AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #1 Skrevet 17. juli 2013 Noen som har gått på noen bra kunstskoler det er verdt å vite om? Fått med meg at det koster penger ved de fleste fagskolene.. Til dere som har gått der: jobbet du ved siden av for å få råd? Og hvilke forkunnskaper bør man ha for å begynne på en kunstskole? Forstår at det er litt lavere krav ved fagskole, men jeg har ingen kunstutdanning fra vgs så jeg er tilnærmet blank. Har talent, men ikke så mye teoretisk i bunn. Anonymous poster hash: 89120...719
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #2 Skrevet 17. juli 2013 Sier det rett ut, veldig få som går feks kunstskole får noen jobb utav det. Med mindre du er svært godt anlagt økonomisk sett, altså at du har teft for hvordan man tjener gode penger. Eller ett helt eksepsjonelt kunstnerisk talent, så ville jeg heller ha siktet meg inn mot noe annet. For eksempel arkitektutdannelse eller industriell design. Anonymous poster hash: 858b4...cb5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #3 Skrevet 17. juli 2013 Jeg har ikke gått noe annet enn forgivningsfag på vgs selv, men sånn ca alle vennene mine derfra gikk videre på forskjellige kunstskoler så jeg kjenner til en del av dem. Kunstakademiene er jo det beste (oslo, bergen, trondheim og tromsø har disse ved universitetene ihvertfall), men de er svinvanskelige å komme inn på. Om du vil inn på et av disse er nok kanskje prosjektskolen noe for deg. De har høyest prosent av elever som går videre til akademiene. Ellers så har jeg hørt mye bra einar granum kunstfagskole, og har også hørt et par som trives på strykejernet. Strykejernet er forsåvidt kjent for et ganske utagerende fest- og rusmiljø(har selv vært på en del fester der, og kan delvis bekrefte dette). Så om du ikke liker sånt er nok ikke det skolen for deg. Men de har mange dyktige folk da! (tror også det er fritt frem på materialer på strykejernet) Krav for å komme inn varierer, noen krever tidligere utdannelse og andre har fritt frem for alle, men de fleste krever opptaksprøver (pleier å bli lagt ut oppgaver før søknadsprosessen starter). Såvidt jeg vet er de fleste skolene jeg har nevnt godkjent av lånekassen, så du får støtte til skolepenger, men er aldri dumt å jobbe ved siden av Når det er sagt så er det ekstremt vanskelig å kunne leve av kunst. Jeg kjenner ekstremt dyktige folk som er godt kjent i norge, og til og med disse sliter. Du skal ha flaks, være flink, ha meget gode kontakter osv for å kunne drive med dette på heltid. Så på en side så kan det jo være lurt å ha kunst som en hobby. Samtidig så er det vanskelig å drive med noe annet enn det man brenner for. Som personen over så kan være lurt å titte på litt mer nyttige, men kreative fag som du eventuelt kan gå videre på Anbefaler deg å søke opp de forskellige skolene og lese deg opp! Håper dette var til litt hjelp ihvertfall, det ble litt kaotisk. Anonymous poster hash: 2d860...96d
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #4 Skrevet 17. juli 2013 Sier det rett ut, veldig få som går feks kunstskole får noen jobb utav det. Med mindre du er svært godt anlagt økonomisk sett, altså at du har teft for hvordan man tjener gode penger. Eller ett helt eksepsjonelt kunstnerisk talent, så ville jeg heller ha siktet meg inn mot noe annet. For eksempel arkitektutdannelse eller industriell design. Anonymous poster hash: 858b4...cb5 Det du sier er ikke et NEWSFLASH for meg. Akkurat nå har jeg ikke planer om å jobbe som kunstner, men å bruke det i samsvar med en utdannelse jeg har innen helsesektoren. Anonymous poster hash: 89120...719
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #5 Skrevet 17. juli 2013 Jeg har ikke gått noe annet enn forgivningsfag på vgs selv, men sånn ca alle vennene mine derfra gikk videre på forskjellige kunstskoler så jeg kjenner til en del av dem. Kunstakademiene er jo det beste (oslo, bergen, trondheim og tromsø har disse ved universitetene ihvertfall), men de er svinvanskelige å komme inn på. Om du vil inn på et av disse er nok kanskje prosjektskolen noe for deg. De har høyest prosent av elever som går videre til akademiene. Ellers så har jeg hørt mye bra einar granum kunstfagskole, og har også hørt et par som trives på strykejernet. Strykejernet er forsåvidt kjent for et ganske utagerende fest- og rusmiljø(har selv vært på en del fester der, og kan delvis bekrefte dette). Så om du ikke liker sånt er nok ikke det skolen for deg. Men de har mange dyktige folk da! (tror også det er fritt frem på materialer på strykejernet) Krav for å komme inn varierer, noen krever tidligere utdannelse og andre har fritt frem for alle, men de fleste krever opptaksprøver (pleier å bli lagt ut oppgaver før søknadsprosessen starter). Såvidt jeg vet er de fleste skolene jeg har nevnt godkjent av lånekassen, så du får støtte til skolepenger, men er aldri dumt å jobbe ved siden av Når det er sagt så er det ekstremt vanskelig å kunne leve av kunst. Jeg kjenner ekstremt dyktige folk som er godt kjent i norge, og til og med disse sliter. Du skal ha flaks, være flink, ha meget gode kontakter osv for å kunne drive med dette på heltid. Så på en side så kan det jo være lurt å ha kunst som en hobby. Samtidig så er det vanskelig å drive med noe annet enn det man brenner for. Som personen over så kan være lurt å titte på litt mer nyttige, men kreative fag som du eventuelt kan gå videre på Anbefaler deg å søke opp de forskellige skolene og lese deg opp! Håper dette var til litt hjelp ihvertfall, det ble litt kaotisk. Anonymous poster hash: 2d860...96d Ja det hjalp veldig dette. Takk takk! Anonymous poster hash: 89120...719
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #6 Skrevet 17. juli 2013 Det du sier er ikke et NEWSFLASH for meg. Akkurat nå har jeg ikke planer om å jobbe som kunstner, men å bruke det i samsvar med en utdannelse jeg har innen helsesektoren. Anonymous poster hash: 89120...719 Hva med dette? Det finnes knapt en arbeidsgiver på jord som egentlig bryr seg om at du har kunstnerbakgrunn i helsesektoren? Det vil sannsynligvis i de fleste tilfeller være ett minus i stedet for ett pluss, siden folk egentlig ikke kommer til å skjønne hva du ville ha utav det. Krysskompetanse av den typen er stort sett bare en fin tanke man tenker for seg selv. Som nesten aldri hjelper i praksis. Anonymous poster hash: 858b4...cb5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #7 Skrevet 17. juli 2013 Hva med dette? Det finnes knapt en arbeidsgiver på jord som egentlig bryr seg om at du har kunstnerbakgrunn i helsesektoren? Det vil sannsynligvis i de fleste tilfeller være ett minus i stedet for ett pluss, siden folk egentlig ikke kommer til å skjønne hva du ville ha utav det. Krysskompetanse av den typen er stort sett bare en fin tanke man tenker for seg selv. Som nesten aldri hjelper i praksis. Anonymous poster hash: 858b4...cb5 Ok: Jeg antar da at du er sjef i helsesektoren? Har du oversikt over alle arbeidsmuligheter innenfor helsesektorern? Ikke en eneste arbeidgiver på jord?. Som oftest ansetter sjefer en person, og ikke en haug med papirer. Jeg forstår alt hva du sier med det å ha kompetanse som er ettertraktet, men det virker som du har en innbarka kaptilastisk holdning til arbeidslivet. Har du interesse for kunst? Har du jobbet med kunst? Nei? Bla bla bla, det blir bare tull å diskutere hvis du ikke har interessen eller innsikt i det. Anonymous poster hash: 89120...719
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #8 Skrevet 17. juli 2013 Ok: Jeg antar da at du er sjef i helsesektoren? Har du oversikt over alle arbeidsmuligheter innenfor helsesektorern? Ikke en eneste arbeidgiver på jord?. Som oftest ansetter sjefer en person, og ikke en haug med papirer. Jeg forstår alt hva du sier med det å ha kompetanse som er ettertraktet, men det virker som du har en innbarka kaptilastisk holdning til arbeidslivet. Har du interesse for kunst? Har du jobbet med kunst? Nei? Bla bla bla, det blir bare tull å diskutere hvis du ikke har interessen eller innsikt i det. Anonymous poster hash: 89120...719 Helsesektoren? Nei Men gikk Tegning/Form og Farge på VGS. Lærte mye der, og det er ikke skjelden at jeg føler at jeg får brukt det jeg lærte der. Men å bruke det i en jobbsøkerprosess, eller å få arbeidsgivere til å verdsette den kompetansen. Det er både håpløst og poengløst. Anonymous poster hash: 858b4...cb5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #9 Skrevet 17. juli 2013 Helsesektoren? Nei Men gikk Tegning/Form og Farge på VGS. Lærte mye der, og det er ikke skjelden at jeg føler at jeg får brukt det jeg lærte der. Men å bruke det i en jobbsøkerprosess, eller å få arbeidsgivere til å verdsette den kompetansen. Det er både håpløst og poengløst. Anonymous poster hash: 858b4...cb5 Man bruker kunst innenfor terapi. Anonymous poster hash: 89120...719 1
Gjest Bolsjevidkun Skrevet 17. juli 2013 #10 Skrevet 17. juli 2013 Men å bruke det i en jobbsøkerprosess, eller å få arbeidsgivere til å verdsette den kompetansen. Det er både håpløst og poengløst. Anonymous poster hash: 858b4...cb5 Ikke i en stilling som innebærer aktivisering av brukere, noe som ofte er relevant i helse-sektoren. At en pleier også har kompetanse til f.eks. å sette i gang et "malekurs" for autister i bofellesskap bør anses som positivt. Enhver kompetanse utover det aller nødvendigste, som på en eller annen måte kan brukes i jobben, bør telle i trådstarters favør....med mindre den som ansetter er et sånn typisk stat/kommune-ansatt vanedyr uten evne til å tenke litt progressivt da. 1
Gjest Bond Skrevet 17. juli 2013 #11 Skrevet 17. juli 2013 Man bruker kunst innenfor terapi. Anonymous poster hash: 89120...719 Nemlig. Har en venninne som jobber med kunstterapi for barn med tunge psykiske vansker - utrolig viktig og givende jobb! Er dog ikke i Norge hun hverken jobber eller har fått utdanningen sin, så kan vel ikke gi noen direkte tips angående kunstskoler i Norge. Men til TS vil jeg bare si kjør på om du har tenkt det gjennom
fresia Skrevet 17. juli 2013 #12 Skrevet 17. juli 2013 jeg jobber innenfor helsesektoren og husker de nevnte under intervjuet at det at jeg hadde gått tegning, form og farge og var kreativ var veldig positivt for jobben. jeg jobber med barn og det hender jo at vi lager ting, og da kommer det godt med at det jobber noen kreative sjeler der. jeg kunne tenke meg å studere kunst selv - ikke fordi jeg vil jobbe som kunstner og tjene penger på det, men fordi det er noe jeg liker å gjøre. tilbake til tema - jeg kjenner ei som har gått på Einar Granum og hun er veldig fornøyd! det er også den rimeligste skolen i følge henne. 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #13 Skrevet 17. juli 2013 Hva med dette? Det finnes knapt en arbeidsgiver på jord som egentlig bryr seg om at du har kunstnerbakgrunn i helsesektoren? Det vil sannsynligvis i de fleste tilfeller være ett minus i stedet for ett pluss, siden folk egentlig ikke kommer til å skjønne hva du ville ha utav det. Krysskompetanse av den typen er stort sett bare en fin tanke man tenker for seg selv. Som nesten aldri hjelper i praksis. Anonymous poster hash: 858b4...cb5 Jeg synes du uttrykker deg veldig bombastisk her. Ansatte med kunstnerbakgrunn kan være en fordel hos flere arbeidsgivere der mennesket er i fokus - også i helsesektoren. Bl.a. innen kunstterapi. Min niese, som har såkalt "kunstnerbakgrunn", har dessuten fått jobb som assistent i en barnehage med kontraktfestet ansvarsområder innenfor barnas skapende virksomhet og kunstneriske prosesser. Så såkalt kunstutdanning kan være en fordel på mange arbeidsplasser. Anonymous poster hash: 085cb...506
Ingeborg! Skrevet 17. juli 2013 #14 Skrevet 17. juli 2013 jeg jobber innenfor helsesektoren og husker de nevnte under intervjuet at det at jeg hadde gått tegning, form og farge og var kreativ var veldig positivt for jobben. jeg jobber med barn og det hender jo at vi lager ting, og da kommer det godt med at det jobber noen kreative sjeler der. jeg kunne tenke meg å studere kunst selv - ikke fordi jeg vil jobbe som kunstner og tjene penger på det, men fordi det er noe jeg liker å gjøre. tilbake til tema - jeg kjenner ei som har gått på Einar Granum og hun er veldig fornøyd! det er også den rimeligste skolen i følge henne. Det er min erfaring også. Dvs. ikke i fht til meg selv - jeg har nemlig 10 tommeltotter på en hånd når det gjelder tegning og maling. Men i fht til kollegaer jeg hadde gjennom 12 år da jeg jobbet med psykisk utviklingshemmede og autistiske barn. TS: har ikke noen råd ang gode kunstskoler - vil bare ønske deg lykke til!
fresia Skrevet 17. juli 2013 #15 Skrevet 17. juli 2013 Det er min erfaring også. Dvs. ikke i fht til meg selv - jeg har nemlig 10 tommeltotter på en hånd når det gjelder tegning og maling. Men i fht til kollegaer jeg hadde gjennom 12 år da jeg jobbet med psykisk utviklingshemmede og autistiske barn. TS: har ikke noen råd ang gode kunstskoler - vil bare ønske deg lykke til! det er akkurat det jeg jobber med 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #16 Skrevet 17. juli 2013 jeg jobber innenfor helsesektoren og husker de nevnte under intervjuet at det at jeg hadde gått tegning, form og farge og var kreativ var veldig positivt for jobben. jeg jobber med barn og det hender jo at vi lager ting, og da kommer det godt med at det jobber noen kreative sjeler der. jeg kunne tenke meg å studere kunst selv - ikke fordi jeg vil jobbe som kunstner og tjene penger på det, men fordi det er noe jeg liker å gjøre. tilbake til tema - jeg kjenner ei som har gått på Einar Granum og hun er veldig fornøyd! det er også den rimeligste skolen i følge henne. Jeg har ikke gått tegning form og farge, men er ekstremt kreativ og kunstnerisk. Jeg fikk allmennfag. Betyr det at jeg aldri kan søke på noen kunstskole? Anonymous poster hash: ea5c8...d08
fresia Skrevet 17. juli 2013 #17 Skrevet 17. juli 2013 Jeg har ikke gått tegning form og farge, men er ekstremt kreativ og kunstnerisk. Jeg fikk allmennfag. Betyr det at jeg aldri kan søke på noen kunstskole? Anonymous poster hash: ea5c8...d08 alle kan søke på kunstskole 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #18 Skrevet 17. juli 2013 Jeg har ikke gått tegning form og farge, men er ekstremt kreativ og kunstnerisk. Jeg fikk allmennfag. Betyr det at jeg aldri kan søke på noen kunstskole? Anonymous poster hash: ea5c8...d08 Selvfølgelig kan du søke kunstskoler for det De færreste kunstfagskoler har et krav om at du må ha gått tegning, form og farge på vgs. Det som teller er det du sender inn på opptaksprøven. Anonymous poster hash: 2d860...96d 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #19 Skrevet 17. juli 2013 Det er min erfaring også. Dvs. ikke i fht til meg selv - jeg har nemlig 10 tommeltotter på en hånd når det gjelder tegning og maling. Men i fht til kollegaer jeg hadde gjennom 12 år da jeg jobbet med psykisk utviklingshemmede og autistiske barn. TS: har ikke noen råd ang gode kunstskoler - vil bare ønske deg lykke til! Takk for det Det er noe av det flere nevner her som jeg ønsker å jobbe med i fremtiden! TS Anonymous poster hash: 89120...719 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2015 #20 Skrevet 9. mai 2015 Man bruker kunst innenfor terapi. Anonymous poster hash: 89120...719 Ja, jeg gikk på tegneterapi for voksne, gjennom dps. Det var utrolig bra. Vi hørte på musikk mens vi bl.a. malte og lagde noe ut av leire. Glemte vonde tanker og smerter mens vi holdt på. Er ikke for ingenting det kalles tegneterapi! De som ledet dette var begge sykepleiere og psykologer med kunstbakgrunn. Anonymous poster hash: ea5c8...d08
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå