AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #1 Skrevet 16. juli 2013 (endret) Hei Har i dag, med hjelp av samboer som er jurist, sendt følgende e-poster til en selger som har vist seg å være tvers gjennom useriøs. Reagerer spesielt på at vedkommende truer med advokat, og hevder at JEG må ta saken videre. Jeg har lyst å tipse forbrukerrådet om denne useriøse selgeren (folk som ikke kjenner til angerettloven og forbrukerkjøpsloven) kan jo bli rent forvirret. Under er e-postkorrespondansen (hun krever meg for BÅDE frakt OG returfrakt etter at jeg angret på en vare). For å se begynnelsen må korrespondansen leses nedenfra og opp. Jeg har ikke lagt ved hele korrespondansen siden det stort sett går i det samme... MEG (siste svar) Hei igjen Beklager, men dette begynner å bli på grensen til latterlig. Jeg har forsøkt å holde en noenlunde saklig tone i denne e-postutvekslingen, men når du begynner å trekke inn advokat (som min samboer sier; hvis du virkelig har snakket med en advokat som har sagt noe så idiotisk er det et under at vedkommende har gode nok karakterer til å bli det, og et enda større under at han overlever som det), men dersom dette virkelig er tilfelle beklager jeg at jeg betviler realiteten av det. Det er bare det at jeg selv har en samboer og kommer fra en familie med jurister, og selv om jeg ikke har studert juss selv vet jeg at forbrukerkjøpsloven-kjøpsloven-angrerettsloven er pensum på første avdeling og grunnleggende i obligasjonsretten. Uansett, nok om det. I håp om å klargjøre denne saken for deg og advokaten vil jeg klargjøre følgende premisser: Angrerettloven gjelder kun for forbrukere - i dette tilfellet er jeg en forbruker. Loven er ufravikelig, det vil si at den ikke kan omgås til ugunst for forbrukeren. For å finne hjemmel kan du og advokaten se i angerettloven §15 hvor det står at selger plikter å tilbakebetale det kjøper har betalt. Av lovens forarbeider fremkommer det også at det er snakk om frakt etc. Dette er også slått fast i to vedtak i Forbrukertvistutvalget. For mer informasjon, se her: http://www.dinside.no/842873/angrerett-hvem-betaler-fraktkostnadene Du kan også finne et hav av andre artikler med samme konklusjon på nett, siden loven tydeligvis ikke er nok for deg og advokaten tar jeg meg tid til å finne frem dette i tillegg. Til hva skal jeg kalle det... trussel er vel et sterkt ord, men den sterke oppfordringen om inkasso kan jeg si følgende: For all del send saken til inkasso, men dersom du ikke oppgir at jeg har bestridt kravet (som jeg nå har gjort gjentatte ganger) vil det føre til at jeg må bestride det igjen, noe jeg gjerne kan gjøre. Et inkassoselskap har ikke anledning til å gjøre noe annet enn å ta saken til forliksrådet når kravet er bestridt og forliksrådet dømmer etter gjeldende lover. Det er også mulig å ta saken til forbrukertvistutvalget. Det er mulig at du klarer å "skremme" noen til å betale ved å nevne inkasso, men jeg vet veldig godt hva mine plikter - og rettigheter er. Jeg kommer derfor til å betale kr 500 av fakturaen i dag, slik at kravet vil bli sett på som grunnløst og jeg slipper renter når saken eventuelt havner i Forliksrådet. For øvrig vil min samboer gjerne, av ren faglig interesse, få opplyst hvilken hjemmel advokaten sikter til når han mener at (selger) ikke skal betale frakt i dette tilfellet. Om du virkelig har snakket med en advokat må du ha en hjemmel eller et ulovfestet grunnlag å ta utgangspunkt i. Vi synes også det er bermerkelsesverdig at du har fått tak i en advokat på så kort varsel (20 minutter etter at jeg sendte e-posten) og snakket med ham om denne saken, samt fått en såpass konklusiv (og naturlig nok feilaktig) vurdering. Jeg skal ikke påstå at det er umulig, men jeg må si at det virker veldig lite tilfeldig. Til sist vil jeg si at det er synd å avslutte en handel på denne måten. Det er greit å misforstå hverandre og lovtolkninger, men i dette tilfellet er jeg veldig sikker på at du a) vrir og vender på det advokaten har sagt eller b) ikke har snakket med en advokat. En advokat ville forklart deg alt det jeg henviser til ovenfor. Ha en fortsatt fin uke, Mitt navn *** SELGER: Hei igjen. Du har betalt for en vare, og de pengene har du fått tilbake. Frakt dekker vi selvsagt ikke. Dette får du oppgitt når du kjøper varen. Vi har allerede vært i kontakt med advokat i kveld, så ønsker du å ta dette videre, så gjør du det. Vi står fortsatt tidligere info, faktura må betales. Frakt dekkes da selvsagt ikke, og blir heller ikke tilbakebetalt til deg. Hvorfor skulle da i grunn godta å betale kr 500,- ? Det er notert, og du vil da høre fra Argus Inkasso i første omgang, om da faktura ikke blir betalt innen forfall, og utsendte purringer. ****** MITT SVAR: Hei igjen. Det er sånn at når man returnerer en vare så skal man få igjen pengene for vare og frakt og deretter betale returfrakt. Med andre ord: man skal ikke betale frakt x 2. Dette står i klartekst i angrerettloven, se gjerne etter selv. Dette handler ikke om penger, men hva jeg som forbruker og du som selger har av plikter og rettigheter. Du må gjerne sende fakturaen til inkasso hvis du ønsker det, siden beløpet er bestridt vil saken da havne i forliksrådet. Jeg ser ingen grunn til å diskutere dette videre da loven er soleklar på dette området. Ha en fortsatt fin kveld. Sendt fra min iPhone ***** SELGER Den 16. juli 2013 kl. 17:42 skrev " > Du har fått en pris på LEVERING kr 500,- Og når du da skal returnere > en vare så må du da betale frakten på retur, hvordan kan du ha missforstått dette? > > > Du kan da umulig mene at du ønsker å ta det til forliksrådet for kr 500,- ?? > > Da avventer vi dette, og blir ikke faktura betalt, sendes den til ARGUS Inkasso. > Så får vi ta det videre da. > Du har betalt for en vare, og de pengene har du fått tilbake. Frakt dekker vi selvsagt ikke. Dette får du oppgitt når du kjøper varen. Vi har allerede vært i kontakt med advokat i kveld, så ønsker du å ta dette videre, så gjør du det. Vi står fortsatt tidligere info, faktura må betales. Frakt dekkes da selvsagt ikke, og blir heller ikke tilbakebetalt til deg. Hvorfor skulle da i grunn godta å betale kr 500,- ? Det er notert, og du vil da høre fra Argus Inkasso i første omgang, om da faktura ikke blir betalt innen forfall, og utsendte purringer. Anonymous poster hash: [acronym=Full hash: f56e39513cac9de749d5f112db34770e] f56e3...70e Innlegget er redigert for identifiserbare opplysninger, ninuska_, mod Endret 16. juli 2013 av ninuska_ 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #2 Skrevet 16. juli 2013 Go TS! Synes du skal kontakte Forbrukerrådet. Greit for dem å vite om useriøse folk. Anonymous poster hash: 8922e...5ab 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #3 Skrevet 16. juli 2013 Go TS! Synes du skal kontakte Forbrukerrådet. Greit for dem å vite om useriøse folk. Anonymous poster hash: 8922e...5ab Greit å vite hva andre mener, tusen takk for ditt svar. Vil nødig være ei sur megge, men kjenner at jeg blir litt oppgitt når vedkommende helt tydelig lyver til meg. Som samboeren min sier; mange vil jo bli ganske skremt og bare betale... Hører gjerne fra flere hva de synes. Hører med til historien at hun i tidligere e-post fremstiller meg som den vanskelige part her, men er jeg virkelig det? Har prøvd å forklare og utdype slik at hun faktisk slipper å legge ut masse hun ikke vil få igjen fra inkassobyrået. Anonymous poster hash: f56e3...70e
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #4 Skrevet 16. juli 2013 Jeg hadde helt klart sendt en klage, at det trues med advokat og inkasso er jo helt idiotisk. Anonymous poster hash: 5c5f3...348 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #5 Skrevet 17. juli 2013 Men hvorfor ville du ikke ha varen? Var det noe feil med den eller ville du bare ikke ha den likevel...? Anonymous poster hash: ec2df...e02
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #6 Skrevet 17. juli 2013 Råd MÅ jo ikke følges, kun lover og forskrifter. Så, om det er kun rådgivning? Anonymous poster hash: 22fca...1ab
MalloryK Skrevet 17. juli 2013 #7 Skrevet 17. juli 2013 Har du kjøpt av bedrift eller privatperson? Du må dekke returfrakten ja
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #8 Skrevet 17. juli 2013 Har du kjøpt av bedrift eller privatperson? Du må dekke returfrakten ja Greit å lese tråden før man svarer. Kjøpt som privatperson og jeg har sagt at jeg skal betale returfrakt, men IKKE både tur og retur. Forsendelse til meg dekkes av selgeren:) AB: Er irrelevant hvorfor jeg ikke ønsket den da det er kjøpt via nettet, altså jeg har 14 dagers angrerett, og trenger ikke begrunne dette overfor selger. Selger har godtatt at jeg ønsket å sende tilbake sofaene som var i feil farge (hun sendte misvisende bilde). AB2: Dette står i angrerettloven som er ufravikelig så hun har ikke anledning til å kalle det et råd. Det er noe hun må følge. Anonymous poster hash: f56e3...70e
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #9 Skrevet 18. juli 2013 Greit å lese tråden før man svarer. Kjøpt som privatperson og jeg har sagt at jeg skal betale returfrakt, men IKKE både tur og retur. Forsendelse til meg dekkes av selgeren:) AB: Er irrelevant hvorfor jeg ikke ønsket den da det er kjøpt via nettet, altså jeg har 14 dagers angrerett, og trenger ikke begrunne dette overfor selger. Selger har godtatt at jeg ønsket å sende tilbake sofaene som var i feil farge (hun sendte misvisende bilde). AB2: Dette står i angrerettloven som er ufravikelig så hun har ikke anledning til å kalle det et råd. Det er noe hun må følge. Anonymous poster hash: f56e3...70e Så lenge det ikke var noe i veien med varene, høres det sykt ut at selger skal spandere frakt på deg! Da går de jo i minus uten grunn... Men men, jeg er ingen ekspert - synes bare det er "høl i huet".Anonymous poster hash: ec2df...e02 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #10 Skrevet 18. juli 2013 Med mindre det var slik at selger har oppgitt helt feil farge, og at det ikke bare er en nyanseforskjell mellom bilde og virkelighet...Anonymous poster hash: ec2df...e02
MalloryK Skrevet 18. juli 2013 #11 Skrevet 18. juli 2013 Jeg spurte hvem du hadde kjøpt AV, ikke hvem du er. Men du får klare deg selv hvis du skal være frekk 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #12 Skrevet 18. juli 2013 Jeg spurte hvem du hadde kjøpt AV, ikke hvem du er. Men du får klare deg selv hvis du skal være frekk Ingen som er frekk, men det du spør om står svart på i HI. Jeg kjøpte av et firma via nett. Anonymous poster hash: f56e3...70e 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #13 Skrevet 18. juli 2013 Så lenge det ikke var noe i veien med varene, høres det sykt ut at selger skal spandere frakt på deg! Da går de jo i minus uten grunn... Men men, jeg er ingen ekspert - synes bare det er "høl i huet".Anonymous poster hash: ec2df...e02 Kan høres sykt ut kanskje, men det er sånn loven er. Anonymous poster hash: f56e3...70e
Gjest Blondie65 Skrevet 18. juli 2013 #14 Skrevet 18. juli 2013 (endret) Angrerett loven gjelder alle kjøp der man ikke kan se varen før man foretar kjøpet. Dvs alle nettbutikker og lignende. Angrefristen er absolutt og man trenger ikke oppgi grunn annet enn at en f.eks ikke liker varen likevel. Kjøper skal betale returfrakten, men selger skal refundere alle kjøpers utlegg ved kjøpet som selger har fakturert kjøper for ved kjøpet. Eller for å si det veldig enkelt: kjøpers utgift ved et kjøp som oppheves med utgangspunkt i angreretten skal være returfrakten, Endret 18. juli 2013 av Blondie65
Sophie-Ann Skrevet 20. juli 2013 #15 Skrevet 20. juli 2013 Tråden er ryddet for identifiserbare opplysninger Sophie-Ann, mod
mmd Skrevet 20. juli 2013 #16 Skrevet 20. juli 2013 Angrerett loven gjelder alle kjøp der man ikke kan se varen før man foretar kjøpet. Dvs alle nettbutikker og lignende. Angrefristen er absolutt og man trenger ikke oppgi grunn annet enn at en f.eks ikke liker varen likevel. Kjøper skal betale returfrakten, men selger skal refundere alle kjøpers utlegg ved kjøpet som selger har fakturert kjøper for ved kjøpet. Eller for å si det veldig enkelt: kjøpers utgift ved et kjøp som oppheves med utgangspunkt i angreretten skal være returfrakten, Nei, angrettsloven gjelder ved fjernsalg og kjøp utenfor fast utsalgssted. Man kan kjøpe en vare som man ikke fysisk har sett i en butikks faste lokale, f.eks. I en møbelbutikk, da gjelder ikke angrerettsreglene.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 #17 Skrevet 20. juli 2013 TS her, ser tråden er ryddet etter at noen tydeligvis klarte å kjenne igjen selgeren (imponerende, siden jeg ikke en gang har nevnt bransje). Har lest litt om selgeren på nettet, og ser at det er flere som har dårlige erfaringer med denne butikken. For de som måtte lure: Jeg kjøpte en sofa, fikk tilsendt et bilde som (i mine øyne var misvisende) og jeg var derfor ikke fornøyd med fargen. Butikken prøvde seg også på å kreve meg for penger fordi de mente varen var dårlig innpakket, heldigvis fikk jeg fraktselskapet som mente at innpakkingen var forsvarlig til å dokumentere dette per e-post, så da ga de seg på det. Useriøst... Egentlig litt skuffet siden jeg synes denne butikken har mange unike møbler, men jeg kjøper nok aldri fra denne butikken igjen. Anonymous poster hash: f56e3...70e
Lista Skrevet 20. juli 2013 #18 Skrevet 20. juli 2013 Hvorfor kan ikke TS få skrive hvilken butikk det er?
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 #19 Skrevet 20. juli 2013 Lista, jeg har ikke skrevet navnet, men tydeligvis har butikken utmerket seg så negativt at flere har gjettet det. Rart at andre ikke får komme med sine inntrykk. Hilsen TS. Anonymous poster hash: f56e3...70e
Gjest Vixanne Skrevet 20. juli 2013 #20 Skrevet 20. juli 2013 (endret) Feil tråd Endret 20. juli 2013 av Vixanne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå