AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #1 Skrevet 17. juli 2013 Gutten vår begynner i bhg i august og er da 10mnd. Han kan altså fint lite selv og er ikke så lett å "disiplinere" på en måte. Han har akkurat lært å reise seg og å gå med hjelp. Altså vil han BARE reise seg og gå hele tiden. Han "har ikke tid" til å spise, skal bare ned og gå, vil ikke bli kledd verken av eller på ved bleieskift (han må jo ligge! :-P ), har aldri sovnet ved rugging av vogn og kan ikke spise selv. Brekker seg av brødskiver (har ikke tenner, men vi øver og øver selv om). Nå høres han jo helt umulig ut, men det er han ikke altså! Bare liten... Noen som jobber på småbarnsavdeling, eller har erfaring derfra, som kan berolige en høneførstegangsmor med separasjonsangst om at han får hjelp til alt han trenger? Som dere sikkert skjønner gruer jeg meg VELDIG til bhg-start. Han er for øvrig eneste på do avdeling med 12 barn som er så liten. De andre er fra 1,5-3år.Anonymous poster hash: f8231...43c
Gjest vilma2000 Skrevet 17. juli 2013 #2 Skrevet 17. juli 2013 Jeg har jobbet litt som vikar i barnehager. Det jeg vet fra de stedene, som er flere barnehager i Oslo, er at man hjelper til med de tingene barnet trenger hjelp til, men at barna får mye mer frihet til å "klare seg selv" enn de sikkert gjør hjemme. Jeg tror dette bare gjør barna til mer selvstendige og at de lærer fortere. Veldig mange av barna blir skiftet på stående - til og med de minste. Alle får hjelp til å spise, men han kommer nok ikke til å få lov til å gå rundt mens de andre sitter til bords. Akkurat på det med spising så er de fleste barnehager strenge. Alle barna skal sitte pent rundt bordet, og dette lærer han seg sikkert fort.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #3 Skrevet 17. juli 2013 De får mye hjelp når de er så liten Gi god informasjon til personale ved innkjøring. Videre er barn annerledes i Bhg enn hjemme, så han vil mest sannsynlig tilpasse seg godt og ikke oppleve den "problematikken" som han gjør hjemme, hvertfall ikke like mye Anonymous poster hash: 2c3f0...1c1
Gjest orkan Skrevet 17. juli 2013 #4 Skrevet 17. juli 2013 (endret) Feil tråd Endret 17. juli 2013 av orkan
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #5 Skrevet 17. juli 2013 Det er nok ingenting å bekymre seg over skal du se! :-) Jeg har jobbet en del år på småbarnsavdeling, og har nå et år igjen av førskolelærerutdanningen min. Gutten din kommer helt sikkert til å få hjelp til det han trenger. På småbarnsavdelinger er det ofte travelt og bemanningen i barnehager er jo ikke akkurat den beste, men fra egne erfaringer kan jeg si at det løser seg uansett. De fleste ansatte i barnehager er flinke til å se barnas behov og prioritere arbeidsoppgavene sine. Barna får absolutt hjelp til det de trenger, selv om de noen ganger må vente på tur. Men det er jo verdifull læring i det og En annen ting som er verdt å nevne er at mange barn er veldig forskjellige i barnehagen sammenlignet med hvordan de er hjemme. Selv når de er så små plukker de kjapt opp ulike normer som gjelder i barnehagen, om enn med litt protester i begynnelsen. Som for eksempel dette med å sitte fint med bordet. Anonymous poster hash: 0508f...daa
Miss I.W. Skrevet 17. juli 2013 #6 Skrevet 17. juli 2013 En annen ting som er verdt å nevne er at mange barn er veldig forskjellige i barnehagen sammenlignet med hvordan de er hjemme. Selv når de er så små plukker de kjapt opp ulike normer som gjelder i barnehagen, om enn med litt protester i begynnelsen. Som for eksempel dette med å sitte fint med bordet. Anonymous poster hash: 0508f...daa Enig!
*Frida* Skrevet 17. juli 2013 #7 Skrevet 17. juli 2013 Enig med dei andre her, han vil få hjelp til alt nødvendig. Begge mine har begynt før ett år, og dei har blitt godt tatt vare på! Ein fordel at han er yngst, sidan han då vil vere den som treng mest, og vil få mest hjelp.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #8 Skrevet 17. juli 2013 Skjønner godt at du gruer deg, det er jo alt for tidlig! De er hjelpeløs ved ti mnd fordi de SKAL hjelpes. Til dere som sier at de blir så flink og fantastisk av å klare seg selv: man burde ikke ha det travelt med slikt. Men bevares, to-åringer er flinke gruvearbeidere i Kina. Anonymous poster hash: 41913...c12 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #9 Skrevet 17. juli 2013 Skjønner at du gruer deg, er bhg eneste mulighet nå så tidlig? Jeg tenker hvertfall at det er positivt at han er minst, så blir han liksom babyen på avd, med den oppmerksomheten det gir. Min er ett år nå, og de utvikler seg hvertfall veldig raskt disse mnd, så mye kan være ulikt om bare noen uker:) Lykke til! (Kan jeg bare spørre hvordan han sovner? Tror det kan bli en utfordring her og, da hun ikke er vant til å sove i vogn..)Anonymous poster hash: e647e...195
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #10 Skrevet 17. juli 2013 Skjønner at du gruer deg, er bhg eneste mulighet nå så tidlig? Jeg tenker hvertfall at det er positivt at han er minst, så blir han liksom babyen på avd, med den oppmerksomheten det gir. Min er ett år nå, og de utvikler seg hvertfall veldig raskt disse mnd, så mye kan være ulikt om bare noen uker:) Lykke til! (Kan jeg bare spørre hvordan han sovner? Tror det kan bli en utfordring her og, da hun ikke er vant til å sove i vogn..)Anonymous poster hash: e647e...195 Ja det er eneste mulighet. Vi er begge studenter og da må vi begynne i august eller ikke i det hele tatt. Kan ikke begynne midt i et semester... Men siden begge er studenter er vi veldig fleksible og har korte obligatoriske dager. Han har "bare" 4-dagersplass og kommer til å ha korte dager og lang tilvenning. Vet han er anderledes hos andre enn hjemme (og særlig meg) så det er jo et poeng som flere har her. Og ja, jeg trøster meg litt med at han er minstemann. Vel... han sovner hvis han blir trillet i vognen. Og fortere hvis noen andre enn jeg triller. Om kvelden ammes han fortsatt i søvn (jada) eller bysses til han blir rolig og så legges han ned. Han tar ikke smokk. Han sovner ikke av bare rugging i vognen, men det gjør han nok etterhvert.Anonymous poster hash: f8231...43c
Stinelin Skrevet 17. juli 2013 #11 Skrevet 17. juli 2013 Vår barnehage sa at de gjør det som skal til for at barna skal sove (unntatt amming ), og de trillet om det var det som skulle til. Men erfaringen deres var at det var i starten at det trengtes, så gikk det over. Ungene blir visst ofte slitne av å være der, og sovner lettere enn hjemme.
marsy Skrevet 17. juli 2013 #12 Skrevet 17. juli 2013 begge mine begynte/begynner ved 12 måneder. Jeg kjenner bare til vår barnehage, men de har fin bemanning og flinke folk. De deler også ofte opp i mindre grupper, slik at de aller yngste og de litt eldre er på ulike rom, eller at noen er ute mens de andre er inne. Slik unngår de at det blir for mye støy og styr. Jeg ser også at de er flinke til å tilpasse aktiviteter etter personligheten til barna, sånn at hvis noen rolige barn synes det blir mye ståk kan en ansatt trekke seg litt tilbake sammen med de og lese i bøker for eksempel. Vår eldste ble superinspirert av å se de eldre barna spise selv, og ble plutselig kjempeflink selv. Men de minste blir jo matet. Hun kom også fort inn i rutinene i barnehagen der de har faste spisetidspunkt og faste sovetidspunkt. Vi passet også på å følge de samme tidene hjemme spesielt i starten. Snakk masse med de som jobber der, så finner du utav det
Gjest Magdalene Skrevet 17. juli 2013 #13 Skrevet 17. juli 2013 Min erfaring et at så små selvsagt får hjelp til det de trenger hjelp med, men om de ikke kan gå o.l, blir de ofte plassert i vogn etc.. Og blir sittende å se på de andre barna. De voksne kan jo ikke gå rundt å bære på de.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #14 Skrevet 17. juli 2013 Min erfaring et at så små selvsagt får hjelp til det de trenger hjelp med, men om de ikke kan gå o.l, blir de ofte plassert i vogn etc.. Og blir sittende å se på de andre barna. De voksne kan jo ikke gå rundt å bære på de. Heldigvis, sier nå jeg. De blir ikke inspirert til å gå hvis de blir bært på hele tiden. Men å sitte på gulvet og se at de litt større beveger seg rundt for fot, gjør at de begynner å forflytte seg mer selv også.Anonymous poster hash: 95648...95b
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #15 Skrevet 17. juli 2013 Min erfaring et at så små selvsagt får hjelp til det de trenger hjelp med, men om de ikke kan gå o.l, blir de ofte plassert i vogn etc.. Og blir sittende å se på de andre barna. De voksne kan jo ikke gå rundt å bære på de. Nei, hjelpe meg, det kan de jo ikke! Og det ville han hatet uansett for han vil bare ut og gå :-P Men da må noen holde ham i hendene så det regner jeg jo ikke med det er tid til/ressurser til. Han kryper og reiser seg og trives godt på gulvet. Vogn blir det jo fort hvis de skal på ekskursjoner, men jeg forsto det slik at småbarnsavdelinga ikke fartet så mye rundt. TsAnonymous poster hash: f8231...43c
Gjest Marmot Skrevet 17. juli 2013 #16 Skrevet 17. juli 2013 Jeg jobbet på småbarnsavdeling, og mye tid gikk til å gå rundt med det ene barnet som ikke gikk selv. De større barna leker gjerne mer selvstendig, og da var det ofte helt greit at ett barn opptok én voksen. Spesielt i utetiden var vi opptatt av dette, slik at barnet som ikke gikk selv slapp å bli sittende på bakken og bli kald. Da var barnet heller mye mer "overlatt til seg selv" under måltidene, for det er vanskeligere å ha én voksen på ett barn da.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #17 Skrevet 17. juli 2013 Jeg jobbet på småbarnsavdeling, og mye tid gikk til å gå rundt med det ene barnet som ikke gikk selv. De større barna leker gjerne mer selvstendig, og da var det ofte helt greit at ett barn opptok én voksen. Spesielt i utetiden var vi opptatt av dette, slik at barnet som ikke gikk selv slapp å bli sittende på bakken og bli kald. Da var barnet heller mye mer "overlatt til seg selv" under måltidene, for det er vanskeligere å ha én voksen på ett barn da. Takk for svar :-) Men hvordan ble det da under måltidene når de ikke klarer å spise selv? Han har ikke tenner så han biter jo ikke av noe som helst selv (skiver kan han klare å få av en bit av, men han liker det jo ikke...). Han mates altså med skje til alle måltider unntatt frukt som han får i sånn feeder-smokk. TsAnonymous poster hash: f8231...43c
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #18 Skrevet 17. juli 2013 Ja det er eneste mulighet. Vi er begge studenter og da må vi begynne i august eller ikke i det hele tatt. Kan ikke begynne midt i et semester... Men siden begge er studenter er vi veldig fleksible og har korte obligatoriske dager. Han har "bare" 4-dagersplass og kommer til å ha korte dager og lang tilvenning. Vet han er anderledes hos andre enn hjemme (og særlig meg) så det er jo et poeng som flere har her. Og ja, jeg trøster meg litt med at han er minstemann. Vel... han sovner hvis han blir trillet i vognen. Og fortere hvis noen andre enn jeg triller. Om kvelden ammes han fortsatt i søvn (jada) eller bysses til han blir rolig og så legges han ned. Han tar ikke smokk. Han sovner ikke av bare rugging i vognen, men det gjør han nok etterhvert.Anonymous poster hash: p f8231...43c Da er han som min mtp soving (ammes i søvn om kvelden hun og, tror det er vanligere enn vi tror). Hun må også trilles en stund for å sovne på dagen, tok opp dette med bhg hun skal begynne i, og de sa at ofte er de myyye lettere å legge i bhg enn hjemme. De er mer slitne i kroppen, de ser at de andre barna legger seg, og det er litt mer "fremmede" voksne noe som gjør at de ikke presser grenser så mye. Går nok fint dette, ts. Flott med korte dager ogsåAnonymous poster hash: e647e...195
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #19 Skrevet 17. juli 2013 Ang mat, ta med grøtpakke/middagsglass. De mater ham dersom det er behov:) dette er absolutt ikke noe å bekymre seg for, bare snakk med personalet! Han vil ikke sitte å sulte med en skive han ikke får i seg altså.Anonymous poster hash: e647e...195
Gjest Marmot Skrevet 17. juli 2013 #20 Skrevet 17. juli 2013 Takk for svar :-) Men hvordan ble det da under måltidene når de ikke klarer å spise selv? Han har ikke tenner så han biter jo ikke av noe som helst selv (skiver kan han klare å få av en bit av, men han liker det jo ikke...). Han mates altså med skje til alle måltider unntatt frukt som han får i sånn feeder-smokk. TsAnonymous poster hash: f8231...43c De lærer seg kjapt å spise selv, det blir mye gris i begynnelsen. Selvfølgelig får de som trenger det hjelp, men de får også prøve selv. De fleste barn som brekker seg av brødskiver kommer veldig kjapt over det når de begynner i barnehage.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå