AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #1 Skrevet 17. juli 2013 Vurderer å flytte til Tromsø. Er 19 år, har angst, sliter med det å gå på butikken, kvier meg for jobb selvom jeg har lyst, men det er vanskelig pga angst. Jeg har ikke tatt det opp med lege, og det grunnet legeskrekk.. tenker at jeg kommer til å bli ufør, men så lenge jeg ikke klarer å gå til lege får jeg uansett aldri fikset det, pluss det tar jo forferdelig lang tid. Å flytte for meg selv (bor nå hjemme) vil være et stort steg for meg, og jeg håper jeg klarer å stå imot angsten, og tror jeg har godt av å flytte. Problemet er at jeg "bare" får ti tusen i mnd av nav, og i Tromsø er det svindyre leiligheter. Har heller ikke lyst å bo i hybel, selvom det kansje antagelig blir alternaltivet.. Spørstmålet er, hvor mye tror dere eller vet dere at jeg kan få i bostøtte, i tillegg til det jeg får fra nav til leilighet? Er 8-10 tusen helt på jordet? Har hørt av flere at de har fått dekt opp til 8 tusen på aap i byer f.eks da det er dyrere å bo der.. Noen som har peiling? Anonymous poster hash: c6c5a...087
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #2 Skrevet 17. juli 2013 Jeg tror ikke du får så mye fra NAV når du allerede får bostøtte. Du må nok belage deg på en hybel. Anonymous poster hash: 24514...d6f 9
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #3 Skrevet 17. juli 2013 Gå inn på Husbanken.no, der er det en kalkulator der du kan sjekke hva du får sånn ca i bostøtte. Lykke til med flytting. Det kan være veldig godt for selvtilliten din å prøve å bo for seg selv. Mestre det å bo alene og økonomien med alt det som følger med ellers. Anonymous poster hash: 24514...d6f 3
Gjest Skrevet 17. juli 2013 #4 Skrevet 17. juli 2013 De regner ut etter inntekten din og faste utgifter. 8-10 tusen er nok vanskelig, mens 2-4 er mer normalt. Du må nok ta til takke med en hybel med mindre du har flaks og kommer over noe.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #5 Skrevet 17. juli 2013 Satsene på dette varierer fra kommune til kommune, basert på gjengs leie i kommunen, så du må ringe Nav i den aktuelle kommunen og spørre om de lokale satsene. Dersom du går på aap og får bostøtte må du huske at det evt er snakk om supplerende sosialstønad, dersom det du får totalt er under det Nav sosial beregner til husleie+livsopphold. Anonymous poster hash: 9ddc8...9ee
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #6 Skrevet 17. juli 2013 Ufør i en alder av 19.. Gå på jobb du. Anonymous poster hash: 0b6da...919 26
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #7 Skrevet 17. juli 2013 Ufør i en alder av 19.. Gå på jobb du. Anonymous poster hash: 0b6da...919 Er du helt tosk? Det er ikke bare å gå på jobb. Anonymous poster hash: c6c5a...087 5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #8 Skrevet 17. juli 2013 Gå inn på Husbanken.no, der er det en kalkulator der du kan sjekke hva du får sånn ca i bostøtte. Lykke til med flytting. Det kan være veldig godt for selvtilliten din å prøve å bo for seg selv. Mestre det å bo alene og økonomien med alt det som følger med ellers. Anonymous poster hash: 24514...d6f Okei, det skal jeg gjøre Tusen takk! Ja, tror det kan hjelpe en god del Anonymous poster hash: c6c5a...087
Idamor Skrevet 17. juli 2013 #9 Skrevet 17. juli 2013 Bostøtte kommer an på inntekten din.Er det aap du har?
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #10 Skrevet 17. juli 2013 Bostøtte kommer an på inntekten din.Er det aap du har? Jepp Anonymous poster hash: c6c5a...087
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #11 Skrevet 17. juli 2013 Hvis du har AAP, må jo sykdomen din være ganske godt dokumentert? Anonymous poster hash: 76fb4...abf 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #12 Skrevet 17. juli 2013 Hvis du har AAP, må jo sykdomen din være ganske godt dokumentert? Anonymous poster hash: 76fb4...abf Hva mener du? Grunnen til at jeg har aap er pga jeg har sakt jeg vil ut i jobb Anonymous poster hash: c6c5a...087
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #13 Skrevet 17. juli 2013 Hva mener du? Grunnen til at jeg har aap er pga jeg har sakt jeg vil ut i jobb Anonymous poster hash: c6c5a...087 Det er nok ikke bare derfor du har AAP? Om man har en varig sykdom eller lyte så kan man ha krav på AAP. Anonymous poster hash: 24514...d6f
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #14 Skrevet 17. juli 2013 Hva mener du? Grunnen til at jeg har aap er pga jeg har sakt jeg vil ut i jobb Anonymous poster hash: c6c5a...087 Du må jo ha vært hos lege for å få AAP, det er ikke noe man bare får automatisk. Anonymous poster hash: 76fb4...abf 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #15 Skrevet 17. juli 2013 Du må jo ha vært hos lege for å få AAP, det er ikke noe man bare får automatisk. Anonymous poster hash: 76fb4...abf Hvor har du det ifra? Jeg var ikke hos lege. Anonymous poster hash: c6c5a...087
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #16 Skrevet 17. juli 2013 Det er nok ikke bare derfor du har AAP? Om man har en varig sykdom eller lyte så kan man ha krav på AAP. Anonymous poster hash: 24514...d6f Jeg har jo AAP (det minste man kan få) pga jeg selv sier at jeg skal ut i jobb.. Anonymous poster hash: c6c5a...087
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #17 Skrevet 17. juli 2013 Hvor har du det ifra? Jeg var ikke hos lege. Anonymous poster hash: c6c5a...087 Fordi det er et krav at man har en dokumentert sykdom eller skade for å få AAP. Om det du sier er sant, er virkelig NAV blitt slappe. Anonymous poster hash: 76fb4...abf 5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #18 Skrevet 17. juli 2013 Fordi det er et krav at man har en dokumentert sykdom eller skade for å få AAP. Om det du sier er sant, er virkelig NAV blitt slappe. Anonymous poster hash: 76fb4...abf Det har hvertfall ikke jeg måtte gjort. Måtte ikke til lege for det. Kansje sant som du sier, men det holdt med papirer fra barnevernet eller noe sånt om jeg ikke husker feil. Men måtte ikke til legen for å få aap. Anonymous poster hash: c6c5a...087
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #19 Skrevet 17. juli 2013 1.) Ta tak i angsten din. Du er ennå ung. Ikke tenk på ufør engang! 2.) Finn den billigste leiligheten du kan. Gjerne minihybel eller noe i utkantstrøk. Det er ikke noe problem at du bare får 10 000 i mnd med NAV. Du skal være sykt glad og evig takknemlig! Jeg har også AAP og 10k i mnd. Jeg leier til 3500 i mnd. KUNNE sikkert leid en dyrere og basert meg på noen tusen i bostøtte , men synes man er pliktig til å begrense stønadene sine mest mulig. Man kan ikke forvente at man skal ha det like komfortabelt som de som er i jobb. Gleder meg til jeg er tilbake , og kan bruke mer penger. Blir matt av innstillingen HVOR MYE KAN JEG FÅ ??? Tenk heller på hva kan jeg gjøre for å bli bedre. Anonymous poster hash: ab0ab...308 32
Gjest Miranda2011 Skrevet 17. juli 2013 #20 Skrevet 17. juli 2013 Vurderer å flytte til Tromsø. Er 19 år, har angst, sliter med det å gå på butikken, kvier meg for jobb selvom jeg har lyst, men det er vanskelig pga angst. Jeg har ikke tatt det opp med lege, og det grunnet legeskrekk.. tenker at jeg kommer til å bli ufør, men så lenge jeg ikke klarer å gå til lege får jeg uansett aldri fikset det, pluss det tar jo forferdelig lang tid. Å flytte for meg selv (bor nå hjemme) vil være et stort steg for meg, og jeg håper jeg klarer å stå imot angsten, og tror jeg har godt av å flytte. Problemet er at jeg "bare" får ti tusen i mnd av nav, og i Tromsø er det svindyre leiligheter. Har heller ikke lyst å bo i hybel, selvom det kansje antagelig blir alternaltivet.. Spørstmålet er, hvor mye tror dere eller vet dere at jeg kan få i bostøtte, i tillegg til det jeg får fra nav til leilighet? Er 8-10 tusen helt på jordet? Har hørt av flere at de har fått dekt opp til 8 tusen på aap i byer f.eks da det er dyrere å bo der.. Noen som har peiling? Anonymous poster hash: c6c5a...087 Er nok bare NAV som kan svare deg på dette. En liten leilighet med et soverom, skulle jeg anta de dekker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå