Gjest Blomst83 Skrevet 17. juli 2013 #1 Skrevet 17. juli 2013 Jeg bor nå i en utleieleilighet,og nå skal huseier selge.Han sa han skulle prøve å selge meg "inne".At de får med meg på kjøpet.Men nå har jeg hørt at med mindr de som kjøper skal bruke den leiligheten til seg selv,eller renovere så har de ikke rett til å kaste ut meg,og at min nåværende kontrakt overføres til nye eiere uten andre endringer enn deres kontonummer og navn.Prøver å søke på nettet,og finner noe med det er så vanskelig å forstå.Ordbruken er noe kronglete for meg akkurat nå.
Kosetiger Skrevet 17. juli 2013 #2 Skrevet 17. juli 2013 Vil tro det er 3 mnd oppsigelsestid..? Er ikke sikker jeg heller.
katinkatinka Skrevet 17. juli 2013 #3 Skrevet 17. juli 2013 Hvorfor være vanskelig? Finn deg en ny leilighet å leie da, vel? Du har 3 mnd oppsigelse begge veier, utover det tror jeg du har mest å tape på å lenke deg fast i noen annens hus. 3
Gjest Blondie65 Skrevet 17. juli 2013 #4 Skrevet 17. juli 2013 Hvis leiligheten selges med deg som leieboer vil jeg anta at gjeldende kontrakt gjelder. Jeg antar imidlertid at hvis ny eier ønskervå bruke leiligheten selv så kande si opp. Man er ikke vanskelig hvis man ønsker å "tviholde" på en løpende leiekontrakt - hvis denne er noen år gammel er nok leien rimelig.
Myrthel Skrevet 17. juli 2013 #5 Skrevet 17. juli 2013 (endret) Vi var på visning i et hus nå, hvor det bodde en leietaker i kjellerleiligheten. Vi fikk beskjed om at vi kunne "arve/få han" videre, eller så hadde hun 3 mnd. på å si han opp. Da måtte vi vente 3 mnd på å overta huset... (eller så hadde han vel uansett rett til å bo der de 3 mnd.) Megler sa vi kunne velge helt selv....Enten beholde han som var der, få forrige eier til å "kaste han ut", bruke leiligheten selv, eller leie ut til hvem vi ville.... (Regner vel med at megleren viste hva han snakket om....?) Vi fikk også beskjed om at vi kunne øke husleien hvis han ble boende. Hun som eide nå var ganske "snill" på prisen... Endret 17. juli 2013 av Myrthel
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #6 Skrevet 17. juli 2013 Leiekontrakten din er gjeldende. De kan ikke be deg flytte innen en måned dersom oppsigelsestiden er tre måneder. dette etter det jeg er kjent med. Hvis utleier vil selge før oppsigelsestiden, må de selge huset med deg og din leiekontrakt. ble det klart? Anonymous poster hash: f3a36...13f 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #7 Skrevet 17. juli 2013 Hvis du vet de skal selge gjør du lurt i å begynne å se deg om etter et nytt sted å bo. De fleste som kjøper gjør det for å ha et sted å bo selv, og da må du uansett ut. Hvis du begynner å se deg om etter et sted allerede har du bedre tid, og gjør det enklere for deg selv. Husk at du ikke har kontrakt med ny eier selv om kontrakten med den gamle ikke er sagt opp, og du kan heller ikke tvinge/true deg til kontrakt med en ny huseier som ikke vil ha deg der. Husk også at du kan ha behov for referanser ved nytt leieforhold, så det er grei å ha god tone og kontaktene i orden. Forstår for øvrig ikke hvorfor noen vil klamre seg til å bo et sted de ikke lenger er ønsket og vet de må ut. En annen måte å gjøre det på er at huseier sier deg opp med ønske om å bruke leiligheten selv, og så selger så snart du har fått oppsigelsen. Anonymous poster hash: f131f...534
Gjest Blomst83 Skrevet 18. juli 2013 #8 Skrevet 18. juli 2013 (endret) Tro meg jeg har prøvd å finne noe nytt.Har jo ikke bare sittet på rompa,men her jeg bor der det ikke bare bare å finne en leilighet å leie.Jeg sleit lenge med å finne det jeg har nå,men når jeg fikk høre om de rettighetene ville jeg selvfølge undersøke det.Det er vel ikke å være vanskelig?Jeg trives der jeg bor,og jeg skal vel heller ikke nekte for at min nåværende situasjon gjør at en flytteprosses kan by på store utfordringer.Men det er selvfølgelig ikke hovedgrunnen. Og der jeg bor er det en hovedleilighet og en utleie leilighet,noe som gjør at den er interesant for mange nettopp fordi de kan leie ut hybelen,og få en liten ekstra inntekt. Endret 18. juli 2013 av Blomst83
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #9 Skrevet 18. juli 2013 At de skal selge huset er ikke gyldig grunn for oppsigelse. Dersom ny eier ønsker å bruke husrommet selv så er det gyldig grunn, men da må isåfall ny eier si deg opp etter at de har overtatt. Anonymous poster hash: 1045d...535 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #10 Skrevet 18. juli 2013 Hvor er dette forresten? Jeg leter etter leilighet med utleiedel selv Anonymous poster hash: 1045d...535
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #12 Skrevet 18. juli 2013 At de skal selge huset er ikke gyldig grunn for oppsigelse. Dersom ny eier ønsker å bruke husrommet selv så er det gyldig grunn, men da må isåfall ny eier si deg opp etter at de har overtatt. Anonymous poster hash: 1045d...535 Æ, jo.... Anonymous poster hash: 1e2a8...d09
Gjest Blomst83 Skrevet 18. juli 2013 #13 Skrevet 18. juli 2013 Æ, jo.... Anonymous poster hash: 1e2a8...d09 Etter å ha lest litt mer rundt på nettet er det ikke en gyldig grunn nei.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #14 Skrevet 18. juli 2013 Det står ingenting i husleieloven om at du kan kreve å bli boende fordi huseier skal selge. Det står derimot at husleieloven § 9-5c at leieavtalen kan sies opp av utleier dersom der foreligger en "annen saklig grunn". Å skulle selge er en saklig grunn, i alle fall når du bor i samme leilighet som huseier. Utleier kan også si at utleiedelens skal bygges om, og da må du pelle deg ut, eller som tidligere nevnt si at han skal bruke den selv for så å selge. Dersom dere har felles inngangsdør i tillegg regnes det som felles bolig, og du kan da sies opp uten at utleier trenger å ta hensyn til hva resten av loven sier. Alvorlig talt, innse at du må flytte! Anonymous poster hash: f131f...534
Gjest Blondie65 Skrevet 18. juli 2013 #15 Skrevet 18. juli 2013 Huseier kan si opp kontrakten men ikke kun med begrunnelsen at han skal selge en utleiedel. Og uansett er det den gjeldende kontrakten som gjelder inntil ny avtale med ny eier av boligen foreligger.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #16 Skrevet 19. juli 2013 Jeg gjentar, en tidsubestemt leieavtale kan sies opp etter husleieloven § 9-5 D (ser at jeg skrev feil over). Siden dette tydligvis er hardt for en del her inne å svelge, så legger jeg ved en side fra juss.info der dette står omtalt, se siste avsnitt. http://www.juss.info/oppsigelse-av-leiekontrakt/ Jeg har selv vært i en situasjon der dette var et aktuelt spørsmål, og derfor vet jeg at salg som årsak kan være gyldig. Dersom de deler inngangsdør regnes boligen som en del av utleiers bolig, og dermed gjelder ikke vanlig vern mot oppsigelse av leieforhold. Anonymous poster hash: f131f...534
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå