Gå til innhold

Hva gjør man med barn fra 4 klasse på sommeren?

Anbefalte innlegg

Gjest Sommerfri
Skrevet

Hei. Vi har nå ei datter mellom første og andre klasse. Allerede nå er det vanskelig å planlegge sommerfri ettersom vi tross alt har fem uker fri hver. For å gjøre ferien lenger for jenta samtidig som hun får fri til jul, høst og vinterferie deler vi opp osv. Men hva gjør man når det ikke er mer aks, når de er 10 år og det er 8 uker sommerfri. En uke høst, vinter, jul og påskeferie?

Hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg husker at mannen og jeg delte opp sommerferien. Vi hadde to uker sammen, og en uke hver før og etter. Ellers var ungen en uke hos farmor og farfar og på hytta med mormor og morfar. I byen vår er det diverse sommeraktiviteter for barn. Dette er på dagtid og kan være alt mulig forskjellig, eks fotballskole, bondegårdsferie, ol ..

AnonymBruker
Skrevet

Ett problem jeg tipper mange kjenner seg igjen i...

Mange løser det nok med å ha ferie hver for seg, og hjelpe fra famile og venner som kan passe/ha med barnet på ferie/hytta.

Går ikke det, må man vel bare lære barna å være alene hjemme.

Jeg hadde ingen besteforeldre som kunne passe meg når jeg var liten, så jeg var alltid alene hjemme i 2-3 uker hver sommer fra jeg var 8... Utrolig kjedelig, og jeg vet at mamma hadde veldig dårlig samvittighet, men det fantes ingen andre alternativer.

Jeg var også alltid alene hjemme i høst og vinterferien, det var kjedelig, men gikk helt fint:)

Anonymous poster hash: dfccb...497
Gjest Gjest
Skrevet

Er i samme problemstilling her fra neste år, sliter med å finne løsninger så håper du får mange svar så man ser hvordan andre løser dette :-)

Gjest navnelapp
Skrevet

Våre barn dro til besteforeldre, av og til fekk dei vere med vennar på hytta, og av og til dro dei på sommarleirar av ulike slag. Det er ein liten kabal som må gå opp, ja. Å byttelåne barn med vennar er smart, å ta med ein ekstra kan jo berre vere fint viss ein har plass i bilen. Vi hadde nokre situasjonar der eit vennepar kom med sitt barn på søndag til oss, og så vart h*n henta laurdagen etter. Då hadde våre barn ein ekstra å leike med, og foreldra kunne jobbe. Så bytta vi slik at ein av våre var med dei på ein besteforeldretur veka etter, eller ei seinare veke i sommarferien.

Skrevet

Jeg tar litt fri, far tar litt fri, vi deler og besteforeldre tar litt. Kanskje en uke med aktiviteter som f.eks leir eller idrettsskole? Det kan være et puslepill, men det har liksom gått opp hvert eneste år.

Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Mine barn har aldri likt SFO, men måtte gå der ut andre klasse, rett og slett på grunn av sommerferiene.

Jeg hadde en jobb der det var greit å ha med barn, ellers ordnet det seg med naboer som likte å gjøre gode byttehandler.

De har fått være alene hjemme etter fjerdeklasse, da en av foreldrene alltid har jobbet nært nok til å kunne komme fort hjem dersom det skulle være noe.

Kanskje en fordel for mine barn at de to eldste er nært hverandre i alder og at da minsten var ferdig med andreklasse, var de så store at de mer enn gjerne ville passe på at han spiste lunsj og hadde det ellers bra.

Gjest Minelly
Skrevet (endret)

Kulturskoler, idrettsforeninger osv legger ofte sine sommerkurs til første uken i sommerferien og siste før skolestart. Eks på dette er fotballskole, idrettsskole rideskoler, osv, altså aktiviteter som varer fra ca 09 - 14. Om hun har noen interesser innen idrett er jo dette en mulighet for foreldre som må arbeide disse ukene.

Om ikke kan man kanskje slå seg sammen med andre foreldre i klassen og fordele enkelte dager slik at barna kan være litt hos hver familie, hvor man også avlaster hverandre.

Det er selvsagt individuelt fra hver familie og hvert barn hva som passer, og hva man føler seg komfortabel med.

;)

Endret av Minelly
Gjest Magdalene
Skrevet

Når de blir så store så klarer de vel også å være alene hjemme på dagtid?

Har en liten bror som er ferdig med fjerde klasse nå. Han har vært alene hjemme på dagtid nå før pappa og moren begynte ferie.

• Liker 1
Skrevet

Jeg var masse alene hjemme som ti-åringdda min mor jobbet turnus. Så store unger skal klare det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg likte veldig godt å være alene hjemme i feriene, for da var det fred og ro der. Jeg er glad i foreldrene mine, men det var ikke så utrolig kjempespennende å ha de rundt meg hele tiden. Godt å få litt fri fra folk.

Det er sikkert ikke alle unger som kan overlates til seg selv lenge ad gangen. Men jeg vedder på at det er flere enn foreldrene nå for tiden tror.

Anonymous poster hash: 6d051...651

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...