Gå til innhold

Pusteteknikk under fødsel - Hvordan vet man hva man skal gjøre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leser om at riktig pusteteknikk er viktig, men hvor lærer man dette? Føles som om alle vet hva de skal gjøre, mens jeg ikke har anelse.

Er i uke 35, og vet absolutt ingenting om fødsel. Er så redd for å føde at jeg blir kvalm når jeg prøver å lese meg opp. Skal på kontroll i uke 36, men synes jordmora bruker all tiden på å måle mage, lytte til fosterlyd, veie, sjekke blodtrykk osv. Er det så fort gjort å forberede seg at man kan ta det på siste kontrollen? Og hva om fødselen starer før siste kontroll...? :sjenert:

Leste du deg opp på forhånd?

Ble du forberedt på svangerskapskontrollene i forkant?

Fødselsforberedende kurs?

Eller tok du det på sparket på fødeavdelingen?

Anonymous poster hash: 80a5b...4f3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sett på fødeavdelingen på tv ;) hehe..

Viktig å puste dypt inn, helt ned i magen. Også rolig ut, ha fokus på å puste heeeeeeeelt ut, alt du klarer.. Det hjalp meg veldig mye under fødselen..

Kan også dele et tips som fungerte godt på meg; hold pusten litt etter hver rie hvis de kommer så rett at du ikke får pause. Da utsatt jeg rien litt slik de ikke kom konstant :)

Ellers så kan jeg fortelle deg, at jordmor på sykehuset veileder deg i dette når du kommer så langt hvis du puster på en lite effektiv måte :)

Øv deg gjerne litt hjemme, men ikke bekymre seg, det kommer til å gå kjempefint :)

Anonymous poster hash: a6ea3...201

AnonymBruker
Skrevet

Pust inn gjennom nesa og ut gjennom munnen, og pust rolig! (så godt det lar seg gjøre)

Jeg gikk på yoga for gravide i første svangerskap, der fokuserte vi masse på pustingen. Gikk også på fødselsforberedende kurs på sykehuset, men der snakket vi ikke så mye om selve pustingen, mer om de forskjellige stegene under fødselen osv.

Pustingen hjalp meg godt, merket hvert fall under første fødsel at så fort jeg glemte pustingen litt så fikk jeg en mer panisk følelse og klarte ikke helt å jobbe med kroppen, så alt gikk bedre med pustingen. Men jordmoren skal kunne hjelpe deg med å holde fokus på dette gjennom fødselen :-)

Anonymous poster hash: 7aa75...c16
Gjest Brienne of Tarth
Skrevet

Gikk på fødselsforberedende kurs, lærte at vi skulle fokusere på å slappe av og ikke spenne kjeven, hendene og underlivet samtidig som vi pustet inn gjennom nesen og ut gjennom munnen. Jeg ble også ganske beroliget av at hun sa at hver rie ikke varte mer enn max et og et halvt minutt, og at man er smertefri innimellom. (Nå stemte ikke praksis helt med teorien hos meg, da, men kremt kremt. ;)) Så skulle man forestille seg rien som en bølge eller fjelltopp, og at den ble mer og mer intens før den ebbet ut. Etter hver rie skulle man ta et godt, rensende sukk. Greide å puste meg godt gjennom den første halvdelen av fødselen, så fikk jeg epidural da riene begynte å gå i ett. Gikk egentlig mye bedre enn jeg hadde fryktet, selv om selve utdrivingen var tøff.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært på yogakurs, og går fremdeles. Vi lærer visualisere rier og hvordan pusten endrer seg.

I tillegg har fysioterpauten klemt på vonde områder rundt på kroppen vår hvor det gjør grisevondt, men så skal vi bruke pusteteknikken på å slappe av og puste, og da har denne smerten blitt mindre. Samme skal vi prøve å gjøre da under fødsel ;)

Haptoterapi heter det vel, google it! :)

Anonymous poster hash: 47dcb...dda
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke så enkelt som bare å puste dypt og rolig?

Jeg går på yoga for gravide, og vi har hittil fått tre ulike måter å puste på ettersom hvor vi er i fødselen. F.eks om man får pressetrang for tidlig skulle man puste lett og hurtig, bare ned til kragebeinet.

Under pressriene var det viktig å puste helt ned (tror jeg), og vi skulle ha åpne øyne og hender.

Yogaintruktøren vår er utenlandsk og snakker dårlig norsk, og jeg føler at det blir litt "harelabb", samtidig som jeg forstår at emnet er stort.

Tør ikke stole på at veiledning under fødselen er nok. Dette er jo veldig personavhengig, og jeg trenger å være godt forberedt på hva jeg skal gjøre. Må vel mase mer på svangerskapskontrollene kanskje.

Anonymous poster hash: 80a5b...4f3
Gjest Brienne of Tarth
Skrevet

Jeg tror det kan være greit å forberede seg på forhånd, det blir mye annet å fokusere på når man står der og skal føde, om man ikke skal lære seg pusteteknikk på 1-2-3 også.

Skrevet

Jeg var på fødselsforberedende kurs, så fødeavdelingen på tv og leste mye om fødsel, men det ble helt annerledes enn jeg hadde tenkt og jeg glemte alt jeg hadde lært. Kroppen min gjorde jobben også bare gjorde det som var naturlig for meg. Nå er nok ikke det likt for alle, noen får sikkert god nytte av å forberede seg. Særlig om fødselen er lang.

Skrevet

Jeg hadde ikke forberedt meg noe særlig! Så når fødselen først kom i gang så var jeg usikker, men så prøvde jeg meg frem! Pustet dypt nedi magen, inn nesen og ut munnen! :) Funket som bare det og fikk skryt av jordmor! :)

Skrevet

Jeg har lært litt pusteteknikk på yogakurs jeg også. Bl a hvordan partner kan hjelpe til.

Kort fortalt: (med utgangspunkt i at rien tar omtrent et minutt, dette tilpasser man når man vet hvor lange de er omtrent).

Rien starter: pust et dypt langt åndedrag; inn helt ned i magen, og slipp heeelt ut. Dette er tegn til partneren som umiddelbart begynner å ta tiden.

Så er fokus på rolig og naturlig pust, slappe av i kjeve og bekken, fokus på inn og utpust.

15 sek: partner sier at det har gått 15.

30 sek: partner sier fra og man vet at nå er toppen nådd, nå blir det bedre.

45 sek: partner sier fra

Avslutte med dypt pust igjen.

Hovedsaken er å fokusere på pusten og vite når toppen er nådd og smerten vil avta.

Jeg tenker at jeg skal prøve å kombinere dette med å telle pust i løpet av en rie. Antakelig vil riene være ganske like i lengde og da har jeg noe konstant å fokusere på, samt vite hvor jeg er i rieforløpet.

Jeg hadde ingen "normale" pauser eller rier sist så jeg er veldig spent på om jeg får dette til hvis det blir en normal fødsel ;)

Gjest Keikolina
Skrevet

Tok det som det kom jeg. Er alltid sånn. Har ikke lest bøker om barneoppdragelse enda heller, tar det som det kommer.

Skrevet (endret)

Jeg tok det også som det kom. Jeg pusta og pesa så det stod etter, og jammen fikk jeg skryt for at jeg var så flink til å puste.! :)

Endret av Sol79
Skrevet

Dere som var på fødselsforberedende kurs. I hvilken uke var dere med på dette? Og hvem var det i regi av? Hadde det noen verdi?

Skrevet

Jeg var på Ullevål på kurs. Tror det var tre uker før termin, men det var fordi jeg var treg til å melde oss på. Jeg hadde ingen nytte av det (hadde lest alt fra før), men mannen hadde stor nytte av det. Det var også omtrent bare mennene som stilte spørsmål.

Skrevet

Jeg hadde ikke vært på kurs eller lært pusteteknikk, men jeg syns det var intuitivt hva som var fornuftig å gjøre (for meg). Pustet dypt og langsomt under åpningsriene og hurtig og grunt under de første pressriene (da jeg ennå ikke fikk lov å presse). Under pressriene hvor jeg skulle presse, pustet jeg jo ikke. Syns jeg fikk god veiledning på hva jeg burde gjøre under utdrivningsfasen (nå hadde jeg to leger der i tillegg til jordmor, så det er mulig jeg fikk enda bedre veiledning enn mange andre, men har inntrykk av at jordmødre pleier å gi slike tips).

Skrevet

Jeg vet ikke om det jeg gjorde var riktig, for jeg tok det på sparket, men det funket supert for meg!

Jeg pustet godt inn med nesa og helt ut igjennom munnen når riene kom. Samtidig så telte jeg for hver gang jeg var ferdig med inn og utpust, så jeg visste hele tiden hvor jeg var igjennom rien. Mine varte til jeg telte til 12, og de var værst når jeg var på 5-6. Var veldig deilig å ha litt ''kontroll på smertene''!

Vet ikke helt om du skjønner hva jeg mener, for jeg ser jeg har forklart det rart, men håper du skjønner. Lykketil :blomst:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...