Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Niesen min skal komfimeres nå og jeg lurer på hvor mye jeg skal gi i gave. Vet jeg skal gi penger for hun sparer til bærbar pc.

Jeg har et veldig god forhold til henne. Tenkte på et sted mellom 1000 og 2000 kr.

Vi giftet oss for to måneder siden og fikk 2000 kr av den familien.

Så jeg lurer på gir man finere gave til bryllup eller like fin til konfirmasjon.

:-) :-)

Videoannonse
Annonse
Gjest Moonshadow
Skrevet

Alt mellom 1000 og 2000 er jo en fin gave, så du kan vel gi så myemellom der som du synes du har råd til.

Skrevet
jeg lurer på gir man finere gave til bryllup eller like fin til konfirmasjon.

Jeg bruker generelt mer penger i bryllup, men det spørs på hvem konfirmanten er..Bror/søster/kusine etc...

Gjest gjesta
Skrevet

Det avhenger av lommebok og forhold til den som skal konfirmeres. Gi det du føler at du vil og har råd til.

Jeg hadde neppe gitt mer enn 1000 til et brudepar heller.

Gjest mamma til 2
Skrevet

min lille bror skal få 1000 kr..det samme fekk lille søster då det var hennes tur...tror at mann gir finere gave til bryllup, eg gjør det :-)

men er hundens ikkje sikker!!tror det variere fra familie til familie.

Gjest Embla s
Skrevet

Hva med nevøer man har særdeles lite med å gjøre (men som forøvrig er helt ok, bare at man egentlig ikke kjenner de)? Hva er gjengs sum der (når det også innebærer lang og kostbar reise m fri fra jobb)? Jeg tenkte nemlig drøyt 500 jeg, men ser her at det kanskje er for lite??

Skrevet

Synes 500 -1000 er helt greit. Mer enn det bruker jeg sjelden i slike sammenhenger. (Bryllup og konformasjon!)

Gjest gjesta
Skrevet

Helt enig med Fugisen!!

Syntes også at gaver i slike sammenhenger har en tendens til å ta helt av. Ikke for å være gjerrig og kjip altså, men gaver mellom 500 - 1000 må da være flott?

Gjest Anonymous
Skrevet

momo skreiv:

Jeg har et veldig god forhold til henne

tror at 500 holder eg, skal ikkje blakka deg ut heller...

Gjest mamma til 2
Skrevet

det siste eg skreiv var til embla s.....er ny eg, merker dere det?? :oops:

Gjest Moonshadow
Skrevet

Synes 500 er litt lite fra en nær tante. Jeg fikk 500 av alle tantene mine da jeg ble komfirmert, men det er nesten ti år siden da.

Gjest Anonymous
Skrevet

vanskelig å si hva som er passelig sum, men kr 1.000,- nærmer vel seg nok vel. Hadde iallefall vært storfornøyd dersom jeg hadde fått det, og vi kommer ikke til å gi mer enn det til vårt tantebarn, selv om vi liker det aldri så mye. Vi er jo ellers mye sammen med "bøllefrøene" og spanderer gjerne i hytt og pine, det kan jo ikke være helt vilt heller. Forøvrig har jeg et veninnebarn som skal konfirmere seg snart, og til henne vil jeg gi en bankbok som jeg har spart opp penger på. Så hun vil få mye, men så har jeg ikke kjøpt ordinære presanger til henne opp gjennom heller.

Skrevet

Når jeg konfirmerte meg, selv om det begynner å nærme seg ti år siden, hadde familien min en innbyrdes avtale. Konfirmasjonsgaver ble lagt til alt mellom 500 og 1000 kr fra onkler/tanter etc(da altså samlet fra gifte onkler og deres barn, ikke en tusenlapp fra hver enkelt).

Det syns jeg var veldig fine gaver i hvertfall. For en fjortenåring er 1000 kroner ganske mye. Og en absolutt god nok gave i konfirmasjonen.

Gjest Malama
Skrevet

Da jeg ble konfirmert, også ti år siden, så ville jeg ikke engang drømt om 1000 krone fra en tante, knapt 500.

Vi er veeeeldig mange søskenbarn, og det har vel noe med saken å gjøre, at man ikke kan gi så mye til alle, når det til tider er flere som konfimreres hvert år, og konfimant i slekta 5 år på rad ikke var det minste uvanlig. I min familie er jeg derfor ikke vant til så store/dyre gaver, så jeg synes 1-2000 kr til en konfirmant er himmelhøyt.

Men, hver får gi etter egen lommebok og hva en føler er naturlig. Trur vi må begynne å spare nå jeg, neste år skal sambos eldste søster konfirmeres, og et par år etterpå den yngste...

Skrevet

Jeg og kjæresten er bedt i konfirmasjon til hans kusine, vi skal gi 500 kr tilsammen. Syns det holder, kanskje vi hadde gitt litt mer hvis vi ikke hadde vært studenter og hatt dårlig råd.

Skrevet

Det nå naturligvis variere med inntekt og som Malama sa, hvor mange søskenbarn det finnes i slekta. I mitt tilfelle var vi få. Og svært spredt i alder, så det var aldri noen på rad, eller flere på ett år.

Skrevet

Takk for mange svar.

Jeg er ikke tante til så mange, så da går det greit og gi såpass i gave, og vi har et veldig spesielt forhold.

Så lite som 500 kr kan jeg ikke gi, siden det er det hun får til bursdag og jul.

Lurer litt på om vi ender opp på 1500. Får se hvor mye penger vi har da.

En ting til jeg lurer på er om dere gir likt til alle tantebarn eller om dere gjør forskjell. For vi har to tantebarn på min side som vi har veldig god kontakt med, også har vi tre tantebarn på hans side, som vi har dårlig kontakt med. og vi gir bedre gaver til de vi har best kontakt med. Synes dere det er galt, nå får jo ikke de vite det siden de ikke er i familie.

:-) :-)

Gjest Embla s
Skrevet
det siste eg skreiv var til embla s.....er ny eg' date=' merker dere det?? :oops:[/quote']

Takk :) Og: Vi har alle vært nye! Jeg merket ikke at du er ny, trodde det var den gode, gamle Gjest bare :ler:

Skrevet
.... Jeg tenkte nemlig drøyt 500 jeg' date=' men ser her at det kanskje er for lite??[/quote']

For LITE? Neh...synes jeg ikke. Vi skal i konfirmasjon nå i mai til datteren til mitt søskenbarn og hun får 500,- i kontant til konfirmasjon.

• 4 år senere...
Gjest herregud
Skrevet

Jeg blir en smule oppgitt av å lese dette. Det er vanlig å gi ihvertfall 2000kr i komf gave til dem som ikke er nærmeste famile. Er det derimot bror/søster må man opp i deet dobbelte. Håper dere gjerrigknarker som gir småpenger virkelig blir utledd bak deres rygg og sett ned på ved neste konfirmasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...