Gå til innhold

Ble jeg straffet normalt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke riktig om jeg er veldig nærtagende, eller om den straffen jeg fikk som barn ikke er bra, dette da jeg føler jeg har tatt noe skade av denne måten jeg ble behandlet på. Er det normalt å bli straffet på denne måten:

Måtte legge seg til middagstid uten mat

Bli liggendes i sengen en hel dag (denne skjedde kun en gang)

Betale av sparepengene

Ta oppvasken hver dag og vaske gulv tre dager i uken

Bli dratt opp fra ørene

Slått til med flat hånd i ansiktet (kun en gang)

Forelder som nektet å være med på konferansetime

Forelder som Nektet å være med på dugnad med håndballen

Bli ignorert (huff, denne var alltid tung)

Bli sendt frem og tilbake til butikken 4 ganger fordi de hadde "glemt noe"

Trussler som "bare vent, jeg sparer opp straff til deg, du kan bare vente deg"

Ikke få være med på utflukter med resten av familien når vi først skulle noe (gjorde nesten aldri noe)

Er dette urimelige straffer, eller er det jeg som er hårsår?

Det er sikkert mer som jeg ikke kommer på i øyeblikket.

Anonymous poster hash: 4f4a8...71a
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Var dette konsekvenser du fikk når du hadde gjort noe galt, eller var det hverdagen din?

Uansett, så synes jeg ikke du ble bra behandlet, å idag blir en sånn type behandling kaldt mishandling. Nå vet jo ikke jeg hvor lenge dette med deg er siden da.

Selvsagt skal det få konsekvenser når man gjør noe galt, men det får være måte på...

Anonymous poster hash: 1c181...0aa
Skrevet

Høres ikke bra ut.. Uff, klem tl deg :hug:

Skrevet

Straff er aldri bra og straffelyst er bestandig skadelig.

Å straffe barn er kanskje den mest destruktive handlingen vi mennesker kan finne på å gjøre.

Skrevet

For meg er mye av dette ikke normal måte å "straffe" et barn på. Jeg mener at et barn bør få konsekvenser om det gjør noe som er galt, men det å true med straff slik du beskriver (som jeg mener er en form for terror), ikke være med på konferansetimer, ignorere sitt barn (jeg tenker ikke da på at man overser at barnet prøver å trasse til seg en ekstra ispinne, men det å generelt ignorere), legge seg uten middagsmat (spesielt hvis det er lenge siden sist måltid) osv er virkelig langt over grensen på hva jeg mener er akseptabelt.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen er ok, men andre er ikke. Å nekte å være med på konferansetime er det ingen oppegående foreldre som fil gjøre som straff. Hadde du derimot ødelagt noe med vilje er det rett og rimelig at du betaler med sparepengene.

Anonymous poster hash: 55b94...fda
  • Liker 1
Skrevet

Vi hadde sånn kjeller som var en luke på gulvet også går det stige rett ned i et rom som er råkjeller. Jeg ble putta nedi der også stod mamma oppå luka så jeg ikke kunne komme meg ut (med lyset av).

Fikk juling med tresleiv og ble veldig ofte jaga av mamma og pappa.

Husker en gang som jeg rydda rommet og fikk beskjed om at jeg kom til å få et slag for hver ting som lå igjen på gulvet. Uheldigvis hadde jeg glemt å rydde under senga. Jeg var så redd.

Ble ikke sett og fikk aldri noe positiv oppmerksomhet, kun kjeft. Alt var alltid min skyld

Ble ellers brukt som en reservemamma når det gjaldt barnepass og husarbeid.

Har hatt mareritt fra jeg var liten og frem til jeg var rundt 22år gammel (er 25 nå så heldigvis en stund siden sist) og det kommer nok av hvordan jeg ble behandlet i oppveksten. Jeg merker andre ting ved meg selv som jeg også tror kommer av oppveksten min, f.eks et stort oppmerksomhetsbehov.

Min mening er at når du nå som voksen fortsatt kjenner på det så var det ikke grei behandling og jeg syns ikke det høres ut som om du ble behandlet så veldig godt som barn

Skrevet

Jeg vet ikke riktig om jeg er veldig nærtagende, eller om den straffen jeg fikk som barn ikke er bra, dette da jeg føler jeg har tatt noe skade av denne måten jeg ble behandlet på. Er det normalt å bli straffet på denne måten:

Måtte legge seg til middagstid uten mat

Bli liggendes i sengen en hel dag (denne skjedde kun en gang)

Betale av sparepengene

Ta oppvasken hver dag og vaske gulv tre dager i uken

Bli dratt opp fra ørene

Slått til med flat hånd i ansiktet (kun en gang)

Forelder som nektet å være med på konferansetime

Forelder som Nektet å være med på dugnad med håndballen

Bli ignorert (huff, denne var alltid tung)

Bli sendt frem og tilbake til butikken 4 ganger fordi de hadde "glemt noe"

Trussler som "bare vent, jeg sparer opp straff til deg, du kan bare vente deg"

Ikke få være med på utflukter med resten av familien når vi først skulle noe (gjorde nesten aldri noe)

Er dette urimelige straffer, eller er det jeg som er hårsår?

Det er sikkert mer som jeg ikke kommer på i øyeblikket.

Syntes det meste på denne listen grenser mot barnemishandling, hvis det ikke egentlig er barnemishandling... klem til deg..

Det med å betale av sparepenger syntes jeg er ok hvis et barn som er stort nok til å forstå konseptet med penger feks har ødelagt noe og sparepengene skal brukes til en erstatning, men ellers høres resten veldig brutalt ut :(

Skrevet

Nei dette er ingen "normal" straff.

Hadde det vært idag så hadde det vært omsorgsvikt. Og mishandling, iallfall psykisk, men du har jo blitt fysisk dratt opp etter ørene og slått engang også. Og det er absolutt ikke greit.

AnonymBruker
Skrevet

TS her, jeg er i slutten/midten av 20 åra. Jeg vet fortsatt ikke den dag i dag hva jeg gjorde galt når jeg ble straffet, var et over snittet snilt barn, gikk for å være "englebarn" utenfor hjemmet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...