Gjest Line Skrevet 17. juli 2013 #1 Skrevet 17. juli 2013 Vi har diskutert økonomi litt i det siste, og lurer på å få fullstendig felles økonomi, dvs at begge sin lønn går inn på en konto, alle regninger blir betalt derfra, samt sparing, mat. Og at vi begge har kort til den kontoen. Noen som har erfaringer med denne ordningen? Vi er samboere uten felles barn. Leier leilighet. Kjøper neste år. Hvordan er der da viss jeg vil ha et par nye bukser e.l? Må keg da "spørre om lov"? Jeg syns ordningen med felles økonomi og felles konto høres logisk ut når man velger å leve sammen, men deg er nabo enkelt ting som blir litt uvant- som feks innkjøp kun til seg selv og hvordan "reglene" på det skal være. Blir glad for tilbakemeldongern/erfaringer:)
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #2 Skrevet 17. juli 2013 Jeg synes ikke felles økonomi er noen god løsning, man mister mye frihet. Bedre er det å sette av et beløp hver måned til felles utgifter, mat etcAnonymous poster hash: bdff1...262 2
Rosa Sitron Skrevet 17. juli 2013 #3 Skrevet 17. juli 2013 Vi kjører fellesøkonomi ved at vi setter inn et bestemt beløp på en felleskonto. Har hver vår lønningskonto. Går felles kontoen tom setter vi begge inn ekstra med penger. Felleskontoen går til mat, husleie, fellesaktiviteter osv. Dette for å unngå å måtte spørre om penger til ditt og datt, men ikke minst for at man skal kunne gi gaver til hverandre uten at den andre vet hva den kostet. Syntes det er bra å ha en sum penger partneren ikke har oversikt over bruken av. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #4 Skrevet 17. juli 2013 Jeg synes ikke felles økonomi er noen god løsning, man mister mye frihet. Bedre er det å sette av et beløp hver måned til felles utgifter, mat etcAnonymous poster hash: bdff1...262 For meg er det felles økonomi. Anonymous poster hash: 837f7...a38 2
Gjest Miranda2011 Skrevet 17. juli 2013 #5 Skrevet 17. juli 2013 Har dere felles økonomi, er det viktig å diskutere hva dere kan kjøpe uten å spørre den andre om. Større summer enn en bukse til noen hundrelapper, er vel greit å diskutere/bli enige om, tenker jeg.
boks Skrevet 17. juli 2013 #6 Skrevet 17. juli 2013 Vi har valgt en mellomting. Vi har våre egne brukskontoer, men vi har regnet oss frem til hvor mye penger vi bruker på mat, leie, strøm +++ gjennom hele året og delt dette på 12 og deretter på 2. Dette beløpet setter vi inn på felles matkonto med felles kort og en regningskonto, som vi begge har tilgang til, en fast dato hver mnd. Fungerer helt fint for oss og da er de pengene som er igjen mine og hans slik at man kan disponere de fritt etter at alt felles er tatt. Vi sparer også hver for oss med felles formål om hus Håper dere finner ut av en ordning som fungerer for dere 1
Gjest Miranda2011 Skrevet 17. juli 2013 #7 Skrevet 17. juli 2013 Vi har diskutert økonomi litt i det siste, og lurer på å få fullstendig felles økonomi, dvs at begge sin lønn går inn på en konto, alle regninger blir betalt derfra, samt sparing, mat. Og at vi begge har kort til den kontoen. Noen som har erfaringer med denne ordningen? Vi er samboere uten felles barn. Leier leilighet. Kjøper neste år. Hvordan er der da viss jeg vil ha et par nye bukser e.l? Må keg da "spørre om lov"? Jeg syns ordningen med felles økonomi og felles konto høres logisk ut når man velger å leve sammen, men deg er nabo enkelt ting som blir litt uvant- som feks innkjøp kun til seg selv og hvordan "reglene" på det skal være. Blir glad for tilbakemeldongern/erfaringer:) VinterSnø har en god løsning, jeg hadde valgt den.
Tomaten Skrevet 17. juli 2013 #8 Skrevet 17. juli 2013 Det går ann å ha felles økonomi i den forstand at dere deler alle utgifter i midten, og setter inn på en konto som man betaler regninger fra osv. Gjerne ha en egen matkonto, drivstoff osv. Fast sparing.. Det dere sitter med til overs da, er deres egne penger så slipper dere å spørre om lov til å kjøpe noe
Trollmortil3 Skrevet 17. juli 2013 #9 Skrevet 17. juli 2013 Hva med å ha hver deres kont med "lommepenger" som er til egne innkjøp. At dere setter inn en viss sum på felles kontoen og har igjenn en sum på hver deres konto som dere kan bruke fritt? 1
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2013 #10 Skrevet 17. juli 2013 Vi har vær vår konto + 1 felles konto som vi har kort til. Hver måned når vi får lønn setter vi begge inn et fast beløp på felleskontoen. Den summen går til husleie, mat, felles regninger og sparing. De kronene som blir "til overs" etter vi har betalt til fellesen disponerer vi selv
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2013 #11 Skrevet 17. juli 2013 Vi har vær vår konto + 1 felles konto som vi har kort til. Hver måned når vi får lønn setter vi begge inn et fast beløp på felleskontoen. Den summen går til husleie, mat, felles regninger og sparing. De kronene som blir "til overs" etter vi har betalt til fellesen disponerer vi selv (PS) Men hvis dette skal fungere, så må man sette seg ned å lage et budsjett som man følger. Men stort sett så har jeg alltid et par tusenlapper som jeg kan bruke til klær og diverse etter alt er betalt. På denne måten så slipper man å spørre om lov til å kjøpe seg ting. Hvis man har betalt det man skal til fellesen, så er det jo fritt frem å bruke resten du har igjen på kontoen om du måtte ønske det.
Gjest Huldre Skrevet 17. juli 2013 #12 Skrevet 17. juli 2013 Vi har en felles regningskonto. Mannen setter inn mest, jeg kjøper mest mat og klær til barna. Vi har hver vår lønningskonto, men kan fint gå inn på hverandres konto om det er nødvendig. Vi praktiserer ikke mine og fine penger, de fleste hår til felleskap som hus, hytte, bil, barn, ferie ol. Vi kan godt kjøpe meg noe dyrt så lenge jeg ser at vi har økonomi til det. Bestiller jeg en reise ol snakket jeg med mannen først, samme andre veien. Sparepenger er felles. Sånn har vi gjort det siden vi ble samboere på gymnaset for snart 20 år siden. Fungerer veldig godt hos oss.
marihihia Skrevet 17. juli 2013 #13 Skrevet 17. juli 2013 Vi får lønn på hver vår konto. Så betaler vi det meste av lønna inn på felleskontoen. Da sitter vi igjen med likt beløp på hver vår konto. Den ene tjener en del mer enn den andre, så den setter mer inn på felleskontoen. Beløpet vi selv har igjen er bare for at den andre ikke skal synes det er irriterende at hun bruker mye penger på sminke/klær og han på ny tennisrekkert for eksempel. Fungerer flott her!
Gjest Doh Skrevet 17. juli 2013 #14 Skrevet 17. juli 2013 Nå er vi gift da, men vi har fullstendig felles økonomi. Ingen egne kontoer, bortsett fra hver vår BSU, og kort til samme kontoen. Om en av oss trenger/har lys på litt nye klær kjøper man bare det. Men ingen av oss sløser noe da, og vi bruker vel omtrent det samme på klær i året. Det viktigste er å bli enige om eventuelle begrensninger på forhånd
Gjest Tirkes Skrevet 17. juli 2013 #15 Skrevet 17. juli 2013 (endret) Vi har helt felles økonomi og har hatt det i snart ti år. Det er kun to år siden vi opprettet felles forbrukskonto med 2 betalingskort. Her setter vi over fast sum som går til mat, shopping og diverse. Regnigner betaler vi fra separate lønnskontoer. Vi er åpne om hva lønnslippen inneholder, betaler etter evne og den som har penger er den som betaler. Veldig tillitsbasert og den som tjener mest eller har mest EK i den type forhold vil tape på det. Vi valgte å ikke opprette felleskonto m betalingskort, fordi betalingskort faktisk koster litt per år, og vi har begge grunner til å ville beholde nåværende lønnskontoer. Vi så ikke helt grunnen til å betale 500kr i året for ekstra betalingskort. Edit: Trykka litt fort, hadde mer på hjertet:P Så dere kan ha fellesøkonomi uten felleskonto eller regningskonto. Dere gjør egentlig det dere føler passer dere best og blir mest rettferdig. Mannen og jeg har snakket om det og er enige om at rundt 2000kr hver i mnd er fornuftig bruk til personlige ting. Altså, klær, sminke, filmer, PC-spill, klokker, mobil eller hva som helst. Handler vi store ting, så snakker vi sammen. Spør ikke om lov, men snakker sammen. Eksempelvis så sa mannen til meg at han trenger oppgraderinger til PC og kommer til å spandere 5000 til dette neste måned. Jeg nikket. Registrerte det bare, for det betyr at jeg da ikke planlegger noe ekstravagant den måneden. Det går i rykk og napp og i det lange løp blir det rettferdig. Endret 17. juli 2013 av Tirkes
Gjest cita Skrevet 17. juli 2013 #16 Skrevet 17. juli 2013 Bare en presisering, det er ingenting som heter felles konto. En konto kan kun knyttes opp til et fødselsnummer som er "eier", den andre blir bare "disponent." Anbefaler ingen å ha en slik "felles konto" da det fører til problematikk dersom den ene dør, eller forholdet blir turbulent. Mange i den eldre generasjonen har det sånn, og om eieren av kontoen dør så er det kjipt om trygda/lønna di går inn på en konto som blir sperret i lang tid og er en del av dødsboet. Anbefaler at dere har hver deres lønnskontoer, men "felles" regningskonto.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #17 Skrevet 17. juli 2013 Vi får inn våre lønninger på samme konto. Så har vi en brukskonto som vi deler. Jeg har BSU'en i mitt navn da han i hans yngre dager brukte sin på noe annet. Også har han en sparekonto eller to (blant annet til vårt barn) som jeg ikke ser da han i bunn og grunn er flinkere til sparing enn meg. Anonymous poster hash: 7fa88...f8f
Steinar40 Skrevet 17. juli 2013 #18 Skrevet 17. juli 2013 Jeg vil ha egne spare-konti. Syns ikke det er noe smart å surre i sammen sparepengene.
guttemann Skrevet 17. juli 2013 #19 Skrevet 17. juli 2013 Om dere skal ha felles økonomi får dere avgjøre selv. Men samme konto for regninger, mat osv. som begge har kort på og som begges lønn går inn på? Dummere kan man vanskelig ordne seg bankmessig, det er bra sikkert. (Unntak finnes, men ikke for dem med normal økonomisk sans. For idioter og for regnskapsførere, ja, men ikke for de i det normale spekteret.) - En konto som lønnen kommer inn på - En konto til regninger - En til langtidssparing - En bufferkonto - En til kort for felles handling (som det aldri står mye penger på) Da har du et levelig utgangspunkt for å kunne ha en fungerende felles økonomi. Gjerne en egen for korttidssparing som ferie, e.l. Men merk deg det som Gjest_cita skriver: begge parter må ha en konto i eget navn så de har muligheter til å klare seg om samboeren/ektefellen som egentlig eier kontoen skulle dø e.l. og du står der uten egne konti. Det er greit å ha noe som gjør at man klarer seg ETTER forholdet også. Jeg ville også anbefalt å ha sparingen hver for seg, det er det desidert greieste mener jeg. Man slipper "Men jeg sparte mer enn deg!" når det blir slutt. Det er også mange som synes det er greit å kjpe f.eks. telefon, PC o.l. på eget budsjett/fra egen sparing, så ikke mitt mobilkjøp skal bli din sak. Husk å aldri dele BankID-passord e.l. med hverandre. Står man der i et stygt brudd har "du" plutselig lagt inn juridisk bindende bud på fire eiendommer og er ansvarlig for 50 000kr i kreditt på 20 kredittkort som er makset ut. Da blir det gøy, tjohei.
aquiz Skrevet 17. juli 2013 #20 Skrevet 17. juli 2013 Lag hellere en konto til regninger og del faste avgifter opp i 2, dere har deretter pengene som overstiger til bruk dere måtte ønske. Stort sett ingen har delt konto pga problemene dette kan medføre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå