Scarlettes Skrevet 16. juli 2013 #1 Skrevet 16. juli 2013 Jeg er 16 uker på vei og har utenom dette trent hard og maksimal styrketrening, kan jeg fortsette med dette under graviditeten? Er maksløft i markløft, knebøy, biceps og skulder øvelser skadelig for barnet? Jeg har ikke trent noe siden uke 4, pga usikkerhet, men det er veldig kjedelig i hverdagen. Noen med erfaring her?
Redbull Skrevet 16. juli 2013 #2 Skrevet 16. juli 2013 Jeg har lært at du kan trene som normalt så lenge det ikke gjør ondt. Meen med sånne ekstreme øvelser så ville jeg nok hørt med legen min først Gratulerer med graviditet!
*Vilje* Skrevet 17. juli 2013 #3 Skrevet 17. juli 2013 Leste et sted at man skal kutte ned på belastning på styrketrening, men finner ikke artikkelen nå. Slik jeg forsto det skal du bare løfte så tungt at du fremdeles kan puste under hele øvelsen, dvs du skal ikke måtte holde pusten for å gjennomføre løftet. Du bør snakke med noen som har greie på dette, en jordmor eller kanskje noen der du trener.
Supraspinatus Skrevet 17. juli 2013 #4 Skrevet 17. juli 2013 Nå går jeg ut i fra at du mener maksløft som i den vekten du bare klarer 1 repetisjon på en øvelse. 1 RM. Jeg ville ikke trent maksløft ofte. Uansett. Maksløft har høyt skadepotensiale og det er egentlig ingen spesielt god grunn til å gjøre dette med mindre du konkurrerer. Maksløft i biceps(curl?) er jo helt meningsløst så jeg vet ikke helt hvorfor du vil gjøre det? Dersom man faktisk driver å måler seg etter maksløft (som ikke alltid er et mål på styrke) så vil jeg si at testing bør ikke foregå for ofte. En kan jo kanskje variere hvilken øvelse en tester og gjøre det en gang i måneden. Styrketrening generelt er ikke så dumt. Henger meg på Redbulls råd om at det ikke skal gjøre vondt. Markløft er litt vanskelig med stor mage, og knebøy er ikke alltid så lett. Det finnes mange alternative øvelser, men jeg vil faktisk trekke frem en bra øvelse som de fleste glemmer. Bare henge i en stang. Lek litt med forskjellige grep, trekk ned skuldrene og heng så lenge du klarer om gangen. Alle mennesker, uansett vekt, bør kunne henge helt i ro med pronert grep (pull up grep) i minst 1 minutt.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #5 Skrevet 17. juli 2013 Jeg lurer på det samme, bare at jeg ikke har trent maksimal styrke, men 5x5-program. Så tungt som jeg klarer (uten at det er så innmari mye, akkurat...). Kan jeg fortsette når jeg blir gravid, eller skal jeg ta lavere vekt og flere repetisjoner? Eller helt nye øvelser? Anonymous poster hash: 8f6a5...630
Scarlettes Skrevet 17. juli 2013 Forfatter #6 Skrevet 17. juli 2013 Takk for respons. Jeg skal forhøre meg litt med jordmor om dette også. Jeg pleier å variere treningen med 8-12 reps, og 3-5 reps, som jeg mente som maksløft. Jeg har ikke trent på flere måneder nå, litt pga at jeg ble trøtt og dårlig også men nå begynner det å bli bedre. Jeg skjønner nå det at man bør kunne puste under øvelsene, så det skal jeg passe på. Tror dere man kan jogge? For jeg leste et sted at man ikke skulle om man ikke var en løper til vanlig tidligere. Å gå lang tur går litt dårlig siden at blæra må tømmes så ofte
Supraspinatus Skrevet 17. juli 2013 #7 Skrevet 17. juli 2013 Jogging er nok ikke så veldig gunstig. Enkelte mageøvelser er også litt vanskelig utover som magen vokser. På styrkesiden vil jeg tippe du kan gjøre så mye som du klarer uten at det blir ubehagelig eller feil. Knebøy uten stang kan bli vel så tungt etterhvert som magen vokser. Det er nok heller ikke kjempegøy/gunstig å være oppned.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #8 Skrevet 17. juli 2013 Hva, kan man ikke jogge heller?! Trodde det var helt uproblematisk de to første trimestrene i alle fall... Anonymous poster hash: 8f6a5...630
Redbull Skrevet 17. juli 2013 #9 Skrevet 17. juli 2013 Hva, kan man ikke jogge heller?! Trodde det var helt uproblematisk de to første trimestrene i alle fall...Anonymous poster hash: 8f6a5...630 Hvis du er vant med å jogge fra før så. Du skal ikke begynne å jogge rett før eller når du er blitt gravid.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #10 Skrevet 17. juli 2013 Hvis du er vant med å jogge fra før så. Du skal ikke begynne å jogge rett før eller når du er blitt gravid. Da så Er vant til å jogge ja. Anonymous poster hash: 8f6a5...630
Redbull Skrevet 17. juli 2013 #11 Skrevet 17. juli 2013 Da så Er vant til å jogge ja.Anonymous poster hash: 8f6a5...630 Da fortsetter du som før så lenge du ikke merker ubehag
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #12 Skrevet 19. juli 2013 Det er ikke så lett å finne entydige råd om hvordan man skal trene når man er gravid - jeg finner det ganske frustrerende. Det er ikke gitt at man kan stole på det man får høre av legen eller jordmoren sin heller, for de er jo ikke nødvendigvis oppdaterte på alt sånt, og det er vel ikke så fryktelig lenge siden man frarådet gravide å trene noe særlig i det hele tatt. (Mamma, som fødte på 80-tallet, fortalte meg ihvertfall at jeg ikke burde trene, og heller gå en tur...) Jeg ville nok stolt mest på råd fra en fysioterapeut eller profesjonell trener med erfaring/kompetanse på graviditet. Her er et eksempel på råd som går helt på tvers av hverandre: Mammanett (her: http://mammanett.no/graviditet/trening/kondisjonstrening_ved_graviditet) sier at man ikke skal ha høyere intensitet enn at man greier å føre en samtale(!). NHI (her: http://nhi.no/graviditetsoraklet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/rad-om-trening-under-graviditet-24743.html?page=2) sier at treningsintensitet bør ligge på 60-90% av makspuls, avhengig av hvor trent eller utrent man var fra før. I mitt hode stemmer ikke disse to utsagnene overens i det hele tatt, så hva skal man egentlig tro på? Tung styrketrening frarådes imidlertid stort sett overalt, så langt jeg har sett. Tunge løft kan visst være risikabelt (kan forårsake spontanabort eller for tidlig fødsel), i tillegg må man ta hensyn til at leddbånd blir slakkere, så man øker risikoen for skader. Mindre belastning og flere repetisjoner anbefales derfor. Ellers er jo refrenget at man skal lytte til kroppen og ikke gjøre noe som er vondt eller gjør deg uvel. Anonymous poster hash: a7a0e...90c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå