Gå til innhold

Barn er prinser og prinsesser... Urk!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så drittlei av barn som skal vokse opp som prinser og prinsesser. Jeg føler at alle på Facebook skriver om "den lille prinsessa som har kommet til verden", "prinsessa har slått seg", osv. Har ikke barna navn??

Det er umulig å kjøpe interiør til barn som ikke er enten rosa eller lyseblå, preget av prinsesse/prins-inskripsjoner. I bokhandlene kjøper vi ikke lenger barnebøker, men "nattahistorier for prinsesser" eller matchende blå til gutter. Det er jo søren meg verre enn 50-tallets bøker rettet mot kjønnene!

Seriøst, har vi ikke kommet lenger i 2013 enn at vi er tilbake til å presse ungene inn i et rosa eller lyseblått kjønnsrollemønster? Hvilke føringer trekker du egentlig over hodet på datteren din når du kaller henne prinsesse og kler henne opp i tyll? Hun er ikke kongelig, hun er et INDIVID!

Og disse bloggmødrene gjør det ikke noe bedre, med dukkebloggene sine hvor alt er interiør og klær og shopping og prinsesser og prinser. Jeg har ikke lyst til å være med på dette sirkuset.

Anonymous poster hash: a8f8a...0d2

• Liker 37
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enig. Vi har tre prinsesser i Norge, og meg bekjent er dattra mi ikke en av dem.

Anonymous poster hash: 5dd34...08c

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det beste jeg har lest på lenge her inne.

Anonymous poster hash: cb1b7...b83

• Liker 2
Skrevet

Jeg er fullstendig enig. For meg er det revnende likegyldig hvilket kjønn mitt fremtidige barn vil bli, hvilke interesser han/hun får og hvilken farge de liker best. Jeg blir nesten trist av å tenke på at det vil være umulig å skjerme barnet fra påvirkninger utenfra dog, er klar over at de fleste mennesker ikke ser på slike ting like alvorlig som jeg.

Heldigvis har samfunnet kommet dithen at det er ganske akseptert med jenter som liker best blått og å leke med biler, selv om det fortsatt er mye å ta tak i. Motsatt er det derimot helt forferdelig synes jeg, det er ikke måte på hvor mange reaksjoner gutter med såkalte ''feminine interesser'' får. Ikke alle reaksjoner er utelukkende negative, men at det i det hele tatt skal reageres på viser jo tydelig at det er unormalt og ''feil''.

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min er snarere Ronja Røverdatter. Mens de andre jentene vil leke med dukker og pynte seg, vil hun ut i skogen og leke i sin egen verden. Hun ble aldri presset inn i noen kjønnsrolle - faktisk tror jeg hun finner hele det opplegget nokså rart, iallfall husker jeg godt en gang en gutt sa til henne: "Men du er jente!" Hun bare så dumt på ham, og sa "Og så?"

Nei, uff. La nå ungene få utfolde seg og utforske slikt selv, så finner de ut hva som føles riktig. Vennen til datteren min er veldig der at han vil utforske estetikk og uttrykk av seg selv, og foreldrene synes det er helt greit - noen ganger kommer han i helt vanlige gutteklær, andre ganger i noe som er mer 80-talls glam, andre ganger i rosa kjole og med tiara. Utrolig artig gutt, kan se for meg at han blir en stor designer eller lignende i fremtiden! :)

Anonymous poster hash: 7bad6...bc5
  • Liker 7
Skrevet

Enig i at det er kun kongelige som er prinser eller prinsesser. Derfor bruker jeg ikke de begrepene selv på helt vanlige gutter og jenter. Det blir feil i mitt hode. Men andre får bare bruke de ukorekte begrepene for min del. Gidder ikke å bry meg om det.

Skrevet

Enig! Jeg har informert de rundt meg om at jenta som kommer om noen måneder, ikke er noen prinsesse, og at ordet er strengt forbudt å bruke :fnise:.

• Liker 6
Skrevet

Enig med TS. Synes det er kvalmt med alle disse prins- og prinsessegreiene. Særlig for jentene, da prinsessekostymet gjerne innebærer klær det ikke går an å leke og bevege seg i. Og at alt må være rosa er kjempekjedelig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har også stusset på at alle føder prinser og prinsesser for tiden. Hvor blir det av alle trellene og sypikene?

Anonymous poster hash: 2bc16...224
  • Liker 4
Skrevet

Jeg lurer på hvor alle disse prinsessene og prinsene er. Jeg ser iallfall fint lite til de. Mulig jeg ikke har ekslusiv nok bekjentskapskrets.

Mini fløy forresten ute i sitt nyervervede Buzz Lightyearkostyme ved feriestart. Hun har både gutteninjakostyme, piratkostyme OG prinsessekostymer. Jeg syns at variasjon er fint. Det er faktisk verre, syns jeg, med de som desperat skal unngå alt som kan minne om "gutteting" eller "jenteting", kun fordi de er livredde for stereotypier.

• Liker 7
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Jeg er enig i at det er dumt at bøker og leker er fortsatt så rettet mot ett enkelt kjønn. Lekebutikker er alltid delt opp i kjønn, og det er trist at en jente føler at hun kjøper "gutteting" om hun har lyst på en leketraktor.

Men at stolte mødre(og sikkert noen fedre) kaller barnet sitt for prins/prinsesse? Det har jeg ingen problem med. Det er da bare et kjælenavn.

• Liker 4
Gjest Magdalene
Skrevet

Jeg lurer på hvor alle disse prinsessene og prinsene er. Jeg ser iallfall fint lite til de. Mulig jeg ikke har ekslusiv nok bekjentskapskrets.

Mini fløy forresten ute i sitt nyervervede Buzz Lightyearkostyme ved feriestart. Hun har både gutteninjakostyme, piratkostyme OG prinsessekostymer. Jeg syns at variasjon er fint. Det er faktisk verre, syns jeg, med de som desperat skal unngå alt som kan minne om "gutteting" eller "jenteting", kun fordi de er livredde for stereotypier.

Veldig enig i alt.

Når der er sagt, har jeg ikke en gang skrevet om prinsen eller prinsessa mi, de ordene bruker derimot venner og familie om barna mine...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i at det er dumt at bøker og leker er fortsatt så rettet mot ett enkelt kjønn. Lekebutikker er alltid delt opp i kjønn, og det er trist at en jente føler at hun kjøper "gutteting" om hun har lyst på en leketraktor.

Men at stolte mødre(og sikkert noen fedre) kaller barnet sitt for prins/prinsesse? Det har jeg ingen problem med. Det er da bare et kjælenavn.

Når de først skal ha et kjælenavn, så synes jeg det er mye koseligere å kalle dem for personlige ting, som oppstår pga væremåten til barnet, ting som har blitt sagt, navn som minner om det ekte navnet o.l.

Anonymous poster hash: b0b78...f49

• Liker 3
Skrevet

Jeg syns dere irriterer dere over mye rart. Tenker ikke over det engang når noen kaller sin nyfødte for prins eller prinsesse, og nå når jeg tenker på det kjenner jeg faktisk ikke snev av irritasjon nå heller :)

• Liker 7
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Når de først skal ha et kjælenavn, så synes jeg det er mye koseligere å kalle dem for personlige ting, som oppstår pga væremåten til barnet, ting som har blitt sagt, navn som minner om det ekte navnet o.l.

Anonymous poster hash: b0b78...f49

Ja det kan jeg være enig i. Jeg bruker ikke "prinsesse" om datteren min selv. Men jeg greier liksom ikke å irritere meg over at noen bruker dette som kjælenavn. Men om de i tillegg behandler barna som "kongelige", lar de få alt de peker på, lar de gjøre som de vil uten konsekvenser og ikke lærer de å ta ansvar for sine handlinger, da har de selvfølgelig gått for langt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er helt enig, det du beskrev i første avsnitt er det som plager meg.

Likevel forstår jeg ikke greia med å kalle barnet sitt prinsesse. Det irriterer meg ikke, men jeg forstår det ikke heller. På hvilken måte er det positivt? I de fleste tilfeller blir prinsesser fremstilt som sårbare småjenter som må bli reddet og passet på av en mann. Det finnes da langt koseligere kjælenavn enn det, synes jeg da. Prins derimot er litt koseligere, de er jo faktisk tøffe.

Gjest HappyWaffle
Skrevet

de sier jo ikke prins eller prinsesse fordi de mener at barna er kongelige. det er et "kjelenavn". la nå folk kalle ungene sine hva de vil når de blir født, la ungene leke med det de vil, like den fargen de vil osv osv, kunne fortsatt i en evighet. Foreldre bestemmer selv over egne barn og har ikke behov for andres sterke meninger om hva de bør kalle ungen sin eller hva de ikke må gjøre :)

Gjest Squill
Skrevet

Hva ligger i ordet prinsesse? Én som er født finere enn alle andre, som er hevet over andre. Jeg vil ikke legge et slikt press på eget barn.

Jeg tror mange av vår generasjons prinsesser og prinser vil få er hardt møte med virkeligheten når de blir eldre.

Når det er sagt, sier jeg ikke at jenter ikke skal få leke med rosa jenteting. Jeg elsket barbieslottet mitt da jeg var liten. Men jeg ble også kalt "lille burugla" av pappa:) Det var ingen som fortalte meg at jeg var helt enestående, hele tiden, da jeg var liten. Jeg tror prinsessetittelen er med på å skape dette presset hos dagens jenter.

Skrevet

*snip*

Jeg tror mange av vår generasjons prinsesser og prinser vil få er hardt møte med virkeligheten når de blir eldre.

*snip*

Dette har jeg også trua på.

Har for øvrig sett det selv. Et par prinsesser jeg vokste opp med som barn. Verden ble ganske hard og uventet, da det viste seg at den ikke snurret rundt dem.

• Liker 4
Gjest Ghostwhisperer
Skrevet

Det er jo veldig standard da, og da blir det fort kjedelig. Men skjønner jo at nybakte foreldre ser på sine egne som prinser og prinsesser.

Selv håper jeg ikke jeg blir slik, ønsker heller ikke et utprega typisk prins/prinsesse rom...vi er da like fullt stolte foreldre selv om vi ikke liker det "alle" andre mener vi skal like :)

Skal ungen absolutt ha et kjælenavn, må det være noe som står i stil til personligheten. Ikke noe så standar gørr kjedlig som prins/prinsesse.
Samme med barnerommet, det blir dekorert slik vi som foreldre ønsker å ha det, så når ungen er gammel nok til å gjøre seg opp egne meninger skal h*n selv få velge farger osv.

Vi har da nok kongelige rundt om vi verden om vi ikke skal ha noen i hver eneste husstand også ;)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...