Gjest Gjest_Erica Skrevet 16. juli 2013 #1 Skrevet 16. juli 2013 Jeg går med suprapubisk kateter. I begynnelsen av mai fikk jeg antibiotika for urinveisinfeksjon. Når jeg i slutten av mai var på urologisk poliklinikk hvor de sa at når man går med SPK, skal man ikke gå på antibiotika pga. fare for resistent, og at det er viktig at antibiotikaen virker "når det virkelig gjelder". Nå tror jeg at jeg har urinveisinfeksjon på nytt. Urinet som er i posen er rødlig og lukter helt forferdelig. Posen lukter vondt etter kun ett døgn (vanligvis skifter jeg en gang i uken). Er det andre her som har SPK eller vet noe om SPK og UVI, som kan råde meg til hva jeg skal gjøre...
Tabudrue Skrevet 16. juli 2013 #2 Skrevet 16. juli 2013 På sykehuset pumper vi folk med SPK like fulle av antibiotika om de har en urinveisinfeksjon som alle andre, men gjerne fordi folk på sykehus i tillegg har et svekket immunforsvar av en eller annn grunn og ikke har samme grunnlag for å bekjempe en slik infeksjon selv. Resistens er i utgangspunktet ikke et større problem med SPK enn ellers, men: Hovedforskjellen mellom UVI med SPK og uten er at urinveisinfeksjoner skal i utgangspunktet behandles symptomatisk, dvs ved plagsomme symptomer som svie ved vannlatning, feber, hyppig vannlatning etc etc... Dersom det ikke plager deg noe annet enn lukta og fargen ville jeg tatt tranebærkapsler evt, tranebærjuice OG drukket RIKELIG med vann gjennom dagen og sett om det kunne ha hatt noen effekt før du begynner å tenke på antibiotikabehandling Antibiotikaresistens har forøvring med bakterienes følsomhet ovenfor de forskjellige typene antibiotika og varierer ofte fra infeksjon til infeksjon, noe som i ikke er det største problemet i norge, men et stort problem på verdensbasis da folk har en tendens til å behandle seg selv ukritisk med antibiotika de får reseptfritt på apoteket i mange land. Problemene er at ikke alle antibiotika virker på alle bakterier, og at unødig- og bruk av feil antibiotika kan bidra til økt resistens. Til vanlig hvis UVI'en hadde plaget deg veldig ville jeg foreslått å ta med deg en urinprøve til fastlegen, men da urinprøver fra SPK ikke er superenkelt å få til uten forurensning vil jeg foreslå å ringe fastlegen først. Evt litt avhengig av grunnen til SPK ville jeg nok foreslått å tatt en vanlig urinprøve dersom det er mulig. Andre ting som kan være greit å huske på for å forebygge UVI med suprapubiskateter er å alltid la posen henge under innstikkstedet for å forhindre unødig resturin, generelt god intimhygiene, og å ikke bytte pose for ofte, dog en gang i uka høres helt rimelig ut=)
Gjest Skrevet 17. juli 2013 #3 Skrevet 17. juli 2013 Tusen takk for et godt og informativt svar. Du nevner at man ikke behandler uvi før symptomatiske plager, som svie, hyppig vannlatning og feber. Jeg med SPK kan jo kun merke det på feber, siden jeg ikke kan tisse selv...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå