Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes sikkert utallige tråder om dette allerede, som inneholder alt fra vordende mødre som gleder seg grusomt, til nervøse unge jenter som overhodet ikke hadde planlagt dette. Jeg tilhører den sistnevnte gruppen. I hovedsak er dette en utblåsning, men noen spørsmål har jeg også.

For det første lurer jeg på om det er normalt å oppleve symptomer så tidlig. For omtrent to-tre uker siden hadde jeg sex med kjæresten min, og det fortsatte flere ganger frem til forrige uke. Vi forsøkte å bruke kondom, men han har en veldig stor penis, noe som førte til en del knøvling med kondomet. Vi var dumme nok til å ikke klare å holde fingrene fra hverandre, og det endte i sex både med og uten kondom. Vi ser hverandre bare en gang i måneden, kanskje en gang annenhver måned, og vi kommer til å bli adskilt i minst 6 måneder, kanskje et helt år om et par uker. Derfor ville vi bare gripe muligheten til å ha det gøy.

Jeg forventer at mensen skal komme iløpet av noen dager, og nå biter jeg negler som bare fy i håp om å ikke være gravid. Jeg opplever symptomer som jeg vanligvis ikke har opplevd før mensen, men det hele kan bare være paranoia.

For det første må jeg tisse hele tiden, for det andre er jeg sulten konstant. Faktisk er jeg våken nå fordi jeg lager makroner - og jeg synes vanligvis at kaker, makroner og søtsaker smaker grusomt. Jeg har også hatt litt vondt nede i mageregionen, men smertene er ikke de samme som menssmerter/pms. Humørendringer opplever jeg også. Den siste uka har jeg vekslet ofte mellom glad-apatisk-trist iløpet av kort tid. Når jeg venter mensen blir jeg bare irritabel. Dette kan nok være fordi jeg er redd.

Vanligvis får jeg også store smerter en uke før mensen og løs mage, men dette har jeg ikke fått. Som sagt, det kan bare være innbilning. Dessuten virker det som jeg har mer utflod enn vanlig.

Jeg har bestilt to graviditetstester fra apotek1 for sikkerhetsskyld, og jeg må nok vente en uke før den kommer. Innen da får jeg bare håpe og be om at mensen kommer. Om mensen ikke kommer, ønsker jeg å informere kjæresten min om at jeg kanskje er gravid. Jeg kommer mest sannsynlig til å ta abort! Men det er bare det at foreløbig, siden jeg og kjæresten for øyeblikket er adskilt, er det vanskelig å holde alle disse tankene inne alene. Derfor trenger jeg noen å betro meg til.

Mitt andre spørsmål: Jeg ser på mamma som en trygg person å støtte seg til om det viser seg at jeg er gravid, eller bare en person å støtte seg til mens jeg venter på menstruasjonen. Men hvordan ville dere ha reagert når deres datter som er i ferd med å begynne på høyere studier forteller at hun kanskje er gravid og vurderer abort? Er det ønskelig eller ei? Min mor er generelt i mot abort, men jeg regner med at hun vil forstå at jeg ikke har vært sammen med typen lenge, og at jeg ikke har gode nok forutsetninger til å gi et potensielt barn en stabil oppvekst i min alder. Vi har hatt denne samtalen tidligere, og hun mener at jeg er i stand til å oppdra et barn på grunn av god økonomi, gode ressurser og det hun kaller et "naturlig moderlig instinkt" - selv føler jeg det motsatte.

Jeg tenker også at dersom jeg må gjennomgå en abort er mamma den som kan gi meg mest støtte. Samtidig lurer jeg på om dette er noe jeg bør gjøre. Om jeg heller bør henvende meg til en venninne? Er dette noe jeg burde la min mor gjennomgå?

Mitt tredje og siste spørsmål: Når bør jeg ta graviditetstesten?

Jeg har i det minste lært noe, og det er at det er på tide å begynne på p-piller!

Anonymous poster hash: 9f330...97e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gidder ikke å lese det du skriver, for alle får samme svar uansett..

TA EN TEST (rundt når du skal ha mens)

• Liker 1
Gjest Nesevisa
Skrevet

Gidder ikke å lese det du skriver, for alle får samme svar uansett..

TA EN TEST (rundt når du skal ha mens)

Var dette virkelig nødvendig? Kunne du ikke heller bare latt være å svare hvis du ikke gadd å lese innlegget til TS?

Kjære TS:

For det første: du kan godt oppleve symptomer så tidlig. Dette varierer fra person til person og fra graviditet til graviditet.

Videre: om moren din er rett person å snakke med, vet egentlig bare du. Men det høres ut som hun anser deg for å være en fornuftig og oppegående jente - og da bør hun også være i stand til å akseptere at du tar et valg basert på din egen fornuft. Jeg tenker også at det kan være godt å støtte seg på mamma i tiden etter en eventuell abort. Hun kommer nok uansett til å merke at det er noe galt dersom du bor hjemme i sommer, og da er det kanskje like bra å fortelle henne ting som de er.

Til slutt: graviditetstesten kan du ta fra et par dager før du forventer mensen. Det kan være like greit å vente til forventet mensdag, så kan du være sikrere på resultatet enten det er det ene eller det andre.

LYKKE TIL!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Umulig for oss å vite om du er gravid, det blir bare gjetting, ta en test med den første urinen den dagen, hvis mensen ikke kommer når den skal. Man kan teste seg fra den dagen mensen ikke kom som forventet, noen ganger kan man få rett svar noen dager før men det er mindre sjanse for rett svar da. Har selv fått mange gravidsymptomer når jeg ikke har vært gravid, fordi jeg har tenkt på om jeg kanskje er gravid. De to gangene jeg har vært gravid har symptomene kommet mer gradvis og ikke så kraftig i begynnelsen som når jeg har fryktet/håpet at jeg har vært gravid.

Du kjenner moren din, ikke vi, så det må du vurdere. Hvis dere har et godt forhold så inkluder henne i dette, hun er din mor og skal takle slike ting. Jeg ville ikke fortalt så mange om en abort om jeg skulle hatt en, heller ikke fortalt så mange om at jeg mistenker en graviditet. Ikke alle er til å stole på selv om man trur det, folk elsker slikt sladder. En mor er kanskje mer til å stole på enn ei venninne. Så hadde jeg hatt et nært forhold til min mor hadde jeg nok delt dette med henne.

Hvis du ikke skal ha sex med kjæresten din på 6-12 mnd og ikke skal ha sex med andre i mellomtiden så kan du utsette det å begynne på p-piller.

Anonymous poster hash: 7ced8...5e9
AnonymBruker
Skrevet

Jaaa, man kan ha symptomer tidlig, jeg hadde 1 uke etter eggløsning.

Men likevel, ingen her kan si noe mer enn : ta en test! Du vet ikke noe mer av å lese svar her inne, du må bare teste...

Anonymous poster hash: 89f02...4e1
AnonymBruker
Skrevet

Les bruksanvisningen på testen nøye når du får den. Noen typer kan tas før andre, men alle skal kunne gi svar på eller etter forventet mensdato. Selv om det er sånn pinne du kan tisse rett på kan det være lurt å tisse i en kopp og så dyppe pinnen - da har du bedre kontroll, og risikerer ikke å få urin andre steder enn der det skal være (på det merket jeg brukte sto det ihvertfall at det var viktig å ikke få noe over et visst merke). Hvis du er gravid øker HCG-nivået ditt dag for dag, så jo lenger du venter, jo tydeligere utslag kan du regne med å få. Men som sagt, de aller fleste tester kan gi klart svar på forventet mensdato. Du kan jo f.ek.s ta den første testen da, og så vente et par-tre dager før du tar den neste.

Anonymous poster hash: b1621...610
Skrevet

Var dette virkelig nødvendig? Kunne du ikke heller bare latt være å svare hvis du ikke gadd å lese innlegget til TS?

Kjære TS:

For det første: du kan godt oppleve symptomer så tidlig. Dette varierer fra person til person og fra graviditet til graviditet.

Videre: om moren din er rett person å snakke med, vet egentlig bare du. Men det høres ut som hun anser deg for å være en fornuftig og oppegående jente - og da bør hun også være i stand til å akseptere at du tar et valg basert på din egen fornuft. Jeg tenker også at det kan være godt å støtte seg på mamma i tiden etter en eventuell abort. Hun kommer nok uansett til å merke at det er noe galt dersom du bor hjemme i sommer, og da er det kanskje like bra å fortelle henne ting som de er.

Til slutt: graviditetstesten kan du ta fra et par dager før du forventer mensen. Det kan være like greit å vente til forventet mensdag, så kan du være sikrere på resultatet enten det er det ene eller det andre.

LYKKE TIL!

Ja det var det.

Du endte med å svare nøyaktig det samme, bare at du pakke det inn i sånn "dulle dulle" greier..

• Liker 2
Skrevet

Ja det var det.

Du endte med å svare nøyaktig det samme, bare at du pakke det inn i sånn "dulle dulle" greier..

Hvis du hadde lest igjennom hele innlegget til TS hadde du sett at hun aldri spurte om hun kunne være gravid. Så ditt svar om at hun skal ta en test er overflødig. Hun har allerede kjøpt inn graviditetstester. Det hun spør om er andres erfaringer rundt tidlige symptomer, hvem som er best egnet til å støtte henne gjennom en mulig graviditet og til slutt hvor tidlig en graviditetstest kan tas.
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...