Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en som snart kan gå, og venter en til i høst. Har begynt å få lyst på en tur til varmere strøk, men når er barna egentlig lettest å ha med? Når begge to kan gå? Eller før babyen begynner å bevege seg rundt, mens storbror kan gå stødig?

Om vi f.eks reiser i mars, som hadde passet best, vil den minste være 6mnd og den største snart 2år. Tenkte kanskje det ville være greit at den lille er fornøyd med å sitte/ ligge mest i ro heller enn å krabbe rundt i full fart. :klo:

Og ved 6mnd er de liksom ikke så "skjøre" som når de er mindre.

Vi er ikke av typen superforeldre som tar alt på strak arm, og prøver derfor å tenke litt praktisk. ;)

Anonymous poster hash: b7e70...c1b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har reist mye med mine, og tenker at personlighet nesten har mer å si enn alder.

Vi har rolige barn, som lett kan aktiviseres i et fly i 2-3 timer, og som synes det er topp å kjøre en liten tur i bil, gå tur eller trille rundt å se på ting. Vi har reist med dem fra de var 2-3 måneder, og utenlands fra de var 9 måneder/1år. Hadde de vært veldig aktive og utålmodige hadde vi nok lagt opp feriene annerledes.

Vet ikke hvor dere skal reise, men det er verdt å tenke på temperatur, lengde på flyreise, og å velge sted med omhu.

Skrevet (endret)

Yngste vår var 8 mnd ved første utenlandstur. Det gikk kjempefint. Da var storebror akkurat fylt 5 (han var 2 år ved sin første utenlandstur).

Tror det er like viktig å se an barnet like mye som alder. Noe barn er roligere enn andre og klarer for eksempel flyreise bedre. Det samme gjelder med temperaturendring, luftfuktighet, nye senger, ny mat, mangel på etablerte rutiner osv.

Endret av Ingeborg!
AnonymBruker
Skrevet

Synes egentlig det er vanskelig å beskrive gutten vår, siden vi har bare han. ;) Han er nok ganske aktiv, men i godt humør så lenge han får spise og sove nok. Er litt vàr for å sove på nye steder, men det blir ikke altfor ille. Siden vi er bare oss fire gjør det ikke noe om vi må legge oss sammen med han om det kniper, vi må jo uansett være i leiligheten etter at ungene har lagt seg.

Har tenkt å dra til et ganske varmt sted med ganske kort flyreise, ha leilighet ganske nærme flyplassen, og dra litt på enden av sesongen slik at det ikke blir altfor varmt. Ser nå at mars matcher dårlig med planene om kort flytur og varmt vær, så vi få tenke mer på tidspunktet.

Men er det like greit å reise før babyen blir så stor at han begynner å krabbe eller gå tro?

Anonymous poster hash: eaac1...177
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at de er enklest når de er litt under året og over 2,5-3 år. Når de er ganske små så er det mange som ammes, og mange som sovner lett, f.eks på kvelds-/morgenflygninger. Over 3 så kan man prate med de, og de forstår mye mer. I mellom der så syns jeg det var litt for mye "trassing" (kjedelig å sitte stille for de), ikke så lett å forklare, de må hele tiden "underholdes". Ang varmen så har vi ikke hatt problemer med det. Vi reiser enten tidlig sommer eller tidlig høst, unngår den varmeste tiden og de varmeste stedene.

Anonymous poster hash: d231d...ce1
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at de er enklest når de er litt under året og over 2,5-3 år. Når de er ganske små så er det mange som ammes, og mange som sovner lett, f.eks på kvelds-/morgenflygninger. Over 3 så kan man prate med de, og de forstår mye mer. I mellom der så syns jeg det var litt for mye "trassing" (kjedelig å sitte stille for de), ikke så lett å forklare, de må hele tiden "underholdes". Ang varmen så har vi ikke hatt problemer med det. Vi reiser enten tidlig sommer eller tidlig høst, unngår den varmeste tiden og de varmeste stedene.

Har du forslag til bra reisemål på våren kanskje..? Gjerne med kortere flyreise enn Kanariøyene. Drømmer om Hellas, men der er det vel ikke varmt nok før uti mai?

Vi skulle gjerne ha reist i mars eller tidlig april, men frykter at Kanariøyene er mest aktuelt på den tiden? Synes det både er langt og litt for "Syden". Liker bedre sjarmerende steder, men har jo såklart ikke vært overalt der nede.

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke vært så mange forskjellige steder dessverre. Men både fastlandet i Spania (Torrevieja, Benidorm, Alicante) og Gran Canaria er fine steder i slutten av mai-begynnelsen av juni i hvertfall. Juli-august er veldig varme. Har ikke vært der selv, men Kypros er også bra i mai i følge familie. Om du reiser såpass tidlig som mars-april så er det vel greit de fleste steder vil jeg tro, da ville jeg vært mer "bekymret" for at det ikke var "varmt nok" for skikkelig sommerfølelse. ;)

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke vært så mange forskjellige steder dessverre. Men både fastlandet i Spania (Torrevieja, Benidorm, Alicante) og Gran Canaria er fine steder i slutten av mai-begynnelsen av juni i hvertfall. Juli-august er veldig varme. Har ikke vært der selv, men Kypros er også bra i mai i følge familie. Om du reiser såpass tidlig som mars-april så er det vel greit de fleste steder vil jeg tro, da ville jeg vært mer "bekymret" for at det ikke var "varmt nok" for skikkelig sommerfølelse. ;)

Er akkurat det vi er redde for, men har best tid på den tiden av året. ;)

Takk for tips!

Skrevet (endret)

Mars høres bra ut! 6-7 mnd var helt perfekt for oss. Leker på teppet men kommer seg ingen vei ;)

Hva med Kanariøyene? :) (har ingen konkrete tips men tenker oss dit selv på den tiden ;) )

Så nå at du ikke var så keen på Kanariøyene. ;) Jeg tenker litt på samme måten men tror samtidig det er det nærmeste for sol og varme. Tenerife f eks. Ikke så gira på Gran Canaria liksom.. ;) Vi tenkte først Thailand men tror vi dropper det og tar to turer i Europa i stede :)

Endret av siebaeo
AnonymBruker
Skrevet

Mars høres bra ut! 6-7 mnd var helt perfekt for oss. Leker på teppet men kommer seg ingen vei ;)

Hva med Kanariøyene? :) (har ingen konkrete tips men tenker oss dit selv på den tiden ;) )

Så nå at du ikke var så keen på Kanariøyene. ;) Jeg tenker litt på samme måten men tror samtidig det er det nærmeste for sol og varme. Tenerife f eks. Ikke så gira på Gran Canaria liksom.. ;) Vi tenkte først Thailand men tror vi dropper det og tar to turer i Europa i stede :)

Kanariøyene kan helt klart gå om det ikke er andre alternativer, men siden jeg er litt pysete synes jeg flyturen er vel lang, særlig med aktiv toåring. Jeg blir så lett stressa av å ikke komme unna i slike situasjoner, grøsser ved tanken på 5 timer med to misfornøyde barn... :overrasket:

Krysser fingrene for at jeg skal bli mer herdet og litt tøffere av å bli tobarnsmor. :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...