Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Kaxxy
Skrevet

Hei!

Flyttet fra mamma pga vgs i en annen by for 3 år siden. Fikk selvsagt borteboerstipend. Men nå som jeg skal gå universitetet samme sted så er det litt mer uklart for meg hvordan jeg skal bli definert som borteboer:

Nytt er det at jeg har kjøpt egen leilighet (dog under grensen til lånekassen, se bort fra den). Og jeg endret derfor folkeregistrert adresse til dit, fra mamma sin - kan dette gi problemer med tanke på om jeg er en borteboer? man må nemlig være borteboer for å ha rett til omgjøring til stipend, noe jeg selvsagt vil ha. Skal jeg endre i folkeregisteret til mammas adresse igjen?

Hjeeeeelp :omg:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Borteboer btyr at du ikke bor hos mor og far. Ta det med ro =)

Gjest Kaxxy
Skrevet

Borteboer btyr at du ikke bor hos mor og far. Ta det med ro =)

Men har de fremdeles greie på hvor mamma bor da? Så ikke om man kunne skrive det noen sted

AnonymBruker
Skrevet

Tror det er bare det lille reisestipendet du ikke får, det som ellers blir omgjort til stipend er som vanlig.

Anonymous poster hash: df6fa...4c3
Skrevet

På universitetet er det vel strengt tatt ingenting som heter borteboer lenger, alle som er kvalifisert har mulighet til å få fullt lån og stipend.

Det var tidligere et reisestipend, men det er vel mer eller mindre borte :klo:

Skrevet

Men har de fremdeles greie på hvor mamma bor da? Så ikke om man kunne skrive det noen sted

Altså, de som ikke har rett på stipend er de som bor hjemme og studerer ved hjemstedet.Når du søker krysser du av på at du ikke bor sammen med foreldrene dine. Om de tror du lyver sjekker de opp.

Skrevet

På universitetet er det vel strengt tatt ingenting som heter borteboer lenger, alle som er kvalifisert har mulighet til å få fullt lån og stipend.

Om du bor hjemme hos foreldrene dine har du ikke rett på stipend. Har et par venner som hvor foreldrene bor rett vet Blindern, de bor hjemme og får ikke stipend.

Gjest Kaxxy
Skrevet

Syns også borteboer var rart å si om voksne...på en måte, altså, ofte fraflyttet som student ved uni/høyskole... stod feks; "Det er bare borteboere som kan få utdanningsstipend. Stipendet blir utbetalt som lån i første omgang og kan senere bli gjort om til stipend, dersom du består eksamen og inntekten og formuen din i de aktuelle likningsårene hvor du får støtte, er lavere enn grensene i forskriftene."

Og på vgs ble vi fortalt mange ganger at boadresse og hybeladresse måtte jo derfor være forskjellige, hvis vi var borteboere! derfor jeg ble usikker..

Skrevet

Syns også borteboer var rart å si om voksne...på en måte, altså, ofte fraflyttet som student ved uni/høyskole... stod feks; "Det er bare borteboere som kan få utdanningsstipend. Stipendet blir utbetalt som lån i første omgang og kan senere bli gjort om til stipend, dersom du består eksamen og inntekten og formuen din i de aktuelle likningsårene hvor du får støtte, er lavere enn grensene i forskriftene."

Og på vgs ble vi fortalt mange ganger at boadresse og hybeladresse måtte jo derfor være forskjellige, hvis vi var borteboere! derfor jeg ble usikker..

Helt enig at det er teit. Og om jeg har virket krass i tidligere svar er ikke det meningen. =)

Og du er langt i fra den første som lurer .

Gjest Kaxxy
Skrevet

Helt enig at det er teit. Og om jeg har virket krass i tidligere svar er ikke det meningen. =)

Og du er langt i fra den første som lurer .

neida :laugh: og jeg da må jo virke helt hysterisk, men jeg bare mååå ha det rett haha

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...