AnonymBruker Skrevet 9. mai 2015 #21 Skrevet 9. mai 2015 Jeg har ikke gått tegning form og farge, men er ekstremt kreativ og kunstnerisk. Jeg fikk allmennfag. Betyr det at jeg aldri kan søke på noen kunstskole? Anonymous poster hash: ea5c8...d08 Jeg har søkt på kunstskole, og jeg gikk allmenn og har aldri gått på noe kunstskole før. Jeg kom inn! De vurderer det du kan lage, for alle kan ha talent om de har gått på tegning, form og farge eller ei. Anonymous poster hash: ea5c8...d08 1
Ninahei Skrevet 9. juni 2016 #22 Skrevet 9. juni 2016 Kunst er noe du får brukt for selv om du ikke skal bli kunstner. Det finnes mange forskjellige retninger du kan gå og muligheter du kan få brukt denne kunnskapen på. Jeg sier kjør på Nå finnes det også en del kreative skoler som ikke nødvendigvis fokuserer på bare å male og tegne. Disse skolene lærer du mye om hvordan en idreprosess fungerer og hvordan man går fra en ide til ferdig produkt. Tenker på skoler som http://kristiania.no/ og https://www.westerdals.no/. De skolene som jeg vet om og som fokuserer på kunst er: Strykejernet kunstskole (På grunerløkka, fokuserer på tegning, maling, skulptur, grafikk og digitale medier) Nydalen Kunstskole(På Nydalen, fokuserer på malekurs, tegnekurs) Asker Kunstfagskole(I Asker, fokuserer på tegning, maling og grafikk. Bra studenmiljø) Kunst og Design College (På Bislet, Kunst, arkitektur og design)
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #23 Skrevet 9. juni 2016 Jeg har gått på tre kunstskoler i tillegg til tegning form og farge på vgs. Det kan være en fordel å være helt blank når en starter, det å gå kunstfag handler om å prøve nye nytt. Mange starter med en bestemt stil eller retning og viker aldri fra den, jeg mener læringsutbyttet av flere år ved kunstskole ikke blir ikke så stort det kunne vært om du er villig til å få litt møkkete hender og tusj på nesa. Det viktigste du gjør på en kunstskole for din egen del er å tegne, male og skape MYE. Stå opp om morgenen og dra på skolen for å bare gjøre noe, om det er lekne småskisser til storeoljemalerier. Tegne med feil hånd, tegne stygge tegninger, bruk bare den værste penselen du har, det er slik du havner utenfor komfortsonen og virkelig lærer om kreativ skaping og deg selv. Dette synes jeg kunstskoleelever generelt er veldig dårlige på, de fokuserer på å lage et stk høykvalitetsverk om gangen og når ikke det svarer til forventingene går motivasjonen i bunn. Det å lære om tanker bak kunst og bli kjent med din egen evne til å formidle tar veldig lang tid og krever masse masse trening. Jeg gikk på skoler i utlandet og ved Einar Granum kunstfagskole, det var en veldig flott skole som jeg likte veldig godt. Einar Granum startet denne skolen som en motvekt til litt frikete kunstkultur. Her er det disiplin, fravær og skriftlige innleveringer med fokus på å bli teknisk flink. Det er nå 10 år siden jeg gikk der og har intrykk av at der har sklidd litt ut, og det har blitt litt rundere. Jeg er nå helt ute av det miljøet fordi jeg synes kunstscenen generelt er en boble, eller kvise innenfor samfunnet som bidrar med null til felleskapet. Jeg er nå ingeniør og nyter meget godt av alle årene jeg suset bort på frikerskoler, det er først nå jeg virkelig får bruk for mange av konseptene og prosessene jeg lærte på kunstskolene. Men tror jeg ikke hadde sittet med denne videre læringseffekten om ikke jeg hadde sittet fra morgen til kveld med å eksperimentere uten noe spesielt mål. Anonymkode: 55faa...efe
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå