Gå til innhold

Lavkarbo og kaloritelling

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke helt dette med lavkarbo... Det skal være sånn at man ikke skal behove å telle kalorier når man spiser lavkarbo. Menes det da at kaloriantallet er irrelevant pga at kroppen bruker den energien(kaloriene) man får i seg annerledes, eller menes det at man ikke skal behøve å telle fordi man automatisk ikke klarer å spise så mye når man spiser lavkarbo??

Sistnevnte stemmer ikke for meg hvertfall. Nå ligger jeg på ca 75 karbo om dagen. Telte kalorier i tillegg, og jeg klarer ikke å holde meg så mye under 2000!
Har putta inn en del fett nå, avokado og fløte og det skyter jo kaloriinnholdet opp. Merker imidlertid at jeg holder meg mett LENGE og blodsukkeret er stabilt og fantastisk, men må jo likevel spise når jeg blir sulten igjen...
Spiser forøvring INGEN tilsatt sukker. Og karbohydratene jeg spiser er fra litt havregryn, et par knekkebrød og en frukt eller litt bær.

Anonymous poster hash: 8c6d5...b2e
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må passe litt på kaloriene ellers legger jeg på meg. Du må uansett justere fettmengden i forhold til karboinntaket. Og tenke på hva slags karbohydrater du spiser. Knekkebrød er raske karbohydrater og ikke bra å kombinere med fett. Lag heller dine egne knekkebrød eller bytt ut med rugsprø eller lavkarbobrød. Havregryn har også høy gi og er egentlig ingen smart del av et lavkarbokosthold.

Anonymous poster hash: c73ef...a7b

AnonymBruker
Skrevet

Og forøvrig bør mesteparten av karbsene komme fra grønnsaker.

Anonymous poster hash: c73ef...a7b

Gjest Heartbeat
Skrevet

Du må telle kalorier også :) Det må iallefall jeg, ellers legger jeg på meg

For å gå i ketose må du under 20-30 gram karbohydrater

Det som skjer er at du da kommer i fettforbrenningen.

Du kan kjøpe ketostick på apoteket og sjekke urinen for å se om du er i ketose eller ikke.

Veldig effektiv slankekur. Men nå vet jeg ikke om du kun skal gå på lavkarbo og holde deg sunn, eller slanke deg?

Skrevet

Du må ikke telle kalorier. Hvor mye du bruker eller trenger er ikke noe du trenger å bekymre deg for. Dersom du er streng på karbohydratene og bare får dem fra grønnsaker/frukt så skal det godt gjøre å gå opp. 75g karbohydrater i døgnet er jo nærmere den liberale enn den strenge siden.

I tillegg er det viktig å være bevisst på at enkelte "tillatte" varer som ost og fløte er lett å spise for mye av.

Husk å drikke mye vann i tillegg. Jeg er ofte ikke mett etter jeg har spist før jeg har drukket litt. Og når jeg blir mett da så er jeg plutselig mett veldig lenge.

AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke telle kalorier. Hvor mye du bruker eller trenger er ikke noe du trenger å bekymre deg for. Dersom du er streng på karbohydratene og bare får dem fra grønnsaker/frukt så skal det godt gjøre å gå opp. 75g karbohydrater i døgnet er jo nærmere den liberale enn den strenge siden.

I tillegg er det viktig å være bevisst på at enkelte "tillatte" varer som ost og fløte er lett å spise for mye av.

Husk å drikke mye vann i tillegg. Jeg er ofte ikke mett etter jeg har spist før jeg har drukket litt. Og når jeg blir mett da så er jeg plutselig mett veldig lenge.

Det er litt ulike grunner til at jeg ønsker dette. Først og fremst har det egentlig blitt sånn naturlig..altså jeg har trappet ned på karbohydratene av seg selv. Har ikke spist høykarbo på ganske mange år, men har vel ligget sånn i grenselandet på rundt 150.

Merker uansett at jeg og kroppen min og hodet mitt har det mye bedre med mindre karbo, og nå når jeg har innført mye mer fett så har det alt å si for metthetsfølelsen.

Vil også ned i vekt, men jeg er ikke veldig overvektig. Det er snakk om 10kg,(Kanskje ikke så mye heller), og da mest magefett.

Er litt skeptisk til ketose, har også hørt at man ikke bør det hvis det ikke er snakk om sykelig overvekt.

Jeg drikker MYE vann. Og som sagt holder jeg meg fin og mett nå og føler det fungerer veldig bra. Det er bare det at når jeg telte over kaloriene så havna jeg på rundt 2000. Det er nok ikke så mye overskudd å snakke om da jeg er litt aktiv også (trener ikke hardt akkurat nå pga noe "sykdom"), men ble litt overraska.

Jeg skjønner fortsatt ikke helt hva du mener når du sier at jeg ikke må telle kalorier. Mener du at det er fordi kaloritallet egentilg ikke skal ha noe å si? ALtså at man kan ligge litt i overskudd eller ca på 0 og fortsatt gå ned i vekt pga matens egenart? ELler mener du at kroppen faktisk skal klare å regulere dette såpass selv?

AnonymBruker
Skrevet

Bare for å si det; jeg har ikke lagt på meg noe det siste halve året. Har gått ned litt og inn i cm. Men ikke i noe rasende fart og veldig mye. Men litt :)

Gjest Nanne70
Skrevet

Jeg er helt fersk lavkarber og leser all informasjon jeg kommer over om lavkarbo/LCHF, og sånn som jeg har oppfattet det, kan man - veldig forenklet - si at fett forbrenner fett, og at det er derfor lavkarbo fungerer. Hvis du vil ned i vekt, skal du derfor telle karbohydrater og ikke kalorier, fordi (for mye)karbohydrater frigjør insulin i kroppen som fungerer som en "fettforbrenningssperre".

Du må ikke være i ketose for å gå ned i vekt på lavkarbo/LCHF, men det øker fettforbrenningen (og vektnedgangen) siden ketose er en tilstand der kroppen bruker fett som brennstoff. Det er ikke farlig å være i ketose, men noen kan bli slappe og uopplagte av det. Les mer om ketose her.

Hvis du ikke har lagt på deg noe det siste året, så tyder jo det på at kostholdet ditt er ganske balansert. For å gå ned i vekt kan du prøve å redusere ytterligere på karbohydratene og se om det hjelper.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt fersk lavkarber og leser all informasjon jeg kommer over om lavkarbo/LCHF, og sånn som jeg har oppfattet det, kan man - veldig forenklet - si at fett forbrenner fett, og at det er derfor lavkarbo fungerer. Hvis du vil ned i vekt, skal du derfor telle karbohydrater og ikke kalorier, fordi (for mye)karbohydrater frigjør insulin i kroppen som fungerer som en "fettforbrenningssperre".

Du må ikke være i ketose for å gå ned i vekt på lavkarbo/LCHF, men det øker fettforbrenningen (og vektnedgangen) siden ketose er en tilstand der kroppen bruker fett som brennstoff. Det er ikke farlig å være i ketose, men noen kan bli slappe og uopplagte av det. Les mer om ketose her.

Hvis du ikke har lagt på deg noe det siste året, så tyder jo det på at kostholdet ditt er ganske balansert. For å gå ned i vekt kan du prøve å redusere ytterligere på karbohydratene og se om det hjelper.

Har ikke lagt meg på 75 før nå i det siste så har gått ned litt på 150 også.

Men litt rart at man kan forbrenne fett hvis man ikke er i stort underskudd og ikke er i ketose.

Skrevet

Men litt rart at man kan forbrenne fett hvis man ikke er i stort underskudd og ikke er i ketose.

Kroppen forbrenner det som er lettast tilgjengelig først. Dvs karbo forbrennes før fett. Men du treng ikkje vere i ketose for at kroppen skal forbrenne fett, men det forbrenner meir i ketose.

Mange kan ha kalorioverskudd og likevell gå ned i vekt på lavkarbo. Så lenge du holder deg på lavt nok karbonivå vil du gå ned i vekt om du er overvektig.

Skrevet

Du forbrenner fett hele tiden uansett om du spiser lavkarbo eller ikke. Forskjellen er at en tilpasset lavkarber gjerne bruker større andel fett i energiforbruket. Og i ketose (som ikke er en definert status) skilles det ut ketonlegemer for å dekke opp det behovet du har for blodglukose - slik at det lille du har lagret i leveren ikke brukes opp med en gang.

I et null-tilfelle(ikke eksogen tilførsel av glukose) vil regenerering av glukose fra glyserol-delen av triglyserider triglyseridene som spaltes dekke behovet for glukose (fettsyrene omdannes til ketonlegemer).

Det er derfor man ikke dør av å spise lite karbohydrater, men når kroppen ikke er vant til det tror den at du ikke har spist og derfor sier den fra i slik manér vi kjenner som "tilpasningsperioden".

Kroppen forbrenner det som er lettast tilgjengelig først. Dvs karbo forbrennes før fett. Men du treng ikkje vere i ketose for at kroppen skal forbrenne fett, men det forbrenner meir i ketose.

Mange kan ha kalorioverskudd og likevell gå ned i vekt på lavkarbo. Så lenge du holder deg på lavt nok karbonivå vil du gå ned i vekt om du er overvektig.

Litt upresist. Er du i overskudd kan du per definisjon ikke gå ned i vekt, men du kan ha et høyere inntak og forbruk og likevel gå ned med lavkarbo. Det skyldes at energi-forbruk og inntak er avhengige variabler som påvirker hverandre. Likevel ser man i studier at alle som går ned i vekt med lavkarbo faktisk spiser mindre enn de faktisk bruker.

Dog med den viktige forskjellen at de ikke går rundt sulten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...