Krokanrull Skrevet 16. juli 2013 #1 Skrevet 16. juli 2013 Eg skal kjøpe meg eit kamera, men er litt kunnskapsløs og dermed også usikker på kva eg skal kjøpe. Eg har eit gammalt kompaktkamera, og tenkte no å kjøpe eit spelreflekskamera. Men så hørte eg om systemkamera. Er det nokon her som har litt peiling og kan forklare litt kva som er forskjellen i brukervennlighet og bildekvalitet. For meg er bildekvalitet viktigast
orgus Skrevet 16. juli 2013 #2 Skrevet 16. juli 2013 Et systemkamera er et kamera hvor du kan bytte objektiv og blitz på. De aller fleste om ikke absolutt alle speilreflekskamera er et systemkamera Hvis det skal gå an å gi deg noe råd så er det nok en fordel å vite hva slags prisområde du ser for deg, og hva slags utstyr du eventuelt skal ha med (flere objektiv etc)
Krokanrull Skrevet 16. juli 2013 Forfatter #3 Skrevet 16. juli 2013 Et systemkamera er et kamera hvor du kan bytte objektiv og blitz på. De aller fleste om ikke absolutt alle speilreflekskamera er et systemkamera Hvis det skal gå an å gi deg noe råd så er det nok en fordel å vite hva slags prisområde du ser for deg, og hva slags utstyr du eventuelt skal ha med (flere objektiv etc) hehe, okei nokon omtaler det som to forskjellige ting, så eg blei litt usikker. Eg har vore så lur at eg ikkje har laga eit budsjett. Men det koster vel kanskje 3-4-5000, gjer det ikkje? Eller må eg sette av meir penger? Usikker på kor mange objektiv ein trenger...? Eg har ikkje behov for å ta makro-bilder i første omgang. Eg liker å ta bilder på turer (friluftsliv), på reiser/ferier, av mennesker etc.
halo Skrevet 16. juli 2013 #4 Skrevet 16. juli 2013 Du får neppe noe brukbart systemkamera med "noen" objektiver innenfor budsjettet ditt. Vil anbefale deg å ta en titt på Sony RX100
Krokanrull Skrevet 16. juli 2013 Forfatter #5 Skrevet 16. juli 2013 (endret) Du får neppe noe brukbart systemkamera med "noen" objektiver innenfor budsjettet ditt. Vil anbefale deg å ta en titt på Sony RX100 Skal ta ein titt Men, eg har jo ikkje eit budsjett. Og det går vel an å "fylle på" med utstyr etterkvart? Endret 16. juli 2013 av Krokanrull
halo Skrevet 16. juli 2013 #6 Skrevet 16. juli 2013 Skal ta ein titt Men, eg har jo ikkje eit budsjett. Og det går vel an å "fylle på" med utstyr etterkvart? Gikk ut fra 4-5000,-
Krokanrull Skrevet 16. juli 2013 Forfatter #7 Skrevet 16. juli 2013 Gikk ut fra 4-5000,- ok ok kor mykje burde ein sette av da?
orgus Skrevet 16. juli 2013 #8 Skrevet 16. juli 2013 Her er et eksempel på hva man kan få for 5000,- http://www.fotovideo.no/Produkter/Systemkamera/Canon/Canon-EOS-60D-18MP--ISO-100-6400--HD-video-122536-p0000130162.aspx
Krokanrull Skrevet 18. juli 2013 Forfatter #9 Skrevet 18. juli 2013 (endret) Her er et eksempel på hva man kan få for 5000,- http://www.fotovideo.no/Produkter/Systemkamera/Canon/Canon-EOS-60D-18MP--ISO-100-6400--HD-video-122536-p0000130162.aspxe Ehm, er det eit bra eksempel..? Har du (og andre) tips om kva som er viktigast i legge vekt på når ein skal kjøpe speilreflekskamera? Edit: Har lest litt på nettet, så er kjent med dei fleste termene, men er fortsatt litt usikker. Det er snakk om ein del pengar, så vil gjerne finne det beste alternativet/det mest rette for meg. Endret 18. juli 2013 av Krokanrull
Gjest Keikolina Skrevet 18. juli 2013 #10 Skrevet 18. juli 2013 Gikk ut fra 4-5000,- Får et bra canon apparat til den prisen.
Guybrush Skrevet 18. juli 2013 #11 Skrevet 18. juli 2013 Du tenker sikker på speil kontra speilløst. Fordelen med speil er at du får 100 prosent reel visning av det du tar bilde av istedet for å se det på en digital lcd skjerm. Disse er også hurtigere til å ta det første bildet. De speilløse tar mindre plass. Det er hovedforskjellen. Men mange speilløse har også mindre fysisk sensor som igjen gir mer støy i lyssvake bilder samt dårligere fargeseperasjon. Dette gjelder ikke Sony sine blant annet som bruker samme i speil og speilløse.
fruBeist Skrevet 18. juli 2013 #12 Skrevet 18. juli 2013 Canon 600d http://www.expert.no/speilreflekskamera/canoneos600d1855dcdigslr/p/8821/
dæbaremææg Skrevet 23. juli 2013 #13 Skrevet 23. juli 2013 hei dersom du ikke har tenkt å driv med sånn veldig mye ell avansert fotografering. så kommer du langt med et såkalt kompaktkamera til ca 2000,- kompaktkamera. enklere å bære med seg ut på tur. ikke stort tungt å treng å ha med flere linser. ser du skriver du ikke treng makro bilder. men med f eks Canon ixus (kan du få makro bilder om vil. det har optisk zoom - og Plus zoom det kan du også filme litt med wi fi så kan dele bilder trådløst....for nevn noe... fått gode anbefalinger i tester
Guybrush Skrevet 24. juli 2013 #14 Skrevet 24. juli 2013 hei dersom du ikke har tenkt å driv med sånn veldig mye ell avansert fotografering. så kommer du langt med et såkalt kompaktkamera til ca 2000,- kompaktkamera. enklere å bære med seg ut på tur. ikke stort tungt å treng å ha med flere linser. ser du skriver du ikke treng makro bilder. men med f eks Canon ixus (kan du få makro bilder om vil. det har optisk zoom - og Plus zoom det kan du også filme litt med wi fi så kan dele bilder trådløst....for nevn noe... fått gode anbefalinger i tester Og en sensor som er 1/10 av størrelsen. Ikke sammenlignbart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå