Gå til innhold

De gidder ikke støvsuge dyrehår eller å skifte på kattedoen...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen jeg kjenner godt har både en hund og en katt. Det er alltid så hårete hjemme hos dem - det flyter kattehår og hundehår.

De har også kattedo inne til katten, og den blir ikke tømt daglig akkurat ...

Jeg syns det er veldig ekkelt å komme på besøk, spesielt når det lukter fra kattedoen. Det lukter på en måte gammel kattebæsj ...

Iblant er de på besøk hjemme hos meg, og de har med hunden og katten. Noe som er helt greit for meg, men det som ikke er så greit er at de ikke gidder å tømme kattedoen, så det lukter jo vondt.

Syns det er vanskelig å be de om å tømme kattedoen hver dag, men syns det er litt frekt å komme hjem til andre uten å ta hensyn?

Hva mener dere jeg skal gjøre? De er så hårsåre :fnise: på dette med hår og dyrebæsj.

Er faktisk flere som har klaget til de, så det er ikke bare meg som reagerer.

Disse menneskene er veldig renslige av seg sånn ellers :fnise:

Anonymous poster hash: 92bb8...b5a
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så ikke dra på besøk da. Skjønner ikke problemet. Er ikke alltid så flink til å ta kattedoen her med engang jeg heller, men det føler jeg ikke andre har noe med.

Og når man har hund så blir det faktisk jævlig hårete selv om man støvsuger hver dag.

Anonymous poster hash: 0935c...3f0
  • Liker 2
Skrevet

Noen jeg kjenner godt har både en hund og en katt. Det er alltid så hårete hjemme hos dem - det flyter kattehår og hundehår.

De har også kattedo inne til katten, og den blir ikke tømt daglig akkurat ...

Jeg syns det er veldig ekkelt å komme på besøk, spesielt når det lukter fra kattedoen. Det lukter på en måte gammel kattebæsj ...

Iblant er de på besøk hjemme hos meg, og de har med hunden og katten. Noe som er helt greit for meg, men det som ikke er så greit er at de ikke gidder å tømme kattedoen, så det lukter jo vondt.

Syns det er vanskelig å be de om å tømme kattedoen hver dag, men syns det er litt frekt å komme hjem til andre uten å ta hensyn?

Hva mener dere jeg skal gjøre? De er så hårsåre :fnise: på dette med hår og dyrebæsj.

Er faktisk flere som har klaget til de, så det er ikke bare meg som reagerer.

Disse menneskene er veldig renslige av seg sånn ellers :fnise:

Tror ikke du har noe med hvordan de har det hjemme hos seg selv. Hvis det plager deg så lar du vær å dra på besøk. Jeg kjenner et par som er akkurat sånn selv, men det bryr jeg meg ikke oppi så lenge dyrene har det bra.

Synes det er litt spesielt å dra med seg katten på besøk til andre da. Men de tar vel ikke med seg kattedoen hjem til deg da?

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke du har noe med hvordan de har det hjemme hos seg selv. Hvis det plager deg så lar du vær å dra på besøk. Jeg kjenner et par som er akkurat sånn selv, men det bryr jeg meg ikke oppi så lenge dyrene har det bra.

Synes det er litt spesielt å dra med seg katten på besøk til andre da. Men de tar vel ikke med seg kattedoen hjem til deg da?

Jo, når de kommer til meg kommer de for å være en helg hos meg, og da tar de med seg dyrene og kattedoen.

Jeg liker dyr, og har en hund selv, men jeg syns kattedoen er slitsom da det begynner å stinke og de ikke gidder å fjerne driten. Har veldig lyst til å spørre om de kan ta driten, men de er så såre på det siden andre har klaget på hvordan de har det hjemme.

Det jeg egentlig lurte på er hvor ofte er det vanlig å støvsuge i et hjem med dyr?

Og hvor ofte er det vanlig å ta bort kattedrit?

AnonymBruker
Skrevet

Så ikke dra på besøk da. Skjønner ikke problemet. Er ikke alltid så flink til å ta kattedoen her med engang jeg heller, men det føler jeg ikke andre har noe med.

Og når man har hund så blir det faktisk jævlig hårete selv om man støvsuger hver dag.

Anonymous poster hash: 0935c...3f0

Jeg har ingenting imot å besøke dem - det er ikke jeg som har klagd. Men når det er så hårete der reagerer jeg ...

Men det værste er jo kattedoen ...

Skrevet

Litt merkelig synes jeg. Merker de ikke lukten fra kattedoen selv? Jeg fjerner alltid med en gang etter doen er brukt eller sjekker den morgen, ettermiddag og kveld. Tømmer den helt og vasker den en gang i uken. Men nå har jeg tre katter da, så hadde jo ikke gått om jeg ikke var litt nøye på det.

Har også hatt hund før, og det er alltid hårete uansett hvor mye man støvsuger. Så kanskje de rett og slett har gitt opp litt? Vet jeg pleide å bli ganske lei av å støvsuge en time- så var det like hårete igjen ti minutter senere haha..

Skrevet

Jo, når de kommer til meg kommer de for å være en helg hos meg, og da tar de med seg dyrene og kattedoen.

Jeg liker dyr, og har en hund selv, men jeg syns kattedoen er slitsom da det begynner å stinke og de ikke gidder å fjerne driten. Har veldig lyst til å spørre om de kan ta driten, men de er så såre på det siden andre har klaget på hvordan de har det hjemme.

Det jeg egentlig lurte på er hvor ofte er det vanlig å støvsuge i et hjem med dyr?

Og hvor ofte er det vanlig å ta bort kattedrit?

Det syntes jeg hørtes veldig spesielt ut. Kan de ikke skaffe pass til katta eller noe sånt? Om de ikke tåler å høre at de må gjøre rent doen når de er på besøk hos deg, så trenger de vel ikke å komme på besøk. Du må jo bare sette ned foten.

Når det gjelder hva som er vanlig renhold hjemme, så må jeg innrømme at jeg ikke akkurat er så veldig flink til å fjerne kattedriten samme dagen som katta legger den, Men jeg tar det før det begynner å stinke i hele huset da. Tanta til samboern min har det derimot klinisk rent i kassa til sin katt hver dag.

Når det gjelder pels og hår så har vel en del dyreeiere litt større toleranse for det enn andre, Mens andre igjen støvsuger hver dag. Det er vel individuelt tenker jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har rasekatter og de har masse pels ! :-) Jeg støvsuger annenhver dag om jeg klarer å du aner ikke hvor mye hunder og katter røyter . Så det forstår jeg at er vanskelig å håndtere for eierne . Kanskje de til og med fjerner det, men det kommer fort tilbake . Jeg er jo veldig perfeksjonist så jeg støvsuger alt ! Jeg kan bruke 1 time bare på teppene . Og toalettene må jeg innrømme at jeg selv ikke alltid klarer å tømme hver dag men går aldri mer enn to dager men det er sjeldent . Gjør det som regel hver morgen . Og jeg syns ikke du skal blande deg, men om det påvirker mange å dere er gode venner så kan du snakke med henne uten å si direkte plukk opp dritten din . Og vil også si at hjemme hos meg merkes ikke kattene for igjen jeg vasker stort sett hver dag smått . Er veldig redd for at det skal lukte katt når folk kommer på besøk, men det gjør det ikke, men hadde satt pris på å fått beskjed om det gjorde det :-) men igjen jeg er litt unormal sånn når det gjelder renslighet :-)

Anonymous poster hash: 0c4f7...6fc

Gjest Tirkes
Skrevet

Jeg har to rampete NFC ramlende rundt i huset, og de røyter tidvis om kapp. På grunn av dette så har vi lite tepper i huset, og de teppene vi har er veldig korthårete og lette å støvsuge for kattehår. Vi har skinnmøbler og generelt lite tekstiler som kattehårene kan henge seg på, med unntatt av kattesengene. Vi kjøpte oss tilogmed støvsuger etter brukeranmeldelser om hvor bra de var til kattehår :P

Grunnen til dette er at jeg hater å ha kattehår på klærne, jeg er veldig glad i sort... Oooog.. jeg har et par familiemedlemmer og venner med katteallergi, og jeg vil kunne gjøre det så behagelig som mulig for dem. Jeg synes det er ålreit å vise hensyn til gjestene mine, og gjør det både ved å støvsuge støvdotter, kattehår OG fjerne trusene mine som henger til tørk på badet. Ikke fordi jeg blir ille berørt, men kanskje gjestene blir det? Og jeg tar ekstra hensyn da.

At disse ikke engang pleier normal hygiene når de får besøk er ikke helt normalt. Jeg ville nok bedt pent om at de renset kattedoen oftere når de var på besøk hos meg. Si det ærlig, pent og ikke som et spørsmål. Bare si "Jeg synes det lukter litt her nå, det er veldig fint om dere kan rense kattedoen ofte når dere er her, for jeg ønsker ikke at lukta skal sette seg". Legg til et smil og ikke la det bli en diskusjon. For det er ingenting å diskutere når du er trivelig nok til å åpne hjemmet ditt for både eiere og dyr.

Hjemme hos dem ville jeg trådd mye forsiktigere. Og heller unngått å besøke dem om jeg ikke likte det.

Skrevet (endret)

Bare la vær å besøke de. Det er ekkelt! Pels er en ting, men kattedo... USJ! Jeg har EN hund og støvsuger hver eneste dag. Ikke alltid hunden røyter mye, men greit å få vekk pels før den blir spredd overalt i huset.

Edit: hadde jeg hatt katt, hadde jeg tømt doen hver dag. Sannsynligvis med en gang jeg la merke til at katten hadde gjort fra seg der.

Endret av Eyra
AnonymBruker
Skrevet

Vi har to hunder og tre katter. Utekatter, men har så klart en kasse som blir tømt ca. annenhver dag, eller hver ved behov. Støvsuger samtidig da. Hadde ikke orket å bo i hårete leilighet med stank.

Det burde også være normal folkeskikk å tømme doen hver dag om man er på besøk og har med kattedo. Jeg ville sagt fra.

Anonymous poster hash: 31afa...ff2

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vel, jeg støvsuger og vasker - og om omtrent en time senere flyr det små ulldotter over gulvet. Hva de kattene driver med for at det skal bli så støvete, det vet jeg ikke, men om du dukker opp uanmeldt her på dagen etter, kan du få inntrykk av at det aldri blir vasket her. Men, når jeg vet at jeg får besøk, da vasker jeg ekstra. Jeg inviterer aldri noen inn i "skitten" leilighet. Samtidig hadde jeg aldri krevd det av noen andre, og jeg føler at det ikke er så mye å gjøre enn å ikke dra på besøk hos dem. Hvis de er hos deg, så syns jeg det er helt greit å forklare at det hadde vært fint å tømme kattedoen oftere :)

Endret av ninuska_
Skrevet

Da jeg hadde renraset NFO, var det hår OVERALT! Det hjalp ikke hvor mye jeg støvsugde og vasket, hårene var der like herlig. Det var hår i sengetøyet, på rene håndklær, inni trusene mine, og det gikk ikke an å gå på gulvet uten sko på beina osv.

Ja, det var helt ekstremt, og jeg vet gjestene reagerte på det, men det var umulig å gjøre noe med. Selv ikke B-vitamin mot røyting hjalp stort.

Nå har jeg en annen type katt og hund, som nesten ikke røyter i det hele tatt i forhold. Det er en helt annen verden, og jeg slipper å grue meg til jeg får gjester.

Så dette med hårene behøver slett ikke bety at de ikke prøver, og ja, man synes det er leit selv når man prøver, men det ikke synes som om man har gjort et halvhjertet forsøk engang.

Dette med å rense kattedoen. Hvis den lukter raskt, kan det ha noe med hvilken type kattesand de bruker. Når du er hjemme hos dem, bør du nok trå litt forsiktig ift å poengere akkurat det. En kattedo bør også helst rengjøres en gang om dagen spør du meg, det er jo ikke spesielt trivelig for katten heller om doen er full av avføring.

Når de er hjemme hos deg derimot, da er saken en helt annen. Da er du i din fulle rett til å kreve at kattedoen rengjøres hver dag.

Skrevet

Var det noen jeg kjente, ville jeg ha sagt det jeg. "Vet dere, nå lukter det fra kattedoen deres". Enkelt og greit. Ikke sikkert de kjenner det selv engang, hvis de er vant til å gå i det.. Ellers er det jo forskjell på hvor god luktesans vi er utstyrt med. Selv er jeg ekstremt godt utrustet på det området, så her tas det stort sett med en gang. Jeg har også kattedoen (til tider doer) stående i en huk på kjøkkenet, og der flyr jeg jo fram og tilbake masse, så jeg titter etter for sikkerhets skyld om det er gravd der. Med klumpesand og spade med hull i så er det jo gjort på noen sekunder. Jeg har opptil 10-12 katter her i perioder, men aldri vært plaget med lukt, så det går an!

Men hår blir det altså, samme hvor mye jeg støvsuger. Og som Ninuska sier: Sånne "hårstøvdotter" som titter frem de utroligste steder så fort at en nesten skulle tro de laget seg selv.. Selv er jeg så vant til kattehår at jeg ikke tenker over det engang. Det har gått automatikk i å dra over klærne med børste/limrull før jeg forlater huset.. Men jeg skjønner da godt at ikke andre synes det er like hyggelig. Jeg har et par store pledd i sofaen som tar støyten og som fjernes ved besøk. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...