Gå til innhold

Kan jeg velge farge selv på hunden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vokst opp med hund og katt, men nå er det lenge siden, og det var foreldrene mine som ordnet det.

Når jeg får fast bopel ønsker jeg å kjøpe meg en hund.

Har sett på forskjellige raser, og har forelsket meg i flere.

Nå er jeg slik at jeg likte bedre en viss type farge fremfor en annen på en hund. Er det lov å velge blant valper hvilke farge man vil ha? Eller blir det sett på som frekt?

La oss si at jeg ønsker en mørkfarget hund av en rase, men blir tilbud lysfarget hund av samme rase ...

Anonymous poster hash: 9831e...181
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du velger selv hvilken valp du vil ha. Helt vanlig at man velger den som av en eller annen grunn smelter hjertet ditt mest.

Men å bevisst gå etter farge er teit. Gå for den du liker best.

Anonymous poster hash: 6b58a...e5a
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville heller ha valgt hunden etter hvordan den oppførte seg rundt meg jeg da. Da mine foreldre valgte hund ( en tervueren), så fikk de møte hele kullet og valgte da den valpen som de følte de hadde best kjemi med.

Men ser ikke noe feil i å velge en valp etter utseendet, så lenge det ikke var kun derfor du valgte den. Men ikke velg den første og beste valpen bare fordi den har det utseendet du ser etter. Da kan du fort ende opp med en hund som er helt feil for deg.

Anonymous poster hash: 4923a...36a
AnonymBruker
Skrevet

Du velger selv hvilken valp du vil ha. Helt vanlig at man velger den som av en eller annen grunn smelter hjertet ditt mest.

Men å bevisst gå etter farge er teit. Gå for den du liker best.

Anonymous poster hash: 6b58a...e5a

Ja, jeg vet det er teit å gå etter farge. Jeg vil jo uansett merke hvilken valp jeg har kjemi med når de tid kommer ...

Men jeg har aldri vært med å på velge ut valp eller noe. Det var alltid faren min som fikset det, og han lever ikke lenger.

Så hvordan går man frem når man skal velge hunderase og hvem skal man kontakte?

Skrevet

Ja, jeg vet det er teit å gå etter farge. Jeg vil jo uansett merke hvilken valp jeg har kjemi med når de tid kommer ...

Men jeg har aldri vært med å på velge ut valp eller noe. Det var alltid faren min som fikset det, og han lever ikke lenger.

Så hvordan går man frem når man skal velge hunderase og hvem skal man kontakte?

Meld deg inn på et hundeforum og spør etter anbefalte oppdrettere av de rasene du liker. Det er sikkert noen som kan komme med tips her også.

Gjest sweetsugar
Skrevet

Det er jo ikke frekkt. Er jo bare å si at du ønsker den rasen men i en annen farge, men du må jo vite om den fargen du skal ha er tillatt eller hva det heter.

AnonymBruker
Skrevet

Om du avtaler på forhånd at en valp av et kommende kull skal kjøpes av deg, så velger du hvilken valp og dermed farge etter fødselen. Selvsagt velger du hvilken hund du kjøper.

Anonymous poster hash: b016a...a7a
Skrevet

Jeg ville nevnt fargevalget til oppdretter også løser det seg som oftest :)

Og til brukeren over her, nei det er ikke alltid en selfølge at man velger hvilken hund man skal kjøpe. Oppdretter tilbringer de første åtte ukene med hunden og vet hvordan de er. Og det ville vært veldig dumt å gi noen en valp kun pga fargen! Om f.eks det gamle, rolige ekteparet på 70 vil ha den valpen pga fargen og valpen er den villeste og mest uregjerlige i kullet. Eller ungjenta som vil ha en agilityhund som er mørk og den hun vil ha er den roligste og mest forsiktige av seg i kullet!

Men som oftest blir det gjerne født flere av hver farge. Jeg var på nippet til å gi fra meg en valp i et kull fordi jeg ville ha en mørk og det var kun lyse igjen, jeg var da villig til å vente til neste kull. Heldigvis løste det seg og jeg fikk en mørk slik jeg ville ettersom den andre kjøperen ville ha en litt mer aktiv og spretten valp, noe min ikke var.

AnonymBruker
Skrevet

Kan skjønne man ønsker en bestemt farge. Gjorde det selv med min boxer. Man går gjerne etter både rase og farge. En etterhvert blir man så glad i den uansett at fargen er mindre viktig. Jeg var litt opptatt av å ikke få en med skjeve tegninger i fjeset, men var jo søte de også.

Hadde sett litt på temperamentet også, om den er av de tøffe eller de forsiktige/engstelige. Man kan f eks forlate den i et rom, og se hva den gjør. En engstelig vil hyle eller skjelve, en tøff hund vil snuse rundt og være nysgjerrig. En engstelig kan lettere få separasjonsangst og fryktaggresjon, men en tøffing kan bli litt mye den første gangen man har hund, og egner seg kanskje bedre om man driver mye med spor/agility/lydighet etc.

Min var litt engstelig da hun satt på fanget første gangen jeg besøkte valpekullet, skalv og greier, men lekte og var sosial med de andre valpene. Hun ble ganske tøff etter den første uka hjemme, masse valpebiting og greier. Men er verdens snilleste hund som voksen ;)

Anonymous poster hash: e5d7d...9ca

Gjest Moirai
Skrevet

Det er lov å ha fargepreferanser, så lenge du ikke lar det gå på bekostning av gemytt og helse. Dyktige oppdrettere vil som regel ha en viss formening om hvilke farger man kan få fra de ulike kombinasjonene de avler på, siden de ofte også avler for å oppnå eller unngå bestemte farger, så dersom du forteller hva du er ute etter kan de si om du bør vente på deres kull eller kikke etter andre oppdrettere. Det eneste er at du bør være forberedt på at det kan ta lengre tid å finne en valp, dersom du er ute etter en sjelden farge.

Skrevet

Jeg valgte valp ut i fra kjønn. Det sies vel at man er lur om man tar den tøffeste i kullet.

Jeg hadde også et håp om farge da valpen min ble født, men det endte opp i andre enden av skalaen.

Og det gjør virkelig ingen verdens ting, jeg er så glad det ble akkurat den valpen som ble min.

Klart at du kan ønske deg en bestemt farge, men kanskje du faller for en valp med en helt annen farge enn det du så for deg.

Skrevet

Jeg valgte etter den som kom og la seg ned hos meg og roet seg. Det ble ikke tispe som vi tenkte. Den forrige valpen jeg hadde fikk også velge meg, og jeg synes det er best.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte valp ut i fra kjønn. Det sies vel at man er lur om man tar den tøffeste i kullet.

Jeg hadde også et håp om farge da valpen min ble født, men det endte opp i andre enden av skalaen.

Og det gjør virkelig ingen verdens ting, jeg er så glad det ble akkurat den valpen som ble min.

Klart at du kan ønske deg en bestemt farge, men kanskje du faller for en valp med en helt annen farge enn det du så for deg.

Den tøffeste i kullet passer om man vil ha en brukshund eller har mye erfaring med hund - men er ikke nødvendigvis det beste valget for alle :)

Noe midt i mellom er vel greit for de fleste. De mest engstelige må få trygge eiere som kan være mye sammen med dem (lettere for separasjonsangst om man ikke trener mye med dem osv).

• Liker 1
Skrevet

Den tøffeste i kullet passer om man vil ha en brukshund eller har mye erfaring med hund - men er ikke nødvendigvis det beste valget for alle :)

Noe midt i mellom er vel greit for de fleste. De mest engstelige må få trygge eiere som kan være mye sammen med dem (lettere for separasjonsangst om man ikke trener mye med dem osv).

Man vet heller ikke om den tøffeste i kullet forblir den tøffeste videre i livet.

Den tøffeste i kullet til min valp, er ikke den tøffeste nå 1,5 år senere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...