke nok å rydde for å rydde bort tungsinn, jeg må rydde UT. De gangene jeg har ryddet meg til strålende humør, så har jeg tømt skaper, kastet mye, omorganisert og vært fornøyd etterpå. Enten tatt klesskap, klesser, bod, kjøkkenskap og pakket bort alle de servisene og skålene vi aldri bruker og gitt bort eller tilsvarende. Det er kjempemedisin for meg. Letter hodet. Endret 18. juli 2013 av Tirkes 1
Jade Skrevet 18. juli 2013 #8 Skrevet 18. juli 2013 Ta ting etterhvert så det ikke hoper seg opp. Sett av tid til rydding. Ha det på kalenderen, ukeplan eller dagsplan om nødvendig. Ha en opprydning før du legger deg. Lekene kan sopes med langkost før du hiver de i lekekassene. Mye bedre enn å gå og plukke opp en og en leke. Og vips er gulvet klar til støvsuging også! Ikke la middagen stå til neste dag. Lær barna opp til å rydde rommene og lekene sine selv. Samme med mannen ;-)
Pinkee Skrevet 18. juli 2013 #9 Skrevet 18. juli 2013 Signerer denne. Men for meg er det ikke nok å rydde for å rydde bort tungsinn, jeg må rydde UT. De gangene jeg har ryddet meg til strålende humør, så har jeg tømt skaper, kastet mye, omorganisert og vært fornøyd etterpå. Enten tatt klesskap, klesser, bod, kjøkkenskap og pakket bort alle de servisene og skålene vi aldri bruker og gitt bort eller tilsvarende. Det er kjempemedisin for meg. Letter hodet. Nå tar du for deg den skikkelig tunge depresjonsmedisinen, daglig rydding, er en litt lettere sort Men, jeg og vet at skikkelig gjennomgående husrydding er supert. Men, tror TS først og fremst trenger den milde medisinen
Jade Skrevet 18. juli 2013 #10 Skrevet 18. juli 2013 Og hold vaskene rene. Ser du skitt, ikke tenk at du skulle tatt det. Ta det NÅ! Sjekk rundt og på toalettet når du går på do. Ha gjerne våtservietter tilgjengelig rundt om i huset om det gjør det lettere for deg. Ha søppelspann tilgjengelig flere steder i huset. Og papirboss, plastboss, osv. Også viktig å ha nok oppbevaringsplass og ikke samle på ting man ikke trenger. Sikkert masse du kan kaste eller gi bort. Ta en kasterunde rom etter rom. Jeg har kjøpt sammenleggbare nettingkurver på ebay som jeg soterer i. Det er gøy, og du finner igjen ting du faktisk setter pris på. Både klær og leker! Og bonusen er at det er mindre å rydde, og lettere å holde rent!
Gjest Keikolina Skrevet 18. juli 2013 #11 Skrevet 18. juli 2013 Jeg går å rydder hele dagen jeg, blir aldri ryddig. Ha ha ha
Jade Skrevet 18. juli 2013 #12 Skrevet 18. juli 2013 Nå tar du for deg den skikkelig tunge depresjonsmedisinen, daglig rydding, er en litt lettere sort Men, jeg og vet at skikkelig gjennomgående husrydding er supert. Men, tror TS først og fremst trenger den milde medisinen et basketak kan jo hjelpe til å lette den daglige ryddingen :-) Men det bør vente til overskuddet er der :-)
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #13 Skrevet 18. juli 2013 En ting som hjelper her er å ha storrydding hver vår og høst. Vi setter av et par dager til å gå igjennom skuffer, boder og garderober og sorterer ut alt vi ikke trenger, som kan kastes eller som er sesongavhengig. For mange ting på lite lagringsplass blir fort rot. Jeg tar også jevnlig å går igjennom lekene til barna, og rydder bort en del på boden. Da blir det mindre som flyter rundt, og når lekene etter en stund bytter plass er det akkurat som å få nye leker igjen. Prøver også å passe på at alt har sin plass, og at ting skal legges tilbake på plassen sin så fort man er ferdig med dem. Selv om det ikke alltid blir slik har vi også en regel for barna om at de må rydde sammen lekene før de begynner på en ny lek. Vasker klær, håndklær eller sengetøy hver dag og er nøye med å henge opp, brette sammen og legge på plass med en gang. Vi har kurver på barnerommene og stua som vi og barna bruker til å holde ting ryddig, og lett rydde ting fram og tilbake. Har også brukt mye ting på å finne gode løsninger for kildesortering og søppel. Mamma hadde også som regel at man aldri skal gå fra et rom til et annet uten å ta noe med seg, og det er ikke en dum tanke. Hvis alle blir vant til å gjøre små ting hver dag, blir det ikke så mye å ta tak i. Anonymous poster hash: 2e677...f91
Hoppetaujenta Skrevet 18. juli 2013 #14 Skrevet 18. juli 2013 (endret) Jeg anbefaler å skaffe deg en "hvordan rydde"-bok. Jeg har noen i mine hyller og det er inspirasjon og gode tips å hente der.Noen ganger sitter jeg bare å blar og leser i dem litt lenge. Da får jeg nesten en følelse av at det er meg som har gjortalt det de viser i boka. Det blir ikke mere ryddig i min kåk av det, men jeg blir i alle fall i litt bedre humør. Denne er jeg veldig glad i og 250 kroner for å komme på rett kjøl, er det verdt.http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=147623Hun har også hatt en serie på tv hvor hun hjelper folk å finne både leiligheten og seg selv oppi alt sammen.Her er det sørvis; det ligger skatter på nett - håper at du blir inspirert. Endret 18. juli 2013 av Hoppetaujenta
Gjest Tirkes Skrevet 18. juli 2013 #15 Skrevet 18. juli 2013 Åh, lagringsplass. Alfa og omega med nok lagringsplass. Det kan være hur ryddig som helst - dersom ryddig er å samle alt av pasta i et hjørne på kjøkkenbenken, så der det ikke helt ryddig ut. En boks med lokk kan være alt som skal til. Samlebindere til ukeblad og tegneserier som hører barna til, esker og sekker til lego og dill. Ikke bare faste plasser, men emballasje og møbler som gjør at ting ikke synes hele tiden. (Da blir det mindre å flytte på når man skal tørke støv og rengjøre i det daglige også).
Lou Salome Skrevet 18. juli 2013 #16 Skrevet 18. juli 2013 Konsentrer deg om et område/rom om gangen. Shine opp hele kjøkkenetet par kvelder i uka. Ikke tenk på stua, soverommet badet, bare rydd alt på kjøkkenet, vask over benker og ovn, ta hele oppvasken, kost/støvsug gulvet, gjør alt så det er shina. Så se tv. Så tar du entreen dagen etter, det er gjort på fem minutter å rydde i sko, støvsuge gulvet der. Når det er fint, er du ferdig. Så neste dag tar du ti minutter på soverommet. Det tar ikke mer tid. Da er det antageligvis tid for kjøkkenet dagen etter igjen, men det går raskere og er unnagjort når du allikevel rydder etter middag. Så badet neste dag. Dette funker i perioder for meg. Når et rom i utgangspunktet er ryddig, er det lettere for oss alle å holde det nesten slik, å plukke opp ett plagg fra gulvet underveis er enklere enn en haug. Å ta en skikkelig raid på barnerommet er mye enklere hvis man vet at ikke kjøkkenet og badet står og hyler etter en grundig opprydning (for det tar du en annen dag).
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #17 Skrevet 18. juli 2013 Hvordan greier folk holde leilen/huset ryddig? Har mann og et barn, men sliter med deprisjoner og i perioder jeg jeg utslitt og har ingen fukos. Mer enn nok å komme gjennom dagen på en orntelig måte. Trenger hjelp, har noen tips til efektiv husvask? Hvordan holde huset ryddig og greie å gjennomføre alt? Jeg prøver virkelig, og vi har ikke sån ekstremt skittent leilighet. Anonymous poster hash: b94ee...ca1 Det enkleste er å gjøre det enkelt for deg selv: -rene gulv uten mange småtepper og møbler som må flyttes for å moppe/støvsuge. -rene, nipsfrie hyllelfater som bare kan tørkes over med klut (om du liker pynt så heng det på veggen, legg glass rundt hylla, eller kjøp en reol/glassmonter med dør) -sett støvsuger og mopp slik at den er bare å gripe og ta noen smuler/en flekk. Ingen montering må være nødvendig. Til bad: -ha en kurv med engangskluter og annet til "hurtigvask". Så kan du tørke av vasken mens du pusser tenner eller vaske doen mens dusjvannet varmer seg. Rydding: - ha en beholder til alt. Leker. Blad. Hobbyting. Alt må ha en plass, og så puttes det dit etter at det er brukt. Etterhvert blir vanen så inngrodd at du ikke merker at du rydder. Når beholderen er full må noe ut av huset. Håndhev strengt, ellers flyter det raskt (gjelder særlig leker - fin til å lære barn å gi videre). Jeg liker ikke faste dager og rutiner. Har ikke noe helgevask og kan ta over gulvene onsdagskvelden og vaske badet søndagen - sjelden jeg tar alt på en gang for jeg ser ikke poenget. Ta litt innimellom så kjennes det ikke som jobb, det er jo bare en liten 10-min støvtørk. Å reise seg fra sofaen i reklamepausen og gjøre det en rekker for så å sette seg når den er ferdig (selv om bare halvparten av tøyet er brettet) funker også. Du får rørt deg, men blir ikke sliten på noe vis. Siste tips: om det bare er du som rydder og vasker så drukner du raskt. Barn er i stand til å hjelpe mye bare det ikke blir jobb og det er enkelt nok for dem. Menn gjør 50% av arbeidet med et hjem, selvsagt. Anonymous poster hash: 1fd42...cba
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #18 Skrevet 18. juli 2013 Kvitt deg med 2/3 avalle tingene dere eiger og samarbeid med mannen. Del 50/50.Anonymous poster hash: 6963f...2e4
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #19 Skrevet 18. juli 2013 Jeg setter meg ikke på ræva før jeg har gjort 1-2 ting. Da føler jeg meg mer fornøyd med at jeg har gjort noe. Det kan bare ta 5-10 minutter det. Enkel støvtørk f.eks, eller støvsuging, så blir dagen så mye bedre allerede fordi jeg har gjort noe nyttig. Anonymous poster hash: 2961f...4fe
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #20 Skrevet 18. juli 2013 Ikke ha for mange ting! La tingene ha en fast plass. Ikke flere ting enn det er plass til. Har du mer klær enn kleskap blir det aldri ryddig. Og ikke rot. Ha som vane å legge ting på plass med en gang du er ferdig. Jeg setter på vaskemaskinen når jeg går på jobb, og tar utav den når jeg kommer hjem. Oppvaskemaskinen settes på hver kveld, og tas utav før/mens jeg lager middag. Har fast vaskedag om fredagen, og shiner hele huset. + en runde på søndag sånn at jeg er klar for en ny uke. Anonymous poster hash: 8c9b6...ad8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå