AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #1 Skrevet 17. juli 2013 Jeg er litt nybegynner og uvitende, men trene når man er støl? Er støl etter gårsdagens treningsøkt. Men det er vel greit å trene i morgen alikevel, selvom jeg er støl..? Anonymous poster hash: da4a8...eda
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #3 Skrevet 17. juli 2013 Det kan føles tyngre og være vondt, men er helt ufarlig Pass på at du benytter anledningen til å tøye skikkelig ut etterpå Anonymous poster hash: 6a199...3bf
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #4 Skrevet 17. juli 2013 Så bra! Tøya ut i går og, men funnet ut selv (og leste et sted tidligere i dag) at hvis jeg trener hrdt, spes styrke blir jeg støl uansett. Anonymous poster hash: da4a8...eda
Supraspinatus Skrevet 18. juli 2013 #5 Skrevet 18. juli 2013 Det er ikke noe problem å trene når en er støl, men man får kanskje ikke til like mye. Man blir ikke mindre støl av å tøye. Snarere tvert i mot. Stølhet, eller "delayed onset muscle soreness/DOMS" som det heter på engelsk skyldes flere ting. Blant annet små rifter i muskelfibrene Overdrevet strekking av disse musklene vil ikke gjøre riftene bedre. Da er det bedre å massere og rulle med skumrulle (foamroller), ball, eller f.eks. et kosteskaft, over musklene. Gjerne komplimentert med lett dynamisk tøying. Det øker blodsirkulasjonen og hovedsaklig strekker i vevet rundt muskelen slik at du får bedre bevegelighet.
Wiggins Skrevet 18. juli 2013 #6 Skrevet 18. juli 2013 Jeg er litt nybegynner og uvitende, men trene når man er støl? Er støl etter gårsdagens treningsøkt. Men det er vel greit å trene i morgen alikevel, selvom jeg er støl..? Anonymous poster hash: da4a8...eda Dette spørsmålet har vært stilt her maaange ganger tidligere. Det er ikke optimalt å trene når du er støl, og det øker risikoen for belastningsskader. Det er forskjell på å være stiv og å være støl. Når du er stiv, kjenner du bare i lettere grad at du har brukt muskulaturen dagen før. Når du er ordentlig støl gjør det vondt å bevege seg. Du blir støl når du belaster muskulaturen hardt på måter den ikke er vant til. Da blir det mange rupturer i muskelfibrene. At du kjenner deg støl er kroppens måte å fortelle deg at "nå holder jeg på å restituere meg, vennligst ta det med ro mens restitusjonen pågår". I løpet av noen dager bygger muskulaturen seg opp sterkere enn den var. Dette er grunnleggende kunnskap fra grunnskolen. Hvis du har blitt støl av styrketrening vil du sannsynligvis bli det de neste to, kanskje tre gangene. Deretter vil du bare kjenne deg litt stiv etter en økt. 1
Wiggins Skrevet 18. juli 2013 #7 Skrevet 18. juli 2013 Det kan føles tyngre og være vondt, men er helt ufarlig Pass på at du benytter anledningen til å tøye skikkelig ut etterpå Anonymous poster hash: 6a199...3bf Å tøye ut gjør deg ikke mindre støl. Faktisk gir det enda flere rupturer i muskelfibrene, slik at du blir mer støl. Tøying hjelper derimot mot stivhet, eller anspenthet, i muskulaturen. En som f. eks. trener jogging eller sykling vil etterhvert ikke bli støl, men hvis h*n aldri tøyer blir muskulaturen stiv og stram, noe som gir større belastning på sener og ledd, og økt risiko for belastningsskader. 2
Supraspinatus Skrevet 18. juli 2013 #8 Skrevet 18. juli 2013 Dette spørsmålet har vært stilt her maaange ganger tidligere. Det er ikke optimalt å trene når du er støl, og det øker risikoen for belastningsskader. Det er forskjell på å være stiv og å være støl. Når du er stiv, kjenner du bare i lettere grad at du har brukt muskulaturen dagen før. Når du er ordentlig støl gjør det vondt å bevege seg. Du blir støl når du belaster muskulaturen hardt på måter den ikke er vant til. Da blir det mange rupturer i muskelfibrene. At du kjenner deg støl er kroppens måte å fortelle deg at "nå holder jeg på å restituere meg, vennligst ta det med ro mens restitusjonen pågår". I løpet av noen dager bygger muskulaturen seg opp sterkere enn den var. Dette er grunnleggende kunnskap fra grunnskolen. Hvis du har blitt støl av styrketrening vil du sannsynligvis bli det de neste to, kanskje tre gangene. Deretter vil du bare kjenne deg litt stiv etter en økt. Det norske språket er nok ikke så finurlig at vi har forskjellige definisjoner på stiv og støl. Det er det samme. Graden kan derimot variere. Jeg presiserte det ikke i mitt innlegg, men det sier seg litt selv at dersom man ikke kommer seg ut av sengen er det fåfengt å prøve å gjøre en aktivitet man ikke får til teknisk riktig fordi man ikke har bevegeligheten tilgjengelig. Det er nok her sammenhengen med DOMS og skade ligger - samt i noe ingen av oss har tatt opp. Sentralnervesystemet. Som også har behov for restitusjon - men det viser seg ikke som stølhet.
Lilliani Skrevet 18. juli 2013 #9 Skrevet 18. juli 2013 Farlig er det jo ikke, men fader så vondt det er! Gjorde det nå sist jeg var på trening, og dagen etter ble det hundre ganger verre. Ikke så veeeeldig kult å bruke ti minutter bare på å komme seg ut av senga. Her etter tar jeg nok pause når jeg er skikkelig støl, ja! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå