Gå til innhold

Kan jeg putte penger i madrassa, eller må jeg ha dem i banken?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hva som skjer om jeg legger til side penger i en sparekasse som jeg har. Og om jeg over flere år gjør dette, og plutselig har et par eller noen 100 000 - kan jeg gå i banken med de og sette de inn uten problem?

Anonymous poster hash: e8b29...9c7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

er jo dumt og ikke ha dem i banken, når du får renter der

Skrevet

Hvorfor gjøre noe sånt, når du får renter om du setter dem i banken? Det renter seg ikke i madrassen vettu ;)

Tror det er alt over 100 000 som blir rapportert inn. Noen må gjerne rette på meg om jeg tar feil angående beløpet :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gjøre noe sånt, når du får renter om du setter dem i banken? Det renter seg ikke i madrassen vettu ;)

Tror det er alt over 100 000 som blir rapportert inn. Noen må gjerne rette på meg om jeg tar feil angående beløpet :)

Hva mener du med rapportert inn?

Skrevet

Hva mener du med rapportert inn?

Det er en regel banker har, mtp på skattesnusk, underslag og sånne ting.

AnonymBruker
Skrevet

Det er en regel banker har, mtp på skattesnusk, underslag og sånne ting.

Hva skjer da?

Aner ingenting om dette ...

Skrevet

Hva skjer da?

Aner ingenting om dette ...

Om banken mistenker noe så blir det vel rapportert inn til Politiet og kanskje Skattekontoret.

Vet ikke om de gjør dette hver gang de får inn store beløp, regner med de ser an situasjonen. Det tryggeste er vel for deg å ringe banken i morra og høre :)

Gjest Wei Wei
Skrevet

En venn av meg fikk 360 000 kr i kontakter av foreldre sine. Satt dem i banken ila flere dager (50 000 om gangen). Betalte aldri skatt av det, ble ikke rapportert.

Gjest Moirai
Skrevet (endret)

Du kan det, så lenge du fører det opp på selvangivelsen din. Det er utrygt, og du går glipp av eventuelle renter, jeg tror jeg hadde valgt en bankboks i stedet, dersom jeg var så skeptisk til bankene.

Bankene er pliktige å rapportere mistenkelige innskudd videre til økokrim, og hva de anser som mistenkelig vil variere noe ut fra feks økonomisk situasjon og aktivitet på konto tidligere.

Endret av Moirai
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes du skal legge pengene i en flaskepost eller frysern.

Anonymous poster hash: 9d29f...093
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke hvorfor noen ønsker å ha så store summer hjemme. En ting er renteinntektene du mister, men hva om huset brenner opp?? Da mister du 200 000 som du aldri får igjen.

Når det gjelder å rapportere så skal alle summer over 3 000 i kontanter skrives opp på selvangivelsen, og skattes for om formuen overstiger grensen som gjelder for det aktuelle året.

Banken skal rapportere alle innskudd som er av vesentlig betydning, da de kan komme fra hvitvasking av svarte penger/ kriminalitet. Så om du plutselig setter inn slike summer så kan du bli mistenkt for økonomisk kriminalitet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En venn av meg fikk 360 000 kr i kontakter av foreldre sine. Satt dem i banken ila flere dager (50 000 om gangen). Betalte aldri skatt av det, ble ikke rapportert.

Du (eller dere begge) har misforstått noe. Hvis han hadde stor nok formue så betalte han formueskatt, jo. Jeg ser ikke vitsen med å gjøre det som han gjorde, formuen blir jo lik. Det er ingen skatt som utløses akkurat når den settes inn på en sparekonto. Formue er formue om den er i madrassen eller i banken, forskjellen er at det er lettere å snylte formueskatt når den ligger i madrassen. Rapporteringen det snakkes om er fordi det virker mistenkelig med store kontantinnskudd, da det kan være penger fra kriminalitet.

Anonymous poster hash: 1ef4f...ae9

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Vil ikke anbefale TS å ha så mye mer enn rundt 10000kr hjemme.

AnonymBruker
Skrevet

Må man i utgangspunktet betale skatt for penger man får av foreldre?

Anonymous poster hash: ef8ba...795

Skrevet

Må man i utgangspunktet betale skatt for penger man får av foreldre?

Anonymous poster hash: ef8ba...795

Dersom det er over 470.000 ja

Skrevet

Men uansett TS, det vil gå mye raskere å spare opp i banken. Du får renter og renters renter på beløpet da. Og inntil 2 millioner kroner er garantert for av den norske stat så inntil du når det beløpet har du null og niks å bekymre deg for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...