AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #1 Skrevet 16. juli 2013 Jeg har etter nesten 20 år som inaktiv fått fart på skrotten igjen. Det har sett slik ut: 1 år: lange gåturer, hver dag. 2 år: lett styrketrening, elipsemaskin og fjellturer (fra 1-8 timer). 4-7 ganger i uken. Nå er jeg veldig fristet til å begynne å løpe men jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal gripe det ann. Jeg forsøkte meg 2x5 min på tredemølle og det var knallartig og ikke så vanskelig som jeg trudde det skulle bli. Men jeg er redd for å bli skadet. Hvor ofte og hvor mye kan jeg løpe i uken for å herde meg? Å løpe ei mil er selvsagt målet. Jeg er normalvektig og har skoene i orden. Anonymous poster hash: e6d5d...17a
Gjest bustyvel Skrevet 16. juli 2013 #2 Skrevet 16. juli 2013 Kan være lurt å følge et "nybegynner"-program for løping, slik at du er sikker på atd et går sakte nok,. så du får herdet beina. F.eks. http://www.runningforbeginners.com
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #3 Skrevet 16. juli 2013 Kan være lurt å følge et "nybegynner"-program for løping, slik at du er sikker på atd et går sakte nok,. så du får herdet beina. F.eks. http://www.runningforbeginners.com Takk for lenke, jeg skal se på den. Anonymous poster hash: e6d5d...17a
Gjest Bond Skrevet 16. juli 2013 #4 Skrevet 16. juli 2013 Tips fra en som brant seg - ta det gradvis selv om du føler du kan mer... Beina er kanskje ikke vant til den type støt som løpig gir, selv om kondis og muskler er på plass allerede. Hilsen, Hun som trente på seg beinhinnebetennelse med å ha vært for ivrig for fort
Gjest Belle Gunnes Skrevet 17. juli 2013 #5 Skrevet 17. juli 2013 Jeg hadde ikke løpt på over 20 år selv, før jeg fikk ånden over meg for et drøyt år siden. Og jeg som sa jeg aldri skulle løpe Brukte "from couch to 5 K" som en indikator på hvordan jeg skulle gå frem. Her er den på norsk: http://www.c25k.com/c25k_norwegian.html Tok det faktisk litt penere enn dette programmet også og har ikke hatt noen plager. Løping er ikke hovedfokus hos meg, men blir ca tre turer i uka på 5-6 km og en og annen lengre tur. Noen dager blir det mer intervalløkter og andre dager bare rolig plunketur. Kjempedigg. Om du løper på mølle, så pass på å alltid ha litt stigning på mølla. Dette minsker belastningen på bena.
Gjest LadyGlaGla Skrevet 17. juli 2013 #6 Skrevet 17. juli 2013 Jeg hadde ikke løpt på over 20 år selv, før jeg fikk ånden over meg for et drøyt år siden. Og jeg som sa jeg aldri skulle løpe Brukte "from couch to 5 K" som en indikator på hvordan jeg skulle gå frem. Her er den på norsk: http://www.c25k.com/c25k_norwegian.html Tok det faktisk litt penere enn dette programmet også og har ikke hatt noen plager. Løping er ikke hovedfokus hos meg, men blir ca tre turer i uka på 5-6 km og en og annen lengre tur. Noen dager blir det mer intervalløkter og andre dager bare rolig plunketur. Kjempedigg. Om du løper på mølle, så pass på å alltid ha litt stigning på mølla. Dette minsker belastningen på bena. Først, beklager AB, jeg er ny her inne og knør litt med hvordan enda. Takk for lenke du også, da har jeg litt mer som kan hjelpe meg i gang. Jeg var ikke klar over det med stigning på mølla?! Det var nok et godt råd Jeg hatet å løpe når jeg var yngre, men nå har jeg som du, fått ånden over meg. Deilig!
pusla Skrevet 18. juli 2013 #8 Skrevet 18. juli 2013 (endret) Pass på beina ja, det er lett å ivre på seg plager som tar lang tid å bli kvitt. Hvis du har tenkt å løpe ute også, så sats på skogsterreng/grusveier etc. i starten, for asfalt er tøft for beina. Evt løp i grøfta Tøft for beina med løping på mølle også vil jeg tro, men dette har jeg aldri prøvd selv. Legg inn hviledager og annen type trening, kjekt å huske litt styrke også innimellom. Lykke til, det er skikkelig gøy å løpe sålenge man gjør det skånsomt for kroppen! Endret 18. juli 2013 av pusla
Gjest *MaggieQ* Skrevet 23. juli 2013 #9 Skrevet 23. juli 2013 Pass på at joggeteknikken sitter og at skoene er perfekte for tråkket ditt. Vær også nøye med øvelser som forebygger skader, spesielt tilpasset mot Runners Knee og akillesen da dette er det som ofte folk brenner seg på. 1% helling på mølla vil gjøre stor forskjell på belastningen. Ville ikke løpt mer en 3-4 ganger i uka inntil joggeteknikken virkelig sitter og ville variert med rolige langkjøringer og korte intervaller.
sberg Skrevet 1. august 2013 #10 Skrevet 1. august 2013 Løpere ser ofte på total distanse i km per uke og en tommelfingerregel tilsier at man ikke skal øke treningsmengden med mer en 10 % i uka. En vanlig feil hos mange begynnere og mosjonister er å løpe med et jevnt høyt tempo på treningsturene. Da løper man for fort. Innen utholdenhetidretter ønsker man bl.a. å bedre hvordan oksygen blir utnyttet av kroppen. Ved lav intensitet utvikler man små blodårer (kapillærer) og blodkar i musklene. Dette skjer ikke ved høy intensitet. Ikke det at intervall-trening ikke er effektivt for å øke oksygen-opptaket, spesielt for nybegynner, men det er også den meste effektive måten å pådra seg skader på. Spesielt innen løping som kan ta hardt på knær, ankler og legger. Når målet også er å løpe 10 km så har interval-treningen liten hensikt men kan være et morsomt avbrekk. Nevner dette fordi du skriver at du ønsker å "herde" deg, frykter at det betyr at du ønsker å trene hardt og presse deg på hver treningsøkt. Du bør helle løpe rolig og øke treningsmengden gradvis. Vurdert puls-klokke? Når jeg begynte å bruke puls-klokke fant jeg fort ut at jeg løp alt for fort. Jeg måtte redusere tempoet betydelig for å komme ned til 60 %, måtte neste gå i noen oppoverbakker. Fordi jeg fikk mye bedre effekt av treningen kunne jeg snart begynne å løpe der jeg før måtte gå, og fortsatt holde pulsen på et lavt nivå.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2013 #11 Skrevet 4. august 2013 Enda et bra nybegynnerprogram er løplabbets 12 ukers program. http://www.loplabbet.no/nybegynnerprogram Jeg hatet også å løpe som ung, men elsker det nå. Dessverre tror jeg ikke jeg er bygd for løping, for selv etter å ha løpt mer eller mindre jevnlig i fire år, tåler beina mine dårlig mer enn 2-3 økter i uka. Jeg kan godt løpe tre økter i uka noen uker på rad, men kjenner at det ikke er bra for beina, så prøver å begrense meg til annenhver uke to og tre økter. Mitt tips er at dersom du kjenner den minste antydning til ubehag utover vanlig stølhet/slitne bein: hopp heller over en økt (evt. sykle, gå en tur, svøm eller noe i stedet den økten). Det er mye bedre enn å presse seg gjennom en treningsøkt man ikke burde hatt! Anonymous poster hash: 6db75...e90
AnonymBruker Skrevet 4. august 2013 #12 Skrevet 4. august 2013 Get running er en super app med samme tankegang som couch to 5k. Anonymous poster hash: fc2f9...9d3 1
Belle de Jour Skrevet 4. august 2013 #13 Skrevet 4. august 2013 Pass på at joggeteknikken sitter og at skoene er perfekte for tråkket ditt. Vær også nøye med øvelser som forebygger skader, spesielt tilpasset mot Runners Knee og akillesen da dette er det som ofte folk brenner seg på. 1% helling på mølla vil gjøre stor forskjell på belastningen. Ville ikke løpt mer en 3-4 ganger i uka inntil joggeteknikken virkelig sitter og ville variert med rolige langkjøringer og korte intervaller. Har du forslag til gode øvelser for å unngå løpekne?
Gjest *MaggieQ* Skrevet 5. august 2013 #14 Skrevet 5. august 2013 Har du forslag til gode øvelser for å unngå løpekne? Her er noen gode tips http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7479980
Belle de Jour Skrevet 5. august 2013 #15 Skrevet 5. august 2013 Her er noen gode tips http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7479980 Flotters, takk!
Gjest Coolaid Skrevet 6. august 2013 #16 Skrevet 6. august 2013 Jeg har ikke lest hele tråden. Men stikk innom løplabbet på nettet. Der er det løpeprogram for alle. Start med noe som kan bygge deg opp fra grunnen av så får du gode resultater. Feilen flest gjør er å starte for hardt eller å skynde seg. http://www.loplabbet.no/treningsprogrammer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå