Gå til innhold

barnehage og utflukter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan løser deres barnehage det når de tar med barn på utflukter? Tenker da på sikring i bil.

Det er vel ikke forsvarlig å ta med 1,5-åringer på en minibuss uten barnestoler? Da må de jo sitte i setet med bare magbelte på?

Dette gjør barnet mitt i skrivende stund, og jeg føler meg nervøs. Lite sannsynlig at noe går galt, men enn om? Forovervendt og uten skikkelig sele..

Hva skjer om politiet hadde stoppet minibussen?

Anonymous poster hash: ecceb...342

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De har aldri dratt på utflukt. Hvertfall ikke de to årene min sønn har gått der. Kun gått til skogen, og en park i nærheten.

Anonymous poster hash: f6f06...117

AnonymBruker
Skrevet

Kjører de minibuss, altså bil med flere seter enn en personbil, så er det samme krav til sikring som om du skulle kjørt selv. Å ha 1-2-åringer i sete uten annet enn magebelte er ikke lov. Kjører de rutebuss/turbuss derimot, så er det vel andre regler dessverre.

Anonymous poster hash: 8bccc...e0e
Skrevet

Her kjører ikke bhg en meter før barna er forskriftsmessig sikret. Foreldrene tar med sete.

Skrevet

Når sønnen min begynte i bhg fikk vi et skjema der vi krysset av for hva som var greit, f.eks: mitt barn kan være med på tur i buss, kryss ja eller nei.

Til nå tror jeg bhg til sønnen min alltid har gått når de har vært på tur

AnonymBruker
Skrevet

Kjører de minibuss, altså bil med flere seter enn en personbil, så er det samme krav til sikring som om du skulle kjørt selv. Å ha 1-2-åringer i sete uten annet enn magebelte er ikke lov. Kjører de rutebuss/turbuss derimot, så er det vel andre regler dessverre.

Jeg mente selvfølgelig trepunktsbelte, ikke magebelte.

Hos oss har jeg sagt ja til at min kan være med på tur hittil, men da er det kun snakk om å ta rutebussen 2 stopp for å komme dit de skal (bondegård). Den kjører på trygge småveier uten særlig annen trafikk. Skal de lenger så kjører enten jeg eller pappaen selv, siden vi har mulighet til det.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.

Siden de andre barna så ut til å sitte på samme måte, og de var avhengig av at alle barn skulle bli med på turen, så var det vanskelig å si nei, selv om jeg inni meg følte dette ble helt feil.

Neste gang kjører jeg enten barnet selv, eller sender med bilstolen. Er bare det at jeg er ikke stødig på hvordan man monterer den. Vi fikk butikken til å gjøre det da vi ikke fikk det til selv.

Anonymous poster hash: ecceb...342

AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig å ta med sete på en rutebuss?

Anonymous poster hash: 89f55...53a
AnonymBruker
Skrevet

De få gangene de har kjørt privatbil eller minibuss så ha vi tatt med seter som har blitt brukt. De har kjørt rutebuss til biblioteket noen ganger, da har det vært uten seter, men de har ikke vært så små som TS, men 4-6 år.

Anonymous poster hash: f8d5d...3a2
Gjest pysepusen
Skrevet

Her har de ikke dratt på utflukter når de har vært så små. Det hadde vært helt uaktuelt for meg å la han være med uten skikkelig sikring. Så jeg hadde kjørt selv eller holdt han hjemme når han var så liten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...